Závodní ředitel McLarenu Eric Boullier se pro oficiální stránky Formule 1 rozpovídal o důsledcích rozchodu s Hondou. Jak se vyrovnají se ztrátou statutu továrního týmu a finanční podpory? Co si slibují od Renaultu a jaký vztah s ním budou mít? A co otálející Fernando Alonso - zůstane ve Wokingu?
Ericu, rozchod McLarenu s Hondou je konečně oficiální. Mohl bys zdůraznit, které klíčové okamžiky k tomu rozhodnutí vedly?Eric Boullier: Klíčový okamžik nastal po [předsezónním] testování v Barceloně, když jsme se snažili spolupracovat s Hondou a pomoci ji během velmi krátké doby situaci zlepšit, včetně rozhovorů s dalšími výrobci motorů. Aniž bych zabíhal do detailů, začalo být zřejmé, že nesplní cíl, na kterém jsme se před sezónou dohodli. V létě jsme pak věděli, že se budeme muset rozhodnout: zda zůstat nebo nepokračovat.
Kdy nastal okamžik, po němž už nebylo návratu? Bylo to v létě?EB: Nemůžu říct datum, ale do léta nebylo splněno několik cílů.
Kvalifikace v Singapuru vypadala opravdu slibně - oba vozy v Q3! Šlo o výjimku nebo o znamení toho, že jste se rozhodli o pět minut dříve?EB: No, když se podíváte na vlastnosti okruhu, tak je Singapur trochu jako Budapešť nebo Monako. A na takových konfiguracích tratí dělá rozdíl ve výkonu motorů menší rozdíly. Tehdy můžeme ukázat potenciál našeho vozu.
Rozchodem s Hondou se McLaren vzdává statutu továrního týmu a stává se motorovým zákazníkem. Bylo to na tom to nejtěžší?EB: No, těžko teď říct. Jsme "privilegovanými zákazníky" Renaultu. Máme stejný motor a přístup k informacím jako Enstone nebo Red Bull, takže jde o skutečné partnerství s Renaultem. Také máme možnost s nimi spolupracovat - přispívat pro budoucnost svými nápady, které mohou vzít v potaz. To nám umožní ovlivňovat budoucí vývoj.
Ale ano, plný tovární tým je odlišný od naší situace v roce 2018. Je to však jako ve škole: díváte se na plusy a mínusy. A když se podíváme na všechny plusy a mínusy našeho rozhodnutí, pak věříme, že jsme pro McLaren udělali to nejlepší minimálně pro následující tři roky.
A co finance? Místo peněz od svého motorového partnera teď budete muset za pohonné jednotky platit. Jak moc to bolí?EB: No, když se podíváte na poslední tři roky, šlo pro nás z pohledu důvěryhodnosti a získávání nových sponzorů o pořádnou katastrofu. A musíte se zamýšlet i nad dlouhodobým hlediskem: jsem si jistý, že v příštích pěti letech se vrátíme tam, kam McLaren patří. A s tím odrazem nahoru získáme zpět důvěryhodnost a vybudujeme portfolio sponzorů.
Může to dva či tři roky trvat. Jsme v šampionátu devátí. Se špičkovým motorem bychom podle mě byli teď čtvrtí a jen odměny FOM by pokryli motory, takže to z peněžního hlediska nebude velkým riskem. Díky akcionářům, kteří byli dostatečně odvážní, aby přijali sportovní rozhodnutí a nepoškozovali dále McLaren. Mohli také říct: 'Počkejme, dokud se Honda neprobere.'
Zvenčí často vznikal dojem, že McLaren mluvil o voze a Honda o koze. Je na tom něco pravdy?EB: Nemyslím si. Myšlenka vlastně byla skvělá - oživit příběh McLarenu. Podle mě šlo spíše o počáteční přístup k projektu. Věci se mohly vyvinout úplně jinak, kdyby na začátku padla jiná rozhodnutí. Ale to se vždy snadno řekne při zpětném pohledu.
Renault teď bude zásobovat tři týmy: ten svůj tovární, Red Bull a McLaren - oba velké soupeře pro vlastní ambice Renaultu. Kde v pořadí vidíš McLaren? Tovární tým bude určitě vždy na 1. místě.EB: řekněme to takto: z právního a smluvního pohledu jsme si rovni. Ale ano, srdce je někdy velké a projevy přízně jsou dané. Ale jak jsem řekl, z právního a smluvního hlediska bude zacházeno se všemi stejně.
Pomáhá to, že znáš Renault velmi dobře? Krajané to mají vždy snazší.EB: No dobře, žiju 9 let ve Spojeném království a rozhodně dokážete vnímat rozdíl v kultuře. A když přijde na porozumění odlišným kulturám, s Hondou jsem udělal obrovský pokrok. Ale jako cizincem ve Spojeném království jsem byl občas mírotvůrcem, pokud jde o tón a překonávání rozdílů mezi kulturou Hondy a McLarenu. Ale abych byl upřímný, už jsme měli s naším novým partnerem schůzku ohledně kulturních rozdílů. Snažíte se tyto věci zmírnit, abyste měli co nejlepší vztah.
