Anthony Hamilton se pro Telegraph rozpovídal o tom, jak ve skutečnosti probíhal rozchod s Lewisem a vývoji jeho kariéry. Z pohledu otce hodnotí i loňský incident a odpovídá na dotaz, zda za rozchodem se synem nestojí částečně i žena - Nicole Scherzingerová.
Otec Anthony se s Lewisem rozešel před dvanácti měsíci po téměř 20 letech, kdy dohlížel na kariéru svého syna. Bolestivá část života byla zpočátku vykreslována jako přátelský rozchod, později se ukázalo, že to tak jednoduché nebylo. V novinách se dokonce objevily titulky, že Lewis dal svému otci padáka.
"Tak to nebylo. Přání jít vlastní cestou bylo vzájemné. Probírali jsme to celé věky. Jen k tomu nedošlo tak, jak bych chtěl," vrací se na počátek loňské sezóny Anthony Hamilton. Měsíce pak spolu nehovořili.
Anthony o tomto období svého života nikdy dříve nehovořil. S novinářem Tomem Carym si po několika odvolaných setkáních konečně sedl v baru a poprvé od rozchodu s Lewisem promluvil. Původní hodinový rozhovor se protáhl na trojnásobek.
V roli manažera nejnovějšího britského přírůstku v F1 - Paula di Resty, ho brzy budeme znovu vídávat v paddocku a na obrazovkách. Takže jaký byl ten uplynulý rok? "Náročný. Celou dobu to směřovalo k tomu, že to bude těžké. Jednou k tomu muselo dojít. Ve skutečnosti jsem chtěl svůj život zpět. Strávil jsem téměř 18 let zajišťováním toho, aby Lewisovi neunikla jeho velká příležitost.
Byl jsem opravdu jako každý jiný rodič. Chtěl jsem pro svého syna to nejlepší. Věděl jsem vše nejlépe? Ne vždy. Rád bych si ale myslel, že jsem po většinu času věděl, co je nejlepší. A když bych něco nevěděl, zeptal bych se. Abych si byl jistý tím, že Lewis bude úspěšným. Abych se ujistil, že lidé, kteří mu i nám věřili, budou hrdí."
Pro otce muselo být těžké vidět, jak syn prochází náročným obdobím - jako například incidentem v Melbourne, kdy byl zadržen policií po protočení kol. Před rokem by to skončilo zákazem vstupu novinářům do motorhomu McLarenu a zamezení přístupu novinářům, kteří si o tom dovolili psát. Nyní se usmívá. Zdá se, že po roce se na to dívá s nadhledem.
"Víš co, to bylo součástí dospívání. Byla to chyba, ale kdo je nedělá. Musíš si pamatovat, že jsme našeho snu dosáhli společně: stal se mistrem světa, měl peníze v bance. Nikdy by nebyl jako já. To bylo účelem.
Ale když toho dosáhl, nikdy neměl příležitost dělat všechny ty běžné věci, které dělají teenageři. Všichni se stále učíme. Já jsem se toho minulý rok určitě naučil mnoho."
Hovořilo se o tom, že k rozchodu přispěl Lewisův vztah s americkou zpěvačkou Nicole Scherzingerovou. "To si nemyslím. Bylo to dáno spíše kombinací více faktorů, z nichž jedním byl ten vztah na velkou vzdálenost. Znovu - bylo to o dospívání, o tom, že Lewis dělá svá vlastní rozhodnutí. Respektuji to.
Naštěstí již nejsem zapojený do žádné z těch věcí. Nešťourám se v jeho osobním životě. Mohu říct pouze to, že Lewis byl jedním z nejlepších synů, jaké si rodiče mohou přát, a Nicole je opravdu, opravdu skvělá holka. Hodí se k němu."
Lewis nedávno uzavřel smlouvu se společností XIX, kterou vlastní známý manažer Simon Fuller. Nebude Lewise nyní Hollywood příliš rozptylovat? Nesnaží se stát světoznámou osobností formátu Davida Beckhama či Tigera Woodse? "Myslím, že ne. Užívá si svůj úspěch. Ale zodpovědně."
Při zpytování svědomí Anthony lituje jedné věci: že se s Lewisem nerozešel hned po jeho vítězství v roce 2008. "Zůstal jsem o rok déle. To byla má největší chyba. Věděl jsem, že to dospěje do bodu, kdy bude žít svůj život - titul, přítelkyně, vlastní peníze. Problémem bylo to, že auto v roce 2009 nebylo dobré. Nechtěl jsem odejít, když se nedařilo. Udělal jsem klasickou otcovskou věc.
Snažím se říct, že to, co se stalo v roce 2010, bylo dobré pro nás oba. Snažím se nedělat si už ze všeho těžkou hlavu. Práce je pro mě odpočinkem."
Lewis Hamilton (vlevo) s otcem Anthonym (© Getty Images)
Vztah s Lewisem ještě není zcela ideální, ale s každým dnem se zlepšuje: "Mezi námi byla vždy hluboká láska. Zkrátka u něj existovala touha dělat si věci po svém a u mě po mém. V poslední době jsme spolu strávili spoustu času. Základní pravidla jsou však nyní odlišná. Zavolá mi a požádá o radu, což bylo do určité míry vždy mou rolí jakožto otce.
Smůla je, že předtím jsem to řídil, a přitom to bylo něco, co jsem tehdy neměl rád. Stále jsem ale Lewisův otec a snad i jeho nejbližším pobočníkem. A pokud si kdykoliv bude cokoliv přát, stačí jen, když mi zavolá."
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.