Přečtěte si zajímavý rozhovor s majitelem týmu Caterham, Tony Fernandesem, o představení nového vozu, o tom, co si o něm myslí, o plánech na nadcházející sezonu a mnohem více.
Musel to pro vás být namáhavý týden, Qeens Park Rangers (fotbalový tým, nová akvizice Tonyho) vyhrál svůj zápas a teď Caterham F1 Team představil CT01 - stali jste se tak prvním týmem, který představil monopost roku 2012. Co na to říkáte?Tony Fernandes: Ano, byl to docela dobrý týden. Jsem nadšen z toho, že jsme představili auto jako první a že CT01 je prvním exemplářem vozu pro rok 2012, který kdy kdo viděl. Myslím, že momentálně se vezu na nějaké velmi pozitivní vlně!
Jsem rád, že jsme byli schopni představit obrázky nového auta tak brzy. Riad, Mike, Mark a celý tým odvedli skvělou práci, když se jim podařilo dostat homologaci, prošli crash testy tak brzy a budeme schopni postavit auto na dráhu podle plánu. Jsem pyšný na to, že jsme vůz představili jako první a myslím, že vypadá fantasticky.
Toto auto pro nás představuje další krok kupředu. Zpracování různých detailů na voze je o světelný rok napřed před tím, když poprvé vůbec vyjedeme na trať a všichni jsme vzrušení tím, až uvidíme, co to auto dokáže na trati. Jsem také rád, kvůli našim fandům, že jsme jim mohli nové auto ukázat tak brzy.
Naším cílem vždy bylo být tak otevřenými a interaktivními, jak je to jen možné, umožnit našim fandům náhled dovnitř týmu. Myslím si, že představením auta v magazínu F1 Racing jsme dali našim fanouškům unikátní možnost pohledu na to, jak pracujeme a o čem vlastně Caterham je. Možná příští rok představím auto tak, že ho odhalím na Twitteru.
Tony Fernandes se svými jezdci (snad i pro sezonu 2012)(zdroj: Team Caterham F1)
Nos vyvolává rozdílné názory.TF: Dobře. Osobně toto auto miluji a je velmi lichotivé, že lidé chtějí mluvit o našem autě a našem týmu, ale hlavní kritérium je, že je rychlé. Pokud bude rychlejší než to loňské, tak si myslím, že na vzhledu nezáleží a jsem si jistý, že až se odhalí všechny ostatní auta, tak se tato novinka objeví na všech z nich. Vlastně si myslím, že je to pěkné. Je to rozdílné a rozdílné se nerovná škaredé - vlastně si myslím, že je to ten rozdíl, který to auto činí hezkým, ale jsem trochu zaujatý.
Ale je důležité si zapamatovat, že jak auto vypadá a jak se chová je jedna věc, uznávám, že důležitá věc, ale jen jedna z věcí, která činí tento tým tím, co jsme. Caterham je jméno, pod kterým budeme závodit po mnoho dalších let, ale stále máme stejné DNA, které máme od prvního dne zpět do roku 2009. Jsme stejným týmem, ale každým dnem jsme silnější a tím, co podporuje náš růst, jsou lidé v týmu, kteří jsou s námi od samého začátku a lidé, kteří se k nám přidali a sdílejí naši vizi. Jsme stále hrdě zelení a žlutí a myslím si, že to říká hodně o tom, kdo jsme.
Pro mě je toto nový rok, nový start s Caterhamem a další kapitola v našem příběhu. Je to poprvé, co se náš celý designový tým mohl pořádně pustit do vytvoření našeho vlastního produktu a vím, že to je posun od T128, technicky i co se výkonnosti týče.
Tony má rád humor...viz tato fotka z Nemecka 2011 nebo jeho sázka s Richardem Brandsonem(foto: Pirelli)
Jak se cítíte ohledně nadcházejícího roku? Máte toho na talíři docela dost.TF: Ano, ale užívám si každou výzvu ještě více než kdy předtím. Vím, že nebudeme nejrychlejším týmem v poli. Jsem optimista, ale také realista. Co mi dává důvěru, je, že vím, že vše, co se stane, posílí naše pracovaní nasazení, abychom dosáhli našeho snu. První test je už za rohem a já cítím silný mix nervozity a vzrušení - což cítím obvykle v tomto období roku. Teď ale plně kontrolujeme náš osud a já si v tom libují více než kdy předtím.
Právě jsme oslavili Nový Rok v Číně a rok 2012 je rokem draka. To by měl být náš rok, nikdy jsem se necítil lépe. Narodil jsem se v roce draka, takže se cítím velmi povzbudivě a optimisticky ohledně následujícího roku. Těším se na to, co se stane - na vrcholy a pády. Věřím, že náš businessy, Kamarudin, budou růst a jsem velmi vzrušen ohledně budoucnosti celé skupiny Caterham.
Náš cíl je široký, byl jsem citován, jak jsem říkal, že chci, abychom se trefili do černého, a že to opravdu musí být naším cílem. Musí to být. Ke konci loňského roku jsme byli tak blízko vozům středu pole, ale to, že jsme neměli KERS, nás limitovalo. Tento rok jsem ale díky lidem, vybavení v továrně, větrnému tunelu a KERSu přesvědčen, že se staneme nebezpečnými pro mnohé týmy ze středu pole. A ano, chtěl bych, abychom někdy v roce 2012 získali bod, možná dva, když budeme mít štěstí!
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.