Neobyčejný třetí volný trénink ve Španělsku ovládli jezdci Red Bullu, kteří svá rychlá kola zajeli už zkraje FP3. Další rychlá kola pozastavilo přerušení kvůli havárii Logana Sargeanta. Nepřidalo tomu ani počasí, protože po restartu se nad španělským okruhem rozpršelo.
Začátek třetího volného tréninku jako začátek kvalifikace - jezdci narovnaní na konci boxové uličky s úmyslem odzkoušet své nastavení za suchých podmínek. Hrozbou pro všechny byla stahující se temná mračna nad španělským okruhem.
Just look at those clouds! 👀FP3 is next... 👊#SpanishGP #F1 pic.twitter.com/mIAAGFWxtN
— Formula 1 (@F1) June 3, 2023Rychlý jako blesky za jeho zády byl Max Verstappen, který stanovil prozatímní nejrychlejší čas závodního víkendu 1:13,664. Domácí Carlos Sainz zaostal o 576 tisícin a byl zatím čtvrtý, ale nejen on se potýkal s porpoisingem. Potom ale musel být z důvodu havárie Logana Sargeanta trénink pozastaven.
🚩 RED FLAG 🚩 Sargeant into the barriers on the final corner. He radios that he is ok #SpanishGP #F1 pic.twitter.com/d58YvCcfFX
— Formula 1 (@F1) June 3, 2023Trénink sice byl po chvíli restartován a boxová ulička se otevřela, ale z důvodu deště nad Barcelonou se na trať nikdo nevydal. Po téměř 20 minutách se stal průkopníkem Lando Norris na přechodných pneumatikách, ale po jednom kole se vrátil zpět do boxů.
Lando Norris is the only car out on track and has bolted on some inters He runs wide at Turn 10, and has returned to the pits #SpanishGP #F1 pic.twitter.com/hCrKTCEEV9
— Formula 1 (@F1) June 3, 2023Britský jezdec nakonec namotivoval ostatní jezdce, aby to na zeleně označených pneumatikách zkusili taky.
Po incidentech Lance Strolla a Pierra Gaslyho nastal čas přezout zpět na slicky. Mezi prvními byl opět Lando Norris, ale po svém rychlém kole reportoval problémy s brzdami.
Na pneumatiky do sucha později přezuli všichni, ale na nejrychlejší kola ze začátku FP3 nikdo už dosáhnout nedokázal.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.