Technický ředitel Williamsu, Pat Symonds, hovoří o relativním srovnání svého týmu s Ferrari, které letos předvedlo největší pokrok a dostalo se před ně. Může se stáj z Grove s nižším rozpočtem vrátit na druhé místo v šampionátu? Jak velkou hrozbu představuje Lotus? A změní svůj přístup ke strategiím v závodech?
Ferrari bylo zatím ve všech letošních závodech před Williamsem? Jsou už mimo dosah?Pat Symonds: Je to hrozné, že? Austrálie a Malajsie jsou z různých důvodů celkem neobvyklé okruhy, ale Čína se už celkem rozumně nachází uprostřed různých věcí, se kterými se musíme vyrovnávat. Proto bylo zklamáním, že nás tam překonali.
I když jsme se v kvalifikaci dostali mezi ně, tak to bylo spíše díky chybě Kimiho než díky naší výkonnosti. Myslím, že nyní můžeme pozorovat rýsující se trendy. V kvalifikacích za nimi lehce zaostáváme, není to o moc. Ale v závodním režimu to už je o hodně. Musíme se na ně tedy trochu dotáhnout.
Je to tím, že ostatní týmy letos udělaly relativní pokrok letos? Nebo letošní auto není tak dobré jako to loňské?PS: Problém rozhodně není u nás. Jsme spokojeni s pokroky. Ve skutečnosti z měření víme, že jsme dosáhli pokroků - víme to z výkonnosti v Barceloně [v předsezónních testech]. A abych byl upřímný, tak to víme i z komentářů jezdců. Ale tyto kroky očividně nebyly tak velké jako u Ferrari.
Má Williams nějakou zvláštní slabinu ve srovnání s Ferrari?PS: Zatím se taková neobjevila. Myslím, že Ferrari ve srovnání s námi ohromně získalo v oblasti pohonné jednotky a podle mě obzvlášť ze schopnosti hodně využít schopnosti pohonné jednotky právě v závodě - to vypadá celkem působivě. V různých fázích závodů jsme jezdili za nimi a naši piloti opravdu nerozpoznali žádnou zvláštní slabinu. Přišli na to, že jsme mnohem silnější v rychlých zatáčkách, ale to je vše.
Ferrari je letos rychlejší než Williams (foto: Scuderia Ferrari)
Lidé se domnívají, že by Mercedes rád viděl Williams mezi sebou a Ferrari, takž vám jsou ochotni pomoci s motorem. Je to možné?PS: Ne, vůbec ne. Hardware pohonné jednotky je samozřejmě homologovaný - v něm nemohou být žádné rozdíly a my nemůžeme věci najednou vyměnit. Pokud jde o software, tak dle závazku jezdí všechny zákaznické týmy se stejnou verzí.
A obecně řečeno to znamená jezdit s tím stejným, co má také tovární tým. Vyhrazují si právo být o krok před námi, pokud jde o to, co dělají, ale nejde o nic, co by už museli učinit. Takže absolutně ne: všichni provozujeme motory podobným způsobem.
Lotus teď má pohon Mercedesu a v Číně předvedli lepší rychlost. Považuješ je v dalším průběhu sezóny za skutečnou hrozbu?PS: Ne. Myslím, že mají dobré auto a udělali velký pokrok, za to si zasluhují uznání. Ale jako mnoho týmů mají napjatý rozpočet, a proto budou ve vývoji trochu omezeni. Na to, jestli jsou hrozbou či nikoliv, je brzy. Momentálně hrozbu nepředstavují. A předpokládám, že to pro ně bude těžké nás překonat ve vývoji. Ale člověk nikdy neví.
Neplatí pak totéž na vás a Ferrari? Protože oni mají zřejmě vyšší rozpočet než Williams.PS: Je to větší výzvou. Ano, Ferrari je bezpochyby mnohem větší organizací než Williams s ohromnými finančními zdroji. To naši výzvu zvětšuje. Ale je to přesně totéž, co minulý rok: začali jsme sezónu za Ferrari a skončili jsme ji před nimi. Takže není vyloučeno, že bychom s nimi nemohli držet krok.
Pat Symonds nevnímá Lotus jako velkou hrozbu pro Williams (foto: Lotus F1 Team)
Valtteri následkem zranění v Melbourne musel změnit svou polohu při jízdě. Měl nějaké problémy s přizpůsobením se?PS: Ne, vůbec ne. Šlo o drobný přesun pedálů, nic víc. Neměl novou sedačku nebo něco podobného. V posledních dvou podnicích neměl po celý víkend včetně závodu vůbec žádné problémy. Myslím si tedy, že jsme tohle už překonali.
Loni byl Williams kritizován za to, že se při strategických rozhodnutích vyhýbal rizikům. Jde o něco, co jste upravili?PS: Úprava znamená, že šlo o zaslouženou kritiku. Naší práci minulý rok opravdu bylo dostat tým do předních pozic. Kvůli tomu jsme se museli vyhýbat riziku. Šlo o uplatnění správné strategie a sezóna to prokázala.
Novináři někdy vezmou něco, co jste řekli, a použij to způsobem, jakým jste to nezamýšleli. Samozřejmě, že se naše rizika snažíme vyvážit, což je podle mě lepší způsob, jak to popsat. Celkem intenzívně studují analýzu rizik, protože to tvoří velkou část mé práce. Od dob, kdy jsem hodně pracoval na závodních strategiích, se to stalo důležitým faktorem, kterému je třeba rozumět.
Analýza závodů vás vede k určitým závěrům. Někteří lidé si mohou myslet, že se rizikům vyhýbáme a mohou se podívat na situace, které jim to potvrdí. Teď mám obzvlášť na myslí loňské Rakousko.
Williams loni musel být při volbě strategií konzervativnější, rizikům se však zcela nevyhýbá- snaží se je vyvážit (foto: Williams F1 Team)
Ale lidé už nevědí to, že jsme nemohli naplno využívat energii kvůli různým problémům s teplotami. Museli jsme zajistit, aby nás Ferrari neporazilo, a když se podíváte na okamžik poslední zastávky, tak jsme před nimi vlastně měli náskok jen pár sekund.
Pokud bychom se šli do většího rizika a pokusili se závodit s Mercedesy na čele, pak by naše využívání energie ke konci závodu bylo vážně ohrozeno a Ferrari by nás bezpochyby předjelo. Vyhýbání se riziku je pro mě jen používání čistého selského rozum při přemýšlení o strategii.
Zpět k otázce rozpočtů v kontextu finančních potíží některých týmů. Měl by sport rozdělovat své příjmy rovnoměrněji?PS: Myslím, že Formule 1 musí zůstávat meritokratickou. Každý sport by měl. Na meritokracii není nic špatného a určitě to představuje definici sportu, ne?
Zpochybnit lze to, zda jsou v meritokracii správné vrstvy - a to je docela hlubokou otázkou. Faktem je, že my všechny týmy jsme podepsali komerční dohody. Čas pro kladení otázek nastává před podpisem těchto dohod, spíše než podepsat dohodu a pak se rozhodovat, co jsme zřejmě neměli dělat. Při zpětném pohledu se vždy kritizuje dobře, ne?
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.