Blíží se poslední závod sezóny, trofeje už znají své majitele, takže na okruhu Jas Marina už půjde o čirou zábavu, přesuny ve středu startovního pole a na jeho chvostu. Přenesme se tedy zpět do roku 2010 a připomeňme si jeden příběh o promarněné šanci.
Připomeňme si situaci - před posledním, 19. závodem sezóny, měl k titulu nejlépe našlápnuto Fernando Alonso (246 bodů) s mírným náskokem před dvojicí pilotů Red Bullu Webberem (238) a Vettel (231). Čtvrtý Hamilton (222) sice ještě mohl teoreticky přesprintovat trojici před ním, ale to už byla vize spíše z oblasti sci-fi tématiky.
Přizvěme si nyní člověka z nejpovolanějších, tehdejšího tiskového mluvčího Ferrari Lucu Cojalanniho, který tuto funkci zastával 13 let (2000 - 2012). Připomene nám, jak události v Abú Zabí ovlivnily běh životů dalších osobností Ferrari a připomene i jeden pozapomenutý aspekt, který vedl ke ztrátě očekávaného titulu.
"Ten 14. listopad 2010 vešel do dějin - aspoň co se týče F1 a Ferrari - jako jeden z nejsenzačnějších sportovních výsledků. Pouze velký fotbalový fanoušek jako já by ho snad přirovnal snad k neuvěřitelné porážce FC Internazionale Milano 5. května 2002 na olympijském stadiumu v Římě, čímž Inter přišel o mistrovský titul.
Enormní chybou bylo povolat Fernanda Alonsa do boxů - možná pro někoho nemá smysl se k tomu vracet. Ale takové případy vždy vyvolávají snahu vyhodnotit a posoudit odpovědnost těch, kteří dané rozhodnutí udělají. Přitom víme, že v tom hraje roli prvek nečekaného a nepředvídatelného, ostatně stále se připomíná velký vliv nehody Michaela Schumachera a Vitantonia Liuzziho v prvním kole. Ale téměř bez povšimnutí zůstala jiná chyba - nebo nepřesnost - jejíž důsledek pro nedělní závod byl hodně rozhodující.
Šlo o poslední kvalifikační kolo Felipe Massy, o němž jsem nedávno mluvil znovu s Andreou Stellou, který byl tehdy na boxové zídce. Myslím, že Felipe při svém posledním pokusu zbytečně zpomalil, když viděl červená světla. Zapomněl nebo mu nikdo nepřipomněl, že cílová čára byla ještě před tou startovní. S ohledem na potenciál vozu byla téměř jistá šance, aby se posunul na lepší než šesté místo na startu, mohl se tak dostat před Webbera a náš plán závodu by vypadal docela jinak.
Kam se tito lidé mohli dostat?Nikdo nemá rád »kdyby«, ať ve sportu nebo vůbec v historii, ale debatoval jsem s přáteli i odborníky, kteří ten víkend v Abú Zabí zažili. Zkoušeli jsme si představit, jak by se Alonsův třetí titul promítl do osudů některých protagonistů. Berte to jako malé teoretické cvičení, které je samozřejmě k ničemu, ale nemusím na něj vynaložit žádné peníze, navíc v dnešní době internetu si mohu dovolit se o něj podělit se čtenáři.
Vezmu to hezky shora. Luca di Montezemolo končil patnáctý rok svého působení u Ferrari, jako prezident značky mohl zamířit do skutečné politiky jako vedoucí osobnost. Vždyť týdny předtím podle různých anket a průzkumů byly jeho šance opravdu pozitivní. Mohlo by mu pomoci něcí víc, než vyhraný šampionát v barvách stáje Ferrari, v jejímž čele stál?
Stefano Domenicali, můj blízký přítel, působící ve funkci šéfa Ferrari třetím rokem, mohl k vítězství v Poháru konstruktérů (2008) přidat i titul v kategorii jezdců díky pilotovi, kterého do Maranella prosazoval. Nikdo by potom Alonsa nemohl vinit z toho, že není dost dobrý, jak to potom méně nápadně určití lidé dělali. Dokonce z řad těch, kteří se prohlašovali a stále označují za jeho přátele.
Aldo Costa by mohl rozmetat mýtus, podle mě naprosto nesmyslný, že italští inženýři nejsou schopní navrhnout vítězný vůz Ferrari. Není to jen diplom, co dělá dobrého technika, ale další vlastnosti, nicméně takovéto klišé týkající se domácích pracovníků mělo hodně tuhý kořínek.
Chris Dyer by možná dále stál na boxové zídce Ferrari, což bych mu osobně přál právě v těchto dnech, kdy se podrobil operaci, která se kvůli překážkám přicházejícím z Piedmontu nezdařila. Ten chudák to tehdy odnesl za všechny. Nesl svou odpovědnost a poctivě ji přiznal, leč tehdy bylo až příliš jednoduché svalit chybu na jedinou osobu, měla mnohem více otců. Vzpomínám si na jeho slzy v závěru závodu, kdy plakal na terase, a na jeho úzkost s jakou vysvětloval svou volbu strategie pro závod před následujícími čtyřdenními posezónními testy.
Fernando Alonso by ve své první sezóně u Ferrari získal mistrovský titul, jeho třetí, který mu doposud uniká. Pravděpodobně by v něm nerostl hněv, který nakonec vedl k zásadnímu rozkolu s Ferrari. Jeho působení ve stáji by pak bylo zcela jiné, i kdyby už se znovu šampionem nestal, kdyby nevytvořil podobně vítězný cyklus jako Michael Schumacher - upřímně říkám, že Red Bully byly poté silnější než my a bylo tomu tak i v následujících letech. Snad už je nyní klidnější, jako pilot a člověk je pravděpodobně šťastnější stejně jako my, to je jisté.
Zachovávejme si svou hrdostStručně řečeno, jsem přesvědčen, že by mnoho věcí bylo jinak, kdyby Fernando zastavil k výměně pneumatik o tři nebo čtyři kola později - mluvím pouze o tomto údají, o ničem jiném - a kdyby se Schumacher v šesté zatáčce neroztočil a Liuzzi do něj nenarazil. Několik mužů by mělo díky svým schopnostem možná jiný život. Jen to dokazuje, že sport, a nejen ten, se skládá z mnoha epizod, což by si měl každý uchovat v paměti. To platí pro ty, kteří si myslí, že nejlepší věcí je ve spěchu Ferrari opustit a ani se nerozloučit. Bylo by pochopitelně moc krásné završit sezónu v Abú Zabí oslavou před kamerami, ale mnohem hezčí bude ukázat onoho týmového ducha, který si uchováváme navzdory porážkám. Doufám, že už se to naučili."
Luca Cojalanni začal svou kariéru u Ferrari jako konzultant v letech 1992 až 1999. Současně vykonával stejnou funkci pro vrcholný fotbalový orgán FIFA. Ze své pozice tiskového mluvčího Ferrari přešel na začátku roku 2013 na post komunikačního šéfa pro Evropu a Střední východ, po třech měsících se stal šéfem on-line komunikace. Na konci února roku 2014 odchází od Ferrari a krátce působí u týmu Marussia. Jeho současná kariéra je spjata s Formulí E, kde zastává post mediálního delegáta FIA.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.