HUNGARORING - ZÁVOD; Lewis Hamilton si dojel pro další vítězství, ve Velké ceně Maďarska odolal tlaku Ferrari. V závěru se za ním jiskřilo při souboji o druhé místo, které nakonec získal Sebastian Vettel před Kimim Räikkönenem.
Mercedesy bez problémů odstartovaly a udržely si pozice, u Ferrari za nimi se ale Räikkönen propadl v zatáčce č. 2. za Vettela. Dobře odstartoval Verstappen, jenž se posunul ze sedmé příčky na pátou, Force Indie získaly dokonce tři pozice, Ocon na 14. a Pérez na 15. místo, před nimi byl Vandoorne.
Video: Video: Sestřih Velké ceny Maďarska 2018 (zdroj: Formula1.com)
Ricciardo se dotkl koly s Ericssonem, který brzdil příliš pozdě, Leclerc žel hned musel odstoupit kvůli nějakému technickému problému poté, co jej skříply Force Indie na výjezdu z první zatáčky.
LAP 1/70: Hamilton gets a clean start, Vettel has moved up to third #HungarianGP 🇭🇺 #F1 pic.twitter.com/h8NZuuBfRd
— Formula 1 (@F1) July 29, 2018V šestém kole přišlo velké zklamání pro Verstappena: "Nemám žádný výkon, nemám výkon." Pilot Red Bullu poháněného Renaultem musel ve druhém sektoru svůj monopost odstavit zřejmě kvůli závadě MGU-H, ředitelství závodu na chvíli nasadilo virtuální safety-car. K zastávce v boxech to využil pouze Ericsson, jenž přešel z ultra-měkkých na středně-tvrdé pneumatiky.
LAP 6/70: VIRTUAL SAFETY CAR @Max33Verstappen grinds to a halt and is ❌📻 "No power, no power.." he tells his engineers #HungarianGP 🇭🇺 #F1 pic.twitter.com/MsKk9W6ssj
— Formula 1 (@F1) July 29, 2018Alonso po restartu trochu zaspal a předjel jej Grosjean, v dalším kole se před něj dostal i Ricciardo. Ten trochu bojoval s vibracemi, ale o kolo později zdolal i Francouze s Haasem.
LAP 12/70: Raikkonen has a problem - his drinks bottle isn't connected he tells his @ScuderiaFerrari teamSo Kimi is currently thirsty in Hungary 😉#HungarianGP 🇭🇺 #F1 pic.twitter.com/aahilCYoi4
— Formula 1 (@F1) July 29, 2018V 13. kole předjel Ricciardo Hülkenberga v souboji o deváté místo a Räikkönen jako první ze špičky zamířil do boxů pro měkké pneumatiky (startoval na ultra-měkkých), krátce předtím si stěžoval na nefunkční přísun tekutin do přilby. V dalším kole je následoval Bottas, Mercedes je přezul za 2,5 sekundy, a Ricciardo pokračoval vzhůru - zdolal Hartleyho.
LAP 18/70: Bottas glides pass Gasly at Turn 1 to move up to third #HungarianGP 🇭🇺 #F1 pic.twitter.com/v0IdrXzJni
— Formula 1 (@F1) July 29, 2018Hamilton si na čele pohodlně držel 8,7sekundový náskok na Vettela a šetřil pneumatiky, zatímco Ricciardo se v 17. kole dostal před Sainze na 7. místo. Bottas se po své zastávce snadno předjel čtvrtého Gaslyho při brzdění do první zatáčky.
Red Bull se dál staral o zábavu, v 21. kole Australan věřil přilnavosti svého monopostu a po vnější straně druhé zatáčky krásně předjel Magnussena, 6. místo.
LAP 22/70: @danielricciardo likes this part of the HungaroringThe Aussie takes MAG between Turns 2 & 3 💪 #HungarianGP 🇭🇺 #F1 pic.twitter.com/uRUffZz6ZR
— Formula 1 (@F1) July 29, 2018Vettel na měkké směsi začal stahovat Hamiltona na ultra-měkké, ten proto v 25. kole zamířil do boxů. Poté se vrátil na trať se ztrátou 13 sekund na Sebastiana (k výměně pneumatik a průjezdu boxové uličky je na Hungaroringu zapotřebí 21 vteřin). Ferrari svého jezdce vybízelo: "Jsi rychlejší než Hamilton, soustřeď se." Jenže to trvalo tak jedno kolo, poté začal mít navrch Lewis.
