Odborný poradce Red Bullu Helmut Marko pro Motorsport Magazin kritizuje metodiku FIA srovnávající pohonné jednotky a hovoří o ztrátě svého týmu na nejlepší. Z jaké části se na 1,7vteřinovém manku v Rusku podílel motor Renault a kolik z ní připadlo na jejich šasi RB13? V Barceloně očekávají velké zlepšení, ale letošní mistrovský titul už pomalu odepisují.
Velká cena Ruska pro vás nebyla tím nejlepším dodatečným narozeninovým dárkem, to jste ani nečekali. Ale nebyla ta ztráta až moc velká?HM: Ne. Určitě připadá z velké části hlavně na vrub motoru. To vede ta měření FIA k absurditám. Samozřejmě si také uvědomujeme, že naše šasi není tam, kde by mělo být. Schází nám přítlak.
V kvalifikaci vám scházelo 1,7 sekundy. Kolik z toho dělá šasi a kolik motor?HM: Kolem sekundy dělá motor a pět nebo šest desetin šasi.
Nemusí ale Red Bull uznat, že tovární Renault je příliš blízko?HM: To však platí vždycky jen pro kvalifikaci. Ve všech velkých cenách byl Renault v závodním režimu zase znatelně pozadu. Jejich kvalifikační rychlost je ale pozoruhodná.
Už jste zmínil ty simulace FIA. Tři desetiny sekundy vycházejí z referenčního okruhu v Barceloně. Rusko je pro motory mnohem náročnější.HM: Na tom nesejde, protože to je také závodní trať. Na Mercedes a Ferrari nám tedy stále schází nejméně 5 %. Tři procenta... Nevím, kolik toho musíte měřit, abyste se dopracovali k takovému číslu.
S metodou simulace souhlasili i výrobci motorů, nejen FIA. Stále této metodě věříte?HM: Ne. K čemu nám je tak složitá metoda? Pokud Charlie Whiting říká, že jí nerozumí, pak nám stačí se podívat jen na kvalifikaci. Všichni v ní jezdí s maximálním výkonem a s minimální hmotností. Nechápu, co je tady třeba simulovat.
Nejjednodušší věc je vzít v úvahu kvalifikaci, její třetí část. Tam to vidí. V ní to je o absolutním výkonu motoru, nikoliv o jeho šetření. Nebo první motor ve čtvrtém závodě, pak výkon klesá. To všechno [simulace FIA] přece není pro určení maximálního výkonu motoru podstatné.
I tak ale v kvalifikaci hrají svou roli rozdíly v šasi.HM: Tak to máte i v závodě. Jen nikdy nemůžete zkontrolovat, kdo jezdí s jakým módem motoru.
Kdo by se měl zabývat tím, že tyto simulace nejsou správné?HM: Těžko říct. FIA by však měla zakročit. Proč neměřili Hondu?
FIA tvrdí, že v tom rozpětí [0,3 sekundy] musí být 3 ze 4 výrobců.HM: Jo, to jim stačí. Pak ale vidí, jak je ten výsledek zkreslený.
Jaký je vztah mezi Red Bullem a Renaultem? Před nějakou dobou jste měli větší problémy, pak se zdálo být vše v pořádku. A teď?HM: No jo, mají své potíže. Je tomu tak a já doufám, že především své problémy se spolehlivostí zase vyřeší. To musí udělat nejdříve, pak se mohou hnát za výkonem. Jde o nový motor, a to je právě ta smůla. Minulý rok nebyl z pohledu výkonu na čele, ale byl nejspolehlivějším. Neměli jsme s motorem jediný problém.
V roce 2021 se má objevit nový motor a mají být schválena nová pravidla. Doufáte, že se objeví nezávislý výrobce?HM: Myslím si, že Liberty Media se musí zajímat o show a o to, aby se sport stal znovu atraktivní. Nemůže být atraktivní, když pátý tým ztrácí na prvního 1,8 či 1,9 sekundy. V poli jsou velké rozdíly, proto nedochází k těsnému závodění.
Pokud jde o šasi, tak jste řekl, že nejste tam, kde byste chtěli být.HM: To není to, co jsme zvyklí předvádět. Doufám, že to naše novinky v Barceloně změní.
To jste poznali už během předsezónních testů v Barceloně a řekli jste, že očekáváte rychlou reakci. Na poměry Red Bullu to ale trvá celkem dlouho.HM: To proto, že jde o skutečně obrovské změny.
Mistrovský titul už je odepsaný?HM: Obávám se, že ano. Máme své problémy, Renault má své problémy. A jak jsem řekl, ztráta v oblasti motoru se oproti loňsku nesnížila.
Znamená to, že se Red Bull už soustředí na rok 2018?HM: Ne, budeme bojovat, dokud to půjde. Ještě se nevzdáváme. Nejprve se podíváme na to, jak si povedeme v Barceloně.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.
Kontakt mezi Leclercem a Verstappenem ve Velké ceně Španělska zůstal bez trestu, sportovní komisaři se rozhodli nezasahovat. Pilot Ferrari si tak udržel třetí místo.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Max Verstappen si za svůj manévr zasloužil černou vlajku a okamžité vyloučení ze závodu. Jeho ostrá slova vyvolala rozruch v paddocku i mezi fanoušky a znovu otevřela debatu o hranicích férového závodění.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem na letiště v Praze.
Max Verstappen čelí hrozbě zákazu startu ve formuli 1. Po kontroverzní kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska dostal tříbodový trest a deset sekund penalizace. Celkem už má jedenáct trestných bodů – a k automatickému zastavení mu chybí jediný.
Lewis Hamilton v Barceloně bojoval s obtížemi a dojel původně sedmý, ale díky penalizaci Verstappena se posunul na šesté místo. Trať v Katalánsku mu ale příliš nevyhovovala a bude muset najít způsob, jak zlepšit svůj výkon do příštích závodů.
Max Verstappen obdržel od FIA tři trestné body za kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska. Spolu s dřívější desetisekundovou penalizací tak incident zasáhl nejen jeho výsledek v závodě, ale i bilanci v superlicenci. S celkovým počtem 11 bodů je úřadující mistr světa jediný bod od automatického zákazu startu v závodě.
Tři kola před cílem Velké ceny Španělska došlo k incidentu mezi Maxem Verstappenem a Georgem Russellem, při kterém Verstappen narazil do Russella. Za tuto kolizi obdržel Verstappen desetisekundovou penalizaci, která ho posunula z páté na desátou pozici a obdržel tři trestné body.