Odborný poradce Red Bullu Helmut Marko po závodu v Bahrajnu rozebírá pro oficiální stránky Formule 1 ztrátu Red Bullu, stahování náskoku nejlepších a nastiňuje, kdy se dočkáme dalších pokroků na straně šasi a pohonné jednotky Renaultu, jenž je částečně zodpovědný za jejich manko. Důrazně také požaduje zjednodušení motorů a vstup nezávislého dodavatele, jinak by podle něj mohl rakouský tým vrcholnou disciplínu motorsportu opustit.
Helmute, před závodem v Bahrajnu Daniel [Ricciardo] uvedl, že na Mercedes ztrácíte 1,3 vteřiny a že to je ten rozdíl, který jej dělí od titulu. Je to realita nebo věci vykresluje až příliš černě?Helmut Marko: Dovolte mi objasnit historii naší rychlosti: v Austrálii jsme zaostávali o 1,8 sekundy, v Číně o 1,3 sekundy a v Bahrajnu to bylo něco kolem 9 desetin. Po krocích se tedy zlepšujeme, ale samozřejmě to nestačí.
A když se podíváme na kvalifikaci, v níž auta ukazují svou čistou rychlost, tak víme, že Mercedes má kvalifikační mód a do určité míry i Ferrari - a to jim hodně pomáhá. To, že je neustále stahujeme, bych řekl, že je slibný směr našeho postupu. Jelikož v kvalifikaci nedostáváte žádné body, tak dobrou zprávou je to, že v závodě jsme obvykle silnější, pokud nás nezastaví problém, který například v neděli zažil s brzdami Max.
Sotva před 10 týdny to během testů v Barceloně vypadalo pro Red Bull úplně jinak. Nebo jen Mercedes a Ferrari skrývali svou formu a neodhalili svůj plný potenciál?HM: No, v prvním testu jsme byli hodně optimističtí, že tři týmy jsou si dost vyrovnané, ale už v druhém jsme museli zkousnout fakt, že zaostáváme. Takže Melbourne a Šanghaj nepředstavovaly budíček, to možná pro outsidery. My už jsme věděli, která bije.
Ve svém kokpitu máte dva super-talenty a v případě Maxe možná takový, který se objevuje jednou za 10 let. Momentálně se ale všechno zdá být promarněné - alespoň tuto sezónu.HM: Máme dva problémy: Renault měl nějaké problémy se spolehlivostí, což nás zpomalilo ve vývoji, a my jsme nepřišli s takovým šasi, s jakým bychom měli.
Ve dne v noci ale pracujeme na nápravě. Jsme hodně optimističtí v tom, že dalšího významného pokroku dosáhneme v Barceloně, kde dojde k velké výměně dílů. Někdy je tedy trpělivost tou nejlepší cností, kterou může jezdec mít.
Je to tedy fakt, že v Barceloně budete mít obrovské vylepšení šasi a že vylepšení motoru přijde v Montrealu?HM: Ano, šasi bude v Barceloně přepracované a Renault pro Montreal něco chystá.
Ale v té době už budou Mercedes a Ferrari pryč.HM: Říká kdo? Když jsme se Sebastianem [Vettelem] bojovali [v roce 2012] proti Alonsovi, tak jsme po letní přestávce ztráceli 42 bodů, a přesto jsme vyhráli! Kdo je tedy mistrem stahování (smích)?
Je tohle ten adrenalin, který tým potřebuje k tomu, aby předváděl své nejlepší výkony?HM: No, ne tak úplně, ale víme, čeho jsme schopni.
Zákazník bude vždy závislý na svém dodavateli motorů, to jste možná tvrdě poznali v uplynulých 4 letech. Máte nějakou ambici tuto situaci jednoho dne změnit?HM: Samozřejmě - a to ne "jednoho dne." Nejpozději do roku 2021 musí dojít ke vstupu nezávislého dodavatele motorů do F1. To je více než nezbytné. Motor musí být navíc jednoduchý, hlasitý a stát méně než deset milionů [dolarů, tj. kolem čtvrt miliardy Kč].
Hovoříme o méně sofistikovaným motoru, než který mám nyní - o jednoduchém závodním motoru. Existuje dostatečné množství společností, které by ho mohly dodávat. Očekáváme tedy, že noví majitelé společně s FIA najdou řešení nejpozději do konce této sezóny. Pokud k tomu nedojde, nemůžeme zaručit naše setrvání v F1.
Momentálně bojujete v šampionátu o třetí místo.HM: A to nemůže být naším cílem! Pokud jde ale o šasi, tak zároveň musíme ukázat sami na sebe.
Kdybyste měl magickou hůlku, která by vám umožnila změnit auto k lepšímu, kterou část byste si vybral jako první? HM: Nepotřebuji magickou hůlku. Musíme se jen ubírat svou vlastní cestou neustálého stahování náskoku. Pak nebudeme potřebovat žádné pohádkové nástroje (smích).
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.
Kontakt mezi Leclercem a Verstappenem ve Velké ceně Španělska zůstal bez trestu, sportovní komisaři se rozhodli nezasahovat. Pilot Ferrari si tak udržel třetí místo.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Max Verstappen si za svůj manévr zasloužil černou vlajku a okamžité vyloučení ze závodu. Jeho ostrá slova vyvolala rozruch v paddocku i mezi fanoušky a znovu otevřela debatu o hranicích férového závodění.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem na letiště v Praze.
Max Verstappen čelí hrozbě zákazu startu ve formuli 1. Po kontroverzní kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska dostal tříbodový trest a deset sekund penalizace. Celkem už má jedenáct trestných bodů – a k automatickému zastavení mu chybí jediný.