Kobajaši začal za deště ve Spa nejrychleji, Massovi se z Ferrari zakouřilo

Sauber
Sauber, foto: Sauber Motorsport AG
Petr Hlawiczka 31. srpna 2012 11:30
Sdílej:

SPA - 1. TRÉNINK; V prvním deštivém tréninku byl nejrychlejší Kamuj Kobajaši se Sauberem, druhý Maldonado ztrácel přes půl sekundy. Špičkové týmy kvůli počasí techniku šetřily.

Dopoledne začalo v Belgii za deště a teploty pouze kolem 13 °C. Z testovacích pilotů dopoledne dostali šanci pouze Valtteri Bottas místo Bruna Senny (Williams) a Dani Clos místo Naraina Karthikeyana (HRT). V 10 hod vyrazil jako první na dráhu Vergne následovaný Ricciardem, Closem, Petrovem a Bottasem - všichni na pneumatikách do deště (wet).

Schumacherova nová přilba pro Velkou cenu Belgie - zlato nahrazuje platina (foto: Mercedes AMG F1 Team)

Schumacher s novou přilbou oslavující 300. velkou cenu a Alonso jezdili se zadními křídly pro nízký přítlak, jejich týmoví kolegové Rosberg a Massa s křídly pro střední přítlak. De la Rosa si však stěžoval, že je na ježdění příliš mokro.

Kobajaši byl prvním pilotem, který stanovil měřené kolo - 2:23,141 min, na výjezdu z Eau Rouge mu bylo naměřeno 215 km/hod. Ve svém čtvrtém okruhu byl pak o téměř 6 s rychlejší a zmizel v boxech. Po 15 min instalační kolo neabsolvovali pouze Alonso a Hamilton.

Nové přední křídlo Red Bullu (foto: T. Grüner)

Red Bull přivezl do Spa přepracovanou zadní část, do prvního tréninku ale kvůli dešti nasadil pouze nové přední křídlo.

Lotus poprvé zkoušel svůj F-kanál (jejich technický ředitel James Allison ho nazývá jednoduše "Zařízením") na obou vozech zároveň. Ve Spa by pro ně mohl být velkou výhodou - nachází se zde spousta dlouhých rovinek.

Samotný DRS zde pomáhá k o 1,2 s rychlejším časům na kolo, jeho vylepšení by mohlo přidat další 0,2 - 0,3 s. Tento typ okruhu má jejich vozu dokonale sedět - horší to u Lotusu bývá při nízkých teplotách a na tvrdších směsích pneumatik. Pirelli sem přivezlo to nejtvrdší, co může nabídnout: středně-tvrdou a tvrdou směs.

McLaren přivezl spoustu novinek. Některé jsou ukryté pod kapotou, jiné viditelné - např.: nová křídla a bočnicové panely podobné těm, které používá Sauber. Těsně kopírují přední stranu bočnic. Auto o moc hezčí není, ale na krásu se nehraje. Slouží k vylepšení proudění kolem vozu, a pokud fungovaly v tunelu, měly by se osvědčit i na dráze, protože nemají žádný vztah se zemí.

Nové přední křídlo Ferrari pro nižší přítlak bez horní kaskády v jeho přední části(foto: T. Grüner)

Stručně o některých dalších novinkách: Ferrari zkoušelo nové přední křídlo bez horní kaskády. Williams přivezl nové přední i dvě verze zadního křídla pro nízký přítlak, z toho jednu jsme již viděli v Kanadě. Marussia spoustu vylepšení - nové přední a zadní křídla i výfuky. Včera je pracně nasazovali na vůz, dnes je kvůli počasí opět sundávali. Zdá se, že chtějí vyzkoušet i svou verzi dvojitého DRS.

Prvních třicet minut pršelo opravdu hustě, poté Meteo France týmům sdělilo, že by měl slábnout. V polovině tréninku měl na svém kontě měřený čas pouze Kobajaši, na trati nebyl k vidění jediný monopost.

Nové bočnicové panely McLarenu (foto: McLaren Mercedes)

Po 47 min se na obhlídku vydali piloti Toro Rosso, opět na pneumatikách do deště, který ustával. Před Kobajašiho se svým prvním pokusem místo se posunul Ricciardo (2:14,520 min), Vergne byl o 1,842 s pomalejší. Francouz měl při průjezdu rychlým Pouhonem problémy a na chvíli se ocitl mimo trať, díky asfaltové únikové zóně však bez problému pokračoval. Přidávali se další a po 55 min kroužilo už 13 vozů.

Ke konci se však počasí opět zhoršoval a déšť sílil. Vettel měnil přední křídla a po chvíli i nos, v garáži McLarenu a Ferrari to aktivitou moc nehýřilo - na mokrých pneumatikách pro ně ježdění nemělo moc smysl, na intermediálky bylo na draze vody příliš.

Do čela se dostal na chvíli Maldonado (2:11,389 min), po 70 min jej vystřídal opět Kobajaši (2:11,389). Button s McLarenem se svým prvním pokusem dostává na 11. místo (2:16,861). Ke konci vyrazil i Alonso s Hamiltonem, ale Japonce již nikdo za zhoršujících se podmínek nepřekonal.

Koncovku zdramatizoval pouze Massa, kterému se v poslední šikaně Bus Stop zakouřilo z jeho Ferrari, nejspíše kvůli problému s motorem.

Maximální rychlosti: 1. Rosberg - 294 km/hod; 2. Clos - 294; 3. Vettel - 294; 4. Webber - 292; 5. Vergne - 292; 6. Ricciardo - 291.

Přehled všech časů 1. tréninku: PDF.

Stalo se