LAP CHART: @danielricciardo is climbing towards the summit 🌄 #HungarianGP 🇭🇺 #F1 pic.twitter.com/FLeNp3gWdH
— Formula 1 (@F1) July 29, 2018Ricciardo v 27. kole překonal Gaslyho a byl už pátý - výborný výkon na to, že se po startu z 12. místa propadl na 16. v druhém kole. Čtvrtý Räikkönen se přiblížil na dostřel 1 sekundy Bottasovi a tlačil na něj.
Hamilton postupně ukrajoval z původně 13sekundovéo náskoku Vettela, jenž stále vyčkával se svou zastávkou, v 38. kole už se dostal pod 10 vteřin.
LAP 40/70: In comes Vettel, and it's a slow pit stop! He's back out on track BEHIND Bottas#HungarianGP 🇭🇺 #F1 pic.twitter.com/ovj5LKOXHy
— Formula 1 (@F1) July 29, 2018V 37. kole zamířili Räikkönen překvapivě podruhé do boxů, o kolo později se tam poprvé objevil také Vettel, na trať se dostal zpět se ztrátou 11,4 s na Hamiltona. Jenže jeho zastávka se protáhla kvůli problému s nasazováním levého předního kola až na 4,2 sekundy a on se na výjezdu zařadil těsně za Bottase!
LAP 41/70: Vettel is bearing down on Bottas now #HungarianGP 🇭🇺 #F1 pic.twitter.com/0XxFkhAzJ5
— Formula 1 (@F1) July 29, 2018Alonso zpočátku jezdil dvanáctý, poprvé měnil pneumatiky až v 39. kole, na dráhu se vrátil před Sainzem na deváté příčce. O kolo později se u mechaniků objevil jeho týmový kolega, jenž to zpět stihl také před Renaultem. Oba na středně-tvrdých směsích, strategie McLarenu vycházela.
Lap #50 at the #HungarianGP, our two papaya machines are running together with Fernando in P8, Stoffel P9. 🇭🇺 pic.twitter.com/QcZEe1N01d
— McLaren (@McLarenF1) July 29, 2018V 45. kole se v boxech poprvé objevil Ricciardo, jenž nazul ultra-měkké pneumatiky a se 14sekundovým deficitem se vydal stíhat čtvrtého Räikkönena. Za ním byla 24vteřinová propast.
Vandoorne se ale z bodů neradoval dlouho, v 51. kole mu odešla převodovka. Své auto musel odstavit v 1. zatáčce a my jsme se podruhé dočkali virtuálního safety-caru. K přezutí to využil Hülkenberg, jenž o 6 kol později předjel na cílové rovince Pérez, patřila mu 13. příčka.
Ke konci pokračovala dramatická bitva za Hamiltonem o stříbro mezi druhým Bottasem a hladovými Ferrari - třetím Vettelem a čtvrtým Räikkönen. K rozuzlení došlo v 65. kole, kdy se Sebastian dostal příliš agresivně v zatáčce č. 2 před Valtteriho, přičemž došlo ke kontaktu.
The pivotal moment in the fight for the podium 😱#HungarianGP 🇭🇺 #F1 pic.twitter.com/cmwdi1enwf
— Formula 1 (@F1) July 29, 2018Pilot Ferrari ještě nebyl celým vozem před Mercedesem, když se řadil před něj na vnitřní stranu. Bottas tak přišel o část předního křídla, vůz měl poškozený, Vettel pokračoval bez potíží dále.
LAP 67: 🔎 The damage to @ValtteriBottas' car 🔍TOP 5 HAMVETRAIBOTRIC#HungarianGP 🇭🇺 #F1 pic.twitter.com/bFZequ0a6G
— Formula 1 (@F1) July 29, 2018Ricciardo vytušil svou šanci a na pomalého Bottase na konci cílové rovinky zaútočil. Ten do něj ale kvůli nedotáčivosti narazil a poslal Red Bull mimo trať, po dráze létaly opět drobné úlomky.
"I hope he doesn't understeer..." 👀#HungarianGP 🇭🇺 #F1 pic.twitter.com/cFZgvAuUpZ
— Formula 1 (@F1) July 29, 2018Pro vítězství si s přehledem dojel Hamilton s náskokem 19 sekund před Vettelem a třetím Räikkönenem.
We *think* @PierreGASLY was happy about finishing P6 in Hungary 😜The Toro Rosso man took home some serious points on Sunday 💪#HungarianGP 🇭🇺 #F1 pic.twitter.com/QZW78y5Suz
— Formula 1 (@F1) July 29, 2018Pro skvělé umístění si dojel Gasly s Toro Rosso poháněným Hondou, skončil šestý a dal tak vzpomenout na obrovskou radost týmu z Bahrajnu z úvodu roku.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.