Pro letité fanoušky F1 je Race of Champions spíše spojen s tradičním nemistrovským závodem, pořádaným střídavě na Silverstone nebo Brands Hatch. Jeho historie byla poměrně bohatá a je symbolické, že završila i jednu éru formule 1.
Pokud se podíváme do historie královny motoristického sportu, byly nemistrovské závody hojnou záležitostí a v 60. letech svým počtem výrazně převyšovaly mistrovské Grand Prix. To ostatně odpovídalo tehdejším podmínkám a téměř minimální specializaci. Postupem času však Grand Prix mimo šampionát mizely a ve finále už přežíval opravdu jen Závod šampionů, ačkoliv v něm kolikrát žádný mistr světa nefiguroval. Jak stáje nechtěly dávat všanc své drahé monoposty, docházelo k promíchávání nejdřív s vozy F5000, později s "druhou ligou", šampionáty ShellSport či Aurora. Poslední Race of Champions, v němž jeli pouze dva aktivní piloti F1 plus na chvíli se navrátivší Jones, se konal v roce 1983 - vítězem se stal Keke Rosberg před Danny Sullivanem. Éra nemistrovských závodů skončila.
Nová podoba RoC už nemá s tou tradiční nic společného. Koná se po skončení sezóny a je spíše velkou show než ryze závodním podnikem. Letos ji diváci uvidí na londýnském olympijském stadionu ve dnech 20. a 21. listopadu.
Tradičně reprezentoval německé barvy Michael Schumacher. Letos však na tratích září jeho krajan Nico Hülkenberg, který si vážně řekl o nominaci po bok Sebastiana Vettela vítězstvím v 24 hodinách Le Mans. Sedmadvacetiletý pilot stáje Force India tak letos prožije svůj první Závod Šampionů: "Prožívám zatím velmi úspěšnou sezónu, takže jsem pochopitelně velice rád, že si zajedu i v Londýně. Vždy jsem se tohoto klání chtěl zúčastnit, takže jsem skutečně nadšený, že to konečně vyšlo. Je pro mě obrovskou ctí nahradit Michaela Schumachera, být na jeho místě."
Hülkenberg se nebojí ani odlišného závodního prostředí. "Trať je tu poměrně úzká, připomíná tak trochu závod v městském prostředí. Bude docela náročné přecházet na různé typy aut a přizpůsobovat se jejich vlastnostem. Zatím příliš nevím, co od toho mám očekávat. Ale jak se říká, když mě někdo hodí do studené vody, musím přijít co nejrychleji na to, jak v ní plavat..."
Čtyřnásobný mistr světa Sebastian Vettel přítomnost Hülkenberga vítá a zároveň tvrdí, že má "obrovský respekt" co se jeho vítězství v Le Mans týče. Připomněl, že je třeba vzít v úvahu, že Nico je po téměř dvaceti letech prvním aktivním pilotem F1, který ve čtyřiadvacetihodinovce dokázal triumfovat. "Je samozřejmě smutní, že tu nemůže být Michael Schumacher, ale Hülkenberga beru jako skvělého partnera. To, co dokázal v Le Mans mě naplňuje hlubokou úctou - vyhrát při svém vůbec prvním startu je něco úžasného. Ačkoliv to je závod velice dlouhý, musíte v něm jet od prvního kola naplno."
Strategii pro RoC však Vettel nevidí příliš odlišně. "Závod Šampionů bych umístil na zcela opačný konec stupnice, zvláště co se týče vzdálenosti, ale rozhodně se neliší co se týče nasazení. Ujišťuji naše fanoušky, že s Nicem pojedeme nadoraz."
Hülkenbergovu přítomnost si pochvaluje i prezident závodu Fredrik Johnsson. "Nicovo vítězství v Le Mans prokazuje jeho kvalitu, ale myslím, že to fanoušci F1 vědí už pár let. Jsme rádi, že mu umožníme ukázat jeho kvality i v tak specifickém prostředí, jaké RoC nabízí."
Johnsson také připomněl nezapomenutelné výkony Michaela Schumachera, který se pravidelně závodu účastnil. "Michaelovy absence želíme, ale on teď jede mnohem důležitější závod, Nico je prvotřídní náhradou. Kdyby byl z jakékoli jiné země, už by měl dávno debut v RoC za sebou, takhle doufáme, že si svou první příležitost patřičně užije a potěší všechny fanoušky. Věřím, že společně se Sebastianem zase vytvoří silný německý tým," dodává Johnsson.
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.