Technický ředitel Marussie Pat Symonds přibližuje, jak velké změny nás čekají příští rok v oblasti aerodynamiky. Vyjadřuje se také k otázce současné situace kolem pneumatik - jejich šetření podle něj není nic nového.
"Při vývoji aerodynamických pravidel se opětovně zacházelo do určitých extrémů. Nyní máme pravidla pro rok 2014, která se poměrně dost liší od těch letošních," uvádí Symonds v rozhovoru pro Sky Sports.
"Na první pohled se to nezdá: přední křídlo bude trochu užší a zmizí spodní část zadního křídla [beam wing nad difuzorem]. Příležitostnému pozorovateli to jako moc nepřijde, jedná se však o skutečně základní změnu.
Přední křídlo určuje celou strukturu proudění kolem vozu, všech to tady začíná, a nejdůležitější věcí je řídit vzduch - jak na předním křídle, tak i vzduch který z něj proudí, což je stejně důležité," vysvětluje technický ředitel Marussie.
"Když ho tedy podstatně změníte, opravdu vás to nutí přemýšlet. Udělali jsme to v roce 2009, když jsme je rozšířili. Hodně se v tom roce hovořilo o vlivu dvojitých difuzorů, ve skutečnosti však bylo to správné přední křídlo důležitější - dokonce důležitější než dvojitý difuzor.
Momentálně to je celkem hlavolam. Usilovně na tom pracujeme, stejně jako všichni ostatní, tím jsem si jist. Jde jen o to, že oni mají více lidí než my. Bude to celkem odlišné: auta budou mít odpor a přítlak. Není to však špatné," pokračuje Symonds, který do F1 vstoupil na již počátku 80. let s Tolemanem.
Přední křídlo bude příští rok užší (foto: Marussia F1 Team)
Vzpomíná si na dobu před návratem dotankovávání během závodů i různé dodavatele pneumatik. Co říká na současnou kritiku Pirelli? "Nejdůležitější je poskytovat dobrou podívanou. Nemyslím si, že by proti tomu mohl někdo něco namítat. Během posledních několika let je závodění lepší - zejména díky Pirelli, ale i díky zákazu tankování.
OK, znamená to, že Fernando nemůže jezdit naplno 56 kol? Ano, znamená. Je to špatné? Je to jiné. A není to nové. Žel já už jsem tady dostatečně dlouho na to, abych si vzpomněl na dny, kdy jsme změnili pneumatiky a tankování vozů - a rozhodně jste se tehdy snažili pneumatiky šetřit. A také jste se v turbo éře snažili šetřit palivo."
Pojďme ale zpět k budoucnosti, k roku 2014. Bude po změnách i nadále kladen důraz na aerodynamickou efektivitu? "Ano, naprosto. Na samotném počátku stanovení pravidel pro rok 2013 (byla následně o rok odložena) bylo záměrem mít vůz o velmi, velmi nízkém odporu. Toho odporu bylo ve skutečnosti až moc málo, tak se trochu ustoupilo. Přemýšlelo se však o všech možných nápadech, včetně návratu ke "ground effectu."
Spodní část zadního křídla také zmizí (foto: Marussia F1 Team)
Kromě změn aerodynamiky dojde revoluční změně v oblasti motorů: k přechodu z atmosférických 2,4litrových osmiválců na 1,6litrová turba s pokročilejšími systémy pro rekuperaci energií a omezeným průtokem paliva.
Marussia je v současnosti posledním zákazníkem Cosworthu. "Vím toho o nákladech souvisejících s motory z mých časů u Renaultu hodně, ale nechápu, jak Cosworth za ty peníze dělá to, co dělá - odvádějí absolutně fantastickou práci," chválí Symonds svého motorového partnera, který po letošní sezóně v F1 skončí.
Pro příští rok ruský tým uzavřenou smlouvu na dodávku motorů nemá. Momentálně o nich jedná s Mercedesem a s Ferrari, na které má díky angažování Julese Bianchiho lepší vazby.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.
FIA a Formule 1 oznámily novou terminologii pro sezonu 2026 a zároveň představily první vizualizace monopostů nové generace. Ty naznačují směr, kterým se technická podoba šampionátu v následujících letech ubere.