Ve francouzském týmu nezůstal po dramatické loňské sezóně takřka kámen na kameni. Tým má nejen nové auto, ale také nové majitele a piloty. V dnešním technicky zaměřeném článku se podíváme na nejvýznamnější změny na jejich voze R30, k nímž došlo od slavnostní prezentace po první závod v Bahrajnu.
Renault se v letošní sezóně musí obejít bez služeb Flavia Briatoreho, Pata Symondse a Fernanda Alonsa. I přes minimální podporu francouzské automobilky se snažil postavit co nejlepší monopost. Během zimního testování jej dále usilovně vyvíjeli, aby do Bahrajnu přijeli konkurenceschopní.
Co se tedy změnilo? Následuje obecný soupis základních úprav na voze od slavnostní prezentace ve Valencii, z nichž některé si níže dále rozebereme. Na obrázku jsme si jich vybrali celkem třináct:
1. Úpravy předního křídla 2. Další nové přední křídlo představili 28. 2. 2010 v Barceloně, použili jej i v Bahrajnu 3. Ve Valencii se pod nosem objevily drobné deflektory 4. Zcela nové zadní křídlo ve tvaru W (Valencie) 5. Drobné změny na zadním křídle v Jerezu 6. Přepracované zadní křídlo, méně agresivní tvar W – tuto verzi použili v Bahrajnu 7. Nový uchycení zrcátek ve Valencii 8. Nové přední zavěšení ve Valencii 9. Úprava brzdových kanálků v Barceloně, stejná verze v Bahrajnu10. Ve Valencii byla po obou stranách nosu přidána křidélka11. Otvor v nose před kokpitem (podobný McLarenu, umístěn je ale přesně uprostřed)12. Nový difuzor (Bahrajn)13. Užší hlavy zadních kol (kvůli snížení odporu) a drobná křidélka ve vnitřní zóně u kolaV Austrálii by se měly další úpravy: nové přední křídlo, upravené zadní křídlo a přední zavěšení, aby se předešlo problémům, jež postihly Petrova v Sákhíru. Ten svou agresivní jízdou poškodil zavěšení, za což se pak týmu omlouval. Konstruktéři ho nicméně ujistili, že takové zacházení by R30ka rozhodně měla vydržet.
Nyní blíže k některým z výše popsaných změn.
Přední křídlo
1. Změnilo se uchycení hlavního profilu k bočnicím – nyní je zakroucené, což umožňuje proudit většímu množství vzduchu pod křídlem2. Profil křidélka je rozšířen a více zvlněn – pomáhá to zvýšit přítlak3. Bočnice doznaly komplexnějšího tvarování, nyní se skládají ze dvou prvků. Na vnějším okraji přibyla rovněž ploutev pro směrování vzduchu mimo kola4. Větší odklon bočnice směrem k zádi také pomáhá lépe nasměrovat proud vzduchu mimo přední kola5. Vertikální prvek mění úhel profilu až o 6°
Zadní křídlo
Při testech v Barceloně a v Bahrajnu vůz jezdil s křídlem ve tvaru W s jediným pilířem (1) a s černou Gurneyho klapkou (2), která pomáhá zvýšit úroveň generovaného přítlaku. Bočnice se již od slavnostního představení monopostu nezměnily – obsahují tři horizontální výřezy (3) a vykrojení v zadní horní části (4), což redukuje aerodynamický odpor.
Během zimního testování zkoušel Renault ještě minimálně dvě verze zadního křídla. Ve Valencii bylo agresivněji tvarováno s velkou klapkou pro tvorbu velkého přítlaku. V Jerezu byla R30ka vybavená už i novým difuzorem, který vozu poskytl dostatek přítlaku na zádi – proto se tým zbavil oné klapky, aby mohl dosahovat vyšších rychlostí.
Nos
V Bahrajnu byl přidán vstupní otvor v horní části nosu pro lepší chlazení kokpitu a pilota (modrá šipka) a také dvě křidélka (zelená šipka). Slouží také ke stabilizaci vzdušných proudů a jedno z nich kromě toho nese kameru, kterou musí být dle předpisů FIA povinně vybaveny všechny monoposty.
Zrcátka
Přední zavěšení
Již do prvních testů nastoupil Renault se širšími závěsy a upraveným uchycením k monopostu.
To je z dnešního zkoumání Renaultu R30 vše. Než vám přineseme rozbor dalšího monopostu, můžete se podívat na naše ostatní články o technice.
Charles Leclerc se ohlíží za sezonou 2025 s kombinací spokojenosti a kritického pohledu. Poté přinesl svůj pohled na budoucnost.
První sezona Lewise Hamiltona ve Ferrari byla poznamenána výzvami a adaptací na nový tým, přičemž výrazné úspěchy se objevily jen zřídka. Insideři odhalili, jaký je skutečný stav vztahů a atmosféra uvnitř týmu.
Třídenní akce McLaren F1 Teamu a společnosti Allwyn proměnila pražské Holešovice v interaktivní centrum Formule 1. Fanouškům nabídla bezplatný a otevřený pohled do světa F1.
Honda Racing poprvé poodhalila zvukovou identitu své pohonné jednotky pro Formuli 1 od roku 2026. Krátká zvuková ukázka nabízí autentický náhled na to, jaký projev budou mít monoposty nové generace
Lando Norris převzal v Taškentu trofej za titul mistra Formule 1 v sezóně 2025. Ceremoniál završil jeho úspěšnou sezonu a oslavil triumf McLarenu v Poháru konstruktérů.
Dosavadní prezident FIA si zajistil další čtyřleté funkční období v čele federace. Pokračuje tak kontinuita vedení jedné z klíčových institucí světového motorsportu.
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.