Ferrari mělo v ruce trumfy pro domácí Grand Prix, ale nakonec se radoval jeho arcirival. Výbornou strategií a využitím týmové režie dříve než Toto Wolff avizoval slavil Mercedes vítězství ikonickém prostředí divotvorného kotle na Monze.
Situace na Autodromo Nazionale di Monza připomínala včerejší kvalifikaci. Vzduch vykazoval 22 °C, trať o osm stupňů více, vlhkost vzduchu činila 64 % a vítr osciloval od 7,9 do 10,2 km/h. Sice se v okolí okruhu převalovalo několik mraků, ale nakonec neměly pro vývoj závodu zásadní význam. Na startu se seřadilo šestnáct pilotů na superměkké směsi, pouze Magnussen, Leclerc, Ericsson a Ricciardo nazuli měkké pneumatiky.
První rozhodující moment přišel pár desítek metrů po startu. Hamilton se udržel v těsném závěsu dvojice Ferrari a před Variante della Roggia po vnějšku zaútočil na Vettela. V první zatáčce se dostal po jeho bok a byl mírně vpředu, Němec ve druhé zatáčce kolidoval s bokem Mercedesu, urazil si část předního spoileru a otočil se do protisměru. Malé štěstí v neštěstí představoval fakt, že už kvůli dřívější kolizi Brendona Hartleye na startovním roštu vyslalo vedení závodu na trať safety car. Takhle Vettel dojel do boxů, vyměnil přední křídlo a přešel na měkkou směs. Kromě něj ještě do boxů zajeli Ricciardo a Hülkenberg, startující z poslední řady, aby také vyměnili pneumatiky.
That scintillating #ItalianGP in summary 😮 🎥 Watch full race highlights right here >> https://t.co/n7onzYUiJk pic.twitter.com/1Wq8ssM44l
— Formula 1 (@F1) September 2, 2018Safety car vydržel na trati čtyři kola, po restartu Hamilton před první zatáčkou pokořil Räikkönena, ale Fin mu to k velké radosti tifosi na rovince před Variante della Roggia oplatil. Poté se jejich rozestup málokdy přehoupl přes jednu vteřinu, ale Hamilton si nedokázal připravit situaci tak, aby Fina předjel. Mechanici v boxech si zahráli malou hru nervů, ze které vyšla v 21. kole zastávka pro vedoucího pilota u Ferrari. Kolegové od Mercedesu o kolo zpět sice vyběhli ke svému stání, ale pak se vrátili zpět. Hamilton odkroužil na trati ještě sedm kol, než zamířil do boxů. Zdálo se, že strategie Stříbrných šípů neměla úspěch, protože z původních 23 vteřin odstupu zbylo nakonec devatenáct, takže Lewis se vrátil na trať čtyři vteřiny za Räikkönenem.
Vettel 💥 Hamilton Discuss... #ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/XFAMIaNyEh
— Formula 1 (@F1) September 2, 2018V neprospěch Ferrari hrály však dvě okolnosti - zhoršující se stav zadních pneumatik Finova vozu a pak Valtteri Bottas, který dostal z boxové zídky pokyn, aby Kimiho co nejdéle udržel za sebou. To se mu dařilo výborně, v 32. kole už byl Hamilton za zádí Ferrari a Kimi přes veškerou snahu nedokázal najít cestu kolem svého krajana kupředu. Bottas zamířil do boxů v 37. kole a bylo už jenom otázkou času, kdy Hamilton trápícího se Kimiho zdolá. Nakonec si počkal až do 45. kola, ale po předjetí do té doby vedoucího pilota Ferrari se ihned vzdálil o několik vteřin. Kimi už jenom silou vůle dokončil závod se zcela zničenými pneumatikami.
The race-winning move 👊#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/wjKECQF6aW
— Formula 1 (@F1) September 2, 2018Bottas se nakonec dotáhl na Verstappena, se kterým už jednou sváděl souboje, které v 19. kole vyústily v únikový manévr pilota Red Bullu ve Variante del Rettifilo, kterou si Max prostě "narovnal". To ještě nechalo komisaře v klidu, ale když se ti dva v druhé polovině závodu po Bottasově zastávce opět setkali, skončil jejich duel na stejném místě ve 43. kole střetem kolo na kolo, po němž musel zvolit únikový manévr kolem polystyrenových zábran Bottas. Po pouhých dvou kolech už Max vyfasoval pět vteřin penalizace, ale nadále sveřepě bojoval s Bottasem, kterého až do cíle udržel za sebou. Ačkoliv ho tým upozorňoval, Verstappen si trval na svém a možná i díky tomu se před něj díky časové ztrátě dostal Vettel.
LAP 48/53: Verstappen (P3) is currently around a second ahead of Bottas, but will swap places with the Finn at the end of the race if the gap stays the same #ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/brMme5KIx7
— Formula 1 (@F1) September 2, 2018Druhý pilot průběžné klasifikace dělal, co mohl. Po restartu se vracel do závodu na 17. příčce za Ricciardem, kterého předjel v 9. kole a posunul se tím na 14. příčku. Pak už stíhal jednoho soupeře za druhým: ve stejném kole předjel Leclerca, v 10. kole pak Gaslyho, o čtyři kola později Sirotkina, v šestnáctém Strolla, ovšem o kolo později při útoku na Péreze chyboval v první šikaně a ztratil zhruba tři vteřiny. Mexičana si "podal" v kole osmnáctém, ve dvacátém Sainze. Jeho měkké pneumatiky však nemohly vydržet celý závod, takže v 30. kole přezul opět na superměkkou směs a začínal znovu z 10. místa. K posunu vpřed mu pomohly zastávky soupeřů a opětovné předjetí Strolla a Péreze. Nakonec skončil díky Verstappenově zmíněné penalizaci těsně pod stupni vítězů.
Smolaře Hartleye smůla stále neopustila. Prakticky ihned po startu do něj zleva ťukl Vandoorne, zprava ho pak solidně nabral Ericsson a zničil Novozélanďanovu pravou přední pneumatiku. Když zmiňujeme první kolo, potíže v něm měl ještě Magnussen, který šikanu Variante del Rettifilo střihl rovně. A Magnussen podruhé v polovině závodu svedl mezi zatáčkami Lesmo tvrdý duel s Pérezem, který málem skončil kolizí a vyjetím z trati.
That winning feeling is back! 💪💪💪What an effort from the entire Team this weekend! #ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/3KSbD5zGyP
— Mercedes-AMG F1 (@MercedesAMGF1) September 2, 2018Hamilton svým vítězstvím navýšil odstup od Vettela na 30 bodů a po závodě nepokrytě děkoval Bottasovi za týmovou pomoc. Kimi Räikkönen byl jednoznačně morálním vítězem, přestože prohrál proti dvojici Mercedesů nejdůležitější duel sezóny, minimálně z pohledu tifosi. Ti jako obvykle při poctě vítěznému Hamiltonovi pískali jak o život.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.