Ve francouzském týmu nezůstal po dramatické loňské sezóně takřka kámen na kameni. Tým má nejen nové auto, ale také nové majitele a piloty. V dnešním technicky zaměřeném článku se podíváme na nejvýznamnější změny na jejich voze R30, k nímž došlo od slavnostní prezentace po první závod v Bahrajnu.
Renault se v letošní sezóně musí obejít bez služeb Flavia Briatoreho, Pata Symondse a Fernanda Alonsa. I přes minimální podporu francouzské automobilky se snažil postavit co nejlepší monopost. Během zimního testování jej dále usilovně vyvíjeli, aby do Bahrajnu přijeli konkurenceschopní.
Co se tedy změnilo? Následuje obecný soupis základních úprav na voze od slavnostní prezentace ve Valencii, z nichž některé si níže dále rozebereme. Na obrázku jsme si jich vybrali celkem třináct:
1. Úpravy předního křídla 2. Další nové přední křídlo představili 28. 2. 2010 v Barceloně, použili jej i v Bahrajnu 3. Ve Valencii se pod nosem objevily drobné deflektory 4. Zcela nové zadní křídlo ve tvaru W (Valencie) 5. Drobné změny na zadním křídle v Jerezu 6. Přepracované zadní křídlo, méně agresivní tvar W – tuto verzi použili v Bahrajnu 7. Nový uchycení zrcátek ve Valencii 8. Nové přední zavěšení ve Valencii 9. Úprava brzdových kanálků v Barceloně, stejná verze v Bahrajnu10. Ve Valencii byla po obou stranách nosu přidána křidélka11. Otvor v nose před kokpitem (podobný McLarenu, umístěn je ale přesně uprostřed)12. Nový difuzor (Bahrajn)13. Užší hlavy zadních kol (kvůli snížení odporu) a drobná křidélka ve vnitřní zóně u kolaV Austrálii by se měly další úpravy: nové přední křídlo, upravené zadní křídlo a přední zavěšení, aby se předešlo problémům, jež postihly Petrova v Sákhíru. Ten svou agresivní jízdou poškodil zavěšení, za což se pak týmu omlouval. Konstruktéři ho nicméně ujistili, že takové zacházení by R30ka rozhodně měla vydržet.
Nyní blíže k některým z výše popsaných změn.
Přední křídlo
1. Změnilo se uchycení hlavního profilu k bočnicím – nyní je zakroucené, což umožňuje proudit většímu množství vzduchu pod křídlem2. Profil křidélka je rozšířen a více zvlněn – pomáhá to zvýšit přítlak3. Bočnice doznaly komplexnějšího tvarování, nyní se skládají ze dvou prvků. Na vnějším okraji přibyla rovněž ploutev pro směrování vzduchu mimo kola4. Větší odklon bočnice směrem k zádi také pomáhá lépe nasměrovat proud vzduchu mimo přední kola5. Vertikální prvek mění úhel profilu až o 6°
Zadní křídlo
Při testech v Barceloně a v Bahrajnu vůz jezdil s křídlem ve tvaru W s jediným pilířem (1) a s černou Gurneyho klapkou (2), která pomáhá zvýšit úroveň generovaného přítlaku. Bočnice se již od slavnostního představení monopostu nezměnily – obsahují tři horizontální výřezy (3) a vykrojení v zadní horní části (4), což redukuje aerodynamický odpor.
Během zimního testování zkoušel Renault ještě minimálně dvě verze zadního křídla. Ve Valencii bylo agresivněji tvarováno s velkou klapkou pro tvorbu velkého přítlaku. V Jerezu byla R30ka vybavená už i novým difuzorem, který vozu poskytl dostatek přítlaku na zádi – proto se tým zbavil oné klapky, aby mohl dosahovat vyšších rychlostí.
Nos
V Bahrajnu byl přidán vstupní otvor v horní části nosu pro lepší chlazení kokpitu a pilota (modrá šipka) a také dvě křidélka (zelená šipka). Slouží také ke stabilizaci vzdušných proudů a jedno z nich kromě toho nese kameru, kterou musí být dle předpisů FIA povinně vybaveny všechny monoposty.
Zrcátka
Přední zavěšení
Již do prvních testů nastoupil Renault se širšími závěsy a upraveným uchycením k monopostu.
To je z dnešního zkoumání Renaultu R30 vše. Než vám přineseme rozbor dalšího monopostu, můžete se podívat na naše ostatní články o technice.
James Vowles poskytl nejnovější zprávy o své manželce Rachel Rolph a jejich novorozeném miminku. Ve veřejném prohlášení vyjádřil radost a vděčnost za zdraví celé rodiny a podělil se o první dojmy z otcovství.
Andrea Kimi Antonelli začal svou kariéru ve Formuli 1 slibně, ale nyní čelí obtížím. Mercedes věří, že mu pomůže tyto problémy překonat a vrátit se zpět na vítěznou cestu.
McLaren suverénně vede šampionát konstruktérů a Lando Norris si je vědom, jaké štěstí má s monopostem MCL39. Tento vůz mu dává potřebnou rychlost a jistotu k tomu, aby tým mohl bojovat o titul.
Christian Horner nezůstal jediný, kdo opustil Red Bull, společnost s ním opustili i dva další členové vrcholového managementu. Tým tak čelí největšímu otřesu ve vedení od svého vstupu do Formule 1.
Martin Brundle se domnívá, že problémy Red Bullu začaly po odchodu Christiana Hornera, který byl klíčovým stabilizačním prvkem týmu. Podle něj tým od té doby postrádá vedení a soudržnost, což se odráží i na trati.
Christian Horner byl v úterý oficiálně odvolán z vedení týmu Red Bull a ve středu se emotivně rozloučil se zaměstnanci v továrně v Milton Keynes. Red Bull zároveň zpřísnil komunikaci s médii a veškerá veřejná prohlášení nyní řídí centrála v Salcburku.
Red Bull provedl zásadní změnu ve svém vedení, když se rozhodl ukončit spolupráci s Christianem Hornerem. Max Verstappen na tuto nečekanou zprávu reagoval s klidem a zaměřil se na pokračování sportovních cílů týmu.
Nečekané odvolání Christiana Hornera z čela Red Bull Racing může zásadně ovlivnit budoucnost Maxe Verstappena. Verstappen nyní stojí před rozhodnutím, zda zůstane u týmu, nebo využije výstupní klauzuli ve své smlouvě.
Martin Brundle potvrdil, že napjatá atmosféra uvnitř Red Bullu je v paddocku snadno rozpoznatelná. Podle něj není těžké vycítit, že v týmu není vše v pořádku.
Alan Permane se po překvapivých změnách v Red Bull Racing Group stává novým šéfem týmu Racing Bulls, čímž se vrací do klíčové manažerské role. Jeho jmenování je důkazem důvěry v jeho bohaté zkušenosti a schopnost vést tým k stabilitě a růstu po náročném období.
Christian Horner byl po dvaceti letech náhle odvolán z pozice šéfa týmu Red Bull. Tým mu poděkoval za dlouholeté vedení, které přineslo osm jezdeckých a šest konstruktérských titulů.
Gabriel Bortoleto přiznal chybu, když při britské Grand Prix zvolil na začátku závodu suché pneumatiky. Risk v proměnlivých podmínkách mu nevyšel a vedl k jeho brzkému odstoupení.