Tým Alpine určitě neodjíždí z Maďarska pozitivně naladěn. Křehká šňůra bodovaných přídělů se přetrhla tím nejhorším způsobem - oba vozy de facto skončily po několika metrech po startu. Vše ostatní už byla jenom agónie a oddálení nevyhnutelného.
Jak uvedl Číňan Guanyu Zhou, po startovních problémech musel celou proceduru po zhasnutí červených světel na Hungaroringu začít znovu. Tím se přes něj přehnalo téměř celé startovní pole. Zhou, snažící se eliminovat škody, šel před první zatáčkou na brzdy a popostrčil zezadu Ricciardův vůz. Navrátilec na scénu GP v řetězové reakci pokračoval a zasáhl Alpine Estebana Ocona. Francouz se svým monopostem vyletěl do vzduchu a dopadl na pravé zadní kolo týmového kolegy Gaslyho, jenž se pokoušel probít vpřed po levém okraji tratě.
Pierre se vrátil k mechanikům s defektem zmíněného kola, poškozeným zadním křídlem a dírou v krytu motoru. Mechanikům stačil jediný pohled, aby jim bylo jasné, že je konec. Ocon ještě obkroužil jedno kolo a poté se stáhl do boxů na pokyn týmu. Ačkoliv na jeho voze nebyl žádný viditelný defekt, jak Ocon přiznal, byl tu zásadní problém.
An agonising start and end for Gasly and Ocon 💥😖The teams and drivers weren't short of talking points in Hungary 🗣️#HungarianGP @paramountplus
— Formula 1 (@F1) July 24, 2023"Přišel náraz zezadu, když jsem najížděl do zatáčky 1. Byla to chyba Zhoua, jedoucího vzadu. Byla to opravdu obrovská rána. Auto nejdřív zadní částí bylo tři nebo čtyři metry ve vzduchu, pak jsem letěl snad patnáct metrů, neuvěřitelné. Po dopadu to byla další pecka. Moje sedadlo se přitom rozlomilo na dva kusy. Takže to leccos vypovídá o síle nárazu. Bohužel, obě auta tak byla vyřazena - je to také důsledek, když startujete zezadu. Někteří piloti mají tendenci víc riskovat. Věděli jsme to a také jsme na to doplatili. Ale další závod už je tento víkend, tak na to chceme rychle zapomenout," popisuje nehodu Ocon.
Guanyu Zhou byl penalizován pěti trestnými vteřinami a na jeho "konto hříchů" přibyly dva body. Stewardi se ztotožnili s tvrzením Daniela Ricciarda, že právě Číňan byl tím, kdo "... spustil řetězovou reakci." Australan nakonec vyvázl z celé šlamastyky bez důsledků.
"I když se jednalo o incident v prvním kole, kdy je pilotům uprostřed několika vozům umožněna jistá benevolence, tento konkrétní incident takovým případem nebyl. Zhou odstartoval pomalu a při nájezdu do zatáčky nedostatečně zpomalil, což mělo za následek zbytečnou kolizi," uvádí se v odůvodnění uděleného trestu.
U Alpine určitě nevládla nijak optimistická nálada, ale Gasly a týmový šéf Otmar Szafnauer připustili, že by v Maďarsku asi tak jako tak velkou díru do světa neudělali. "Celý víkend nám chybělo tempo, nebyli jsme dostatečně rychlí," kriticky popsal situaci Gasly. Šéf týmu kolizi vyhodnotil jako "... bowling v první zatáčce." Vyjádřil se i k Oconově újmě: "Sedačka je lehká, vyrobená z karbonu, takže když přijde náraz za určitých okolností, rozlomí se."
The charge down to Turn 1 🚀😮💥#HungarianGP #F1 pic.twitter.com/HQvmhHZMNf
— Formula 1 (@F1) July 24, 2023Aston Martin momentálně drží devátou příčku v pořadí konstruktérů. Tým se zatím potýká s konzistentností výsledků, které nestačí na posun do vyšších pater tabulky. Přestože se občas daří sbírat důležité body, konkurence je silná a Martinům zatím chybí stabilita potřebná pro výraznější zlepšení v průběhu sezóny.
George Russell označil případný závodní zákaz pro Maxe Verstappena za oprávněný a připomněl, že pravidla musí platit pro všechny stejně bez ohledu na jméno. Verstappen má na kontě 11 trestných bodů a Russell zdůraznil, že pokud někdo překročí čáru, musí nést důsledky svých činů.
Lando Norris odmítl, že by Max Verstappen měl po incidentu se Georgem Russellem měnit svůj styl jízdy, a zdůraznil, že právě jeho agresivita patří k jeho úspěchům. Podle Norrise je Verstappenův přístup tím, co dělá Formuli 1 vzrušující, a nemá důvod ho zásadně měnit.
Max Verstappen čelí před závody v Kanadě a Rakousku hrozbě zákazu startu kvůli 11 trestným bodům, ale zůstává klidný a odmítá měnit svůj styl jízdy. Incident s Georgem Russellem ve Španělsku označil za chybu, kterou však nechce dále pitvat.
Lewis Hamilton vyjádřil jasnou podporu šéfovi Ferrari Frédéricovi Vasseurovi, jehož pozice byla v poslední době předmětem spekulací. Podle něj je Vasseur skvělý lídr, kterému plně důvěřuje a s nímž má dlouhodobě dobrý vztah.
S rostoucím tlakem na Freda Vasseura Ferrari zvažuje možné změny ve vedení týmu. Novým kandidátem na jeho místo je Antonello Coletta, což svědčí o nejistotě a snaze zlepšit výkonnost stáje.
Flavio Briatore už nehovoří tak jistě o budoucnosti Franca Colapinta v Alpine jako dříve, a po třech slabých závodech se pozice argentinského nováčka začíná otřásat. Tlak na výsledky roste a v týmu, kde rozhoduje výkon, nemusí mít prostor pro druhé šance.
Jeden z klubů, které stály u zrodu FIA, nedávno překvapivě ostře zaútočil na prezidenta této organizace, Mohammeda Ben Sulayema. Tento krok vyvolal nečekané vlny kritiky a přinesl do vedení mezinárodní automobilové federace napětí, které dosud nebylo veřejně známo.
Oscar Piastri v hektickém světě Formule 1 zaujímá svým neotřesitelným klidem a vyrovnaností. Tato schopnost mu pomáhá zvládat tlak a dělat správná rozhodnutí v boji o mistrovský titul.
Přestup Lewise Hamiltona k Ferrari zůstává pro Davida Coultharda záhadou, protože podle něj znamenal nečekaný konec dlouholetého a velmi úspěšného partnerství s Mercedesem bez zjevného důvodu.
Helmut Marko přiznal, že původně nevěřil, že by se Max Verstappen mohl stát jedním z velikánů F1. Dnes už ale uznává, že trojnásobný šampion překonal veškerá očekávání svou disciplínou i vyspělostí.
Sezona 2025 Formule 1 právě začala, ale pozornost už směřuje k novým pravidlům pro rok 2026, kdy Red Bull převezme výrobu motorů ve spolupráci s Fordem, který zdůrazňuje význam elektrifikace.