Přes hrozby protestu po včerejším závodu v Monaku si nakonec nikdo proti Red Bullu nestěžoval. Týmy však od FIA požadují vyjasnění otvorů, které mohou mít v rozích podlahy před zadními koly.
Mercedes, McLaren a Ferrari dali shodně najevo, že otvor, který používá Red Bull v zadní části podlahy, nevyhovuje technickým pravidlům FIA (psali jsme zde). Scuderia měla po závodě podat oficiální protest, nakonec se k tomu neodhodlala.
Podle týmů se sporného otvoru týká část článku 3.12.5, kde se píše: "Všechny části referenční a zvýšené roviny a jejich vzájemná svislá propojení musí za všech okolností tvořit rovnoměrný, jednolitý, tvrdý, spojitý a pevný (bez žádného stupně volnosti ve vztahu k jednotce těla/šasi) a odolný povrch."
Vlevo potenciálně nelegální díra do podlahy Red Bullu, vpravo výřez Sauberu
Podobné řešení jako Red Bull používá Ferrari i Sauber, otvor však končí se zadní hranou podlahy, nikoliv před ní, jako v případě Red Bull. Sporné je tedy to, zda je otvor rakouské stáje uzavřená díra do podlahy, nebo se jedná o výřez do ní jako např. u Sauberu. Její šéf Christian Horner je však přesvědčený, že jejich řešení je legální.
"Jsme s naším vozem naprosto spokojeni a věříme, že plně vyhovuje pravidlům. Samozřejmě jsme to konzultovali s FIA, máme jejich výklad potvrzen v písemné formě, takže by bylo zklamáním, kdyby někdo protestoval. Plně jsme ale věřili, že naše auto předpisům zcela vyhovuje," uvedl včera po Velké ceně Monaka Horner.
Sporný otvor v podlaze Red Bullu před zadními koly
Tři výše zmíněné týmy však nejsou spokojeny, přestože oficiální protest nakonec nikdo z nich nepodal, a kvůli dalšímu objasnění se dnes sejdou v rámci Technické skupiny FIA.
"Ano, myslím, že se to brzy vyřeší. Nepřísluší mi komentovat auto někoho jiného, toto rozhodnutí je na FIA," odpověděl včera Martin Whitmarsh, jenž se rovněž podivoval nad tím, jak to mohlo Red Bullu projít.
Souhlasil s ním i šéf Ferrari Stefano Domenicali: "Slyšel jsem o tom otvoru, diskutovali jsme o něm a určitě potřebujeme vyjasnění této záležitosti. To je vše, co dnes mohu říct."
Šéf Mercedesu Ross Brawn k tomu dodal: "Rozumím tomu tak, že Red Bullu bylo dáno na vědomí znepokojení ostatních. Tak, jak mi je to vysvětlováno, to nevypadá v pořádku, ale ještě jsem neslyšel výklad Red Bullu."
Řešení Sauberu...
... a Ferrari
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.