Technický ředitel Lotusu Nick Chester hovoří o očekáváních před závodním víkendem v Kanadě. Jak bude tamější trať sedět vozu E22 a jaké novinky chystají?
Měla by Kanada vozu E22 vyhovovat?Nick Chester: Zřejmě to bude náročné. Na jedné straně budeme mít měkké a super-měkké pneumatiky, které by nám měly sedět lépe, na druhé jsou v Kanadě dlouhé rovinky, o kterých cítíme, že pro nás skvělé být nemusí.
Také obsahuje místa s tvrdým brzděním a my jsme letos při některých závodech cítili, že naše brzdění není tak dobré, jak by mělo. Takže u E22 půjde o vyvážení mezi celkem dobrou výkonností na měkkých pneumatikách a možná bude něco ztrácet v oblasti výkonu a brzdění. Uděláme vše, co můžeme, abychom se v tom zlepšili.
Řekni nám něco více o brzdění.NC: U tak dlouhých rovinek, po nichž se prudce brzdí do pomalých zatáček, je správná výkonnost brzd v Kanadě kritická. Letos všechny ty systémy pro rekuperaci energie vyžadují hodně ladění, které může výkonnost zvýšit. Rozhodně jde o oblast, na kterou se zaměřujeme. Budeme mít určité věci, které v pátek chceme vyzkoušet - ty by měly brzdění zlepšit.
Proč to měl vůz E22 v Monaku těžké?NC: Upřímně jsme nečekali, že v Monaku budeme moc rychlí. Důvodem je to, že jsme zaostávali v pomalých zatáčkách. Cítíme tedy, že ztrácíme v oblasti mechanického přítlaku, což může být funkcí zavěšení - včetně toho, jak vůz jezdí přes jakékoliv nerovnosti - nebo tím, že nedostáváme pneumatiky do správného provozního rámce. Součástí naší odezvy byla i práce na testovacích stolicích pro zavěšení, abychom před odjezdem do Kanady viděli, zda to můžeme napravit.
Kanada bude z pohledu Lotusu kvůli dlouhým rovinkám atvrdému brzdění zřejmě náročná (foto: Lotus F1 Team)
Jaký význam v pomalých zatáčkách hraje aerodynamika?NC: V pomalých zatáčkách stále musíte na voze vytvářet rozumnou míru přítlaku. I když ji tolik necítíte jako ve středně rychlých či v rychlých zatáčkách, stále sehrává svou roli. Podmínky, v nichž auto funguje kvůli přítlaku v pomalých zatáčkách, jsou celkem odlišné od těch ve středně-rychlých a v rychlých zatáčkách.
Například se liší světlá výška, otočení kol, úhel stočení vozu. Můžete tedy v pomalé zatáčce ztrácet určitých přítlak, ale při menším zatočení a jiné světlé výšce to je ve středně-rychlých a v rychlých zatáčkách lepší. Existuje několik oblastí, které vás mohou v pomalých zatáčkách něco stát. Můžete si být jistí tím, že je všechny zkoumáme.
Mělo počasí v Monaku nějaký vliv?NC: V den závodu bylo o něco chladněji, ale v kvalifikaci byla trať celkem dobrá a my jsme nebyli moc rychlí. Také si nemyslím, že by počasí mělo nějaký vliv, pokud jde o naše problémy.
Co se stalo s vozem Pastora?NC: Přestalo fungovat palivové čerpadlo. Původně cestou na rošt fungovalo, ale když se snažili auto nastartovat, čerpadlo se zastavilo. Stále to vyšetřujeme, abychom měli absolutní jistotu, věříme však, že víme, v čem problém spočíval. Netýkal se pohonné jednotky.
Jaké nové díly plánujete pro Montreal?NC: Přivezeme nový balík pro střední přítlak, máme také několik nových mechanických součástí, z nichž jeden snad zlepší přilnavost šasi. Budeme mít i drobné vylepšení balíku chlazení, což nám poskytne trochu více přítlaku.
Vůz E22 se dočká nového aerodynamického balíku,Renault zlepší mapování své pohonné jednotky (foto: Lotus F1 Team)
Co pohonná jednotka?NC: Pojedeme s posledním palivem Totalu, stejně jako v Monaku, většina vylepšení pohonné jednotky se tedy budou soustředit na úpravu mapování, abychom dostali co nejvíce z této specifikace paliva. Mapování vedlo k v sezóně k významnému pokroku.
Jak zvládáte frustrace z techniky u jezdců?NC: Abych byl upřímný, oba naši piloti jsou dostatečně zkušení na to, aby jejich výkonnost frustrace neovlivnily. Jak Romain, tak i Pastor, jsou extrémně profesionální, jak byste očekávali, a mohou pozorovat, jak tým a naši dodavatelé táhnou za jeden provaz.
Pastor letos prožil dva závody, do kterých neodstartoval, což je pro jezdce jednou z nejhorších věcí. Jeho rozhodnost a bojový instinkt jsou pozorovatelné. Romain také ukázal neuvěřitelného ducha a statečnost. Jeho výkonnost ve všech závodech byla fantastická, obzvlášť s přihlédnutím k nedostatku ujetých kilometrů v prvních čtyřech podnicích.
Kanada v historii patří mezi nepředvídatelné závody. Budou Romain a Pastor v dobré pozici, aby to mohli využít, pokud tomu tak bude i v tomto roce?NC: Ano, to je v plánu. V Montrealu může do hry vstoupit spousta proměnných, jako je déšť, spolehlivost a incidenty. Romain a Pastor jsou přesně těmi piloty, které chcete mít na své straně při využívání jakýchkoliv příležitostí. Doufáme však, že o slušnou porci bodů budeme moci bojovat bez ohledu na kteroukoliv z těchto proměnných.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.