Vítězný tým uplynulých tří sezón Formule 1 dnes v Milton Keynes představuje monopost pro sezónu 2013: Red Bull RB9.
Všichni jsou zvědaví, s čím opět přijde geniální konstruktér Adrian Newey. Půjde již o jeho sedmý výtvor od té doby, co přestoupil do týmu, který před sezónou 2005 převzal stáj Jaguar.
Zvuk prvního nastartování osmiválce Renault za zády RB9
Loňský mistr světa Sebastian Vettel v úvodu prohlásil: "Jedna věc je ohlédnout se za tím, co jsme jako tým dokázali, ale pro mě to teď znovu začíná od nuly. Myslím, že bude těžké porazit Marka, těžké porazit ostatní týmy."
Mark Webber věří, že by letos mohl mít na titul, pokud za ním bude Red Bull plně stát: "Cítím, že mohu bojovat o titul. Vím, že potřebuji 100% podporu, s 99% to nezvládnu."
Podle Neweyho se při vývoji přes zimu zaměřili hlavně na šasi, převodovky a zadní zavěšení. Další části budou vylepšovat v průběhu sezóny. Otevřený zůstává i vůči nasazení pasivního DRS.
"Je to určitě zajímavá oblast, také velmi náročná - mít systém, který je spolehlivý, který odolává při jízdě za druhým autem, aniž by byl sepnut v momentech, kdy by to bylo na překážku, a při vyladění během víkendu z něj pozitivně těžit.
Nic z toho není jednoduché. Určitě jsme to zkoumali. Nerad bych prozrazoval, co bychom během sezóny mohli či nemohli. Je to zajímavá oblast, která bude dále prozkoumávána. Vyvodit z ní přínos v čase na kolo či v jednotkách, je složitější," popisuje Newey.
"RB9 je evolučním vozem. Vůz má panel cudnosti zakrývající schod na nose, ale nevede příliš daleko dopředu, jinak by se stal zbytečnou váhou navíc. Dříve platívalo, že pokud jste měli dominantní vůz, který byl spolehlivý, pravděpodobně jste vyhráli šampionát. To už neplatí," pokračuje hlavní designér Red Bullu.
Přiznal také, že vnímá včas připravený vůz pro první testy jako velký úspěch týmu, když vezme v úvahu těsnou bitvu o titul mistra světa až do konce sezony. "Prožili jsme napínavý souboj o titul a bylo proto těžké snažit se vyvíjet loňský vůz a pracovat i na letošním autě. Nedalo nám to moc času, takže mít jej zde, dva dny před prvními testy, je velký úspěch."
Schod na nose RB9 je překryt krátkým panelem cudnosti - podle Neweyho by větší panel vážil příliš mnoho gramů; loňský otvor v jeho přední části zmizel, zato se po vzoru Sauberu objevil na zadní straně panelu směrem ke kokpitu
Šéf týmu Christian Horner, jenž minulý měsíc prodloužil smlouvu v Milton Keyenes o dalších pět let, o jejich prioritách říká: "Nejdůležitější pro nás je zachovat kontinuitu ve všech oblastech. Je zde velké odhodlání udržet zde obě trofeje."
K oběma pilotům chce přes některé výroky Helmuta Marka favorizujícího Vettela přistupovat rovnocenně: "Je jedno, kdo vyhraje, hlavně když to bude naše auto."
Vpředu zůstává zavěšení typu push-rod, křídlo je loňské
Nový Red Bull RB9: tunely vedoucí vzduch pod bočnicemi doprostřed difuzoru zůstávají
Zadní zavěšení RB9
Video Red Bullu: Příprava RB9 v továrně
Video: Slavnostní prezentace
Snímek Red Bullu RB9 ve vysokém rozlišení najdete mezi tapetami.© Foto: Red Bull Racing
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.