Odborný poradce Red Bullu Helmut Marko pro Motorsport Magazin kritizuje metodiku FIA srovnávající pohonné jednotky a hovoří o ztrátě svého týmu na nejlepší. Z jaké části se na 1,7vteřinovém manku v Rusku podílel motor Renault a kolik z ní připadlo na jejich šasi RB13? V Barceloně očekávají velké zlepšení, ale letošní mistrovský titul už pomalu odepisují.
Velká cena Ruska pro vás nebyla tím nejlepším dodatečným narozeninovým dárkem, to jste ani nečekali. Ale nebyla ta ztráta až moc velká?HM: Ne. Určitě připadá z velké části hlavně na vrub motoru. To vede ta měření FIA k absurditám. Samozřejmě si také uvědomujeme, že naše šasi není tam, kde by mělo být. Schází nám přítlak.
V kvalifikaci vám scházelo 1,7 sekundy. Kolik z toho dělá šasi a kolik motor?HM: Kolem sekundy dělá motor a pět nebo šest desetin šasi.
Nemusí ale Red Bull uznat, že tovární Renault je příliš blízko?HM: To však platí vždycky jen pro kvalifikaci. Ve všech velkých cenách byl Renault v závodním režimu zase znatelně pozadu. Jejich kvalifikační rychlost je ale pozoruhodná.
Už jste zmínil ty simulace FIA. Tři desetiny sekundy vycházejí z referenčního okruhu v Barceloně. Rusko je pro motory mnohem náročnější.HM: Na tom nesejde, protože to je také závodní trať. Na Mercedes a Ferrari nám tedy stále schází nejméně 5 %. Tři procenta... Nevím, kolik toho musíte měřit, abyste se dopracovali k takovému číslu.
S metodou simulace souhlasili i výrobci motorů, nejen FIA. Stále této metodě věříte?HM: Ne. K čemu nám je tak složitá metoda? Pokud Charlie Whiting říká, že jí nerozumí, pak nám stačí se podívat jen na kvalifikaci. Všichni v ní jezdí s maximálním výkonem a s minimální hmotností. Nechápu, co je tady třeba simulovat.
Nejjednodušší věc je vzít v úvahu kvalifikaci, její třetí část. Tam to vidí. V ní to je o absolutním výkonu motoru, nikoliv o jeho šetření. Nebo první motor ve čtvrtém závodě, pak výkon klesá. To všechno [simulace FIA] přece není pro určení maximálního výkonu motoru podstatné.
I tak ale v kvalifikaci hrají svou roli rozdíly v šasi.HM: Tak to máte i v závodě. Jen nikdy nemůžete zkontrolovat, kdo jezdí s jakým módem motoru.
Kdo by se měl zabývat tím, že tyto simulace nejsou správné?HM: Těžko říct. FIA by však měla zakročit. Proč neměřili Hondu?
FIA tvrdí, že v tom rozpětí [0,3 sekundy] musí být 3 ze 4 výrobců.HM: Jo, to jim stačí. Pak ale vidí, jak je ten výsledek zkreslený.
Jaký je vztah mezi Red Bullem a Renaultem? Před nějakou dobou jste měli větší problémy, pak se zdálo být vše v pořádku. A teď?HM: No jo, mají své potíže. Je tomu tak a já doufám, že především své problémy se spolehlivostí zase vyřeší. To musí udělat nejdříve, pak se mohou hnát za výkonem. Jde o nový motor, a to je právě ta smůla. Minulý rok nebyl z pohledu výkonu na čele, ale byl nejspolehlivějším. Neměli jsme s motorem jediný problém.
V roce 2021 se má objevit nový motor a mají být schválena nová pravidla. Doufáte, že se objeví nezávislý výrobce?HM: Myslím si, že Liberty Media se musí zajímat o show a o to, aby se sport stal znovu atraktivní. Nemůže být atraktivní, když pátý tým ztrácí na prvního 1,8 či 1,9 sekundy. V poli jsou velké rozdíly, proto nedochází k těsnému závodění.
Pokud jde o šasi, tak jste řekl, že nejste tam, kde byste chtěli být.HM: To není to, co jsme zvyklí předvádět. Doufám, že to naše novinky v Barceloně změní.
To jste poznali už během předsezónních testů v Barceloně a řekli jste, že očekáváte rychlou reakci. Na poměry Red Bullu to ale trvá celkem dlouho.HM: To proto, že jde o skutečně obrovské změny.
Mistrovský titul už je odepsaný?HM: Obávám se, že ano. Máme své problémy, Renault má své problémy. A jak jsem řekl, ztráta v oblasti motoru se oproti loňsku nesnížila.
Znamená to, že se Red Bull už soustředí na rok 2018?HM: Ne, budeme bojovat, dokud to půjde. Ještě se nevzdáváme. Nejprve se podíváme na to, jak si povedeme v Barceloně.
Uprostřed sezony se objevuje jedna z nejneočekávanějších statistik, která překvapuje fanoušky i odborníky. Tento údaj jasně ukazuje, jak nevyzpytatelná a napínavá letošní sezona je, a jak nečekané momenty mohou zásadně ovlivnit celkové pořadí.
Johnny Herbert míní, že o titul mistra světa F1 2025 rozhodne duševní síla a vývoj jezdců McLarenu. Podle něj bude klíčové, jak si Lando Norris a Oscar Piastri poradí se stále ostřejší týmovou rivalitou.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.
Alan Permane přiznal, že po svém jmenování šéfem týmu Racing Bulls pocítil mimo jiné i šok. Zkušený inženýr se tak nečekaně ujímá vedení ambiciózní sesterské stáje Red Bullu.
Zak Brown připisuje úspěchy McLarenu v různých závodních sériích efektivní delegaci pravomocí a silnému vedení. Pod jeho vedením tým funguje díky jasnému rozdělení rolí a pevnému zaměření na společný cíl vítězství.
Lewis Hamilton uvedl, že už nyní spolupracuje s Ferrari na voze pro rok 2026. Chce, aby nový monopost nesl část jeho "DNA" a odrážel jeho závodní filozofii.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.