Odborný poradce Red Bullu Helmut Marko se vyjadřuje ke kritice jejich talentovaného jezdce, Maxe Verstappena - je oprávněná? Kdo se stane příští rok týmovým kolegou Carlose Sainze u Toro Rosso? Dokáže se Sebastian Vettel s Ferrari vrátit na vítěznou vlnu? Bude mít v sezóně 2017 Red Bull na Mercedes?
Helmute, vaší mladé superstar Maxovi Verstappenovi se v poslední době dostalo docela dost kritiky. Co je oprávněné a co ne?Helmut Marko: Nic není oprávněné. Max je odlišným kalibrem. Nese stopy budoucího mistra světa a dělá jen, co je nezbytné, aby se jím stal. Samozřejmě některé překvapuje, že to zahrnuje také předjíždění a obranu. Pokud by tam bylo něco vážně špatného, pak by jej komisaři potrestali.
Je to trochu podobné tomu, když se objevil Michael Schumacher. Vzpomínám si na závod na Hockenheimu, kde málem mezi ním a Ayrtonem Sennou došlo na pěsti - Senna byl tehdy špičkovým pilotem a Schumacher novou nadějí.
Stali se z ostatních pilotů "jehňátka" a je Max jediným "vlkem" na roštu?HM: Ha! Zřejmě nám ale v poslední době scházejí silné osobnosti. Navíc máme několik jezdců, kteří jedou svou poslední sezónu, takže si stěžují na Maxe, na bezpečnost, na cokoliv. S Maxem tady máme někoho, kdo je opravdu mladý, má velmi dobrou představu o tom, co chce - a nestydí se to dosáhnout, být úspěšný. A reakce fanoušků mu nahrávají. Řekl bych, že je teď zřejmě tím nejpopulárnějším jezdcem na roštu, a to celosvětově.
Bernie Ecclestone nedávno řekl, že F1 by potřeboval tucet Maxů.HM: Tak pojďme hledat další! Ale taky si moc dobře pamatuji na to, jak jsme ze všech stran byli kritizováni, když jsme jej přivedli do F1.
Teprve v 18 letech stále roste. Co děláte pro to, aby si udržel své přirozené kvality, aby se moc jeho ostrých hran neobrousilo? Nyní je velmi atraktivní pro věkovou skupinu 15 - 25 let, k níž se dá obvykle velmi těžko dostat.HM: Jsme Red Bull! Nabádáme jej, aby volně sděloval své názory. A ano, je to vše o Maxovi.
Zdá se, že všichni věří, že je Max budoucím mistrem světa. Kdy bude připraven - a kdy bude připraven Red Bull?HM: Myslíme si, že příští rok budeme připraveni. Vždycky jsme dobře zvládli změnu pravidel, které se nezaměřovaly pouze na motor. A práce na našem motoru se vyvíjejí tím správným směrem, takže bychom v roce 2017 měli [na Mercedes] ztrácet kolem 15 koní, což dokážeme kompenzovat. Naším cílem je v příští sezóně bojovat s Mercedesem.
Vždy jsi přepokládal, že Red Bull letos skončí druhý, a v současné době mu tato příčka patří. Bude tomu tak i po Abú Zabí?HM: Tím jsem si celkem jistý. Mezi námi a Ferrari půjde o zajímavou bitvu. A naším záměrem je tuto bitvu samozřejmě vyhrát.
Když přejdeme k Toro Rosso, pro rok 2017 si podržíte Carlose Sainze, kterého jste na zvyklosti Red Bullu podepsali velmi brzy. A co jeho týmový kolega pro příští sezónu? Kdo je stále ve hře a kdo ne?HM: Když jsme prohodili jezdce, chtěli jsme dát Kvjatovi šanci na to, aby se zotavil - aby si vyčistil hlavu a dostal se zpět do své původní formy. Velmi pečlivě jej sledujeme a doufáme, že na to bude mít.
Jsi spokojený s jeho výkony od Barcelony?HM: Není tam, kde byl. Jenže je něco jako magnet - když se něco pokazí, pak se to pokazí u něj. Problémy s pneumatikami, technické potíže - cokoliv se stane, pak se to přihodí jemu!
A co Pierre Gasly?HM: Je jedním z našich mladíků, kteří si vedou dobře v GP2.
Ale když vyhraje šampionát v GP2, neexistuje nepsané pravidlo, že automaticky postoupí do F1?HM: Nemáme pravidla.
Vaše bývalá hvězda Sebastian Vettel je u Ferrari pod tlakem, stejně jako celý jejich tým. Zdá se, že jeho období líbánek skončilo. Znáš jej tak dlouho: je opravdu "mužem Ferrari?"HM: Moc k tomu říct nemůžu. Můžu říct to, že je fantastickým pilotem a že určitě udělá cokoliv, aby Ferrari znovu vítězilo.
Někteří tvrdí, že je někdy trochu rozčarovaný. Rudá barva Ferrari je lákavá, ale také to musíte umět, jezdit se "vzpínajícím se koněm."HM: Seb má letos smůlu. Myslím si, že některé závody mohl vyhrát. On si cestu najde.
Když se podíváme kupředu, úspěch všech závisí hodně na tom, jak dobré auto postaví pro rok 2017. Jak se mají věci u Red Bullu?HM: Plníme plán. Čísla, na která přicházejí inženýři, vypadají velmi dobře. Samozřejmě finální odpověď získáme až na dráze. Ale naším jasným cílem je porazit Mercedes. Raději, ať jsou čísla lepší příští rok.
Toro Rosso bude mít v příští sezóně také motory Renault. K jak velké synergii s Red Bullem dojde?HM: Pokusíme se, aby byla co nejvyšší - zejména kvůli nákladům, a pak také kvůli výkonnosti. Uděláme cokoliv, co umožní pravidla. Zřejmě se to příští rok ještě plně neprojeví, protože Toro Rosso nedokáže pracovat tak rychle jako Red Bull Racing. Očekávám však, že se to během dvou let změní.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.