Při pohledu na oficiální podobu startovního roštu zítřejší VC Japonska zaznamenáte oproti výsledkům kvalifikace jednu změnu - původně desátý Kobajaši odstartuje sedmý. Proč?
Poslední dobou se stává trendem, že ve třetí části kvalifikace vyjedou na trať jen ti, kteří mají reálnou šanci na boj o pole position. Ostatní šetří pneumatiky.
I pro takové případy má FIA zvláštní pravidla, která určují postavení na startovním roštu, pokud více než jeden jezdec v Q3 nezajede žádný čas.
Jak tedy pravidla FIA zní?V případě, že více jezdců ve třetí části kvalifikace nezajede měřené kolo, určuje se jejich postavení na startu podle několika kritérií.
Nejvýše na startu stojí:1. jezdec, který zahájil měřené kolo, ale nedokončil ho2. jezdec, který vyjel do zaváděcího kola (out-lap), ale do měřeného kola nenajel3. jezdec, který vůbec nevyjel na trať
Pravidla tedy hovoří jasně, Kobajaši měřené kolo zahájil, ale pro velký provoz na trati ho raději vzdal. Schumacher, Senna a Petrov zůstali ve svých garážích.
Pro japonské fanoušky je to určitě dobrá zpráva, jejich oblíbenec má lepší startovní postavení a tím pádem i šanci na větší bodový zisk (grafické znázornění startovního roštu v Suzuce najdete zde).
Jak už je psáno výše, případů, kdy ve třetí části kvalifikace někteří jezdci raději šetří pneumatiky, než aby zkoušeli získat co nejlepší startovní umístění, v letošní sezoně razantně přibylo. S tím přibylo i mnoho diskuzí o této kontroverzní taktice.
Podle pravidel je vše v naprostém pořádku, ale někdo si myslí, že pokud tým nemá závažný důvod (technické problémy apod.), měl by jezdec k měřenému pokusu nastoupit. Co si o to myslíte vy? Hlasujte v naší anketě.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.