Honda potvrdila svůj plnohodnotný návrat do Formule 1 od roku 2026, kdy bude dodávat své pohonné jednotky Aston Martinu. Za ten závodí stále hladový veterán Fernando Alonso, který jednu neúspěšnou epochu s Hondou již zažil. To se podle zástupců týmů nebude opakovat, cílem jsou mistrovské tituly.
Japonská automobilka oznámila v roce 2020 svůj konec, od té doby pomáhá připravovat pohonné jednotky Red Bullu, s nímž na svůj první titul dosáhl Max Verstappen o rok později. Její budoucnost v F1 byla nejistá poté, co se Red Bull dohodl na budoucí motorové spolupráci s Fordem.
Vedení Hondy se nyní opět rozhodlo pro návrat do F1, tentokrát s Aston Martinem, jenž letos udivuje svým pokrokem - v šampionátu za sebou drží Ferrari i Mercedes, s nímž mu skončí smlouva na dodávku motorů v roce 2025.
"Naše budoucí tovární partnerství s Hondou je jedním z posledních dílů puzzle, který zapadá do ambiciózních plánů Aston Martinu ve Formuli 1," potvrzuje výkonný ředitel týmu Martin Whitmarsh.
Globální ředitel Hondy Tošihiro Mibe vysvětluje: "Jedním z klíčových důvodů naše rozhodnutí přijmout novou výzvu v F1 je to, že královna světového závodění usiluje o to, aby se stala udržitelnou závodní sérií, což zapadá do směrování Hondy mířící k uhlíkové neutralitě. Stane se tak platformou, která umožní vývoj našich elektrifikovaných technologií."
"Věříme, že technologie a know-how získané v této nové výzvě mohou být potenciálně přímo uplatněné v hromadné výrobě elektrických vozidel jak jsou elektrické vlajkové sportovní modely a elektrifikované technologie v různých oblastech včetně eVTOL, což v současnosti zkoumáme a vyvíjíme," pokračuje.
Honda věří, že po titulech s Red Bullem v letech 2021 a 2022, bude v takových úspěších pokračovat s novým partnerem: "Momentálně pracují na různých opatřeních pro posílení týmu a usilují o vítězství v šampionátu F1.
Protože si velmi cení naší technologie F1 pohonných jednotek a my se můžeme ztotožnit s jejich upřímným přístupem a také silnou vášní pro vítězství, rozhodli jsme se pro vzájemnou spolupráci a boj o mistrovský titul jako Aston Martin Honda," dodává prezident Hondy Koji Watanabe.
Max Verstappen čelí hrozbě zákazu startu ve formuli 1. Po kontroverzní kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska dostal tříbodový trest a deset sekund penalizace. Celkem už má jedenáct trestných bodů – a k automatickému zastavení mu chybí jediný.
Lewis Hamilton v Barceloně bojoval s obtížemi a dojel původně sedmý, ale díky penalizaci Verstappena se posunul na šesté místo. Trať v Katalánsku mu ale příliš nevyhovovala a bude muset najít způsob, jak zlepšit svůj výkon do příštích závodů.
Max Verstappen obdržel od FIA tři trestné body za kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska. Spolu s dřívější desetisekundovou penalizací tak incident zasáhl nejen jeho výsledek v závodě, ale i bilanci v superlicenci. S celkovým počtem 11 bodů je úřadující mistr světa jediný bod od automatického zákazu startu v závodě.
Tři kola před cílem Velké ceny Španělska došlo k incidentu mezi Maxem Verstappenem a Georgem Russellem, při kterém Verstappen narazil do Russella. Za tuto kolizi obdržel Verstappen desetisekundovou penalizaci, která ho posunula z páté na desátou pozici a obdržel tři trestné body.
Aston Martin přišel o Lance Strolla ve Velké ceně Španělska kvůli zhoršujícím se bolestem pravé ruky a zápěstí, které ho nakonec donutily závod vynechat. Přesto se však objevily náznaky, že skutečný důvod jeho absence může být komplikovanější, než jak tým oficiálně uvádí.
Oscar Piastri v Barceloně potvrzuje svou formu a navýšil vedení v šampionátu, zatímco Max Verstappen po penalizaci ztrácí body a klesá pořadím po incidentu s Russellem.
Lando Norris přiznal, že během posledního kola kvalifikace na Velkou cenu Španělska udělal chyby, které ho stály pole position. Díky tomu mohl jeho týmový kolega Oscar Piastri získat první místo na startovním roštu.
Lewis Hamilton zkritizoval zpřísnění testů ohebnosti křídel, které podle něj stálo týmy spoustu peněz bez skutečného efektu.
Max Verstappen se zastal Yukiho Tsunody a zdůraznil, že potíže nejsou vinou jezdce, ale náročného vozu. „Yuki rozhodně není žádné ořezávátko,“ uvedl a dodal: „Myslím, že to víc vypovídá o tom, jak těžké je auto, než o Yukim samotném.“
Nečekaná komplikace pro Aston Martin. Lance Stroll byl nucen odstoupit ze španělské Grand Prix kvůli bolestem pravé ruky a zápěstí. Tým tak přichází o jednoho ze svých jezdců.
Yuki Tsunoda se po kvalifikaci na Velkou cenu Španělska ocitl na poslední, 20. pozici, což je o 17 míst za jeho týmovým kolegou Maxem Verstappenem. Japonský jezdec zůstal zaskočený a nepochopil, proč jeho monopost nedokázal držet krok s konkurencí.
Oscar Piastri v kvalifikaci na Velkou cenu Španělska s kolem 1:11.546 porazil svého týmového kolegu Landa Norrise a získal pole position. McLareny dominovaly za horkých podmínek, Verstappen skončil třetí, přičemž Piastri takticky znemožnil Norrisovi využít vzduchový stín a potvrdil svou skvělou formu.