Technický ředitel Lotusu Nick Chester se vrací k předchozímu víkendu v Singapuru a rozebírá výzvy Suzuky, kde se o víkendu pojede Velká cena Japonska.
Jakým problémům tým čelil v Singapuru?NCh: Městské okruhy mohou být zvláštní ve svých požadavcích, což jsme v Singapuru pozorovali. Věděli jsme, že pro nás nepůjde o ten nejjednodušší závod roku, ale museli jsme opravdu tvrdě pracovat na tom, abychom z E23 dostali co nejvyšší rychlost.
Nepodařilo se nám dostat pneumatiky do jejich provozního rámce v ten správný čas na počátku víkendu a také jsme čelili všem těm obvyklým výzvám městského okruhu. Obzvlášť Romain se svými inženýry dokázali udělat určité drobné a pozitivní změny, které ho dostali mezi nejlepších deset v kvalifikaci, což bylo odměnou pro všechny.
Jak se vyvíjel samotný závod?NCh: Oba jezdci na dráze odvedli ohromnou práci, což je vždy velmi potěšující, i když nedosáhnete to nejlepšího výsledku, po kterém toužíte. Vzhledem k rychlosti vozu a startovním pozicím jsme se museli pokusit o celkem agresivní strategie.
To byl případ obzvláště Romaina poté, co na startu přišel o pozice. Urychlili jsme jeho zastávky kvůli podseknutí a získání pozic na dráze. Žel to znamenalo, že jsme přišli o rychlou zastávku během virtuálního safety caru při prvních zastávkách. Při posledním stintu Romaina jsme trpěli vyšší degradaci pneumatik, než jsme očekávali, na což jsme v posledních kolech doplatili.
Pastor po startu pozice získal, ale později ho zpomalilo poškození, které mu způsobil Jenson. Šlo rozhodně o závod zajímavý a náročný z pohledu boxové zídky.
Piloti: Maldonado zůstává a Grosjean...Pastor bude příští rok s týmem pokračovat, jak to ovlivní přípravy?NCh: Pastor je skvělým člověkem pro spolupráci a z kontinuity máte vždy prospěch. Je pravdou, že první dvě sezóny Pastora u týmu z různých důvodů nebyly nejsnadnější, proto se těšíme na spolupráci s ním v prostředí, které může být stabilnější. Rozhodně budeme chtít v roce 2016 prožít ve všech ohledech lepší sezónu.
Očekáváš, že Romain bude příští rok opět jeho týmovým kolegou?NCh: Víme, že se Romain rozhodl. Brzy se to všechno dozvíme.
Rušné přípravy na Suzuku
Suzuka je velmi zvláštním okruhem - jaké jsou její výzvy?Nick Chester: Výzvami jsou rychlé zatáčky. V Suzuce nemůžete jezdit s maximálním přítlakem, protože byste na rovinkách ztráceli příliš mnoho. Musíte jezdci proto poskytnout dostatečný přítlak, aby si věřil v rychlých zatáčkovitých částech, zatímco jej na rovinkách křídla nebudou moc brzdit.
To je částečně důvodem, proč je Suzuka tak oblíbená mezi piloty, protože musí jezdit absolutně na limitu vozu, aniž by byl k zemi přikovaný díky maximálnímu přítlaku. Není to jen o tom, aby měli dostatečný přítlak, ale také o tom, aby byl poskytován vyváženě. Klíčové je zde také ideální nastavení zavěšení. Potřebujete z auta vyždímat veškerou možnou přilnavost.
Velká cena Japonska následuje hned týden po předchozím závodu. Jak to ovlivňuje přípravy?NCh: Znamená to, že nás čeká rušný týden s další výzvou v podobě přizpůsobení těla jinému času poté, co jste proti té potřebě bojovali v Singapuru posunem časového plánu do nočních hodin. Naštěstí jsou oba místa relativně jednoduchá pro práci, nepřibývají tedy takové výzvy, jaké máte například v Monaku.
Náš přípravný tým je velmi zkušený v balení, chystání garáží a zbtyku infrastruktury, kterou máme. Rozhodně nás ale čekají rušné dny vzhledem k tomu, že na sebe závody těsně navazují.
Kompresní poměr u motorů Mercedesu a Red Bullu pro sezonu 2026 se stal předmětem diskuzí v paddocku Formule 1. Ve skutečnosti ale nejde jen o čísla, nýbrž o širší technické souvislosti nové motorové éry.
George Russell tvrdí, že nejistota ohledně jeho budoucnosti u Mercedesu v první polovině sezony F1 2025 ho nijak nerozptylovala. Dokázal se plně soustředit na své závodní výkony.
Fernando Alonso vstupuje do nové sezony Formule 1 s týmem Aston Martin s jasným cílem být připraven na nadcházející výzvy. Úvod sezony slibuje dynamiku, přesto Alonso zůstává klidný a optimistický.
Pierre Gasly se ohlíží za napjatou rivalitou s Estebanem Oconem, která postupně přerostla z čistě týmového soupeření v osobní rozkol. Podle francouzského jezdce zanechala jejich společná minulost výraznější stopy, než se navenek zdálo.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.