Bližší pohled na Ferrari F138 + technické specifikace

de la Rosa, Pedro
de la Rosa, Pedro, foto: Scuderia Ferrari
Petr Hlawiczka 11. února 2013 17:40
Sdílej:

Ferrari minulý týden v Jerezu úspěšně otestovalo svůj nový vůz F138. V článku se na něj blíže zaměříme a projdeme si některé jeho designové prvky a technické specifikace. Na fotografiích jej také porovnáme s loňským vozem F2012.

Ferrari svůj letošní vůz F138 (projekt nesl označení 664) představil jako třetí ze všech týmů (po Lotusu a McLarenu). Jeho vývoj vedl Simone Resta, aerodynamiku už měl na starosti Loic Bigois, který přicestoval z Mercedesu. Pracoval výhradně v aerodynamickém tunelu Toyoty Motorsport v Kolíně nad Rýnem, v Maranellu by měl být tunel uveden do provozu až v létě.

Protože Scuderia loňský monopost F2012 v rámci boje o titul vyvíjela až do posledního závodu, při prezentaci verzí vycházející z loňského předního křídla. Nebylo však stejné - na okraji mělo šest štěrbin, které byly o něco delší. Víceprvkové křídlo poskytuje konzistentnější přítlak, jeho celkové množství je ale kvůli menší ploše o něco nižší.

Přední křídlo Ferrari F138

Jeho nosníky se v horní části rozšiřují směrem ke špičce nosu. Výraznou změnou je zakrytí ošklivého schodu na nose panelem cudnosti. V jeho zadní části se nachází otvor po vzoru Sauberu pro zlepšení proudění, které na dlouhých površích ztrácí svou energii. Pod nosem se v pátek v Jerezu v poslední den objevil velký otvor sloužící zřejmě k chlazení.

Jinak na voze není patrných moc změn, což mě překvapilo vzhledem k výrokům, že letos již tým nesmí být konzervativní a musí přijít s novými nápady. Nic velkého se zatím neobjevilo, podle technického ředitele Pata Frye má ale Ferrari nyní v tunelu aerodynamicky mnohem pokročilejší auto, než které představil v Maranellu a které přivezl do Jerezu (více zde). Hlavní úsilí Ferrari věnovalo zadní části a teplotnímu managementu.

V pátek se pod nosem objevil velký otvor

Zdá se, že obě nápravy byly oproti středu posunuty více dozadu a mírně se zmenšil rozvor. Vpředu i vzadu Ferrari zůstalo u zavěšení typu pull-rod, byť jej na obou stranách přepracovalo. Spodní rameno vzadu je umístěno výše a hezky zapouzdřeno do křídlového profilu společně s hnací poloosou a spojovací tyčí - podobně jako u loňského Red Bullu. Toto aerodynamicky výhodné řešení letos okopírovala většina týmů.

Uhlazená oblast přepracovaného pull-rod zadního zavěšení a nové brzdové kanálky

Airbox nad hlavou pilota připomíná loňské řešení, opět se za ním znovu objevuje druhý vstupní otvor, který slouží pro chlazení hydrauliky a tým jej v Jerezu využil i k testování pasivního zařízení pro snížení přítlaku (DRD), jež poprvé Scuderia údajně zkoušela již loni v Brazílii.

Nové jsou vstupní otvory bočnic a jejich tvar. Massovi bylo během prvního dne v kokpitu velmi horko, což tým vyřešil chladicími otvory po stranách kokpitu. Zdá se, že vertikální pozice chladičů zůstala zachována.

Pedro de la Rosa za volantem F138 v pátek v Jerezu

Coanda výfuky jsou přímo převzaté z F2012 - ty nové uvidíme až při posledním testu v Barceloně. Bude zajímavé sledovat, jestli zůstanou u stejného průměru výfukového potrubí (užší = větší Coanda efekt, nižší výkon motoru). Nad nimi je patrná vyboulenina v karoserii, která v těchto místech ukrývá zadní část motoru.

