Závodní ředitel McLarenu Eric Boullier se pro oficiální stránky Formule 1 rozpovídal o důsledcích rozchodu s Hondou. Jak se vyrovnají se ztrátou statutu továrního týmu a finanční podpory? Co si slibují od Renaultu a jaký vztah s ním budou mít? A co otálející Fernando Alonso - zůstane ve Wokingu?
Ericu, rozchod McLarenu s Hondou je konečně oficiální. Mohl bys zdůraznit, které klíčové okamžiky k tomu rozhodnutí vedly?Eric Boullier: Klíčový okamžik nastal po [předsezónním] testování v Barceloně, když jsme se snažili spolupracovat s Hondou a pomoci ji během velmi krátké doby situaci zlepšit, včetně rozhovorů s dalšími výrobci motorů. Aniž bych zabíhal do detailů, začalo být zřejmé, že nesplní cíl, na kterém jsme se před sezónou dohodli. V létě jsme pak věděli, že se budeme muset rozhodnout: zda zůstat nebo nepokračovat.
Kdy nastal okamžik, po němž už nebylo návratu? Bylo to v létě?EB: Nemůžu říct datum, ale do léta nebylo splněno několik cílů.
Kvalifikace v Singapuru vypadala opravdu slibně - oba vozy v Q3! Šlo o výjimku nebo o znamení toho, že jste se rozhodli o pět minut dříve?EB: No, když se podíváte na vlastnosti okruhu, tak je Singapur trochu jako Budapešť nebo Monako. A na takových konfiguracích tratí dělá rozdíl ve výkonu motorů menší rozdíly. Tehdy můžeme ukázat potenciál našeho vozu.
Rozchodem s Hondou se McLaren vzdává statutu továrního týmu a stává se motorovým zákazníkem. Bylo to na tom to nejtěžší?EB: No, těžko teď říct. Jsme "privilegovanými zákazníky" Renaultu. Máme stejný motor a přístup k informacím jako Enstone nebo Red Bull, takže jde o skutečné partnerství s Renaultem. Také máme možnost s nimi spolupracovat - přispívat pro budoucnost svými nápady, které mohou vzít v potaz. To nám umožní ovlivňovat budoucí vývoj.
Ale ano, plný tovární tým je odlišný od naší situace v roce 2018. Je to však jako ve škole: díváte se na plusy a mínusy. A když se podíváme na všechny plusy a mínusy našeho rozhodnutí, pak věříme, že jsme pro McLaren udělali to nejlepší minimálně pro následující tři roky.
A co finance? Místo peněz od svého motorového partnera teď budete muset za pohonné jednotky platit. Jak moc to bolí?EB: No, když se podíváte na poslední tři roky, šlo pro nás z pohledu důvěryhodnosti a získávání nových sponzorů o pořádnou katastrofu. A musíte se zamýšlet i nad dlouhodobým hlediskem: jsem si jistý, že v příštích pěti letech se vrátíme tam, kam McLaren patří. A s tím odrazem nahoru získáme zpět důvěryhodnost a vybudujeme portfolio sponzorů.
Může to dva či tři roky trvat. Jsme v šampionátu devátí. Se špičkovým motorem bychom podle mě byli teď čtvrtí a jen odměny FOM by pokryli motory, takže to z peněžního hlediska nebude velkým riskem. Díky akcionářům, kteří byli dostatečně odvážní, aby přijali sportovní rozhodnutí a nepoškozovali dále McLaren. Mohli také říct: 'Počkejme, dokud se Honda neprobere.'
Zvenčí často vznikal dojem, že McLaren mluvil o voze a Honda o koze. Je na tom něco pravdy?EB: Nemyslím si. Myšlenka vlastně byla skvělá - oživit příběh McLarenu. Podle mě šlo spíše o počáteční přístup k projektu. Věci se mohly vyvinout úplně jinak, kdyby na začátku padla jiná rozhodnutí. Ale to se vždy snadno řekne při zpětném pohledu.
Renault teď bude zásobovat tři týmy: ten svůj tovární, Red Bull a McLaren - oba velké soupeře pro vlastní ambice Renaultu. Kde v pořadí vidíš McLaren? Tovární tým bude určitě vždy na 1. místě.EB: řekněme to takto: z právního a smluvního pohledu jsme si rovni. Ale ano, srdce je někdy velké a projevy přízně jsou dané. Ale jak jsem řekl, z právního a smluvního hlediska bude zacházeno se všemi stejně.
