Anthony Hamilton se pro Telegraph rozpovídal o tom, jak ve skutečnosti probíhal rozchod s Lewisem a vývoji jeho kariéry. Z pohledu otce hodnotí i loňský incident a odpovídá na dotaz, zda za rozchodem se synem nestojí částečně i žena - Nicole Scherzingerová.
Otec Anthony se s Lewisem rozešel před dvanácti měsíci po téměř 20 letech, kdy dohlížel na kariéru svého syna. Bolestivá část života byla zpočátku vykreslována jako přátelský rozchod, později se ukázalo, že to tak jednoduché nebylo. V novinách se dokonce objevily titulky, že Lewis dal svému otci padáka.
"Tak to nebylo. Přání jít vlastní cestou bylo vzájemné. Probírali jsme to celé věky. Jen k tomu nedošlo tak, jak bych chtěl," vrací se na počátek loňské sezóny Anthony Hamilton. Měsíce pak spolu nehovořili.
Anthony o tomto období svého života nikdy dříve nehovořil. S novinářem Tomem Carym si po několika odvolaných setkáních konečně sedl v baru a poprvé od rozchodu s Lewisem promluvil. Původní hodinový rozhovor se protáhl na trojnásobek.
V roli manažera nejnovějšího britského přírůstku v F1 - Paula di Resty, ho brzy budeme znovu vídávat v paddocku a na obrazovkách. Takže jaký byl ten uplynulý rok? "Náročný. Celou dobu to směřovalo k tomu, že to bude těžké. Jednou k tomu muselo dojít. Ve skutečnosti jsem chtěl svůj život zpět. Strávil jsem téměř 18 let zajišťováním toho, aby Lewisovi neunikla jeho velká příležitost.
Byl jsem opravdu jako každý jiný rodič. Chtěl jsem pro svého syna to nejlepší. Věděl jsem vše nejlépe? Ne vždy. Rád bych si ale myslel, že jsem po většinu času věděl, co je nejlepší. A když bych něco nevěděl, zeptal bych se. Abych si byl jistý tím, že Lewis bude úspěšným. Abych se ujistil, že lidé, kteří mu i nám věřili, budou hrdí."
Pro otce muselo být těžké vidět, jak syn prochází náročným obdobím - jako například incidentem v Melbourne, kdy byl zadržen policií po protočení kol. Před rokem by to skončilo zákazem vstupu novinářům do motorhomu McLarenu a zamezení přístupu novinářům, kteří si o tom dovolili psát. Nyní se usmívá. Zdá se, že po roce se na to dívá s nadhledem.
"Víš co, to bylo součástí dospívání. Byla to chyba, ale kdo je nedělá. Musíš si pamatovat, že jsme našeho snu dosáhli společně: stal se mistrem světa, měl peníze v bance. Nikdy by nebyl jako já. To bylo účelem.
Ale když toho dosáhl, nikdy neměl příležitost dělat všechny ty běžné věci, které dělají teenageři. Všichni se stále učíme. Já jsem se toho minulý rok určitě naučil mnoho."
Hovořilo se o tom, že k rozchodu přispěl Lewisův vztah s americkou zpěvačkou Nicole Scherzingerovou. "To si nemyslím. Bylo to dáno spíše kombinací více faktorů, z nichž jedním byl ten vztah na velkou vzdálenost. Znovu - bylo to o dospívání, o tom, že Lewis dělá svá vlastní rozhodnutí. Respektuji to.
Naštěstí již nejsem zapojený do žádné z těch věcí. Nešťourám se v jeho osobním životě. Mohu říct pouze to, že Lewis byl jedním z nejlepších synů, jaké si rodiče mohou přát, a Nicole je opravdu, opravdu skvělá holka. Hodí se k němu."
Lewis nedávno uzavřel smlouvu se společností XIX, kterou vlastní známý manažer Simon Fuller. Nebude Lewise nyní Hollywood příliš rozptylovat? Nesnaží se stát světoznámou osobností formátu Davida Beckhama či Tigera Woodse? "Myslím, že ne. Užívá si svůj úspěch. Ale zodpovědně."
Při zpytování svědomí Anthony lituje jedné věci: že se s Lewisem nerozešel hned po jeho vítězství v roce 2008. "Zůstal jsem o rok déle. To byla má největší chyba. Věděl jsem, že to dospěje do bodu, kdy bude žít svůj život - titul, přítelkyně, vlastní peníze. Problémem bylo to, že auto v roce 2009 nebylo dobré. Nechtěl jsem odejít, když se nedařilo. Udělal jsem klasickou otcovskou věc.
Snažím se říct, že to, co se stalo v roce 2010, bylo dobré pro nás oba. Snažím se nedělat si už ze všeho těžkou hlavu. Práce je pro mě odpočinkem."
Lewis Hamilton (vlevo) s otcem Anthonym (© Getty Images)
Vztah s Lewisem ještě není zcela ideální, ale s každým dnem se zlepšuje: "Mezi námi byla vždy hluboká láska. Zkrátka u něj existovala touha dělat si věci po svém a u mě po mém. V poslední době jsme spolu strávili spoustu času. Základní pravidla jsou však nyní odlišná. Zavolá mi a požádá o radu, což bylo do určité míry vždy mou rolí jakožto otce.
Smůla je, že předtím jsem to řídil, a přitom to bylo něco, co jsem tehdy neměl rád. Stále jsem ale Lewisův otec a snad i jeho nejbližším pobočníkem. A pokud si kdykoliv bude cokoliv přát, stačí jen, když mi zavolá."
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.