Pilot Lotusu Romain Grosjean hovoří o přípravách na Velkou cenu Spojených států. I když sám vlastní motorku Harley Davidson, tak do Austinu na motorce nedorazí. Popisuje výzvy amerického okruhu, dotýká se odkladu oznámení svého budoucího působiště, testu nového nosu i nehody jeho blízkého přítele Christopha de Margerie.
Je to pravda, že do Austinu dorazíš na své motorce Harley Davidson?Romain Grosjean: Ne. Mám Harleye a budu na něm jezdit v Austinu před velkou cenou, ale urazit na něm celou cestu do Austinu není součástí mého tréninkového programu, i když zavání dobrou zábavou.
Doma mám na zakázku vyrobeného Harleye, který patří k mým oblíbeným dopravním prostředkům. Jde o ikonický US stroj, proto je skvělé, že se na něm můžu prohánět ve své zemi, což také před velkou cenou udělám. Možná by všichni piloti měli na jeden takový při přehlídce usednout.
Co si myslíš o trati Circuit of the Americas?RG: Vypadá skvěle. Když jsem se po ní prošel poprvé v roce 2012, ohromila mě. Stoupání to první zatáčky, to je skutečně něco - díky němu je to ve voze zábava. Jde o skutečně dobře prezentovaný okruh se zajímavým rozvržením.
Jaké jsou jeho zvláštní výzvy?RG: Jde o vyvážený okruh, kde pro dobrou výkonnost vozu nepotřebujete, aby jedna zvláštní věc vyčnívala nad druhou. V prvním roce bylo výzvou nalezení úrovně přilnavosti, kterou jsme chtěli, loni to bylo do určité míry podobné. Letos by nám měl pomoci závod, který se jel o pár týdnů dříve. My ale vždy toužíme po větší přilnavosti.
Romain Grosjean s Lotusem E22 v Rusku (foto: Lotus F1 Team)
Co si myslíš o Americe?RG: Spojené státy jsem navštívil pouze během velkých cen. Jde o velké území, které bych moc rád více prozkoumal. Austin je skvělé město pro návštěvu a můj tým mi povykládal všechno o nabídce skvělých barů a živé hudbě.
Od týmu přicházejí v poslední době pozitivní zprávy před rokem 2015.RG: Jde o něco, o čem uvnitř už nějakou dobu víme. Vím, že je z toho vývojové oddělení nadšeno. Pokud jde o mě, už se nemůžu dočkat, až začnu příští sezónu testovat - tehdy poznáme, zda bude příští auto k něčemu dobré.
Proč jsi neoznámil, kde budeš v roce 2015 jezdit?RG: Třeba si myslím, že to je legrace nechat média, ať spekulují. Upřímně: jsme velmi blízko oznámení, nikoliv však pod tlakem, kdy máme co říct.
Jak přistupuješ k posledním závodům letošního ročníku?RG: Je to úžasné, jak rychle sezóna uběhla, i když se zdála dlouhá a tvrdě jsme pracovali. Do Austinu, Brazílie a Abú Zabí míříme s odhodláním získat během závodních víkendů co nejvíce a také využít nějaký čas v trénincích pro vyhodnocení různých hledisek vozu pro získání dalších dat pro rok 2015.
Lotus využije tréninky pro přípravu na rok 2015, v Austinu si vyzkouší nový nos bez dvou špiček(foto: Lotus F1 Team)
Vyzkoušíte v Austinu odlišný nos?RG: Nos vozu E22 je dost jedinečný, bude to tedy neobvyklé ho vidět vpředu s něčím jiným. Tohle je součástí vyhodnocování týmů pro rok 2015 a ten nos je navržen tak, abychom získali informací pro příští ročník. Těším se na to, až uvidím, jak bude vypadat. Budu se ale soustředit hlavně na závodní víkend.
Minulý týden jsme dostali smutnou správu o Christophovi de Margerie. Byl pro ti blízký?RG: Byl jedním z těch mužů, na které v životě natrefíte zřídka. Znal jsem ho mnoho let. Věřil mi a pomáhal mi splnit můj sen v motorsportu. Šlo o tak tragickou nehodu! Myslím na jeho rodinu a na rodiny ostatních obětí letecké nehody.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.