Český jezdec Jan Charouz startuje o posledním říjnovém víkendu v závěrečném podniku Mistrovství světa vytrvalostních závodů prototypů s vozem kategorie LMP2 týmu Lotus. Společně s Charouzem usednou do černo-zlatých prototypů Kevin Weeda (USA) a James Rossiter (GBR).
Bývalý pilot Formule 1 Vitantonio Liuzzi nemohl ze soukromých důvodů v Číně nastoupit za tým Lotus k poslednímu podniku Mistrovství světa vytrvalostních závodů prototypů (WEC), a tak německá stáj se sídlem v Grendingu povolala volného Jana Charouze, který v letošním roce absolvoval závody v Le Mans, Silverstone a Brazílii za tým ADR-Delta.
Tým Lotus nasazující dva vozy Lola B12/80 Coupé kategorie LMP2 výkonnostně v posledních závodech roste, což dokázaly také dnešní volné tréninky. Ve druhém z nich posádka ve složení Jan Charouz (CZE), Kevin Weeda (USA) a James Rossiter (GBR) obsadila první pozici v hodnocení třídy LMP2.
Na jezdce FIA World Endurance Championship čeká v sobotu poslední trénink a kvalifikace. Nedělní šestihodinový závod je naplánovaný od čtvrté hodiny ranní našeho času.
Jan Charouz po úspěšných trénincích uvedl: „Jsem velmi šťastný, že mohu jet v Šanghaji za Lotus. V letošním roce jsem již ve voze kategorie LMP2 seděl, a tak zvykání si na Lotus bylo velmi snadné a rychlé. Auto je skvělé a řídí se opravdu velmi dobře. Zajížděl jsem velmi rychlé a konstantní časy, takže jsem s dnešním dnem spokojený. Už se těším na závod.“
Jan Charouz s Lolou B12/80 Coupé v barvách Lotusu (foto: BPA)
Poslední závod šampionátu FIA World Endurance můžete v přímém přenosu sledovat na programu Sport 5, a to v neděli 28. října od 3:55 hod (live timing najdete zde). Cíl závodu je naplánovaný o šest hodin déle, tedy na desátou ranní.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.