Odborný poradce Red Bullu Helmut Marko po závodu v Bahrajnu rozebírá pro oficiální stránky Formule 1 ztrátu Red Bullu, stahování náskoku nejlepších a nastiňuje, kdy se dočkáme dalších pokroků na straně šasi a pohonné jednotky Renaultu, jenž je částečně zodpovědný za jejich manko. Důrazně také požaduje zjednodušení motorů a vstup nezávislého dodavatele, jinak by podle něj mohl rakouský tým vrcholnou disciplínu motorsportu opustit.
Helmute, před závodem v Bahrajnu Daniel [Ricciardo] uvedl, že na Mercedes ztrácíte 1,3 vteřiny a že to je ten rozdíl, který jej dělí od titulu. Je to realita nebo věci vykresluje až příliš černě?Helmut Marko: Dovolte mi objasnit historii naší rychlosti: v Austrálii jsme zaostávali o 1,8 sekundy, v Číně o 1,3 sekundy a v Bahrajnu to bylo něco kolem 9 desetin. Po krocích se tedy zlepšujeme, ale samozřejmě to nestačí.
A když se podíváme na kvalifikaci, v níž auta ukazují svou čistou rychlost, tak víme, že Mercedes má kvalifikační mód a do určité míry i Ferrari - a to jim hodně pomáhá. To, že je neustále stahujeme, bych řekl, že je slibný směr našeho postupu. Jelikož v kvalifikaci nedostáváte žádné body, tak dobrou zprávou je to, že v závodě jsme obvykle silnější, pokud nás nezastaví problém, který například v neděli zažil s brzdami Max.
Sotva před 10 týdny to během testů v Barceloně vypadalo pro Red Bull úplně jinak. Nebo jen Mercedes a Ferrari skrývali svou formu a neodhalili svůj plný potenciál?HM: No, v prvním testu jsme byli hodně optimističtí, že tři týmy jsou si dost vyrovnané, ale už v druhém jsme museli zkousnout fakt, že zaostáváme. Takže Melbourne a Šanghaj nepředstavovaly budíček, to možná pro outsidery. My už jsme věděli, která bije.
Ve svém kokpitu máte dva super-talenty a v případě Maxe možná takový, který se objevuje jednou za 10 let. Momentálně se ale všechno zdá být promarněné - alespoň tuto sezónu.HM: Máme dva problémy: Renault měl nějaké problémy se spolehlivostí, což nás zpomalilo ve vývoji, a my jsme nepřišli s takovým šasi, s jakým bychom měli.
Ve dne v noci ale pracujeme na nápravě. Jsme hodně optimističtí v tom, že dalšího významného pokroku dosáhneme v Barceloně, kde dojde k velké výměně dílů. Někdy je tedy trpělivost tou nejlepší cností, kterou může jezdec mít.
Je to tedy fakt, že v Barceloně budete mít obrovské vylepšení šasi a že vylepšení motoru přijde v Montrealu?HM: Ano, šasi bude v Barceloně přepracované a Renault pro Montreal něco chystá.
Ale v té době už budou Mercedes a Ferrari pryč.HM: Říká kdo? Když jsme se Sebastianem [Vettelem] bojovali [v roce 2012] proti Alonsovi, tak jsme po letní přestávce ztráceli 42 bodů, a přesto jsme vyhráli! Kdo je tedy mistrem stahování (smích)?
Je tohle ten adrenalin, který tým potřebuje k tomu, aby předváděl své nejlepší výkony?HM: No, ne tak úplně, ale víme, čeho jsme schopni.
Zákazník bude vždy závislý na svém dodavateli motorů, to jste možná tvrdě poznali v uplynulých 4 letech. Máte nějakou ambici tuto situaci jednoho dne změnit?HM: Samozřejmě - a to ne "jednoho dne." Nejpozději do roku 2021 musí dojít ke vstupu nezávislého dodavatele motorů do F1. To je více než nezbytné. Motor musí být navíc jednoduchý, hlasitý a stát méně než deset milionů [dolarů, tj. kolem čtvrt miliardy Kč].
Hovoříme o méně sofistikovaným motoru, než který mám nyní - o jednoduchém závodním motoru. Existuje dostatečné množství společností, které by ho mohly dodávat. Očekáváme tedy, že noví majitelé společně s FIA najdou řešení nejpozději do konce této sezóny. Pokud k tomu nedojde, nemůžeme zaručit naše setrvání v F1.
Momentálně bojujete v šampionátu o třetí místo.HM: A to nemůže být naším cílem! Pokud jde ale o šasi, tak zároveň musíme ukázat sami na sebe.
Kdybyste měl magickou hůlku, která by vám umožnila změnit auto k lepšímu, kterou část byste si vybral jako první? HM: Nepotřebuji magickou hůlku. Musíme se jen ubírat svou vlastní cestou neustálého stahování náskoku. Pak nebudeme potřebovat žádné pohádkové nástroje (smích).
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.