Sportovní ředitel Mercedesu Toto Wolff přibližuje vývoj Velké ceny Monaka a náročné rozhodnutí, které museli na boxové zídce udělat. Smeká před Nicem Rosbergem, který v těžké chvíli dokázal před sebe pustit svého týmového kolegu a největšího soupeře, Lewise Hamiltona.
Toto, můžeš nám přiblížit první fázi závodu, kdy Nico ztrácel spoustu času a pustil Lewise před sebe? Jak probíhal rozhovor o tom manévru?Toto Wolff: Během víkendu jsme se trápili se řádným "zapínáním" pneumatik. Nebo přesněji: nedokázali jsme je dostávat do toho správného pracovního rozpětí. Po startu se zdálo, že tím znovu trpíme. Ricciardo ujížděl a Nico to nedokázal.
Věříme, že důvodem byla teplota pneumatik. Způsob, jakým Ricciardo ujížděl, dával jasně najevo, že pokud neprohodíme Nica a Lewise, pak závod určitě ztratíme. Vlastně jsme chvíli počkali - dali jsme Nicovi více kol na to, aby se pneumatiky chytly, jenže k tomu nedošlo.
Pak jsme konečně dospěli k rozhodnutí, protože Nicovo tempo bylo o hodně pomalejší - a nakonec se to prokázalo jako rozhodnutí správné. A jednu věc bych chtěl říct: kdybych měl kšiltovku jako Niki Lauda, pak bych ji smekl v respektu před Nicem, který se v tak těžké situaci vzdal své pozice a upřednostnil zájmy týmu!
Máte nějaké vysvětlení, proč se Nico trápil více než Lewis?TW: Budeme se na to muset podívat. Ano, Nico měl větší problémy než Lewis, musíme se ale také podívat celkově na tempo z Monaka a analyzovat ho.
Lewis odvedl úžasnou práci, když na pneumatikách do deště ujel 31 kol.TW: No, Lewis je součástí týmu a my jsme to vše dokázali společně - zvládnout situaci tím správným způsobem. Mohli jste vidět, že jakmile se dostal před Nica, tak jeho tempo odpovídalo tomu Ricciardovu. Nestačilo to ale na stažení jeho náskoku.
Jediným způsobem, jak vyhrát závod, bylo riskovat - zůstat na mokrých pneumatikách. V prvním a ve druhém sektoru trať osychala opravdu rychle, ale v třetím sektoru zůstávala mokrá, proto pilot se svým týmem vedl rozhovor a poskytoval mu veškeré informace, které tam postřehl.
Šlo o agresivní rozhodnutí ponechat jej venku, nakonec ale bylo úspěšné. Pak došlo samozřejmě na hořkou zastávku v boxech u Ricciarda, a Lewis to měl v kapse.
Když Lewis vyjel na hladkých pneumatikách, ztratil v prvních dvou kolech celkem hodně času.TW: Ano, bylo to odvážné rozhodnutí, protože ve třetím sektoru bylo stále mokro. Ale věděli jsme, že jestli to někdo dokáže zvládnout, pak to bude Lewis. To nám dodalo při tom rozhodnutí důvěru.
Po incidentu v Barceloně jsi řekl, že se Mercedes bude držet svého plánu a umožní svým dvěma pilotům spolu navzájem závodit. Byl jsi překvapený, když Nico Lewisovi uhnul?TW: Tak zaprvé, každé takové rozhodnutí se jezdci těžko skousává. My to chápeme, proto jsme situaci po několik kol sledovali a doufali, že Nicovy pneumatiky začnou fungovat. To nás stálo celkem dost času, pak jsme učinili rozhodnutí.
Nicovo auto se chovalo skoro tak, jako by bylo poškozené - a proto, jsme přijali to rozhodnutí. Nebylo to jednoduché, bylo však jasné, že má s vozem problém.
Vítězství muselo být pro Lewise něco jako vysvobození poté, co sedm měsíců nevyhrál. Ovlivňovalo ho tak dlouhé období bez vítězství? Jak se změnila jeho nálada?TW: Posledních pár týdnů Lewise a náš vztah posílilo. Pokud skutečně společně projdete obtížným obdobím, pak to učiní váš vztah pevnějším. Samozřejmě, že jsme vedli spousty rozhovorů a prožili mnoho těžkých okamžiků - a toto vítězství bylo přesně tím, co by mu doktor nařídil.
Potřebovali to. Jeho mechanik č. 1, Nathan, s ním byl na pódiu. I když to bylo pro Nica tak trochu smutné odpoledne, tak jsme super šťastní kvůli tomu, že jsme dokázali vyhrát po tak příšerné smolné šňůře.
Kladl Nico otázky, když jste mu řekli, aby Lewise pustil?TW: Ani jednu! Nejprve jsme mu řekli, aby zrychlil, pokud je toho schopný, a pokud ne, ať Lewise pustí. O jedno kolo později jsme mu sdělili to rozhodnutí. A hned to udělal.
Myslíš, že to teď pro Nica bude těžké se z toho po takovém rozhodnutí dostat?TW: Pro Nica šlo i tak o chaotický den - nejen, že musel pustit před sebe svého týmového kolegu, ale navíc měl i nepodařené zastávky a vůz neměl tu správnou rychlost. Měl ve všem smůlu. Proto dojel až sedmý. Měli jsme tedy šťastného vítěze a smolaře na sedmém místě. To byste mohli označit jako smíšené pocity (smích). Ale za dva týdny to může být přesně naopak!
Svět Formule 1 celý týden žije odchodem Christiana Hornera z Red Bullu. Své stanovisko k této události už vyjádřil i jeden z mistrů světa.
Will Buxton a Jennie Gow se zamýšlejí nad tím, kam by mohla vést další kariérní cesta Christiana Hornera, pokud by opustil Red Bull. Zvažují jak jeho možný přesun do vedení F1, tak i variantu dočasného ústupu z veřejného prostoru.
Bývalý jezdec Red Bullu Sergio Perez nezavřel dveře za svou formulovou kariérou. Aktuálně jedná s několika stájemi a hledá cestu zpět na startovní rošt. Zda se mu podaří najít konkurenceschopné místo, ukážou následující týdny.
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.