Honda potvrdila svůj plnohodnotný návrat do Formule 1 od roku 2026, kdy bude dodávat své pohonné jednotky Aston Martinu. Za ten závodí stále hladový veterán Fernando Alonso, který jednu neúspěšnou epochu s Hondou již zažil. To se podle zástupců týmů nebude opakovat, cílem jsou mistrovské tituly.
Japonská automobilka oznámila v roce 2020 svůj konec, od té doby pomáhá připravovat pohonné jednotky Red Bullu, s nímž na svůj první titul dosáhl Max Verstappen o rok později. Její budoucnost v F1 byla nejistá poté, co se Red Bull dohodl na budoucí motorové spolupráci s Fordem.
Vedení Hondy se nyní opět rozhodlo pro návrat do F1, tentokrát s Aston Martinem, jenž letos udivuje svým pokrokem - v šampionátu za sebou drží Ferrari i Mercedes, s nímž mu skončí smlouva na dodávku motorů v roce 2025.
"Naše budoucí tovární partnerství s Hondou je jedním z posledních dílů puzzle, který zapadá do ambiciózních plánů Aston Martinu ve Formuli 1," potvrzuje výkonný ředitel týmu Martin Whitmarsh.
Globální ředitel Hondy Tošihiro Mibe vysvětluje: "Jedním z klíčových důvodů naše rozhodnutí přijmout novou výzvu v F1 je to, že královna světového závodění usiluje o to, aby se stala udržitelnou závodní sérií, což zapadá do směrování Hondy mířící k uhlíkové neutralitě. Stane se tak platformou, která umožní vývoj našich elektrifikovaných technologií."
"Věříme, že technologie a know-how získané v této nové výzvě mohou být potenciálně přímo uplatněné v hromadné výrobě elektrických vozidel jak jsou elektrické vlajkové sportovní modely a elektrifikované technologie v různých oblastech včetně eVTOL, což v současnosti zkoumáme a vyvíjíme," pokračuje.
Honda věří, že po titulech s Red Bullem v letech 2021 a 2022, bude v takových úspěších pokračovat s novým partnerem: "Momentálně pracují na různých opatřeních pro posílení týmu a usilují o vítězství v šampionátu F1.
Protože si velmi cení naší technologie F1 pohonných jednotek a my se můžeme ztotožnit s jejich upřímným přístupem a také silnou vášní pro vítězství, rozhodli jsme se pro vzájemnou spolupráci a boj o mistrovský titul jako Aston Martin Honda," dodává prezident Hondy Koji Watanabe.
Sobotní sprint Velké ceny USA na okruhu Circuit of the Americas přinesl napínavý start, během něhož oba vozy McLarenu čelily komplikacím. K situaci se vyjádřil i poradce Red Bullu Helmut Marko.
Oscar Piastri má v Austinu pomalejší tempo než jeho týmový kolega Lando Norris. Podle šéfa McLarenu Andrea Stelly je za tím kombinace několika faktorů.
Lewis Hamilton měl během sprintu Velké ceny USA v první zatáčce velmi napjatý moment, kdy se musel rychle vyhnout nebezpečné situaci. Halo v této situaci znovu sehrálo svoji roli.
Lando Norris upozornil, že McLaren před Velkou cenou USA čelí výzvám. I přes slibnou startovní pozici za Maxem Verstappenem zůstává tým v napjaté nejistotě.
Max Verstappen si suverénně zajistil pole position pro Velkou cenu USA, když porazil Landa Norrise. Oscar Piastri tentokrát nestačil ani na top 3.
Max Verstappen ovládl chaotický sprint před Velkou cenou USA 2025. Oba jezdci McLarenu přitom skončili hned v první zatáčce po úvodní kolizi.
Nico Hülkenberg překvapil výborným výkonem a zajistil si nejlepší startovní pozici sezóny ve Sprintu během víkendu Velké ceny USA.
Fernando Alonso si v kvalifikaci na okruhu Circuit of the Americas připsal jedno ze svých nejlepších letošních umístění. Přestože jej čeká náročný závodní víkend, zůstává odhodlaný a motivovaný bojovat.
Andrea Stella po sprintové kvalifikaci v Austinu naznačuje, že McLaren skrývá určité trumfy, které by mohly použít v následujícím závodě.
Zatímco McLaren drží pod pokličkou detaily ohledně „důsledků“, které čekají Landa Norrise, Martin Brundle poskytl svůj pohled na možné scénáře.
Laurent Mekies přiznal, že tým udělal chybu ve strategii výjezdů na trať a zdůraznil, že Yuki Tsunoda si zaslouží omluvu.
Lewis Hamilton působil zklamaně poté, co sprintová kvalifikace na Velkou cenu USA znovu odhalila přetrvávající potíže týmu Ferrari.