Závodní ředitel McLarenu Eric Boullier se pro oficiální stránky Formule 1 rozpovídal o důsledcích rozchodu s Hondou. Jak se vyrovnají se ztrátou statutu továrního týmu a finanční podpory? Co si slibují od Renaultu a jaký vztah s ním budou mít? A co otálející Fernando Alonso - zůstane ve Wokingu?
Ericu, rozchod McLarenu s Hondou je konečně oficiální. Mohl bys zdůraznit, které klíčové okamžiky k tomu rozhodnutí vedly?Eric Boullier: Klíčový okamžik nastal po [předsezónním] testování v Barceloně, když jsme se snažili spolupracovat s Hondou a pomoci ji během velmi krátké doby situaci zlepšit, včetně rozhovorů s dalšími výrobci motorů. Aniž bych zabíhal do detailů, začalo být zřejmé, že nesplní cíl, na kterém jsme se před sezónou dohodli. V létě jsme pak věděli, že se budeme muset rozhodnout: zda zůstat nebo nepokračovat.
Kdy nastal okamžik, po němž už nebylo návratu? Bylo to v létě?EB: Nemůžu říct datum, ale do léta nebylo splněno několik cílů.
Kvalifikace v Singapuru vypadala opravdu slibně - oba vozy v Q3! Šlo o výjimku nebo o znamení toho, že jste se rozhodli o pět minut dříve?EB: No, když se podíváte na vlastnosti okruhu, tak je Singapur trochu jako Budapešť nebo Monako. A na takových konfiguracích tratí dělá rozdíl ve výkonu motorů menší rozdíly. Tehdy můžeme ukázat potenciál našeho vozu.
Rozchodem s Hondou se McLaren vzdává statutu továrního týmu a stává se motorovým zákazníkem. Bylo to na tom to nejtěžší?EB: No, těžko teď říct. Jsme "privilegovanými zákazníky" Renaultu. Máme stejný motor a přístup k informacím jako Enstone nebo Red Bull, takže jde o skutečné partnerství s Renaultem. Také máme možnost s nimi spolupracovat - přispívat pro budoucnost svými nápady, které mohou vzít v potaz. To nám umožní ovlivňovat budoucí vývoj.
Ale ano, plný tovární tým je odlišný od naší situace v roce 2018. Je to však jako ve škole: díváte se na plusy a mínusy. A když se podíváme na všechny plusy a mínusy našeho rozhodnutí, pak věříme, že jsme pro McLaren udělali to nejlepší minimálně pro následující tři roky.
A co finance? Místo peněz od svého motorového partnera teď budete muset za pohonné jednotky platit. Jak moc to bolí?EB: No, když se podíváte na poslední tři roky, šlo pro nás z pohledu důvěryhodnosti a získávání nových sponzorů o pořádnou katastrofu. A musíte se zamýšlet i nad dlouhodobým hlediskem: jsem si jistý, že v příštích pěti letech se vrátíme tam, kam McLaren patří. A s tím odrazem nahoru získáme zpět důvěryhodnost a vybudujeme portfolio sponzorů.
Může to dva či tři roky trvat. Jsme v šampionátu devátí. Se špičkovým motorem bychom podle mě byli teď čtvrtí a jen odměny FOM by pokryli motory, takže to z peněžního hlediska nebude velkým riskem. Díky akcionářům, kteří byli dostatečně odvážní, aby přijali sportovní rozhodnutí a nepoškozovali dále McLaren. Mohli také říct: 'Počkejme, dokud se Honda neprobere.'
Zvenčí často vznikal dojem, že McLaren mluvil o voze a Honda o koze. Je na tom něco pravdy?EB: Nemyslím si. Myšlenka vlastně byla skvělá - oživit příběh McLarenu. Podle mě šlo spíše o počáteční přístup k projektu. Věci se mohly vyvinout úplně jinak, kdyby na začátku padla jiná rozhodnutí. Ale to se vždy snadno řekne při zpětném pohledu.
Renault teď bude zásobovat tři týmy: ten svůj tovární, Red Bull a McLaren - oba velké soupeře pro vlastní ambice Renaultu. Kde v pořadí vidíš McLaren? Tovární tým bude určitě vždy na 1. místě.EB: řekněme to takto: z právního a smluvního pohledu jsme si rovni. Ale ano, srdce je někdy velké a projevy přízně jsou dané. Ale jak jsem řekl, z právního a smluvního hlediska bude zacházeno se všemi stejně.
Pomáhá to, že znáš Renault velmi dobře? Krajané to mají vždy snazší.EB: No dobře, žiju 9 let ve Spojeném království a rozhodně dokážete vnímat rozdíl v kultuře. A když přijde na porozumění odlišným kulturám, s Hondou jsem udělal obrovský pokrok. Ale jako cizincem ve Spojeném království jsem byl občas mírotvůrcem, pokud jde o tón a překonávání rozdílů mezi kulturou Hondy a McLarenu. Ale abych byl upřímný, už jsme měli s naším novým partnerem schůzku ohledně kulturních rozdílů. Snažíte se tyto věci zmírnit, abyste měli co nejlepší vztah.
Je Fernando Alonso součástí balíku? Vyhrál své dva tituly s Renaultem a určitě to je těžké ho přesvědčit, aby absolvoval čtvrtou náročnou sezónu.EB: Ano a ne. Abych byl upřímný, nemyslím si, že by byl právě v takovém stádiu. Jen se zajímá o konkurenceschopné auto, což říká už měsíce. To je pro něj vše.
