Japonská Honda se v roce 2026 po pěti letech oficiálně vrací do Formule 1, tentokrát své síly spojí se stájí Aston Martin. Jaké jsou její cíle?
Předchozí návrat do královské třídy motorsportu pro japonského výrobce moc slavný nebyl: McLarenu v letech 2015 - 2017 lety nebyl schopný dodat spolehlivou ani dostatečně silnou pohonnou jednotku, přestože od konstruktérů z Wokingu dostal obrovskou svobodu.
Po trpkém rozchodu se nakonec dočkal titulů s Red Bullem, z F1 se ale v roce 2021 nakonec stejně stáhl. Stáj z Milton Keynes stále využívá její přeznačené motory, od sezóny 2026 si však bude muset vyrábět své vlastní (i s pomocí nového partnera - amerického Fordu), zatímco Honda bude pohánět Aston Martin.
A rozhodně nečeká problémy, které zažívala před deseti lety. Jaké má ambice? "Být od roku 2026 dále mistry světa! víme, že to bude velmi náročné a že to není tak snadné, potřebujeme však dobré cíle, abychom s Aston Martinem předvedli co nejlepší výkon," odpovídá prezident Hondy Koji Watanabe.
"Proto jsme si společně se Strollem a Tošihiro Mibem [výkonným ředitelem Hondy] stanovili cíl, abychom v tom roce zkrátka mířili na zisk mistrovského titulu. Ve skutečnosti to tak jednoduché nebude," uvědomuje si Watanabe.
Uvědomuje si, že to bude vyžadovat ještě spoustu úsilí, aby už za dva roky mohli porážet současnou špičku v podobě Red Bullu či Ferrari, kteří mají z posledních dekád závodění v F1 velké zkušenosti.
"Zřejmě nám [momentálně] něco schází, musíme ale jeden druhému říci, co to je. Z pohledu Aston Martinu, co mu schází u Hondy, a také co schází Aston Martinu. Jde o upřímnou komunikaci, abychom se společně stali špičkovým týmem," dodává prezident Hondy.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.