Ve francouzském týmu nezůstal po dramatické loňské sezóně takřka kámen na kameni. Tým má nejen nové auto, ale také nové majitele a piloty. V dnešním technicky zaměřeném článku se podíváme na nejvýznamnější změny na jejich voze R30, k nímž došlo od slavnostní prezentace po první závod v Bahrajnu.
Renault se v letošní sezóně musí obejít bez služeb Flavia Briatoreho, Pata Symondse a Fernanda Alonsa. I přes minimální podporu francouzské automobilky se snažil postavit co nejlepší monopost. Během zimního testování jej dále usilovně vyvíjeli, aby do Bahrajnu přijeli konkurenceschopní.
Co se tedy změnilo? Následuje obecný soupis základních úprav na voze od slavnostní prezentace ve Valencii, z nichž některé si níže dále rozebereme. Na obrázku jsme si jich vybrali celkem třináct:
1. Úpravy předního křídla 2. Další nové přední křídlo představili 28. 2. 2010 v Barceloně, použili jej i v Bahrajnu 3. Ve Valencii se pod nosem objevily drobné deflektory 4. Zcela nové zadní křídlo ve tvaru W (Valencie) 5. Drobné změny na zadním křídle v Jerezu 6. Přepracované zadní křídlo, méně agresivní tvar W – tuto verzi použili v Bahrajnu 7. Nový uchycení zrcátek ve Valencii 8. Nové přední zavěšení ve Valencii 9. Úprava brzdových kanálků v Barceloně, stejná verze v Bahrajnu10. Ve Valencii byla po obou stranách nosu přidána křidélka11. Otvor v nose před kokpitem (podobný McLarenu, umístěn je ale přesně uprostřed)12. Nový difuzor (Bahrajn)13. Užší hlavy zadních kol (kvůli snížení odporu) a drobná křidélka ve vnitřní zóně u kolaV Austrálii by se měly další úpravy: nové přední křídlo, upravené zadní křídlo a přední zavěšení, aby se předešlo problémům, jež postihly Petrova v Sákhíru. Ten svou agresivní jízdou poškodil zavěšení, za což se pak týmu omlouval. Konstruktéři ho nicméně ujistili, že takové zacházení by R30ka rozhodně měla vydržet.
Nyní blíže k některým z výše popsaných změn.
Přední křídlo
1. Změnilo se uchycení hlavního profilu k bočnicím – nyní je zakroucené, což umožňuje proudit většímu množství vzduchu pod křídlem2. Profil křidélka je rozšířen a více zvlněn – pomáhá to zvýšit přítlak3. Bočnice doznaly komplexnějšího tvarování, nyní se skládají ze dvou prvků. Na vnějším okraji přibyla rovněž ploutev pro směrování vzduchu mimo kola4. Větší odklon bočnice směrem k zádi také pomáhá lépe nasměrovat proud vzduchu mimo přední kola5. Vertikální prvek mění úhel profilu až o 6°
Zadní křídlo
Při testech v Barceloně a v Bahrajnu vůz jezdil s křídlem ve tvaru W s jediným pilířem (1) a s černou Gurneyho klapkou (2), která pomáhá zvýšit úroveň generovaného přítlaku. Bočnice se již od slavnostního představení monopostu nezměnily – obsahují tři horizontální výřezy (3) a vykrojení v zadní horní části (4), což redukuje aerodynamický odpor.
Během zimního testování zkoušel Renault ještě minimálně dvě verze zadního křídla. Ve Valencii bylo agresivněji tvarováno s velkou klapkou pro tvorbu velkého přítlaku. V Jerezu byla R30ka vybavená už i novým difuzorem, který vozu poskytl dostatek přítlaku na zádi – proto se tým zbavil oné klapky, aby mohl dosahovat vyšších rychlostí.
Nos
V Bahrajnu byl přidán vstupní otvor v horní části nosu pro lepší chlazení kokpitu a pilota (modrá šipka) a také dvě křidélka (zelená šipka). Slouží také ke stabilizaci vzdušných proudů a jedno z nich kromě toho nese kameru, kterou musí být dle předpisů FIA povinně vybaveny všechny monoposty.
Zrcátka
Přední zavěšení
Již do prvních testů nastoupil Renault se širšími závěsy a upraveným uchycením k monopostu.
To je z dnešního zkoumání Renaultu R30 vše. Než vám přineseme rozbor dalšího monopostu, můžete se podívat na naše ostatní články o technice.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.