INDIE - 2. TRÉNINK; Red Bull potvrdil výbornou formu i ve druhém tréninku, který ovládli jeho piloti. Na nejrychlejšího Sebastiana Vettela a Marka Webbera konkurence hleděla s řádným odstupem.
Odpoledne přivítalo týmy opět vlídné počasí, teplota vzduchu vyšplhala k 29 °C. Dráha by měla být oproti ranní části rychlejší, piloti si stěžovali na nízkou přilnavost a všudypřítomný prach.
Zapojí se již i rychle uzdravený Sergio Pérez, který dopoledne umožnil sbírání zkušeností rezervnímu pilotovi Estebanu Gutiérrezovi. Do svých strojů konečně usedá i Heikki Kovalainen (Caterham) a Bruno Senna (Williams), kteří první trénink sledovali jen z boxové zídky.
Na trať se jako první vydal v 10:30 hod našeho času Kobajaši následovaný Vergnem. Kovalainen si ještě v boxové uličce stěžuje na příliš měkký brzdový pedál. Piloti ihned najíždějí do letmých kol, nejrychlejší je při prvních pokusech Grosjean - 1:30,201 min. V boxech vyčkávají pouze vozy Ferrari.
Šéf Red Bullu Christian Horner o Sebastianovi Vettelovi prozrazuje, že "bezpochyby" v rakouském týmu zůstane i v roce 2014. Ten jde po 12 min do čela - 1:28,064 min, jeho týmový kolega Mark Webber ztrácí 3 setiny. Po rušné čtvrthodince provoz slábne, krouží jen čtyři vozy: Alonso, McLareny a Kobajaši.
Detail zadní části McLarenu (foto: Auto Motor und Sport)
Hamilton, jenž po sezóně přestupuje k Mercedesu, má na voze některé vývojové díly pro rok 2013, McLaren mu však již nesděluje, o které konkrétní věci se jedná. Přetahuje se s Alonsem o nejrychlejší kolo, Španěl je však nakonec díky zlepšení v prvním sektoru o 0,36 s rychlejší - 1:27,402 min.
Massa dostává smyk v zatáčce č. 12, po vycouvání se vrací se zničenými tvrdými pneumatikami do boxů. O 3 min později má ve stejném místě problémy Grosjean, smyku se nevyhnul ani Senna v zatáčce č. 4.
Kimi jde do akce (foto: Lotus F1 Team)
Vettel na čele po 32 min střídá Alonsa poté, co dokázal stáhnout desetinu ve všech sektorech - 1:27,256 min. Konkurence na něj ztrácí zejména v tom posledním (Alonso 3 desetiny). Red Bull v přední části jeho vozu změnil nastavení třetího tlumiče, který zabraňuje tomu, aby se podlaha dotýkala vozovky při jízdě v přímém směru a při brzdění. Hodně se pracuje na Webberově voze, který ve své druhém výjezdu absolvoval pouze 4 kola - na rozdíl od 7 kol v případě jeho kolegy.
Rosberg dostává na výběr úpravy: přezutí na měkkou směs, vyvážení aerodynamiky směrem k přední části nebo změnu naklánění. Rozhoduje se pro úpravu mapování motoru při brzdění. Po 45 min se zlepšily Lotusy s novými výfuky: Räikkönen zajel nejrychlejší čas (1:27,030 min), Grosjean byl třetí (1:27,397). Fin na Vettela najel 0,2 s v nejdelším prvním sektoru.
Pořadí v polovině tréninku:1. Räikkönen 1:27,0302. Vettel + 0,2263. Grosjean + 0,3674. Alonso + 0,3725. Rosberg + 0,4836. Hamilton + 0,7327. Senna + 0,9168. Webber + 1,064
Po 52 min piloti přezouvají na měkkou směs předvádí se Rosberg, jenž o 8 tisícin překonává Lotus (1:27,022 min).
Massa, s nímž nedávno Ferrari prodloužilo smlouvu na příští rok, byl v tu chvíli opět mimo, skončil v opačném směru ve štěrku v zatáčce č. 9, dokázal se však dostat zpět. Stěžuje si na "velmi podivné" vyvážení svého monopostu. Zničil si tvrdou i měkkou sadu pneumatik a má po jakémkoliv smysluplném ježdění v poslední cenné půl hodině.
Upravena podlaha Ferrari a teplotní stínění, ve vypouklině v podlaze na kraji je senzor snímající teplotu zadních pneumatik (foto: Auto Motor und Sport)
Provoz po přezutí houstne a časy dále padají. Na čele se střídají Alonso (1:26,964), Vettel (1:26,921), který je sice pomalejší než Španěl (23,2 vs. 23,0) ve druhém sektoru, ale chuť si spravuje opět ve třetím (21,5 vs. 21,7). Před Ferrari se s druhým Red Bullem dostává i Webber (1:26,339).
Za Red Bully, Lotusy a McLareny číhá Hülkenberg (1:27,233), který po dopoledním sběru dat ve druhém tréninku zaměřuje na vyhodnocování pneumatik. Di Resta je zatím o 7 desetin pomalejší, dostává pokyn, aby svého kolegu pustil před sebe, což se mu moc nelíbí a požaduje od týmu vysvětlení. Důvodem je díra v provozu, díky které má mít čistější vzduch pro svůj následující pokus.
V poslední půl hodině se týmy věnovaly dlouhým jízdám a závodním simulacím, časy už proto dále neklesaly. Druhý trénink v Indii ovládl opět Red Bull v čele s Vettelem - nejblíže mu byl Alonso se ztrátou 0,599 s.
Počty kol ujetých ve druhém tréninku (vlevo) a za pátek celkem (vpravo)
Přehled maximálních rychlostí: 1. Vergne - 320,0 km/hod; 2. Pérez - 319,9; 3. Ricciardo - 319,8; 4. Di Resta - 318,5; 5. Hülkenberg - 318,4; 6. Kobajaši - 317,8; 7. Schumacher - 317,3; 8. Rosberg - 317,1; 9. Alonso - 316,3; 10. Pic - 316,1.
Přehled všech časů: zde (PDF).
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.