Dlouhých třiadvacet let čekali Mexičané na chvíli, kdy se jejich Grand Prix do kalendáře F1. Naposledy se na trati Autodromo Hermanos Rodríguez jelo v roce 1992 a vavříny tu slavil Nigel Mansell. Mexičané se připravují na svůj velký svátek a jmenovali svého velvyslance.
Dvojnásobný mistr světa a dvojnásobný vítěz 500 mil Indianapolis, vítěz 14 Grand Prix a držitel 35 pódiových vítězství v F1 - to je vizitka Emersona "Emma" Fittipaldiho, který byl jmenován oficiálním ambasadorem chystané Grand Prix Mexika, pořádané ve dnech 30. října - 1. listopadu letošního roku. V náplni jeho práce toho najdeme více než dost - mimo jiné bude působit jako mluvčí Grand Prix, bude mít na startosti setkání s fanoušky a zajišťovat hladký chod většiny doprovodných akcí.
Fittipaldi se stále těší obrovské podpoře zejména ze strany jihoamerických příznivců F1, kde je nadále jednou z nejrespektovanějších postav motoristického sportu. Byl to on, kdo na počátku 70. let nastartoval svýmni výkony obrovskou oblibu formule 1 a za pomoci svého otce se velkou měrou zasloužil o konání brazilské Grand Prix. když v roce 1972 získal první mistrovský titul, psalo se, že v té době dostal fotbal velmi vážnou konkurenci. Později si podmanil srdce celého národa, když neohroženě bojoval za slávu brazilského vozu - bohužel pro něj projekt Copersucar-Fittipaldi nedopadl slavně.
Ohledně Grand Prix Mexika má Fittipaldi také specifické vzpomínky. Když se tu jel poslední závod její první etapy, Emmo absolvoval svou první zkrácenou sezónu. Zažil hrůzyplný průběh Velké ceny, kdy neukáznění a nezvladatelní diváci zaplavili okruh, seděli na samém okraji dráhy a hrozili násilím, pokud se nepojede. Dodnes odborníci kroutí hlavami, že se tenkrát všechno obešlo bez vážných zranění a jedinou obětí byl zatoulaný pes, který vběhl před Stewartův nový tyrrell. Mexičané pak kvůli těmto výstřelkům přišli o statut Grand Prix a čekali na něj až do roku 1986.
Oznámení nové Fittipaldiho funkce proběhlo při oficiálním představení nově upraveného okruhu za účasti místních významných osobností, médií a velkého množství fanoušků. Emerson Fittipaldi při té příležitosti sdělil své pocity: "Jsem opravdu poctěn, že jsem byl zvolen oficiálním vyslancem Gran Premio de Mexico. Pochopitelně si vybavuji závod v roce 1970, tehdy byla tato trať docela jiná. Že bych tehdy předvedl svůj nejlepší výkon, to si opravdu nemyslím. Ale dodnes si vybavuji, jak za mnou před závodem přišel Pedro Rodriguez a ptal se mě, zda se domluvím španělsky, tu řeč jsem tehdy téměř neovládal, pak mě požádal, abychom pěšky prošli celý okruh a pozdravili fanoušky. Zároveň doufal, že se podaří je uklidnit a dostat je zpět za bariéry, abychom mohli závodit."
Ředitel marketingu Grand Prix Mexika Rodrigo Sánchez dodává: "Chtěli jsme vybrat někoho, kdo by mohl naší akci dodat energii a velkého ducha; někoho, s kým se naši fanoušci mohou ztotožnit. Na tuto roli se Emerson hodí dokonale. Stále zůstává hrdinou motorsportu a v Mexiku má obrovskou popularitu, nejen díky formuli 1, ale také pro výkony v IndyCar a vítězství 500 mil INDY. Dosáhl v automobilovém sportu velkých úspěchů, ale důležitější je, že se rozhodl pro něj i pracovat a vyvinul obrovské úsilí na jeho podporu. Jsme opravdu rádi, že jsme ho získali pro naši věc."
Jmenování ambasadora bylo součástí širšího programu pro fanoušky mexické Grand Prix, další akce na podporu závodu proběhnou v dalších měsících, jsou plánovány především na zvýšení mexického cestovního ruchu a budou oznámeny s dostatečným předstihem.
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.
Charles Leclerc přiznal, že po nehodě na GP Nizozemska zůstal sedět na svahu, protože jediná cesta zpět do garáže Ferrari vedla přes zaplněnou tribunu. Podle něj šlo o pragmatické a bezpečné rozhodnutí, aby se vyhnul riziku mezi diváky.
Lewis Hamilton a Charles Leclerc začali domácí Grand Prix Ferrari ve velkém stylu, když obsadili první dvě místa v úvodním tréninku. Tímto výsledkem potěšili tisíce fanoušků na tribunách a ukázali, že tým má na startu víkendu výraznou sílu.
Krátce poté, co byl jmenován prvním testovacím jezdcem Cadillacu pro F1, udělal Colton Herta další významný krok směrem ke svému cíli závodit v šampionátu Formule 1.
Max Verstappen varuje před přílišnými změnami formátu F1, včetně kratších závodů a více sprintů. Podle něj je třeba zachovat tradiční podobu šampionátu.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali naznačil, že sport může v budoucnu čekat výrazná úprava podoby závodních víkendů. Cílem má být větší zapojení fanoušků, přičemž Domenicali tvrdí, že většina účastníků je těmto plánům nakloněna.
Liam Lawson po incidentu s Carlosem Sainzem na Velké ceně Nizozemska uvedl, že nechápe, proč je Španěl rozrušený, protože šlo o běžný závodní souboj.
Isack Hadjar z týmu Racing Bulls přiznal, že i přes nejistotu ohledně své budoucnosti před sezonou Formule 1 v roce 2026 zůstává klidný a vyrovnaný.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali potvrdil, že tři stávající okruhy projevily zájem vrátit se do závodního kalendáře.
Jacques Villeneuve varuje, že Ferrari před domácí Monzou čelí velkému tlaku. Podle něj mohou očekávání tifosi ovlivnit výkony týmu.
Lando Norris musel v Zandvoortu předčasně odstoupit kvůli úniku oleje, zatímco se snažil dotáhnout na týmového kolegu Oscara Piastriho. Nadějný závod se tak proměnil v hořké zklamání pro britského jezdce.
Lewis Hamilton přiznal, že Ferrari čelí před domácím závodem v Monze obrovskému tlaku, a to zejména on sám. Podle něj půjde kromě výkonu vozu i o zvládnutí emocí a očekávání fanoušků.