INDIE - 2. TRÉNINK; Red Bull potvrdil výbornou formu i ve druhém tréninku, který ovládli jeho piloti. Na nejrychlejšího Sebastiana Vettela a Marka Webbera konkurence hleděla s řádným odstupem.
Odpoledne přivítalo týmy opět vlídné počasí, teplota vzduchu vyšplhala k 29 °C. Dráha by měla být oproti ranní části rychlejší, piloti si stěžovali na nízkou přilnavost a všudypřítomný prach.
Zapojí se již i rychle uzdravený Sergio Pérez, který dopoledne umožnil sbírání zkušeností rezervnímu pilotovi Estebanu Gutiérrezovi. Do svých strojů konečně usedá i Heikki Kovalainen (Caterham) a Bruno Senna (Williams), kteří první trénink sledovali jen z boxové zídky.
Na trať se jako první vydal v 10:30 hod našeho času Kobajaši následovaný Vergnem. Kovalainen si ještě v boxové uličce stěžuje na příliš měkký brzdový pedál. Piloti ihned najíždějí do letmých kol, nejrychlejší je při prvních pokusech Grosjean - 1:30,201 min. V boxech vyčkávají pouze vozy Ferrari.
Šéf Red Bullu Christian Horner o Sebastianovi Vettelovi prozrazuje, že "bezpochyby" v rakouském týmu zůstane i v roce 2014. Ten jde po 12 min do čela - 1:28,064 min, jeho týmový kolega Mark Webber ztrácí 3 setiny. Po rušné čtvrthodince provoz slábne, krouží jen čtyři vozy: Alonso, McLareny a Kobajaši.
Detail zadní části McLarenu (foto: Auto Motor und Sport)
Hamilton, jenž po sezóně přestupuje k Mercedesu, má na voze některé vývojové díly pro rok 2013, McLaren mu však již nesděluje, o které konkrétní věci se jedná. Přetahuje se s Alonsem o nejrychlejší kolo, Španěl je však nakonec díky zlepšení v prvním sektoru o 0,36 s rychlejší - 1:27,402 min.
Massa dostává smyk v zatáčce č. 12, po vycouvání se vrací se zničenými tvrdými pneumatikami do boxů. O 3 min později má ve stejném místě problémy Grosjean, smyku se nevyhnul ani Senna v zatáčce č. 4.
Kimi jde do akce (foto: Lotus F1 Team)
Vettel na čele po 32 min střídá Alonsa poté, co dokázal stáhnout desetinu ve všech sektorech - 1:27,256 min. Konkurence na něj ztrácí zejména v tom posledním (Alonso 3 desetiny). Red Bull v přední části jeho vozu změnil nastavení třetího tlumiče, který zabraňuje tomu, aby se podlaha dotýkala vozovky při jízdě v přímém směru a při brzdění. Hodně se pracuje na Webberově voze, který ve své druhém výjezdu absolvoval pouze 4 kola - na rozdíl od 7 kol v případě jeho kolegy.
Rosberg dostává na výběr úpravy: přezutí na měkkou směs, vyvážení aerodynamiky směrem k přední části nebo změnu naklánění. Rozhoduje se pro úpravu mapování motoru při brzdění. Po 45 min se zlepšily Lotusy s novými výfuky: Räikkönen zajel nejrychlejší čas (1:27,030 min), Grosjean byl třetí (1:27,397). Fin na Vettela najel 0,2 s v nejdelším prvním sektoru.
Pořadí v polovině tréninku:1. Räikkönen 1:27,0302. Vettel + 0,2263. Grosjean + 0,3674. Alonso + 0,3725. Rosberg + 0,4836. Hamilton + 0,7327. Senna + 0,9168. Webber + 1,064
Po 52 min piloti přezouvají na měkkou směs předvádí se Rosberg, jenž o 8 tisícin překonává Lotus (1:27,022 min).
Massa, s nímž nedávno Ferrari prodloužilo smlouvu na příští rok, byl v tu chvíli opět mimo, skončil v opačném směru ve štěrku v zatáčce č. 9, dokázal se však dostat zpět. Stěžuje si na "velmi podivné" vyvážení svého monopostu. Zničil si tvrdou i měkkou sadu pneumatik a má po jakémkoliv smysluplném ježdění v poslední cenné půl hodině.
Upravena podlaha Ferrari a teplotní stínění, ve vypouklině v podlaze na kraji je senzor snímající teplotu zadních pneumatik (foto: Auto Motor und Sport)
Provoz po přezutí houstne a časy dále padají. Na čele se střídají Alonso (1:26,964), Vettel (1:26,921), který je sice pomalejší než Španěl (23,2 vs. 23,0) ve druhém sektoru, ale chuť si spravuje opět ve třetím (21,5 vs. 21,7). Před Ferrari se s druhým Red Bullem dostává i Webber (1:26,339).
Za Red Bully, Lotusy a McLareny číhá Hülkenberg (1:27,233), který po dopoledním sběru dat ve druhém tréninku zaměřuje na vyhodnocování pneumatik. Di Resta je zatím o 7 desetin pomalejší, dostává pokyn, aby svého kolegu pustil před sebe, což se mu moc nelíbí a požaduje od týmu vysvětlení. Důvodem je díra v provozu, díky které má mít čistější vzduch pro svůj následující pokus.
V poslední půl hodině se týmy věnovaly dlouhým jízdám a závodním simulacím, časy už proto dále neklesaly. Druhý trénink v Indii ovládl opět Red Bull v čele s Vettelem - nejblíže mu byl Alonso se ztrátou 0,599 s.
Počty kol ujetých ve druhém tréninku (vlevo) a za pátek celkem (vpravo)
Přehled maximálních rychlostí: 1. Vergne - 320,0 km/hod; 2. Pérez - 319,9; 3. Ricciardo - 319,8; 4. Di Resta - 318,5; 5. Hülkenberg - 318,4; 6. Kobajaši - 317,8; 7. Schumacher - 317,3; 8. Rosberg - 317,1; 9. Alonso - 316,3; 10. Pic - 316,1.
Přehled všech časů: zde (PDF).
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.