Zadní část vozu je mnohem užší, hned za výfuky nastává neobvyklé prudké zúžení, které by mohlo způsobovat problémy se separací proudění a narušit i přední část (za ní by nebyl vzduch správně "odklizen"). Centrální výstupní otvor chlazení schází. KERS zůstal ve spodní části vozu uprostřed, úsilí bylo věnováno snížení jeho hmotnosti a rozměrů.

Pohled shora na výfuky, prudce se zužující karosérii a zadní zavěšení

Ferrari s ročním předstihem nasadilo novou řídicí jednotku TAG-320 připravenou pro nové pohonné jednotky 2014. Bez problémů na ní ale běží stejné aplikace jako na TAG-310B. Integrace po stránce hardwaru a softwaru si vyžádala spoustu práce.

Nové jsou brzdové kanálky, vpředu neobsahují na vnitřní straně vstupní otvor (jako loni u Williamsu). Vzadu jsou větší a mají v horní části u pneumatiky zvláštní žebrování. Nad nimi přibylo větší křidélko, které sice nemá s chlazením brzd nic společného, ale spadá do oblasti pravidel platných pro brzdové kanálky, a je tedy v pořádku.

Oproti představení přibylo v centrální zóně mezi zadním křídlem a difuzorem 15cm široké křidélko

Převodovka je po vzoru Williamsu nyní užší a umístěna níže, což je patrné i z ramen zavěšení. Výřezy v rohu podlahy již nejsou kolmé k ose vozu. Difuzor byl v Jerezu stejný jako u loňského vozu, na podlaze před ním však přibyla tři vertikální křidélka po obou stranách k usměrnění proudění.

Srovnání zadních křídel - vlevo Jerez 2013, vpravo Brazílie 2012

Zadní křídlo je nové, bočnice mají na svých odtokových hranách dva křídlové profily pro snížení tlaku vzduchu a zefektivnění zadní části.

Difuzor F138 v Jerezu

 

Srovnání s loňským vozem

Srovnání zboku (pro zvětšení na snímky klikněte)

Srovnání - izometrický pohled

Srovnání - pohled na části vozů zepředu

Srovnání - pohled na části vozů shora

 

Technické specifikace Ferrari F138

- šasi vyrobeno z uhlíkových vláken voštinové kompozitní struktury- podélně uložená převodovka Ferrari- diferenciál s omezenou svorností- elektronicky řízená, poloautomatická sekvenční převodovka Quick Shift- počet rychlostních stupňů: 7 + zpátečka- chlazené kotoučové brzdy z uhlíkových vláken Brembo- nezávislé zavěšení, pull-rod aktivující torzní pružiny vpředu i vzadu- hmotnost včetně vody, maziva a pilota: 642 kg- kola: 13" OZ vpředu i vzadu

Ferrari bude naposledy pohánět atmosférický 2,4l osmiválec

Motor- typ: 056- počet válců: 8- blok válců z hliníkové slitiny, V90°- počet ventilů: 32, pneumaticky ovládané- objem motoru: 2398 cm3- vrtání pístů: 98 mm- váha: přes 95 kg- elektronické vstřikování a zapalování- palivo: Shell V-Power- mazivo: Shell Helix Ultra

Video: Rozhovor s Patem Fryem o novém Ferrari

© Foto: Scuderia Ferrari

Témata:
Stalo se
Novinky
Toto Wolff v Ázerbájdžánu

Toto Wolff ví, že první havárie Lewise Hamiltona ve Ferrari není důležitá

Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.

Novinky
Lewis Hamilton při testech Ferrari.

VIDEO: Lewis Hamilton havaroval při testu Ferrari v Barceloně

Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.

Novinky
Max Verstappen v rozhovoru s Johnym Herbertem v závodě v Belgii

Johnny Herbert končí: Ex-pilot F1 už nebude od sezóny 2025 sportovní komisař

Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.

Novinky
Kimi Antonelli

Hamiltonův nástupce Andrea Kimi Antonelli může řídit auto v provozu. Získal řidičák

Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.