Pomáhá to, že znáš Renault velmi dobře? Krajané to mají vždy snazší.EB: No dobře, žiju 9 let ve Spojeném království a rozhodně dokážete vnímat rozdíl v kultuře. A když přijde na porozumění odlišným kulturám, s Hondou jsem udělal obrovský pokrok. Ale jako cizincem ve Spojeném království jsem byl občas mírotvůrcem, pokud jde o tón a překonávání rozdílů mezi kulturou Hondy a McLarenu. Ale abych byl upřímný, už jsme měli s naším novým partnerem schůzku ohledně kulturních rozdílů. Snažíte se tyto věci zmírnit, abyste měli co nejlepší vztah.
Je Fernando Alonso součástí balíku? Vyhrál své dva tituly s Renaultem a určitě to je těžké ho přesvědčit, aby absolvoval čtvrtou náročnou sezónu.EB: Ano a ne. Abych byl upřímný, nemyslím si, že by byl právě v takovém stádiu. Jen se zajímá o konkurenceschopné auto, což říká už měsíce. To je pro něj vše.
My, McLaren, jsme spokojeni s tím, že akcionáři učinili sportovní místo obchodního rozhodnutí a změnili motor. V DNA McLarenu je být konkurenceschopní - tým vždy patřil mezi tři nejlepší a my se tam vrátíme. Dneska víme, že máme slušné šasi, které by nám s rovnocenným motorem znovu umožnilo být mezi třemi nejlepšími.
Pro nás je tedy z obchodního hlediska důležité být konkurenceschopnými, bez ohledu na roli, kterou hraje Fernando. Museli jsme udělat toto rozhodnutí kvůli sobě. Ale když chcete být konkurenceschopní, nepotřebujete jen motor, ale i jezdce. A tady do toho zapadá Fernando. Udělali jsme nejprve pro McLaren to, co jsme udělali - ale balík obsahuje i jezdce.
Jak blízko máš k Fernandovi?EB: Velmi blízko. Fernando chce zůstat. Můžete to vidět z řeči jeho těla a z toho, jak mluví. Existují marketingové detaily, které je třeba vyřešit, a Zak [Brown] na tom pracuje.
Jaký je plán pro několik následujících měsíců?EB: Pracujeme naplno na voze pro rok 2018. Dojde na spoustu změn, pokud jde o uspořádání motoru, takže musíme přepracovat některé díly, které jsme už měli v myslích. Rozhodnutí se trochu zpozdilo - byl bych býval moc rád, kdyby k němu došlo o pár týdnu dříve. Pak musíme uzavřít Fernanda.
Jak se Honda vyrovnává s vaším rozhodnutím? Jak těžký byl pro ně rozchod?EB: Hodně těžký. Celý příběh byl pro ně i pro nás o tom, aby došlo k opětovnému vytvoření dědictví z minulosti. Na papíře vypadalo všechno správně. Jen způsob, jakým se to dělalo, očividně správný nebyl.
Naštěstí jsme došli k přátelské dohodě a oni pochopili, že za veškeré investice, které učinili, by měli v určité době sklidit odměnu. My nemůžeme čekat, ale oni tu odměnu mohou získat s někým jiným. Jsem moc rád, že se rozhodli v F1 zůstat a spojit své síly s dalším týmem. Osobně mi je z toho trochu smutno, že to nevyšlo, šlo ale o velmi intenzivní tři roky.
Toro Rosso pojede příští rok s motory Honda. Jakou radu bys dal jeho šéfovi, Franzovi Tostovi?EB: Žádnou - je to soupeř (smích)!
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.
Sezóna F1 2025 odstartuje netradičně, když všech 10 týmů představí svá nová zbarvení vozů společně během jedinečného večera v londýnské O2 Areně. Tato historická událost slibuje přilákat pozornost fanoušků z celého světa. Víme, kdy se tato událost odehraje.
Sebastian Vettel se opět vrátil do světa Formule 1, aby na Velké ceně Sao Paula vzdal hold legendárnímu Ayrtonu Sennovi. Tento čtyřnásobný mistr světa se během závodního víkendu na okruhu Interlagos podílel na speciální akci, jejímž středobodem byla obří helma v ikonických brazilských barvách.