Dlouhých třiadvacet let čekali Mexičané na chvíli, kdy se jejich Grand Prix do kalendáře F1. Naposledy se na trati Autodromo Hermanos Rodríguez jelo v roce 1992 a vavříny tu slavil Nigel Mansell. Mexičané se připravují na svůj velký svátek a jmenovali svého velvyslance.
Dvojnásobný mistr světa a dvojnásobný vítěz 500 mil Indianapolis, vítěz 14 Grand Prix a držitel 35 pódiových vítězství v F1 - to je vizitka Emersona "Emma" Fittipaldiho, který byl jmenován oficiálním ambasadorem chystané Grand Prix Mexika, pořádané ve dnech 30. října - 1. listopadu letošního roku. V náplni jeho práce toho najdeme více než dost - mimo jiné bude působit jako mluvčí Grand Prix, bude mít na startosti setkání s fanoušky a zajišťovat hladký chod většiny doprovodných akcí.
Fittipaldi se stále těší obrovské podpoře zejména ze strany jihoamerických příznivců F1, kde je nadále jednou z nejrespektovanějších postav motoristického sportu. Byl to on, kdo na počátku 70. let nastartoval svýmni výkony obrovskou oblibu formule 1 a za pomoci svého otce se velkou měrou zasloužil o konání brazilské Grand Prix. když v roce 1972 získal první mistrovský titul, psalo se, že v té době dostal fotbal velmi vážnou konkurenci. Později si podmanil srdce celého národa, když neohroženě bojoval za slávu brazilského vozu - bohužel pro něj projekt Copersucar-Fittipaldi nedopadl slavně.
Ohledně Grand Prix Mexika má Fittipaldi také specifické vzpomínky. Když se tu jel poslední závod její první etapy, Emmo absolvoval svou první zkrácenou sezónu. Zažil hrůzyplný průběh Velké ceny, kdy neukáznění a nezvladatelní diváci zaplavili okruh, seděli na samém okraji dráhy a hrozili násilím, pokud se nepojede. Dodnes odborníci kroutí hlavami, že se tenkrát všechno obešlo bez vážných zranění a jedinou obětí byl zatoulaný pes, který vběhl před Stewartův nový tyrrell. Mexičané pak kvůli těmto výstřelkům přišli o statut Grand Prix a čekali na něj až do roku 1986.
Oznámení nové Fittipaldiho funkce proběhlo při oficiálním představení nově upraveného okruhu za účasti místních významných osobností, médií a velkého množství fanoušků. Emerson Fittipaldi při té příležitosti sdělil své pocity: "Jsem opravdu poctěn, že jsem byl zvolen oficiálním vyslancem Gran Premio de Mexico. Pochopitelně si vybavuji závod v roce 1970, tehdy byla tato trať docela jiná. Že bych tehdy předvedl svůj nejlepší výkon, to si opravdu nemyslím. Ale dodnes si vybavuji, jak za mnou před závodem přišel Pedro Rodriguez a ptal se mě, zda se domluvím španělsky, tu řeč jsem tehdy téměř neovládal, pak mě požádal, abychom pěšky prošli celý okruh a pozdravili fanoušky. Zároveň doufal, že se podaří je uklidnit a dostat je zpět za bariéry, abychom mohli závodit."
Ředitel marketingu Grand Prix Mexika Rodrigo Sánchez dodává: "Chtěli jsme vybrat někoho, kdo by mohl naší akci dodat energii a velkého ducha; někoho, s kým se naši fanoušci mohou ztotožnit. Na tuto roli se Emerson hodí dokonale. Stále zůstává hrdinou motorsportu a v Mexiku má obrovskou popularitu, nejen díky formuli 1, ale také pro výkony v IndyCar a vítězství 500 mil INDY. Dosáhl v automobilovém sportu velkých úspěchů, ale důležitější je, že se rozhodl pro něj i pracovat a vyvinul obrovské úsilí na jeho podporu. Jsme opravdu rádi, že jsme ho získali pro naši věc."
Jmenování ambasadora bylo součástí širšího programu pro fanoušky mexické Grand Prix, další akce na podporu závodu proběhnou v dalších měsících, jsou plánovány především na zvýšení mexického cestovního ruchu a budou oznámeny s dostatečným předstihem.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.
Dr. Helmut Marko zavzpomínal na více než dvacet let trvající spolupráci s Christianem Hornerem, se kterým společně vybudovali z Red Bullu špičkový tým Formule 1. Jejich odlišné přístupy se často doplňovaly a stály za klíčovými rozhodnutími, která Red Bull dovedla k vrcholu.