Ve francouzském týmu nezůstal po dramatické loňské sezóně takřka kámen na kameni. Tým má nejen nové auto, ale také nové majitele a piloty. V dnešním technicky zaměřeném článku se podíváme na nejvýznamnější změny na jejich voze R30, k nímž došlo od slavnostní prezentace po první závod v Bahrajnu.
Renault se v letošní sezóně musí obejít bez služeb Flavia Briatoreho, Pata Symondse a Fernanda Alonsa. I přes minimální podporu francouzské automobilky se snažil postavit co nejlepší monopost. Během zimního testování jej dále usilovně vyvíjeli, aby do Bahrajnu přijeli konkurenceschopní.
Co se tedy změnilo? Následuje obecný soupis základních úprav na voze od slavnostní prezentace ve Valencii, z nichž některé si níže dále rozebereme. Na obrázku jsme si jich vybrali celkem třináct:
1. Úpravy předního křídla 2. Další nové přední křídlo představili 28. 2. 2010 v Barceloně, použili jej i v Bahrajnu 3. Ve Valencii se pod nosem objevily drobné deflektory 4. Zcela nové zadní křídlo ve tvaru W (Valencie) 5. Drobné změny na zadním křídle v Jerezu 6. Přepracované zadní křídlo, méně agresivní tvar W – tuto verzi použili v Bahrajnu 7. Nový uchycení zrcátek ve Valencii 8. Nové přední zavěšení ve Valencii 9. Úprava brzdových kanálků v Barceloně, stejná verze v Bahrajnu10. Ve Valencii byla po obou stranách nosu přidána křidélka11. Otvor v nose před kokpitem (podobný McLarenu, umístěn je ale přesně uprostřed)12. Nový difuzor (Bahrajn)13. Užší hlavy zadních kol (kvůli snížení odporu) a drobná křidélka ve vnitřní zóně u kolaV Austrálii by se měly další úpravy: nové přední křídlo, upravené zadní křídlo a přední zavěšení, aby se předešlo problémům, jež postihly Petrova v Sákhíru. Ten svou agresivní jízdou poškodil zavěšení, za což se pak týmu omlouval. Konstruktéři ho nicméně ujistili, že takové zacházení by R30ka rozhodně měla vydržet.
Nyní blíže k některým z výše popsaných změn.
Přední křídlo
1. Změnilo se uchycení hlavního profilu k bočnicím – nyní je zakroucené, což umožňuje proudit většímu množství vzduchu pod křídlem2. Profil křidélka je rozšířen a více zvlněn – pomáhá to zvýšit přítlak3. Bočnice doznaly komplexnějšího tvarování, nyní se skládají ze dvou prvků. Na vnějším okraji přibyla rovněž ploutev pro směrování vzduchu mimo kola4. Větší odklon bočnice směrem k zádi také pomáhá lépe nasměrovat proud vzduchu mimo přední kola5. Vertikální prvek mění úhel profilu až o 6°
Zadní křídlo
Při testech v Barceloně a v Bahrajnu vůz jezdil s křídlem ve tvaru W s jediným pilířem (1) a s černou Gurneyho klapkou (2), která pomáhá zvýšit úroveň generovaného přítlaku. Bočnice se již od slavnostního představení monopostu nezměnily – obsahují tři horizontální výřezy (3) a vykrojení v zadní horní části (4), což redukuje aerodynamický odpor.
Během zimního testování zkoušel Renault ještě minimálně dvě verze zadního křídla. Ve Valencii bylo agresivněji tvarováno s velkou klapkou pro tvorbu velkého přítlaku. V Jerezu byla R30ka vybavená už i novým difuzorem, který vozu poskytl dostatek přítlaku na zádi – proto se tým zbavil oné klapky, aby mohl dosahovat vyšších rychlostí.
Nos
V Bahrajnu byl přidán vstupní otvor v horní části nosu pro lepší chlazení kokpitu a pilota (modrá šipka) a také dvě křidélka (zelená šipka). Slouží také ke stabilizaci vzdušných proudů a jedno z nich kromě toho nese kameru, kterou musí být dle předpisů FIA povinně vybaveny všechny monoposty.
Zrcátka
Přední zavěšení
Již do prvních testů nastoupil Renault se širšími závěsy a upraveným uchycením k monopostu.
To je z dnešního zkoumání Renaultu R30 vše. Než vám přineseme rozbor dalšího monopostu, můžete se podívat na naše ostatní články o technice.
Max Verstappen předvedl působivý výkon ve druhém tréninku, ovšem dlouhodobé tempo Red Bullu na okruhu v Mexico City zůstávalo znepokojivě slabé.
Během pátku v Mexico City se udála nečekaná situace, která zaujala fanoušky. George Russell si našel originální způsob, jak si užít závodní atmosféru a pobavit fanoušky po celém světě.
Druhý volný trénink v Mexico City přinesl napínavé momenty a technické komplikace několika jezdců. Závěr ukázal vyrovnanou konkurenci a naznačil, že nadcházející závod bude velmi zajímavý.
Charles Leclerc zahájil víkend v Mexiku nejrychlejším časem v prvním volném tréninku na okruhu v Mexico City. Mezi nováčky se nejlépe předvedl Arvid Lindblad, který zazářil jako nejrychlejší z debutantů.
Lewis Hamilton se zaměřuje na zlepšení svého výkonu v závěru sezóny a hledá způsoby, jak z vozu Ferrari dostat co nejvíce.
Max Verstappen po vítězství v Austinu promluvil o svém návratu navrhlo, kterému málokdo věřil.
Jenson Button otevřeně hovoří o psychickém nastavení obou pilotů McLarenu a rozebírá, kdo má momentálně navrch v souboji o formu do konce sezony.
Šéf Ferrari John Elkann vydal prohlášení na podporu Freda Vasseura v reakci na nedávné spekulace ohledně vedení týmu.
I přes náročný víkend ve Spojených státech odjíždí šéf McLarenu Andrea Stella z Austinu optimistický.
Red Bull byl potrestán za porušení pravidel v souvislosti s neobvyklou situací kolem startovního roštu Landa Norrise.
Lewis Hamilton po závodě Velké ceny USA přiznal, že si není jistý, co se během závěru stalo. Závěrečné chvíle podle něj vyžadovaly maximální soustředění, aby udržel vůz na trati a zajistil bodované umístění.
Max Verstappen předvedl ve Spojených státech naprosto suverénní výkon a výrazně tím stáhl ztrátu v boji o titul, na čelo šampionátu mu nyní chybí už jen 40 bodů.