INDIE - 2. TRÉNINK; Red Bull potvrdil výbornou formu i ve druhém tréninku, který ovládli jeho piloti. Na nejrychlejšího Sebastiana Vettela a Marka Webbera konkurence hleděla s řádným odstupem.
Odpoledne přivítalo týmy opět vlídné počasí, teplota vzduchu vyšplhala k 29 °C. Dráha by měla být oproti ranní části rychlejší, piloti si stěžovali na nízkou přilnavost a všudypřítomný prach.
Zapojí se již i rychle uzdravený Sergio Pérez, který dopoledne umožnil sbírání zkušeností rezervnímu pilotovi Estebanu Gutiérrezovi. Do svých strojů konečně usedá i Heikki Kovalainen (Caterham) a Bruno Senna (Williams), kteří první trénink sledovali jen z boxové zídky.
Na trať se jako první vydal v 10:30 hod našeho času Kobajaši následovaný Vergnem. Kovalainen si ještě v boxové uličce stěžuje na příliš měkký brzdový pedál. Piloti ihned najíždějí do letmých kol, nejrychlejší je při prvních pokusech Grosjean - 1:30,201 min. V boxech vyčkávají pouze vozy Ferrari.
Šéf Red Bullu Christian Horner o Sebastianovi Vettelovi prozrazuje, že "bezpochyby" v rakouském týmu zůstane i v roce 2014. Ten jde po 12 min do čela - 1:28,064 min, jeho týmový kolega Mark Webber ztrácí 3 setiny. Po rušné čtvrthodince provoz slábne, krouží jen čtyři vozy: Alonso, McLareny a Kobajaši.
Detail zadní části McLarenu (foto: Auto Motor und Sport)
Hamilton, jenž po sezóně přestupuje k Mercedesu, má na voze některé vývojové díly pro rok 2013, McLaren mu však již nesděluje, o které konkrétní věci se jedná. Přetahuje se s Alonsem o nejrychlejší kolo, Španěl je však nakonec díky zlepšení v prvním sektoru o 0,36 s rychlejší - 1:27,402 min.
Massa dostává smyk v zatáčce č. 12, po vycouvání se vrací se zničenými tvrdými pneumatikami do boxů. O 3 min později má ve stejném místě problémy Grosjean, smyku se nevyhnul ani Senna v zatáčce č. 4.
Kimi jde do akce (foto: Lotus F1 Team)
Vettel na čele po 32 min střídá Alonsa poté, co dokázal stáhnout desetinu ve všech sektorech - 1:27,256 min. Konkurence na něj ztrácí zejména v tom posledním (Alonso 3 desetiny). Red Bull v přední části jeho vozu změnil nastavení třetího tlumiče, který zabraňuje tomu, aby se podlaha dotýkala vozovky při jízdě v přímém směru a při brzdění. Hodně se pracuje na Webberově voze, který ve své druhém výjezdu absolvoval pouze 4 kola - na rozdíl od 7 kol v případě jeho kolegy.
Rosberg dostává na výběr úpravy: přezutí na měkkou směs, vyvážení aerodynamiky směrem k přední části nebo změnu naklánění. Rozhoduje se pro úpravu mapování motoru při brzdění. Po 45 min se zlepšily Lotusy s novými výfuky: Räikkönen zajel nejrychlejší čas (1:27,030 min), Grosjean byl třetí (1:27,397). Fin na Vettela najel 0,2 s v nejdelším prvním sektoru.
Pořadí v polovině tréninku:1. Räikkönen 1:27,0302. Vettel + 0,2263. Grosjean + 0,3674. Alonso + 0,3725. Rosberg + 0,4836. Hamilton + 0,7327. Senna + 0,9168. Webber + 1,064
Po 52 min piloti přezouvají na měkkou směs předvádí se Rosberg, jenž o 8 tisícin překonává Lotus (1:27,022 min).
