Honda potvrdila svůj plnohodnotný návrat do Formule 1 od roku 2026, kdy bude dodávat své pohonné jednotky Aston Martinu. Za ten závodí stále hladový veterán Fernando Alonso, který jednu neúspěšnou epochu s Hondou již zažil. To se podle zástupců týmů nebude opakovat, cílem jsou mistrovské tituly.
Japonská automobilka oznámila v roce 2020 svůj konec, od té doby pomáhá připravovat pohonné jednotky Red Bullu, s nímž na svůj první titul dosáhl Max Verstappen o rok později. Její budoucnost v F1 byla nejistá poté, co se Red Bull dohodl na budoucí motorové spolupráci s Fordem.
Vedení Hondy se nyní opět rozhodlo pro návrat do F1, tentokrát s Aston Martinem, jenž letos udivuje svým pokrokem - v šampionátu za sebou drží Ferrari i Mercedes, s nímž mu skončí smlouva na dodávku motorů v roce 2025.
"Naše budoucí tovární partnerství s Hondou je jedním z posledních dílů puzzle, který zapadá do ambiciózních plánů Aston Martinu ve Formuli 1," potvrzuje výkonný ředitel týmu Martin Whitmarsh.
Globální ředitel Hondy Tošihiro Mibe vysvětluje: "Jedním z klíčových důvodů naše rozhodnutí přijmout novou výzvu v F1 je to, že královna světového závodění usiluje o to, aby se stala udržitelnou závodní sérií, což zapadá do směrování Hondy mířící k uhlíkové neutralitě. Stane se tak platformou, která umožní vývoj našich elektrifikovaných technologií."
"Věříme, že technologie a know-how získané v této nové výzvě mohou být potenciálně přímo uplatněné v hromadné výrobě elektrických vozidel jak jsou elektrické vlajkové sportovní modely a elektrifikované technologie v různých oblastech včetně eVTOL, což v současnosti zkoumáme a vyvíjíme," pokračuje.
Honda věří, že po titulech s Red Bullem v letech 2021 a 2022, bude v takových úspěších pokračovat s novým partnerem: "Momentálně pracují na různých opatřeních pro posílení týmu a usilují o vítězství v šampionátu F1.
Protože si velmi cení naší technologie F1 pohonných jednotek a my se můžeme ztotožnit s jejich upřímným přístupem a také silnou vášní pro vítězství, rozhodli jsme se pro vzájemnou spolupráci a boj o mistrovský titul jako Aston Martin Honda," dodává prezident Hondy Koji Watanabe.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.