Technický ředitel Lotusu Nick Chester hovoří o očekáváních před závodním víkendem v Kanadě. Jak bude tamější trať sedět vozu E22 a jaké novinky chystají?
Měla by Kanada vozu E22 vyhovovat?Nick Chester: Zřejmě to bude náročné. Na jedné straně budeme mít měkké a super-měkké pneumatiky, které by nám měly sedět lépe, na druhé jsou v Kanadě dlouhé rovinky, o kterých cítíme, že pro nás skvělé být nemusí.
Také obsahuje místa s tvrdým brzděním a my jsme letos při některých závodech cítili, že naše brzdění není tak dobré, jak by mělo. Takže u E22 půjde o vyvážení mezi celkem dobrou výkonností na měkkých pneumatikách a možná bude něco ztrácet v oblasti výkonu a brzdění. Uděláme vše, co můžeme, abychom se v tom zlepšili.
Řekni nám něco více o brzdění.NC: U tak dlouhých rovinek, po nichž se prudce brzdí do pomalých zatáček, je správná výkonnost brzd v Kanadě kritická. Letos všechny ty systémy pro rekuperaci energie vyžadují hodně ladění, které může výkonnost zvýšit. Rozhodně jde o oblast, na kterou se zaměřujeme. Budeme mít určité věci, které v pátek chceme vyzkoušet - ty by měly brzdění zlepšit.
Proč to měl vůz E22 v Monaku těžké?NC: Upřímně jsme nečekali, že v Monaku budeme moc rychlí. Důvodem je to, že jsme zaostávali v pomalých zatáčkách. Cítíme tedy, že ztrácíme v oblasti mechanického přítlaku, což může být funkcí zavěšení - včetně toho, jak vůz jezdí přes jakékoliv nerovnosti - nebo tím, že nedostáváme pneumatiky do správného provozního rámce. Součástí naší odezvy byla i práce na testovacích stolicích pro zavěšení, abychom před odjezdem do Kanady viděli, zda to můžeme napravit.
Kanada bude z pohledu Lotusu kvůli dlouhým rovinkám atvrdému brzdění zřejmě náročná (foto: Lotus F1 Team)
Jaký význam v pomalých zatáčkách hraje aerodynamika?NC: V pomalých zatáčkách stále musíte na voze vytvářet rozumnou míru přítlaku. I když ji tolik necítíte jako ve středně rychlých či v rychlých zatáčkách, stále sehrává svou roli. Podmínky, v nichž auto funguje kvůli přítlaku v pomalých zatáčkách, jsou celkem odlišné od těch ve středně-rychlých a v rychlých zatáčkách.
Například se liší světlá výška, otočení kol, úhel stočení vozu. Můžete tedy v pomalé zatáčce ztrácet určitých přítlak, ale při menším zatočení a jiné světlé výšce to je ve středně-rychlých a v rychlých zatáčkách lepší. Existuje několik oblastí, které vás mohou v pomalých zatáčkách něco stát. Můžete si být jistí tím, že je všechny zkoumáme.
Mělo počasí v Monaku nějaký vliv?NC: V den závodu bylo o něco chladněji, ale v kvalifikaci byla trať celkem dobrá a my jsme nebyli moc rychlí. Také si nemyslím, že by počasí mělo nějaký vliv, pokud jde o naše problémy.
Co se stalo s vozem Pastora?NC: Přestalo fungovat palivové čerpadlo. Původně cestou na rošt fungovalo, ale když se snažili auto nastartovat, čerpadlo se zastavilo. Stále to vyšetřujeme, abychom měli absolutní jistotu, věříme však, že víme, v čem problém spočíval. Netýkal se pohonné jednotky.
Jaké nové díly plánujete pro Montreal?NC: Přivezeme nový balík pro střední přítlak, máme také několik nových mechanických součástí, z nichž jeden snad zlepší přilnavost šasi. Budeme mít i drobné vylepšení balíku chlazení, což nám poskytne trochu více přítlaku.
Vůz E22 se dočká nového aerodynamického balíku,Renault zlepší mapování své pohonné jednotky (foto: Lotus F1 Team)
Co pohonná jednotka?NC: Pojedeme s posledním palivem Totalu, stejně jako v Monaku, většina vylepšení pohonné jednotky se tedy budou soustředit na úpravu mapování, abychom dostali co nejvíce z této specifikace paliva. Mapování vedlo k v sezóně k významnému pokroku.
Jak zvládáte frustrace z techniky u jezdců?NC: Abych byl upřímný, oba naši piloti jsou dostatečně zkušení na to, aby jejich výkonnost frustrace neovlivnily. Jak Romain, tak i Pastor, jsou extrémně profesionální, jak byste očekávali, a mohou pozorovat, jak tým a naši dodavatelé táhnou za jeden provaz.
Pastor letos prožil dva závody, do kterých neodstartoval, což je pro jezdce jednou z nejhorších věcí. Jeho rozhodnost a bojový instinkt jsou pozorovatelné. Romain také ukázal neuvěřitelného ducha a statečnost. Jeho výkonnost ve všech závodech byla fantastická, obzvlášť s přihlédnutím k nedostatku ujetých kilometrů v prvních čtyřech podnicích.
Kanada v historii patří mezi nepředvídatelné závody. Budou Romain a Pastor v dobré pozici, aby to mohli využít, pokud tomu tak bude i v tomto roce?NC: Ano, to je v plánu. V Montrealu může do hry vstoupit spousta proměnných, jako je déšť, spolehlivost a incidenty. Romain a Pastor jsou přesně těmi piloty, které chcete mít na své straně při využívání jakýchkoliv příležitostí. Doufáme však, že o slušnou porci bodů budeme moci bojovat bez ohledu na kteroukoliv z těchto proměnných.
Max Verstappen se ani po skončení sezóny F1 nezastavil a už se objevil za volantem závodního vozu. Zdá se, že jeho vášeň pro rychlost stále hoří naplno.
Formule 1 se po letech vrací na portugalskou půdu. Fanoušky čeká návrat atraktivní destinace, která se v sezonách 2027 a 2028 znovu objeví v kalendáři královny motorsportu.
Charles Leclerc se ohlíží za sezonou 2025 s kombinací spokojenosti a kritického pohledu. Poté přinesl svůj pohled na budoucnost.
První sezona Lewise Hamiltona ve Ferrari byla poznamenána výzvami a adaptací na nový tým, přičemž výrazné úspěchy se objevily jen zřídka. Insideři odhalili, jaký je skutečný stav vztahů a atmosféra uvnitř týmu.
Třídenní akce McLaren F1 Teamu a společnosti Allwyn proměnila pražské Holešovice v interaktivní centrum Formule 1. Fanouškům nabídla bezplatný a otevřený pohled do světa F1.
Honda Racing poprvé poodhalila zvukovou identitu své pohonné jednotky pro Formuli 1 od roku 2026. Krátká zvuková ukázka nabízí autentický náhled na to, jaký projev budou mít monoposty nové generace
Lando Norris převzal v Taškentu trofej za titul mistra Formule 1 v sezóně 2025. Ceremoniál završil jeho úspěšnou sezonu a oslavil triumf McLarenu v Poháru konstruktérů.
Dosavadní prezident FIA si zajistil další čtyřleté funkční období v čele federace. Pokračuje tak kontinuita vedení jedné z klíčových institucí světového motorsportu.
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.