Japonská Honda se v roce 2026 po pěti letech oficiálně vrací do Formule 1, tentokrát své síly spojí se stájí Aston Martin. Jaké jsou její cíle?
Předchozí návrat do královské třídy motorsportu pro japonského výrobce moc slavný nebyl: McLarenu v letech 2015 - 2017 lety nebyl schopný dodat spolehlivou ani dostatečně silnou pohonnou jednotku, přestože od konstruktérů z Wokingu dostal obrovskou svobodu.
Po trpkém rozchodu se nakonec dočkal titulů s Red Bullem, z F1 se ale v roce 2021 nakonec stejně stáhl. Stáj z Milton Keynes stále využívá její přeznačené motory, od sezóny 2026 si však bude muset vyrábět své vlastní (i s pomocí nového partnera - amerického Fordu), zatímco Honda bude pohánět Aston Martin.
A rozhodně nečeká problémy, které zažívala před deseti lety. Jaké má ambice? "Být od roku 2026 dále mistry světa! víme, že to bude velmi náročné a že to není tak snadné, potřebujeme však dobré cíle, abychom s Aston Martinem předvedli co nejlepší výkon," odpovídá prezident Hondy Koji Watanabe.
"Proto jsme si společně se Strollem a Tošihiro Mibem [výkonným ředitelem Hondy] stanovili cíl, abychom v tom roce zkrátka mířili na zisk mistrovského titulu. Ve skutečnosti to tak jednoduché nebude," uvědomuje si Watanabe.
Uvědomuje si, že to bude vyžadovat ještě spoustu úsilí, aby už za dva roky mohli porážet současnou špičku v podobě Red Bullu či Ferrari, kteří mají z posledních dekád závodění v F1 velké zkušenosti.
"Zřejmě nám [momentálně] něco schází, musíme ale jeden druhému říci, co to je. Z pohledu Aston Martinu, co mu schází u Hondy, a také co schází Aston Martinu. Jde o upřímnou komunikaci, abychom se společně stali špičkovým týmem," dodává prezident Hondy.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.