SPIELBERG - KVALIFIKACE PRO SPRINT; Nabitý závodní víkend, v němž už od pátečního večera nebude čas na žádné zkoušení, bude se tvrdě usilovat o pozice. To s sebou nese i důsledky, jaké poznal tým Ferrari při kvalifikační bitvě o postavení na startu pro sobotní sprint.
Oproti tréninku teplota poněkud vystoupala - vzduch 27°C, trať 44°C a vlhkost se ustálila na 42 %. Pro jednotlivé pasáže kvalifikace byly předepsány určité směsi v pořadí žlutá - žlutá - červená.
Q1 - 12 minutTři minuty se nedělo nic, teprve poté jakoby se všichni probudili a rozjeli se za dobývání časů. Prvním, komu se prozatím čas měřil, byl Hamilton, ale jeho čas 1:06,416 mu byl později za porušení traťových limitů v zatáčce 6 smazán. Na rozdíl od Verstappena (1:05,690) a dalších pilotů ze špičky musel na trať ještě jednou, ale ani tentokrát nebyl prorokem - dokonce zajel horší čas (1:06,504). Jeho štěstím bylo, že se nedokázali zlepšit Albon, Hülkenberg a Ricciardo. Dalším, komu byl odečten původní čas za stejný prohřešek v deváté zatáčce byl Zhou.
Piloti Red Bullu, Ferrari, Russell, Piastri, Magnussen a Cunoda si druhé pokusy odpustili a nikdo na tom neprodělal. Opět se ukázaly už známé věci, rozdíly jsou nadále těsné a Pérez byl značně pomalejší než Verstappen.
Do Q2 nepostoupili: Ricciardo, Hülkenberg, Bottas, Albon, Zhou
Q2 - 10 minutTentokrát se špička vrhla na dráhu jakoby chtěla mít prostřední část rychle za sebou - Verstappen balík osmi pilotů vedl a stanovil maximum 1:05,186. Časy se o něco zrychlily a nikdo nezůstal pod hranicí 1:06,0. Q2 bychom mohli rozdělit na dvě části - do té druhé po šesti a půl minutách vyrazila zbylá smečka Stroll, Ocon, Magnussen, Gasly, Alonso, Sargeant a Cunoda. A jejich snažení provázely chyby. Velmi dobře rozjeté kolo měl Stroll, ale v poslední zatáčce se mu jeho vůz lehce smýkl a to ho stálo cenné setiny. Cunoda dokonce vycestoval až do únikové zóny označené rakouskými barvami. Onou výjimkou byl Sargeant, jehož čas 1:06,013 mu stejně nebyl k ničemu, protože kvůli jízdě za vyznačenou dráhou o něj přišel. Poslední pokus měl Magnussen a skutečně tvrdě atakoval příčky obou vozů Alpine, ale nakonec mu na Gaslyho chybělo nicotných 0,049 vteřiny.
Do Q3 nepostoupili: Magnussen, Stroll, Alonso, Cunoda, Sargeant
Q3 - 8 minut
Když uteklo 7 minut a na trati se nic nedělo, bylo nanejvýš jasné, že všichni sází na jeden jediný pokus. Což byl hazard, eliminující jakoukoli chybu. První zajel měřený čas Hamilton, ale jeho výkon ovlivnil špatný průjezd zatáčkou 1. Jak se čas sunul k ukončení Q3, bylo jasné, že trojice Pérez, Ocon a Gasly bude mít co dělat, aby vůbec stihla zajet nějaký čas. Povedlo se jim to na poslední chvíli, ale spěch během zaváděcího kola je zřejmě ovlivnil natolik, že všichni tři vyprodukovali výkon za hranicí 1:06,0!
Absolutně nejhůř dopadl Leclerc, jemuž se při jízdě uličkou aktivoval anti-stall systém. Musel před sebe pustit Péreze a piloty Alpine a když Monačan opět uvedl monopost do pohybu, chyběla do konce Q3 minuta a jedenáct vteřin, což by znamenalo zajet zaváděcí kolo hodně rychle a tím si opotřebit pneumatiky přes míru. Navíc Charlesovi chyběly k nájezdu do měřeného kola pouhé dvě vteřiny. Také se patřičně vztekal, uhodil do volantu a stěžoval si na boxovou zídku: "Co se, k čertu, stalo?" - "Spustil se anti-stall" - "No, tak dík, ale anti-stall nemůže zastavit motor! Ten se vypnul!" Na další stížnosti dostal z garáže pokyn: "Dobře, jeď do boxů, tam to probereme."
Verstappen nakonec zdánlivě snadno uhájil pro zítřejší sprint start z nejlepší pozice - s McLareny bylo toto trio jediné, jemuž byly naměřeny časy pod 1:05.0.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.