Rok 2009 s sebou přinesl řadu změn v technických pravidlech, které dramaticky ovlivnily vzhled monopostů Formule 1. Ty však budou podle technického ředitele Lotusu Jamese Allisona triviální ve srovnání s tím, co přijde v roce 2014.
Zatímco příští rok zůstanou pravidla téměř identická, což týmům umožňuje přenést spoustu nápadů z letošní sezóny, v dalším roce dojde k obrovským změnám v oblasti motorů (bližší technické informace o motorech pro rok 2014 zde) i konstrukce šasi.
"Normálně bychom pozornost z větší části již přesunuli k příštímu vozu. Nejedná se však o normální rok. Každý tým na roštu čelí bezprecedentní výzvě v podobě práce na třech vozech najednou," popisuje Allison.
"Pro to existují dva základní důvody. Zaprvé jsou pravidla pro rok 2013 relativně neměnná, což v souvislosti s vyrovnaností pole znamená, že se stále vyplácí vyvíjet letošní vozy i v tak pozdní části sezóny. Zadruhé, objevující se stín pravidel pro rok 2014 vyžaduje naši pozornost.
Kdokoliv sledoval sport v roce 2009, bude vědět, že velké úpravy v pravidlech představují jak výzvu, tak i riziko, které může významně zamíchat pořadím týmů. Regulovaná revoluce v roce 2014 činí změny z roku 2009 zdánlivě triviální záležitostí," pokračuje technický ředitel Lotusu.
Letošní Lotus E20, který se v Koreji dočkal nových Coanda výfuků, s nimiž jej budeme vídávat i příští rok (foto: Lotus F1 Team)
"Je třeba učinit rozhodnutí týkající se tří dětí soupeřících o jídlo v podobě vývoje. Vložíte zdroje do E20 a dostanete z něj co nejvíce, nebo je rozumnější se snažit dostat maximum z 'posledního hurá' této generace pravidel v roce 2013?
Je správné se alternativně soustředit na budoucnost v roce 2014 a pravidla, která budou tvořit základ příští generace vozů F1? Jedná se o velmi vyvážené rozhodnutí, které je fantastickou výzvou. Na konci sezóny 2014 bychom měli vědět, kdo učinil správná rozhodnutí," dodává Allison.
Charles Leclerc prohlásil, že závodění za Ferrari má pro něj větší hodnotu než titul s jiným týmem. Svou loajalitu k italské stáji označil za hlubší než samotné výsledky.
Lando Norris potvrdil rostoucí formu McLarenu a ovládl druhý volný trénink na Hungaroringu. Britský pilot byl na technickém okruhu u Budapešti nejrychlejší a naznačil, že oranžoví budou i tento víkend patřit mezi hlavní favority.
Roman Staněk získal v Budapešti svou první pole position ve Formuli 2 díky skvělému kolu v čase 1:28.779. Český jezdec porazil týmového kolegu Fornaroliho a odstartuje nedělní hlavní závod z první příčky.
Helmut Marko připustil, že Max Verstappen by mohl v příští sezóně přehodnotit své setrvání v Red Bullu, pokud se změní okolnosti v týmu. Zároveň zpochybnil atraktivitu Mercedesu jako případné alternativy pro trojnásobného šampiona.
Mercedes před maďarskou GP představil klíčovou úpravu vozu W16, která by měla pomoci zejména Kimi Antonellimu. Andrew Shovlin věří, že tato změna zlepší výkon vozu na náročném Hungaroringu.
McLaren vstoupil do víkendu na Hungaroringu ve velkém stylu a ovládl první volný trénink. Navázal tak na silný výkon z Belgie, kde tým rovněž patřil k nejrychlejším.
Lewis Hamilton zatím ve Ferrari nenaplňuje vysoká očekávání, což potvrdil i nevýrazný výkon na Velké ceně Belgie. Namísto boje o vítězství zatím zažívá frustraci a nelehké hledání formy.
Fernando Alonso kvůli bolestem zad vynechá první trénink na Velkou cenu Maďarska. Jeho místo v kokpitu Aston Martinu dočasně zaujme rezervní jezdec Felipe Drugovich.
Lewis Hamilton se zastal Kimiho Antonelliho, který prochází složitějším obdobím v první sezóně u Mercedesu. Podle něj je důležité dát mladému jezdci čas a podporu, protože úspěch přichází s trpělivostí a učením.
George Russell přiznal, že jednání o prodloužení smlouvy s Mercedesem byla náročná a zahrnovala nejen finanční otázky, ale i vzájemnou důvěru a vizi. Přesto zdůraznil svou loajalitu týmu a optimismus ohledně budoucnosti, zejména s blížícími se změnami v roce 2026.
Spekulace končí. Max Verstappen oficiálně potvrdil věrnost Red Bullu. Tým se tak může před rozhodujícími závody sezony opřít o svou klíčovou hvězdu.
Red Bull potvrdil, že Gianpiero Lambiase se na Velké ceně Maďarska vrátí jako hlavní závodní inženýr Maxe Verstappena. Jeho návrat týmu zajistí stabilitu a zkušenosti před důležitým závodem.