Šéf Lotusu Gerard Lopez přiznává, že v průběhu letošní sezóny objevili v šasi konstrukční chybu, kterou již letos nebudou schopni vzhledem k omezeným zdrojům a testování opravit. Z pohledu financí na tom podle něj patřím "mezi jeden z nejlepších týmů."
Gerarde, Lotus čelí každý závodní víkend dramatickým okamžikům. Kdy skončí ty špatné dny?Gerard Lopez: Jakmile získáme lepší výkonnost. Měli jsme na počátku spoustu problémů s pohonným ústrojím a pak jsme nějak uprostřed sezóny přišli na to, že máme některé další potíže s šasi. Ty jsou pro nás letos celkem obtížně řešitelné. Ale je fajn, ž jsme na ně přišli před tím, než jsme začali s vývojem příštího auta. Ve zbytku sezóny se tedy pokusíme zachránit, cokoliv se bude dát. Ano, bude to těžká sezóna až do konce.
Při pohledu z vnějšku se dá předpokládat, že má Lotus tři problémové oblasti: motor, jezdce a finance. Která je nejpalčivější?GL: Začněme u té poslední: u financí. My v podstatě každý rok zveřejňujeme výsledky a letos to máme v podstatě vyrovnané, dokonce jsme mohli dosáhnout zisku. Řekl bych tedy, že jsme z pohledu financí jedním z nejlepších týmu. Tato část je na odpověď tedy nejjednodušší. Jen počkejte, až za jeden či dva týdny zveřejníme naše čísla.
K pilotům: nejsme s nimi nespokojeni, jen jsme jim dali auto, které se těžko ovládá. Jak už jsem řekl, přibližně v polovině sezóny jsme přišli na problém s šasi, který se projevuje obzvlášť v pomalých zatáčkách. Auto proto není dobré.
To se přenáší do jejich sebevědomí, které postrádají, což práci ztěžuje. Loni jsme viděli, že byl Romain [Grosjean] na úrovni Kimiho [Räikkönena] a nikdo jej nezpochybňoval. Pastor [Maldonado] je jedním z mladých pilotů, kteří vyhráli velkou cenu. Jezdci jsou tedy dobří - my jsme jim zkrátka nedali dost dobré auto na to, aby podávali výkony na svých úrovních. Hodně klademe důraz na příští rok, takže uvidíme.
Pastor Maldonado byl Lotusem pro sezónu 2015 již potvrzen, totéž se očekává v případě Romaina Grosjeana, pokud se nerozhodne kvůli slabším výsledkům odejít jinam (foto: Lotus F1 Team)
Hodně se psalo o tom, že Lotus bude příští rok závodit s pohonnými jednotkami Mercedesu. Máte smlouvu podepsanou? A co to bude znamenat z pohledu pracovní zátěže přes zimu?GL: K tomu nemůžu nic říci.
Překonal Red Bull mnoho nedostatků pohonné jednotky Renault díky finančním zdrojům, zatímco se Lotus propadl?GL: Myslím, že to souvisí s několika věcmi. Ta první se týká šasi. Red Bull je v posledních letech - včetně tohoto roku - tím nejlepším týmem.
Lotus byl ale po stránce šasi loni dobrý - přišli jste o všechno během jedné zimy?GL: Ano, byli jsme dobří, ale dopustili jsme se chyby. Udělali jsme jednu konstrukční chybu, o které jsme doufali, že nám vlastně pomůže. Jsme ve stejné situaci jako před třemi lety, kdy jsme přišli s výfuky ústícími vpředu a prožili příšernou sezónu.
Situace se opakuje: učinili jsme rozhodnutí, a to se nevyplácí - vlastně má úplně opačný účinek. Šlo o špatnou volbu, která vede ke špatné sezóně - bez ohledu na motor. To, že má Renault nyní tým číslo jedna [Red Bull] - a nyní to oficiálně přiznávají - je také součástí našeho problému.
Tvrdíš, že jedničkou Renaultu je Red Bull, navíc dodávají také jejich sesterskému týmu Toro Rosso. S pozicí "třetího týmu" nemůžete být spokojeni, obzvlášť když nevíte, nakolik se v roce 2015 zlepší. Nenutí vás to k hledání alternativ?GL: Nebudu to komentovat. Ale ano: je pravdou, že jiné motory vedly v případě jiných týmu k úspěchu.
Co znamená nejistota v oblasti motoru pro vývoj příštího vozu?GL: Jak už jsem řekl, nebudu o motoru hovořit, ale naše auto pro rok 2015 jsme začali vyvíjet už v polovině května. Poučili jsme se z problémů, které jsme měli s šasi. Ale to, co budeme mít na zádi našeho vozu, nebudu komentovat (smích).
Romain Grosjean s balíkem pro nízký přítlak v Monze (foto: Lotus F1 Team)
Takže se v této sezóně musíte držet vozu, který máte, přesto že jste ho postavili špatně?GL: Ano, v podstatě je to tak. Jste omezeni v oblasti času, který můžete trávit v aerodynamickém tunelu, nejde však o ten hlavní rozhodující faktor. Tím je testování - čas na dráze. Pokud bychom byli omezeni tak, že by nebyl možný žádný šílený vývoj, ale pouze měřitelný vývoj a dobré testování, pak by měřitelný vývoj představoval dobrý vývoj.
Momentálně nasazujeme kolem 20 balíků za sezónu. To je hodně - a také to hodně stojí. A my stále nemáme dobré výsledky. Důvodem je to, že když něco přivezete, přijdete až v pátek během závodního víkendu na to, jestli to funguje - což je kontraproduktivní.
V šampionátu jste osmí. Při vynaložení velkého úsilí byste mohli skončit sedmí - to není skvělá situace.GL: Jak už jsem řekl, rok 2014 je takový, jaký je. Nejsme v pozici, ve které jsme byli očekáváni. V továrně máme 470 lidí, takže jde stále o velký tým. Máme dva roky starý aerodynamický tunel, dva roky staré CFD - veškeré věci, které potřebujete k soutěžení.
Do současného stavu nás dostala ta chyba na straně šasi a my ji rozhodně nechceme udělat znovu. Netvrdím, že příští rok budeme bojovat o titul, měli bychom se ale dostat tam, kde jsme byli v předchozích dvou letech.
Podržíte si své dva piloty pro příští rok?GL: Existuje vysoká šance na to, že tomu tak bude. Jeden - Pastor - už byl potvrzený, a Romain má svou smlouvu. Není tajemstvím, že od ní může vzhledem ke špatným výsledkům odstoupit. Jsem si ale dost jistý tím, že zůstaneme u toho, co máme.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.