My, McLaren, jsme spokojeni s tím, že akcionáři učinili sportovní místo obchodního rozhodnutí a změnili motor. V DNA McLarenu je být konkurenceschopní - tým vždy patřil mezi tři nejlepší a my se tam vrátíme. Dneska víme, že máme slušné šasi, které by nám s rovnocenným motorem znovu umožnilo být mezi třemi nejlepšími.
Pro nás je tedy z obchodního hlediska důležité být konkurenceschopnými, bez ohledu na roli, kterou hraje Fernando. Museli jsme udělat toto rozhodnutí kvůli sobě. Ale když chcete být konkurenceschopní, nepotřebujete jen motor, ale i jezdce. A tady do toho zapadá Fernando. Udělali jsme nejprve pro McLaren to, co jsme udělali - ale balík obsahuje i jezdce.
Jak blízko máš k Fernandovi?EB: Velmi blízko. Fernando chce zůstat. Můžete to vidět z řeči jeho těla a z toho, jak mluví. Existují marketingové detaily, které je třeba vyřešit, a Zak [Brown] na tom pracuje.
Jaký je plán pro několik následujících měsíců?EB: Pracujeme naplno na voze pro rok 2018. Dojde na spoustu změn, pokud jde o uspořádání motoru, takže musíme přepracovat některé díly, které jsme už měli v myslích. Rozhodnutí se trochu zpozdilo - byl bych býval moc rád, kdyby k němu došlo o pár týdnu dříve. Pak musíme uzavřít Fernanda.
Jak se Honda vyrovnává s vaším rozhodnutím? Jak těžký byl pro ně rozchod?EB: Hodně těžký. Celý příběh byl pro ně i pro nás o tom, aby došlo k opětovnému vytvoření dědictví z minulosti. Na papíře vypadalo všechno správně. Jen způsob, jakým se to dělalo, očividně správný nebyl.
Naštěstí jsme došli k přátelské dohodě a oni pochopili, že za veškeré investice, které učinili, by měli v určité době sklidit odměnu. My nemůžeme čekat, ale oni tu odměnu mohou získat s někým jiným. Jsem moc rád, že se rozhodli v F1 zůstat a spojit své síly s dalším týmem. Osobně mi je z toho trochu smutno, že to nevyšlo, šlo ale o velmi intenzivní tři roky.
Toro Rosso pojede příští rok s motory Honda. Jakou radu bys dal jeho šéfovi, Franzovi Tostovi?EB: Žádnou - je to soupeř (smích)!
Oscar Piastri zazářil v Bahrajnu a vítězstvím v dramatickém závodě formule 1 zdramatizoval boj o titul – na týmového kolegu Landa Norrise ztrácí už jen tři body.
Po dominantním závodě v Japonsku prožívá zatím Max Verstappen v Bahrajnu nečekaný zlom – místo suverénního tempa čelil náhlému propadu formy a zcela jiné realitě.
Po zklamání v kvalifikaci na Velkou cenu Bahrajnu, kde Lando Norris skončil až na 6. místě, šéf McLarenu Andrea Stella vyjádřil plnou podporu svému jezdci.
Po vítězství v Bahrajnu přiznal Max Verstappen, že Red Bull momentálně ztrácí na McLaren zhruba půl sekundy na kolo a trápí se s vyvážením i přilnavostí vozu. Přesto zůstává klidný a místo paniky spoléhá na očekávaný balík vylepšení, který dorazí až v Imole.
Na přilbě legendy F1 Sira Jackieho Stewarta přibylo další slavné jméno, mezi podpisy, které ji zdobí, nechybí ani iniciály Michaela Schumachera. Unikátní helma, podepsaná řadou osobností motorsportu, půjde do dražby a výtěžek poputuje na dobročinné účely.
Lando Norris odstartuje do VC Bahrajnu 2025 až ze šesté příčky se ztrátou čtyř desetin na týmového kolegu Piastriho. Přiznal, že nerozumí tomu, proč z rychlého McLarenu MCL39 nedokáže dostat maximum.
George Russell a Andrea Kimi Antonelli obdrželi penalizaci v podobě ztráty jednoho místa na startu za předčasný výjezd do boxů během červené vlajky v kvalifikaci na Velkou cenu Bahrajnu.
Zatímco Ferrari slavilo skvělý výkon Charlese Leclerca, Lewis Hamilton musel po kvalifikaci na okruhu v Bahrajnu spolknout hořkou pilulku – zajel až devátý nejrychlejší čas.
Max Verstappen odstartuje do Velké ceny Bahrajnu ze sedmé pozice. V kvalifikaci ho brzdily technické potíže, stěžoval si na špatný pocit z brzd a nedostatek přilnavosti, kvůli kterým nemohl zajet lepší čas.
Oscar Piastri si v dramatické kvalifikaci vyjel pole position pro Velkou cenu Bahrajnu, když ustál těsný tlak soupeřů v závěru. Přestože McLaren vypadal dominantně, finální souboj o čelo byl napínavější, než se čekalo.
Oscar Piastri dominoval třetímu tréninku na Grand Prix v Bahrajnu, když zajel čas 1:31.646. Tento výkon mu zajistil první místo, přičemž na druhého jezdce mimo tým McLaren měl náskok přes osm desetin sekundy.
Lando Norris vede před nedělní Velkou cenou Bahrajnu o 13 bodů před týmovým kolegou Oscarem Piastrim z McLarenu. Max Verstappen je jen o bod za Piastrim, což vytváří napjatý trojstranný souboj o titul, který začíná nabírat reálné kontury.