Přečtěte si zajímavý rozhovor s majitelem týmu Caterham, Tony Fernandesem, o představení nového vozu, o tom, co si o něm myslí, o plánech na nadcházející sezonu a mnohem více.
Musel to pro vás být namáhavý týden, Qeens Park Rangers (fotbalový tým, nová akvizice Tonyho) vyhrál svůj zápas a teď Caterham F1 Team představil CT01 - stali jste se tak prvním týmem, který představil monopost roku 2012. Co na to říkáte?Tony Fernandes: Ano, byl to docela dobrý týden. Jsem nadšen z toho, že jsme představili auto jako první a že CT01 je prvním exemplářem vozu pro rok 2012, který kdy kdo viděl. Myslím, že momentálně se vezu na nějaké velmi pozitivní vlně!
Jsem rád, že jsme byli schopni představit obrázky nového auta tak brzy. Riad, Mike, Mark a celý tým odvedli skvělou práci, když se jim podařilo dostat homologaci, prošli crash testy tak brzy a budeme schopni postavit auto na dráhu podle plánu. Jsem pyšný na to, že jsme vůz představili jako první a myslím, že vypadá fantasticky.
Toto auto pro nás představuje další krok kupředu. Zpracování různých detailů na voze je o světelný rok napřed před tím, když poprvé vůbec vyjedeme na trať a všichni jsme vzrušení tím, až uvidíme, co to auto dokáže na trati. Jsem také rád, kvůli našim fandům, že jsme jim mohli nové auto ukázat tak brzy.
Naším cílem vždy bylo být tak otevřenými a interaktivními, jak je to jen možné, umožnit našim fandům náhled dovnitř týmu. Myslím si, že představením auta v magazínu F1 Racing jsme dali našim fanouškům unikátní možnost pohledu na to, jak pracujeme a o čem vlastně Caterham je. Možná příští rok představím auto tak, že ho odhalím na Twitteru.
Tony Fernandes se svými jezdci (snad i pro sezonu 2012)(zdroj: Team Caterham F1)
Nos vyvolává rozdílné názory.TF: Dobře. Osobně toto auto miluji a je velmi lichotivé, že lidé chtějí mluvit o našem autě a našem týmu, ale hlavní kritérium je, že je rychlé. Pokud bude rychlejší než to loňské, tak si myslím, že na vzhledu nezáleží a jsem si jistý, že až se odhalí všechny ostatní auta, tak se tato novinka objeví na všech z nich. Vlastně si myslím, že je to pěkné. Je to rozdílné a rozdílné se nerovná škaredé - vlastně si myslím, že je to ten rozdíl, který to auto činí hezkým, ale jsem trochu zaujatý.
Ale je důležité si zapamatovat, že jak auto vypadá a jak se chová je jedna věc, uznávám, že důležitá věc, ale jen jedna z věcí, která činí tento tým tím, co jsme. Caterham je jméno, pod kterým budeme závodit po mnoho dalších let, ale stále máme stejné DNA, které máme od prvního dne zpět do roku 2009. Jsme stejným týmem, ale každým dnem jsme silnější a tím, co podporuje náš růst, jsou lidé v týmu, kteří jsou s námi od samého začátku a lidé, kteří se k nám přidali a sdílejí naši vizi. Jsme stále hrdě zelení a žlutí a myslím si, že to říká hodně o tom, kdo jsme.
Pro mě je toto nový rok, nový start s Caterhamem a další kapitola v našem příběhu. Je to poprvé, co se náš celý designový tým mohl pořádně pustit do vytvoření našeho vlastního produktu a vím, že to je posun od T128, technicky i co se výkonnosti týče.
Tony má rád humor...viz tato fotka z Nemecka 2011 nebo jeho sázka s Richardem Brandsonem(foto: Pirelli)
Jak se cítíte ohledně nadcházejícího roku? Máte toho na talíři docela dost.TF: Ano, ale užívám si každou výzvu ještě více než kdy předtím. Vím, že nebudeme nejrychlejším týmem v poli. Jsem optimista, ale také realista. Co mi dává důvěru, je, že vím, že vše, co se stane, posílí naše pracovaní nasazení, abychom dosáhli našeho snu. První test je už za rohem a já cítím silný mix nervozity a vzrušení - což cítím obvykle v tomto období roku. Teď ale plně kontrolujeme náš osud a já si v tom libují více než kdy předtím.
Právě jsme oslavili Nový Rok v Číně a rok 2012 je rokem draka. To by měl být náš rok, nikdy jsem se necítil lépe. Narodil jsem se v roce draka, takže se cítím velmi povzbudivě a optimisticky ohledně následujícího roku. Těším se na to, co se stane - na vrcholy a pády. Věřím, že náš businessy, Kamarudin, budou růst a jsem velmi vzrušen ohledně budoucnosti celé skupiny Caterham.
Náš cíl je široký, byl jsem citován, jak jsem říkal, že chci, abychom se trefili do černého, a že to opravdu musí být naším cílem. Musí to být. Ke konci loňského roku jsme byli tak blízko vozům středu pole, ale to, že jsme neměli KERS, nás limitovalo. Tento rok jsem ale díky lidem, vybavení v továrně, větrnému tunelu a KERSu přesvědčen, že se staneme nebezpečnými pro mnohé týmy ze středu pole. A ano, chtěl bych, abychom někdy v roce 2012 získali bod, možná dva, když budeme mít štěstí!
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.