Je Fernando Alonso součástí balíku? Vyhrál své dva tituly s Renaultem a určitě to je těžké ho přesvědčit, aby absolvoval čtvrtou náročnou sezónu.EB: Ano a ne. Abych byl upřímný, nemyslím si, že by byl právě v takovém stádiu. Jen se zajímá o konkurenceschopné auto, což říká už měsíce. To je pro něj vše.
My, McLaren, jsme spokojeni s tím, že akcionáři učinili sportovní místo obchodního rozhodnutí a změnili motor. V DNA McLarenu je být konkurenceschopní - tým vždy patřil mezi tři nejlepší a my se tam vrátíme. Dneska víme, že máme slušné šasi, které by nám s rovnocenným motorem znovu umožnilo být mezi třemi nejlepšími.
Pro nás je tedy z obchodního hlediska důležité být konkurenceschopnými, bez ohledu na roli, kterou hraje Fernando. Museli jsme udělat toto rozhodnutí kvůli sobě. Ale když chcete být konkurenceschopní, nepotřebujete jen motor, ale i jezdce. A tady do toho zapadá Fernando. Udělali jsme nejprve pro McLaren to, co jsme udělali - ale balík obsahuje i jezdce.
Jak blízko máš k Fernandovi?EB: Velmi blízko. Fernando chce zůstat. Můžete to vidět z řeči jeho těla a z toho, jak mluví. Existují marketingové detaily, které je třeba vyřešit, a Zak [Brown] na tom pracuje.
Jaký je plán pro několik následujících měsíců?EB: Pracujeme naplno na voze pro rok 2018. Dojde na spoustu změn, pokud jde o uspořádání motoru, takže musíme přepracovat některé díly, které jsme už měli v myslích. Rozhodnutí se trochu zpozdilo - byl bych býval moc rád, kdyby k němu došlo o pár týdnu dříve. Pak musíme uzavřít Fernanda.
Jak se Honda vyrovnává s vaším rozhodnutím? Jak těžký byl pro ně rozchod?EB: Hodně těžký. Celý příběh byl pro ně i pro nás o tom, aby došlo k opětovnému vytvoření dědictví z minulosti. Na papíře vypadalo všechno správně. Jen způsob, jakým se to dělalo, očividně správný nebyl.
Naštěstí jsme došli k přátelské dohodě a oni pochopili, že za veškeré investice, které učinili, by měli v určité době sklidit odměnu. My nemůžeme čekat, ale oni tu odměnu mohou získat s někým jiným. Jsem moc rád, že se rozhodli v F1 zůstat a spojit své síly s dalším týmem. Osobně mi je z toho trochu smutno, že to nevyšlo, šlo ale o velmi intenzivní tři roky.
Toro Rosso pojede příští rok s motory Honda. Jakou radu bys dal jeho šéfovi, Franzovi Tostovi?EB: Žádnou - je to soupeř (smích)!
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.
Dr. Helmut Marko zavzpomínal na více než dvacet let trvající spolupráci s Christianem Hornerem, se kterým společně vybudovali z Red Bullu špičkový tým Formule 1. Jejich odlišné přístupy se často doplňovaly a stály za klíčovými rozhodnutími, která Red Bull dovedla k vrcholu.
Christian Horner sehrál klíčovou roli při uzavření dohody s Hondou, která Red Bull vrátila na špičku F1. Právě toto partnerství odstartovalo novou éru dominance týmu.
Günther Steiner vyjádřil překvapení nad nečekaným odchodem Christiana Hornera z čela Red Bullu a označil ho za výrazný otřes pro tým. Podle něj bude těžké nahradit lídra, který byl symbolem stability.
Bývalý jezdec F1 Jolyon Palmer označil penalizaci Oscara Piastriho po Velké ceně Velké Británie za „extrémní, mírně řečeno“. Trest vyvolal mezi odborníky a fanoušky kontroverzi.
James Vowles poskytl nejnovější zprávy o své manželce Rachel Rolph a jejich novorozeném miminku. Ve veřejném prohlášení vyjádřil radost a vděčnost za zdraví celé rodiny a podělil se o první dojmy z otcovství.
Andrea Kimi Antonelli začal svou kariéru ve Formuli 1 slibně, ale nyní čelí obtížím. Mercedes věří, že mu pomůže tyto problémy překonat a vrátit se zpět na vítěznou cestu.
McLaren suverénně vede šampionát konstruktérů a Lando Norris si je vědom, jaké štěstí má s monopostem MCL39. Tento vůz mu dává potřebnou rychlost a jistotu k tomu, aby tým mohl bojovat o titul.