Pat Symonds v rozhovoru pro F1 Racing přibližuje využití uhlíkových vláken v F1 a jejich další potenciál.
Existuje více než jeden druh uhlíkového vlákna?Pat Symonds: Ano - uhlíkové vlákno je nadřazený pojem, podobně jako slovo kov. V závislosti na tom, jak jsou vyrobena, mohou být uhlíková vlákna přizpůsobena pro vyšší pevnost, pro vyšší tuhost nebo kombinace mezi tím.
Také mohou být použita s několika odlišnými typy pryskyřice a mohou být tkaná různými způsoby. Každá kombinace má jedinečné vlastnosti, které může designér využívat.
Jaký typ uhlíkových vláken se používá k výrobě vozů Formule 1?PS: Uhlíková vlákna používaná v F1 se nazývají PAN vlákna, což pochází z polyakrylnitrilu. Po výrobě je tento polymer natahován a oxidován. Pak je vyčištěn procesem, kterému se říká karbonizace: zahrnuje to zahřívání v troubě naplněné dusíkem při 2 500 °C.
Tím se vytvoří jemné uhlíkové filamenty, každé o průměru pětiny lidského vlasu. Tyto filamenty či vlákna jsou impregnována pryskyřicí, která je po vytvrdnutí spojuje dohromady. Jedná se o náročný proces, který vysvětluje vysokou cenu materiálu.
Vrstvy tkaniny uhlíkových vláken jsou tvarovány do formy (foto: Lotus F1 Team)
Jak se využívá pro výrobu dílů F1?PS: Obvykle je opracován vzorek ze speciálního bloku nástrojové epoxidové pryskyřice, poté je natřen a vyleštěn, aby jeho hladký povrch přesně odpovídal konečnému tvaru. Pak se přes ten vzorek přehne karbonové vlákno a nechá se vytvrdnout, aby došlo k vytvoření formy.
"Tkanina" z uhlíkových vláken se nakupuje s již impregnovanou pryskyřicí. Je z ní vyříznut potřebný tvar a vložen do formy - pro přesné umístění se často používá laser. U velkých dílů, jako je šasi, se nejprve nechá v autoklávu vytvrdnout vnější plášť, pak se aplikuje plástvové (honeycomb) jádro a nakonec je formován vnitřní plášť.
Během procesu v autoklávu se zvyšuje tlak i teplota. Tím dochází k vytvrdnutí pryskyřice, která pak poskytuje vláknům pevnou oporu.
Autoklávy v Milton Keynes (foto: Red Bull Racing)
Nakolik jsou uhlíková vlákna jakožto materiál přizpůsobitelná pro práci s nimi?PS: Obrovskou výhodou kompozitů z uhlíkových vláken je, že mohou být vrstvena, takže jejich vlastnosti mohou vyhovovat požadovanému směru a účelu. Pokud tedy znáte cestu, kterou se ubírá zatížení komponentem, můžete položit uhlíková vlákna tak, aby se s tím tlakem vyrovnalo.
Materiál je díky tomu efektivní, protože vrstvení může být navrženo tak, aby poskytovalo požadovanou pevnost či tuhost bez přílišného navyšování hmoty. Uhlíková vlákna jsou téměř třikrát pevnější než ocel, přičemž váží pouze pětinu hmotnosti.
Kolik procent vozu F1 je vyrobeno z uhlíkových vláken?PS: Kolem 80 % pevných částí vozu F1 tvoří uhlíková vlákna. Úžasné ale je, že tvoří pouze 20 % celkové hmotnosti.
Pro přesné umísťování se využívá laser (foto: Lotus F1 Team)
Jaký další potenciál mají?PS: Největším nepřítelem uhlíkových vláken je teplo, které působí praskání pryskyřičné matrice nesoucí vlákna. Pro vysokoteplotní aplikace - jako například pro brzdy a spojky - se používá materiál známý jako karbon-karbon. Je dražší a náročnější na použití, mohl by však být využit i pro výfukový systém.
Před 30 lety jsem pracoval na motoru z uhlíkových vláken, s nímž se závodilo v šampionátu IMSA. Měl čtyři válce a vážil jen 70 kg. Tato technologie by se mohla znovu objevit poté, co šla její cena dolů. A NASA dokonce vytvořila karbonovou pěnu do chladicích materiálů. V současnosti je pro vozy F1 příliš křehkou - její čas ale přijde.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.