INDIE - 1. TRÉNINK; Sebastian Vettel zajel nejrychlejší čas úvodního tréninku v Indii - o tři desetiny rychlejší než Jenson Button a o čtyři desetiny rychlejší než jeho pronásledovatel v honbě za titulem Fernando Alonso.
V prvním tréninku na týmy čekalo slunečné počasí s teplotou vzduchu 26 °C s tradičně silným smogem, dráha byla vyhřátá na 32 °C.
Sergia Péreze v kokpitu Sauberu poprvé letos vystřídal Esteban Gutiérrez, kandidát na pozici závodního pilota příští rok. Důvodem je nachlazení Sergia, ráno však napsal, že se už cítí dobře a že do druhého tréninku nastoupí, proto někteří podezírali švýcarský tým, že si chtěl nováčka vyzkoušet a nachlazení závodního jezdce považovali za výmluvu.
Z dalších nováčků se tréninku účastnili Giedo van der Garde (Caterham) místo Heikkiho Kovalainena a Valtteri Bottas (Williams) tradičně místo Bruna Senny.
Na okruhu se jako první představili piloti Toro Rosso následováni Gutiérrezem. Po 3 min se objevil i Hamilton s Buttonem. Massovo Ferrari o chvíli později vyjelo celé postříkané flow-visem, italský tým zde má celou řadu drobných vylepšení ve snaze dostat Alonsa zpět do čela šampionátu.
Grosjeanův Lotus poprvé s novými Coanda výfuky (foto: Rexona F1)
Po 28 min se jako první měřeným časem zapsal Gutiérrez - 1:46,071, hned v dalším pokusu se o 6 sekund zlepšil - 1:40,846 min. Lepší čas napoprvé zajeli Hamilton (1:37,354), Maldonado (1:34,740) i Button (1:33,342).
V polovině tréninku bylo pořadí následující:1. Button 1:29,6842. Rosberg + 1,2343. Grosjean + 1,6924. Hülkenberg + 1,7105. Di Resta + 1,8756. Bottas + 2,1917. Massa + 2,3488. Hamilton + 2,390
Po 54 min se začal zlepšovat Schumacher - 1:29,598 min, do čela šly ale Red Bully: Webber (1:28,963 min) byl o 3 desetiny rychlejší než Vettel (1:29,251 min). Australan dokázal ukrojit další sedm desetin ze svého nejrychlejšího času.
Práce na Maldonadově Williamsu v průběhu prvního tréninku v Indii (foto: Williams F1 Team)
Marussia přivezla nové přední křídlo, které zkoušel Glock, zatímco Mercedes trávil hodně času laděním pasivního DDRS na zadním křídle.
Lotus dle očekávání nasadil již na oba vozy Coanda výfuky i nové přední křídlo. Ferrari porovnávalo dvě verze zadních i předních křídel, mělo nové brzdové kanálky i menší úpravy podlahy.
Po 72 min se pořadí na čele dvakrát za sebou změnilo: nejprve Alonso (1:28,210) dokázal Webbera o 19 tisícin překonat, poté do čela vystřelil Hamilton: 1:28,046 min a po rekordním prvním sektoru v dalším kole dostal instrukci zajet do boxů. O pět min později jej překonává opět Red Bull, tentokrát řízený Vettelem (1:28,036 min).
Ferrari se v závěru věnovalo dalším aerodynamickým testům. Na trati kroužilo 21 vozů, svůj čas na čele ještě zlepšily Red Bully, o 2 tisíciny rychlejší čas než Hamilton zajel Alonso se svým Ferrari. Druhý McLaren ovládaný Buttonem se posunu na poslední chvíli před Ferrari a svého kolegu na druhou pozici.
Počet ujetých kol
Přehled nejvyšších rychlostí: 1. Vergne - 319,2 km/hod; 2. Ricciardo - 318,7; 3. Hülkenberg - 317,6; 4. Schumacher - 316,9; 5. Gutiérrez - 316,9; 6. Di Resta - 316,8; 7. Rosberg - 316,8; 8. Kobajaši - 316,8; 9. Pic - 315,3; 10. Bottas - 315,3.
Přehled všech časů: zde (PDF).
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.