Odborný poradce Red Bullu Helmut Marko po závodu v Bahrajnu rozebírá pro oficiální stránky Formule 1 ztrátu Red Bullu, stahování náskoku nejlepších a nastiňuje, kdy se dočkáme dalších pokroků na straně šasi a pohonné jednotky Renaultu, jenž je částečně zodpovědný za jejich manko. Důrazně také požaduje zjednodušení motorů a vstup nezávislého dodavatele, jinak by podle něj mohl rakouský tým vrcholnou disciplínu motorsportu opustit.
Helmute, před závodem v Bahrajnu Daniel [Ricciardo] uvedl, že na Mercedes ztrácíte 1,3 vteřiny a že to je ten rozdíl, který jej dělí od titulu. Je to realita nebo věci vykresluje až příliš černě?Helmut Marko: Dovolte mi objasnit historii naší rychlosti: v Austrálii jsme zaostávali o 1,8 sekundy, v Číně o 1,3 sekundy a v Bahrajnu to bylo něco kolem 9 desetin. Po krocích se tedy zlepšujeme, ale samozřejmě to nestačí.
A když se podíváme na kvalifikaci, v níž auta ukazují svou čistou rychlost, tak víme, že Mercedes má kvalifikační mód a do určité míry i Ferrari - a to jim hodně pomáhá. To, že je neustále stahujeme, bych řekl, že je slibný směr našeho postupu. Jelikož v kvalifikaci nedostáváte žádné body, tak dobrou zprávou je to, že v závodě jsme obvykle silnější, pokud nás nezastaví problém, který například v neděli zažil s brzdami Max.
Sotva před 10 týdny to během testů v Barceloně vypadalo pro Red Bull úplně jinak. Nebo jen Mercedes a Ferrari skrývali svou formu a neodhalili svůj plný potenciál?HM: No, v prvním testu jsme byli hodně optimističtí, že tři týmy jsou si dost vyrovnané, ale už v druhém jsme museli zkousnout fakt, že zaostáváme. Takže Melbourne a Šanghaj nepředstavovaly budíček, to možná pro outsidery. My už jsme věděli, která bije.
Ve svém kokpitu máte dva super-talenty a v případě Maxe možná takový, který se objevuje jednou za 10 let. Momentálně se ale všechno zdá být promarněné - alespoň tuto sezónu.HM: Máme dva problémy: Renault měl nějaké problémy se spolehlivostí, což nás zpomalilo ve vývoji, a my jsme nepřišli s takovým šasi, s jakým bychom měli.
Ve dne v noci ale pracujeme na nápravě. Jsme hodně optimističtí v tom, že dalšího významného pokroku dosáhneme v Barceloně, kde dojde k velké výměně dílů. Někdy je tedy trpělivost tou nejlepší cností, kterou může jezdec mít.
Je to tedy fakt, že v Barceloně budete mít obrovské vylepšení šasi a že vylepšení motoru přijde v Montrealu?HM: Ano, šasi bude v Barceloně přepracované a Renault pro Montreal něco chystá.
Ale v té době už budou Mercedes a Ferrari pryč.HM: Říká kdo? Když jsme se Sebastianem [Vettelem] bojovali [v roce 2012] proti Alonsovi, tak jsme po letní přestávce ztráceli 42 bodů, a přesto jsme vyhráli! Kdo je tedy mistrem stahování (smích)?
Je tohle ten adrenalin, který tým potřebuje k tomu, aby předváděl své nejlepší výkony?HM: No, ne tak úplně, ale víme, čeho jsme schopni.
Zákazník bude vždy závislý na svém dodavateli motorů, to jste možná tvrdě poznali v uplynulých 4 letech. Máte nějakou ambici tuto situaci jednoho dne změnit?HM: Samozřejmě - a to ne "jednoho dne." Nejpozději do roku 2021 musí dojít ke vstupu nezávislého dodavatele motorů do F1. To je více než nezbytné. Motor musí být navíc jednoduchý, hlasitý a stát méně než deset milionů [dolarů, tj. kolem čtvrt miliardy Kč].
Hovoříme o méně sofistikovaným motoru, než který mám nyní - o jednoduchém závodním motoru. Existuje dostatečné množství společností, které by ho mohly dodávat. Očekáváme tedy, že noví majitelé společně s FIA najdou řešení nejpozději do konce této sezóny. Pokud k tomu nedojde, nemůžeme zaručit naše setrvání v F1.
Momentálně bojujete v šampionátu o třetí místo.HM: A to nemůže být naším cílem! Pokud jde ale o šasi, tak zároveň musíme ukázat sami na sebe.
Kdybyste měl magickou hůlku, která by vám umožnila změnit auto k lepšímu, kterou část byste si vybral jako první? HM: Nepotřebuji magickou hůlku. Musíme se jen ubírat svou vlastní cestou neustálého stahování náskoku. Pak nebudeme potřebovat žádné pohádkové nástroje (smích).
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.
Alan Permane přiznal, že po svém jmenování šéfem týmu Racing Bulls pocítil mimo jiné i šok. Zkušený inženýr se tak nečekaně ujímá vedení ambiciózní sesterské stáje Red Bullu.
Zak Brown připisuje úspěchy McLarenu v různých závodních sériích efektivní delegaci pravomocí a silnému vedení. Pod jeho vedením tým funguje díky jasnému rozdělení rolí a pevnému zaměření na společný cíl vítězství.
Lewis Hamilton uvedl, že už nyní spolupracuje s Ferrari na voze pro rok 2026. Chce, aby nový monopost nesl část jeho "DNA" a odrážel jeho závodní filozofii.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.
Andy Cowell potvrdil, že vývoj pohonné jednotky Honda pro sezonu 2026 postupuje dle plánu a testování probíhá jak v Japonsku, tak v britském Silverstonu. Zároveň označil partnerství za klíčový krok k proměně Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.