Včera jsme si stručně popsali změny, ke kterým došlo na voze FW32 od jeho slavnostního představení po závod v Barceloně. Dnes se podíváme blíže na některé detaily.
Zaměříme se konkrétně na nos a aerodynamický prvek pod ním, přední i zadní křídlo, změnu uchycení zrcátek, k níž došlo ve Španělsku, nesouměrné otvory kolem výfuků i ve vstupní části bočnic, chladící otvory, novou ploutev, kterou tým několikrát vyzkoušel, a přídavná křidélka na vnitřní straně zadních kol.
Nos
Křidélka na Williamsu FW32 nesoucí kamery připomínají loňský Red Bull RB5. Nacházejí se přesně na špičce nosu, kde vytvářejí křidélko. Nosy, který mi připomíná hlavu žraloka kladivouna, je opravdu úzký a ve spodní části hodně plochý, podobně jako tělo onoho žraloka. U něj je takový tvar potřeba pro lepší vnímání elektrických signálů a okolí, u FW32 pro lepší proudění vzduchu pod nosem a snížení citlivosti přední části na změnu výšky. Využití biomimetiky není F1 cizího, jak si ukážeme dále.
Oválný otvor v nose slouží ke chlazení elektroniky, jež se nachází uvnitř. Kryt ve tvaru včelí plástve chrání monopost, aby se do něj nedostaly nebezpečné drobné úlomky (např. kamínky). I zde je tedy patrná inspirace přírodou - šestiúhelník a la včelí plástev poskytuje vysokou pevnost při minimální hmotnosti a odporu vzduchu.
Tvar horní části nosu do U (1 - obrázek nahoře) vytváří kanál pro efektivnější proudění vzduchu nad nosem. Připomíná to trochu řešení Red Bullu, ovšem u Williamsu tento kanál není tak hluboký. V jeho horní části se nachází pitotova trubice (2) pro měření rychlosti vozu. V Malajsii se zde objevil podobný periskop, jako používá McLaren pro vstup vzduchu do svého F-kanálu. Williams je však využil pouze pro chlazení kokpitu.Splitter pod nosem, rozšíření podlahy
Williams upustil od aerodynamického prvku pod nosem připomínající sněžný pluh, který představil loni a který letos používá McLaren MP4-25. Rozhodl se spíše pro přijetí splitteru, který používal vloni Brawn u svého vozu BGP001.
Ten vytváří pod vozem něco jako Venturiho efekt: díky prohnutí směrem dolů dochází pod vozem k zrychlení proudění vzduchu s cílem ještě více snížit jeho tlak. Evoluci tohoto řešení představil v Bahrajnu: došlo ke zvětšení otvoru uprostřed (1), aby část vzduchu mohla proudit přes podlahu směrem k prostoru mezi deflektory a šasi vozu.
Za zmínku stojí dodat, že právě tato část (2) je ideálním místem pro umístění těžkých kovových závaží vylepšující celkové rozložení hmotnosti.
Přední křídlo
Přední křídlo FW32 se skládá ze tří profilů. Není zcela nové, jedna se spíše o výrazně modifikovanou verzi z FW31 z konce sezóny 2009 s přepracovanými bočnicemi, dvojitým profilem v horní části přední kaskády (1) a dodatečnou vysokou vertikální vnitřní bočnicí (2).
Přední křídlo použité ve Španělsku doznalo další úpravy v zadní části bočnice (4), kde bylo přidána také drobná ploutev (3), která slouží k vytváření vírů pro lepší řízení toku vzduchu kolem předních kol.Zrcátka
Uchycení zrcátek bylo přesunuto z bočnicových panelů ke kokpitu, jak to vyžadovala změna regulí FIA od Velké ceny Španělska.
Výfuky
Do Bahrajnu přivezl Williams lehce upravenou zadní kapotáž, obzvlášť v místech kolem výfuků. V horkém Sákhíru kolem nich využili asymetrické otvory, přičemž ten větší byl na levé straně, kde jsou vyšší požadavky na chlazení.
Melbourne
V chladnějším Melbourne tým zvolil jednodušší symetrické řešení se zmenšenými otvory kvůli snížení aerodynamického odporu. V Malajsii se opět vrátil k asymetrickému designu z Bahrajnu - to si ponechal i v následujících závodech v Číně a ve Španělsku.
Chlazení vozu
Otvory na přední straně bočnice se během předsezónních testů dvakrát změnily ve snaze co nejvíce zmenšit přední část kvůli aerodynamickému odporu, protože motor Cosworth nevyžadoval tak vysokou chladící kapacitu, jak se předpokládalo. Ve Španělsku tým dále zmenšil pouze levou stranu, krom asymetrických otvorů kolem výfuků sáhl po neobvyklé nesouměrnosti i v přední části bočnic.