Massa, s nímž nedávno Ferrari prodloužilo smlouvu na příští rok, byl v tu chvíli opět mimo, skončil v opačném směru ve štěrku v zatáčce č. 9, dokázal se však dostat zpět. Stěžuje si na "velmi podivné" vyvážení svého monopostu. Zničil si tvrdou i měkkou sadu pneumatik a má po jakémkoliv smysluplném ježdění v poslední cenné půl hodině.
Upravena podlaha Ferrari a teplotní stínění, ve vypouklině v podlaze na kraji je senzor snímající teplotu zadních pneumatik (foto: Auto Motor und Sport)
Provoz po přezutí houstne a časy dále padají. Na čele se střídají Alonso (1:26,964), Vettel (1:26,921), který je sice pomalejší než Španěl (23,2 vs. 23,0) ve druhém sektoru, ale chuť si spravuje opět ve třetím (21,5 vs. 21,7). Před Ferrari se s druhým Red Bullem dostává i Webber (1:26,339).
Za Red Bully, Lotusy a McLareny číhá Hülkenberg (1:27,233), který po dopoledním sběru dat ve druhém tréninku zaměřuje na vyhodnocování pneumatik. Di Resta je zatím o 7 desetin pomalejší, dostává pokyn, aby svého kolegu pustil před sebe, což se mu moc nelíbí a požaduje od týmu vysvětlení. Důvodem je díra v provozu, díky které má mít čistější vzduch pro svůj následující pokus.
V poslední půl hodině se týmy věnovaly dlouhým jízdám a závodním simulacím, časy už proto dále neklesaly. Druhý trénink v Indii ovládl opět Red Bull v čele s Vettelem - nejblíže mu byl Alonso se ztrátou 0,599 s.
Počty kol ujetých ve druhém tréninku (vlevo) a za pátek celkem (vpravo)
Přehled maximálních rychlostí: 1. Vergne - 320,0 km/hod; 2. Pérez - 319,9; 3. Ricciardo - 319,8; 4. Di Resta - 318,5; 5. Hülkenberg - 318,4; 6. Kobajaši - 317,8; 7. Schumacher - 317,3; 8. Rosberg - 317,1; 9. Alonso - 316,3; 10. Pic - 316,1.
Přehled všech časů: zde (PDF).
Max Verstappen se ani po skončení sezóny F1 nezastavil a už se objevil za volantem závodního vozu. Zdá se, že jeho vášeň pro rychlost stále hoří naplno.
Formule 1 se po letech vrací na portugalskou půdu. Fanoušky čeká návrat atraktivní destinace, která se v sezonách 2027 a 2028 znovu objeví v kalendáři královny motorsportu.
Charles Leclerc se ohlíží za sezonou 2025 s kombinací spokojenosti a kritického pohledu. Poté přinesl svůj pohled na budoucnost.
První sezona Lewise Hamiltona ve Ferrari byla poznamenána výzvami a adaptací na nový tým, přičemž výrazné úspěchy se objevily jen zřídka. Insideři odhalili, jaký je skutečný stav vztahů a atmosféra uvnitř týmu.
Třídenní akce McLaren F1 Teamu a společnosti Allwyn proměnila pražské Holešovice v interaktivní centrum Formule 1. Fanouškům nabídla bezplatný a otevřený pohled do světa F1.
Honda Racing poprvé poodhalila zvukovou identitu své pohonné jednotky pro Formuli 1 od roku 2026. Krátká zvuková ukázka nabízí autentický náhled na to, jaký projev budou mít monoposty nové generace
Lando Norris převzal v Taškentu trofej za titul mistra Formule 1 v sezóně 2025. Ceremoniál završil jeho úspěšnou sezonu a oslavil triumf McLarenu v Poháru konstruktérů.
Dosavadní prezident FIA si zajistil další čtyřleté funkční období v čele federace. Pokračuje tak kontinuita vedení jedné z klíčových institucí světového motorsportu.
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.