Blíží se poslední závod sezóny, trofeje už znají své majitele, takže na okruhu Jas Marina už půjde o čirou zábavu, přesuny ve středu startovního pole a na jeho chvostu. Přenesme se tedy zpět do roku 2010 a připomeňme si jeden příběh o promarněné šanci.
Připomeňme si situaci - před posledním, 19. závodem sezóny, měl k titulu nejlépe našlápnuto Fernando Alonso (246 bodů) s mírným náskokem před dvojicí pilotů Red Bullu Webberem (238) a Vettel (231). Čtvrtý Hamilton (222) sice ještě mohl teoreticky přesprintovat trojici před ním, ale to už byla vize spíše z oblasti sci-fi tématiky.
Přizvěme si nyní člověka z nejpovolanějších, tehdejšího tiskového mluvčího Ferrari Lucu Cojalanniho, který tuto funkci zastával 13 let (2000 - 2012). Připomene nám, jak události v Abú Zabí ovlivnily běh životů dalších osobností Ferrari a připomene i jeden pozapomenutý aspekt, který vedl ke ztrátě očekávaného titulu.
"Ten 14. listopad 2010 vešel do dějin - aspoň co se týče F1 a Ferrari - jako jeden z nejsenzačnějších sportovních výsledků. Pouze velký fotbalový fanoušek jako já by ho snad přirovnal snad k neuvěřitelné porážce FC Internazionale Milano 5. května 2002 na olympijském stadiumu v Římě, čímž Inter přišel o mistrovský titul.
Enormní chybou bylo povolat Fernanda Alonsa do boxů - možná pro někoho nemá smysl se k tomu vracet. Ale takové případy vždy vyvolávají snahu vyhodnotit a posoudit odpovědnost těch, kteří dané rozhodnutí udělají. Přitom víme, že v tom hraje roli prvek nečekaného a nepředvídatelného, ostatně stále se připomíná velký vliv nehody Michaela Schumachera a Vitantonia Liuzziho v prvním kole. Ale téměř bez povšimnutí zůstala jiná chyba - nebo nepřesnost - jejíž důsledek pro nedělní závod byl hodně rozhodující.
Šlo o poslední kvalifikační kolo Felipe Massy, o němž jsem nedávno mluvil znovu s Andreou Stellou, který byl tehdy na boxové zídce. Myslím, že Felipe při svém posledním pokusu zbytečně zpomalil, když viděl červená světla. Zapomněl nebo mu nikdo nepřipomněl, že cílová čára byla ještě před tou startovní. S ohledem na potenciál vozu byla téměř jistá šance, aby se posunul na lepší než šesté místo na startu, mohl se tak dostat před Webbera a náš plán závodu by vypadal docela jinak.
Kam se tito lidé mohli dostat?Nikdo nemá rád »kdyby«, ať ve sportu nebo vůbec v historii, ale debatoval jsem s přáteli i odborníky, kteří ten víkend v Abú Zabí zažili. Zkoušeli jsme si představit, jak by se Alonsův třetí titul promítl do osudů některých protagonistů. Berte to jako malé teoretické cvičení, které je samozřejmě k ničemu, ale nemusím na něj vynaložit žádné peníze, navíc v dnešní době internetu si mohu dovolit se o něj podělit se čtenáři.
Vezmu to hezky shora. Luca di Montezemolo končil patnáctý rok svého působení u Ferrari, jako prezident značky mohl zamířit do skutečné politiky jako vedoucí osobnost. Vždyť týdny předtím podle různých anket a průzkumů byly jeho šance opravdu pozitivní. Mohlo by mu pomoci něcí víc, než vyhraný šampionát v barvách stáje Ferrari, v jejímž čele stál?
Stefano Domenicali, můj blízký přítel, působící ve funkci šéfa Ferrari třetím rokem, mohl k vítězství v Poháru konstruktérů (2008) přidat i titul v kategorii jezdců díky pilotovi, kterého do Maranella prosazoval. Nikdo by potom Alonsa nemohl vinit z toho, že není dost dobrý, jak to potom méně nápadně určití lidé dělali. Dokonce z řad těch, kteří se prohlašovali a stále označují za jeho přátele.
Aldo Costa by mohl rozmetat mýtus, podle mě naprosto nesmyslný, že italští inženýři nejsou schopní navrhnout vítězný vůz Ferrari. Není to jen diplom, co dělá dobrého technika, ale další vlastnosti, nicméně takovéto klišé týkající se domácích pracovníků mělo hodně tuhý kořínek.
Chris Dyer by možná dále stál na boxové zídce Ferrari, což bych mu osobně přál právě v těchto dnech, kdy se podrobil operaci, která se kvůli překážkám přicházejícím z Piedmontu nezdařila. Ten chudák to tehdy odnesl za všechny. Nesl svou odpovědnost a poctivě ji přiznal, leč tehdy bylo až příliš jednoduché svalit chybu na jedinou osobu, měla mnohem více otců. Vzpomínám si na jeho slzy v závěru závodu, kdy plakal na terase, a na jeho úzkost s jakou vysvětloval svou volbu strategie pro závod před následujícími čtyřdenními posezónními testy.
Fernando Alonso by ve své první sezóně u Ferrari získal mistrovský titul, jeho třetí, který mu doposud uniká. Pravděpodobně by v něm nerostl hněv, který nakonec vedl k zásadnímu rozkolu s Ferrari. Jeho působení ve stáji by pak bylo zcela jiné, i kdyby už se znovu šampionem nestal, kdyby nevytvořil podobně vítězný cyklus jako Michael Schumacher - upřímně říkám, že Red Bully byly poté silnější než my a bylo tomu tak i v následujících letech. Snad už je nyní klidnější, jako pilot a člověk je pravděpodobně šťastnější stejně jako my, to je jisté.
Zachovávejme si svou hrdostStručně řečeno, jsem přesvědčen, že by mnoho věcí bylo jinak, kdyby Fernando zastavil k výměně pneumatik o tři nebo čtyři kola později - mluvím pouze o tomto údají, o ničem jiném - a kdyby se Schumacher v šesté zatáčce neroztočil a Liuzzi do něj nenarazil. Několik mužů by mělo díky svým schopnostem možná jiný život. Jen to dokazuje, že sport, a nejen ten, se skládá z mnoha epizod, což by si měl každý uchovat v paměti. To platí pro ty, kteří si myslí, že nejlepší věcí je ve spěchu Ferrari opustit a ani se nerozloučit. Bylo by pochopitelně moc krásné završit sezónu v Abú Zabí oslavou před kamerami, ale mnohem hezčí bude ukázat onoho týmového ducha, který si uchováváme navzdory porážkám. Doufám, že už se to naučili."
Luca Cojalanni začal svou kariéru u Ferrari jako konzultant v letech 1992 až 1999. Současně vykonával stejnou funkci pro vrcholný fotbalový orgán FIFA. Ze své pozice tiskového mluvčího Ferrari přešel na začátku roku 2013 na post komunikačního šéfa pro Evropu a Střední východ, po třech měsících se stal šéfem on-line komunikace. Na konci února roku 2014 odchází od Ferrari a krátce působí u týmu Marussia. Jeho současná kariéra je spjata s Formulí E, kde zastává post mediálního delegáta FIA.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.