Na zádi se v kapotáži objevuje uprostřed výřez, skrz který proudí horký vzduch od převodovky. Red Bull používá podobný otvor, jen je mnohem větší a oválnější.
Kryt motoru
Během zimních testů a ve volných trénincích v Melbourne Williams zkoušel nový kryt motoru: žraločí ploutev propojenou se zadním křídlem. V Číně pak otestoval přepracovanou verzi s kanálem pro oddělování vzdušných proudů na zadním křídle a očekává se, že ji po vyladění letos ještě využije.
Zadní křídlo
Během testů před sezonou se v křídle objevil otvor uprostřed ve druhém profilu. V posledním z nich v Barceloně tým použil křídlo s novým větším otvorem uprostřed hlavního (nikoliv druhého) profilu. Tuto verzi používá až dosud. Otvor brání oddělení vzdušných proudů ve vysokých rychlostech a umožňuje zvolit velký úhel náklonu profilů na zadním křídle.
Zadní poloosa
Ve vnitřní části zadních kol používá Williams sedu několika křidélek. Dle jejich sklonu se zdá, že jejich úkolem je zvýšit přítlak přímo na zadní poloosu. Dle regulí jsou považována za součást zadního brzdového systému a tudíž v pořádku.
Předchozí díl najdete zde.
Andrea Kimi Antonelli vstoupil do Formule 1 s velkými očekáváními a silnou podporou Mercedesu, který stojí za ním i v případě chyb. Šéf týmu Toto Wolff mu poskytuje plnou podporu, zatímco Valtteri Bottas, jako rezervní pilot a mentor, ochotně sdílí své zkušenosti.
Yuki Tsunoda po třech závodech v Red Bullu ukazuje potenciál, ale jeho plná adaptace ještě není dokončena. Rozdíl oproti Verstappenovi se projevuje nejen v rychlosti, ale i v práci s pneumatikami, stabilitě a konzistenci výkonu.
Šéf Aston Martinu Andy Cowell přiznal, že nové aerodynamické zařízení týmu jim od svého spuštění výrazně rozšířilo obzory. Podle jeho slov poskytl nový větrný tunel cenné poznatky, které Aston Martin plánuje využít k vývoji rychlejšího a konkurenceschopnějšího monopostu.
Gabriel Bortoleto přiznal, že přechod z vítězství v šampionátech F2 a F3 na závodění na chvostu startovního pole Formule 1 pro něj představuje značnou výzvu.
Red Bull Racing se v roce 2026 chystá představit vlastní pohonné jednotky, které vyvinul ve spolupráci s Fordem. Šéf týmu Christian Horner je nadšený z tohoto kroku, i když si je vědom rizika, které s ním souvisí.
Lewis Hamilton čelí jednomu z nejtěžších období své kariéry, což potvrzuje i renomovaný novinář Mark Hughes. V Džiddě utrpěl pravděpodobně svou nejtvrdší porážku od týmového kolegy, což zdůrazňuje složitost jeho současné situace.
Zak Brown očekává, že mezi Norrisem a Piastrim může v budoucnu dojít ke střetu kvůli jejich ambicím. Zdůraznil však, že McLaren má jasná pravidla a silné vedení, aby podobné situace zvládl.
Isack Hadjar musel na cestě do Formule 1 překonat mnoho překážek, ale nyní, když dostal šanci, ji využívá naplno a zanechává silný dojem.
George Russell, pilot Mercedesu, je přesvědčen, že jeho tým je po pěti závodech v sezóně 2025 „mnohem blíže“ lídrovi šampionátu McLarenu, než se původně očekávalo. Podle Russella se Mercedesu podařilo výrazně zúžit rozdíl a teď už je zcela jasné, že McLaren není jediným tým, který má šanci na titul.
Bývalý pilot F1 Gijs van Lennep tvrdí, že Max Verstappen už dávno dokázal svou výjimečnost a není třeba čekat na konec jeho kariéry. Podle něj si Verstappen své místo mezi nejlepšími zasloužil už nyní.
Lewis Hamilton nezažívá ve Ferrari zrovna pohádkový příběh. Teď se k názoru Ralfa Schumachera přidal i bývalý jezdec Red Bullu, který se domnívá, že britský šampion by po sezoně 2025 mohl Formuli 1 definitivně opustit.
Carlos Sainz se stal oficiálním ambasadorem nadcházející Velké ceny Španělska, která se poprvé pojede v Madridu. Tímto krokem nejen posiluje svou pozici mezi domácími fanoušky, ale i pomáhá zvyšovat prestiž této nové městské Grand Prix.