Odborný poradce Red Bullu Helmut Marko se vrací k nedělnímu závodu v Itálii, kde podle něj měli překvapivě rychlost na to, aby dojeli do cíle na pódiu před Ferrari. Proč k tomu nakonec nedošlo a kde se jejich rychlost najednou vzala?
Red Bull byl v Monze překvapivě rychlý. Nelitujete teď toho, že jste se tam rozhodli jít do penalizací za součástí pohonných jednotek?Helmut Marko: Ne. Nedalo se předpokládat, že tady budeme druhým nejrychlejším týmem. Pro Verstappena to byl smolný závod kvůli kolizi s Massou. Také u Ricciardo měl jednu chybu - při startu protočil kola a před první zatáčkou byl předjet. O pódiu jsme ani nesnili, bylo však nakonec realistické.
Bylo tedy důležitější, abyste na roštu stáli více vpředu?HM: S Mercedesy jsme bojovat nemohli, ani kdybychom byli více vpředu. Svou skutečnou rychlost přitom neukázali. Okruhy, které teď přijdou na řadu, jsou pro nás mnohem důležitější. Chceme se na nich dostat na pódium vlastní silou.
Proč byl Red Bull v Monze tak dobrý?HM: Měli jsme na voze nové věci, aerodynamické a mechanické. Ty fungovaly naprosto skvěle. Auto hned bylo rychlejší, v zatáčkách mělo dobré vyvážení a trakci. Opět jsme o něco blíže Mercedesu a Ferrari. A nebýt těch debilních kvalifikačních módů motorů, tak by to s námi vypadalo ještě lépe.
Vyšla u Ricciarda strategie?HM: Možná jsme mu měli říct, aby začal útočit dříve. Kdybychom neztratili tolik času na startu, pak by se dotáhl na Vettela. Čtyři sekundy, které ztratil na startu, mu pak v cíli chyběly.
Byl Verstappen moc divoký?HM: Šlo o závodní incident se špatným výsledkem pro něj. Poté byl samozřejmě frustrovaný. Pak Magnussenovi pochopitelně neřekl: 'Prosím, až po vás, Pane.'
Čeho jste za lepších okolností mohli dosáhnout?HM: Třetího a čtvrtého nebo třetího a pátého místa. Max po startu hodně vzadu, jinak by se svou rychlostí Vettela zdolal - nemohl jezdit s vyšším výkonem věčně, což mu pomohlo odolat Ricciardovi, jak bylo jasně vidět. Ferrari v 1. sektoru najednou zrychlilo.
Oscar Piastri ovládl druhý páteční trénink na Velkou cenu Španělska a potvrdil silnou formu McLarenu. Na nejměkčí sadě pneumatik zajel nejrychlejší čas dne 1:12,760 a udržel za sebou George Russella i Maxe Verstappena.
Max Verstappen vstoupil do víkendu Velké ceny Španělska skvělým výkonem na trati, která dříve pro Red Bull bývala náročná. „Bylo důležité začít silně,“ řekl Verstappen, „auto dobře reagovalo a podařilo se nám zajet rychlé časy,“ což dává týmu dobrou šanci na úspěch.
Lando Norris odstartoval víkend ve Španělsku nejrychlejším časem v úvodním tréninku a potvrdil tak skvělou formu McLarenu z posledních závodů. Už od prvních kol bylo jasné, že britský tým našel silné tempo i na technicky náročné trati v Barceloně.
Vzhledem k plánovanému příchodu madridského okruhu do kalendáře F1 v roce 2026 hrozí, že se Grand Prix v Barceloně pojede naposledy už příští rok. Fernando Alonso však vyzývá k zachování tradičního okruhu, který podle něj má nezaměnitelný charakter a hluboký význam pro fanoušky i jezdce.
Lando Norris varuje, že by bylo předčasné odepisovat Maxe Verstappena v boji o titul, protože i on a další soupeři mají stále reálnou šanci na vítězství.
Po slabším víkendu v Monaku se začaly objevovat pochybnosti o spolupráci Hamiltona s inženýrem Adamim, které pilot rychle odmítl. Zdůraznil, že adaptace na nový tým vyžaduje čas, ale vzájemná důvěra a odhodlání společně postupovat jsou pevné.
David Croft rozvířil debatu o budoucnosti jezdecké sestavy Red Bullu po roce 2025, kdy končí smlouva Sergia Péreze. Zmiňuje možné nástupce včetně Liama Lawsona, ale upozorňuje, že tým musí pečlivě zvažovat každý krok, aby nenarušil Verstappenovu dominanci.
Lando Norris a Oscar Piastri dorazili do Španělska s tříbodovým rozdílem a potvrzují, že McLaren patří mezi nejvyrovnanější týmy sezony. Přestože se spekuluje o možných týmových příkazech, Piastri trvá na tom, že je zatím čas nechat oba jezdce závodit na rovinu.
Na Velké ceně Rakouska by měla být aktivována klauzule ve smlouvě Maxe Verstappena, která zajistí jeho setrvání u Red Bullu i pro rok 2026. Tým tak získá klíčovou jistotu před příchodem nové motorové éry, ve které bude nasazovat vlastní pohonné jednotky vyvíjené s Fordem.
Guenther Steiner letos nevěří, že Max Verstappen dokáže reálně ohrozit Oscara Piastriho a Landa Norrise z McLarenu v boji o titul mistra světa ve Formuli 1. Podle šéfa týmu Haas má McLaren v současné době lepší formu a silnější týmovou podporu než Verstappen.
Andy Cowell reagoval na slova Adriana Neweyho o „slabém“ technickém zázemí Aston Martinu s tím, že každá stáj má prostor pro zlepšení a výzvy jsou součástí vývoje.
Nová pravidla omezující flexibilitu předních křídel od španělské Grand Prix mohou výrazně ovlivnit výkonnost týmů ve Formuli 1, protože ohýbání křídel pomáhá zlepšit aerodynamickou rovnováhu a stabilitu vozu.