Japonská Honda se v roce 2026 po pěti letech oficiálně vrací do Formule 1, tentokrát své síly spojí se stájí Aston Martin. Jaké jsou její cíle?
Předchozí návrat do královské třídy motorsportu pro japonského výrobce moc slavný nebyl: McLarenu v letech 2015 - 2017 lety nebyl schopný dodat spolehlivou ani dostatečně silnou pohonnou jednotku, přestože od konstruktérů z Wokingu dostal obrovskou svobodu.
Po trpkém rozchodu se nakonec dočkal titulů s Red Bullem, z F1 se ale v roce 2021 nakonec stejně stáhl. Stáj z Milton Keynes stále využívá její přeznačené motory, od sezóny 2026 si však bude muset vyrábět své vlastní (i s pomocí nového partnera - amerického Fordu), zatímco Honda bude pohánět Aston Martin.
A rozhodně nečeká problémy, které zažívala před deseti lety. Jaké má ambice? "Být od roku 2026 dále mistry světa! víme, že to bude velmi náročné a že to není tak snadné, potřebujeme však dobré cíle, abychom s Aston Martinem předvedli co nejlepší výkon," odpovídá prezident Hondy Koji Watanabe.
"Proto jsme si společně se Strollem a Tošihiro Mibem [výkonným ředitelem Hondy] stanovili cíl, abychom v tom roce zkrátka mířili na zisk mistrovského titulu. Ve skutečnosti to tak jednoduché nebude," uvědomuje si Watanabe.
Uvědomuje si, že to bude vyžadovat ještě spoustu úsilí, aby už za dva roky mohli porážet současnou špičku v podobě Red Bullu či Ferrari, kteří mají z posledních dekád závodění v F1 velké zkušenosti.
"Zřejmě nám [momentálně] něco schází, musíme ale jeden druhému říci, co to je. Z pohledu Aston Martinu, co mu schází u Hondy, a také co schází Aston Martinu. Jde o upřímnou komunikaci, abychom se společně stali špičkovým týmem," dodává prezident Hondy.
Max Verstappen předvedl ve Spojených státech naprosto suverénní výkon a výrazně tím stáhl ztrátu v boji o titul, na čelo šampionátu mu nyní chybí už jen 40 bodů.
Sobotní sprint Velké ceny USA na okruhu Circuit of the Americas přinesl napínavý start, během něhož oba vozy McLarenu čelily komplikacím. K situaci se vyjádřil i poradce Red Bullu Helmut Marko.
Oscar Piastri má v Austinu pomalejší tempo než jeho týmový kolega Lando Norris. Podle šéfa McLarenu Andrea Stelly je za tím kombinace několika faktorů.
Lewis Hamilton měl během sprintu Velké ceny USA v první zatáčce velmi napjatý moment, kdy se musel rychle vyhnout nebezpečné situaci. Halo v této situaci znovu sehrálo svoji roli.
Lando Norris upozornil, že McLaren před Velkou cenou USA čelí výzvám. I přes slibnou startovní pozici za Maxem Verstappenem zůstává tým v napjaté nejistotě.
Max Verstappen si suverénně zajistil pole position pro Velkou cenu USA, když porazil Landa Norrise. Oscar Piastri tentokrát nestačil ani na top 3.
Max Verstappen ovládl chaotický sprint před Velkou cenou USA 2025. Oba jezdci McLarenu přitom skončili hned v první zatáčce po úvodní kolizi.
Nico Hülkenberg překvapil výborným výkonem a zajistil si nejlepší startovní pozici sezóny ve Sprintu během víkendu Velké ceny USA.
Fernando Alonso si v kvalifikaci na okruhu Circuit of the Americas připsal jedno ze svých nejlepších letošních umístění. Přestože jej čeká náročný závodní víkend, zůstává odhodlaný a motivovaný bojovat.
Andrea Stella po sprintové kvalifikaci v Austinu naznačuje, že McLaren skrývá určité trumfy, které by mohly použít v následujícím závodě.
Zatímco McLaren drží pod pokličkou detaily ohledně „důsledků“, které čekají Landa Norrise, Martin Brundle poskytl svůj pohled na možné scénáře.
Laurent Mekies přiznal, že tým udělal chybu ve strategii výjezdů na trať a zdůraznil, že Yuki Tsunoda si zaslouží omluvu.