Jenson Button promlouvá o své budoucnosti: rád by zůstal u McLarenu, ale nejdříve to musí probrat s výkonným ředitelem Ronem Dennisem, který bude mít rozhodující slovo. Pro Auto Bild hovoří také o svém bývalém kolegovi Lewisovi Hamiltonovi, o jeho silných stránkách a současném boji s Nicem Rosbergem.
Během 14 let jsi v F1 zažil dobré i špatné závodní vozy. Jaké ti auta přijdou dnes?Jenson Button: Nepochopte mě špatně: F1 je stále vrcholnou disciplínou motorsportu a je stále zábavná, ale tato auta se opravdu snadno neřídí. Když odeberete přítlak, můžete si myslet, že by to mohlo být vzrušující.
Problém ale je, že vám už neposkytují ani pneumatiky mechanickou přilnavost. Výjimkou bylo Monako, kde jsme jezdili na super-měkké směsi. Navíc máme hodně velký krouticí moment. Vypadá to, jako bych si dělal legraci, ale auta se na pneumatikách více a nedají se tak precizně řídit. Mezi mé oblíbené vozy určitě patřila jiná auta.
Která?JB: Například auta z roku 2004. Měli jsme 19 000 ot./min, 900 koní, válku dvou výrobců pneumatik a V10 motory. To bylo neuvěřitelné, zvláštní časy.
A co rok, kdy ses stal mistrem světa?JB: Rok 2009 byl pro mě také skvělý, i ty následující, kdy se přišlo s technologií výfukového difuzoru. Jakmile jste pochopili, tak tato technologie funguje, mohli jste to opravdu využívat ve svůj prospěch.
Prakticky jsme pořád měli sešlápnutý plyn, takže výfukové plyny mohly proudit do difuzoru. Miloval jsem to. Dnes už jízda není takovou zábavou. Ale stále máme tu nejrychlejší závodní sérii na světě.
Jízda s letošními vozy je podle Jensona Buttona mnohem náročnější - přispívá k tomu nižší aerodynamický přítlak, přilnavost pneumatik a vyšší krouticí moment (foto: McLaren Mercedes)
Oheň už hoří?JB: Rozhodně. Nezáleží na tom, jak jsou auta rychlá na trati, užívám si jízdu a souboje. Stále hledám limit. A vím, že příštích několik let v F1 bude skvělých, protože inženýři znovu získají ten výkon. A McLaren bude opět bojovat o vítězství. Jde o skvělý tým z pohledu budoucnosti. Každý tým občas prochází těžšími obdobími. Ale my se vrátíme. A já jsem stále hladový.
Také v příštích letech?JB: Ano, rozhodně zůstanu v F1. Mám zkušenosti s vrcholy i pády McLarenu a byl bych rád, kdyby mi u nich umožnili pokračovat.
Kdy se to ty a my dozvíme, zda ti to umožní?JB: Na to se musím nejprve zeptat Rona [Dennise], jestli si mě chce ponechat. Proto na tu otázku nemůžu odpovědět. Jsem si ale jistý tím, že řešení najdeme. McLaren je pro mě rodinou. A na kontraktu nezáleží - snažím se každý den odvádět pro tým to nejlepší.
V roce 2009 jste dominovali podobně, jako teď Mercedes. Jaký z toho máš pocit?JB: Já bych to úplně nesrovnával. V závodech jsem byl o dvě či tři desetiny sekundy rychlejší než ostatní. Mercedes má teď náskok jedné sekundy - v kvalifikaci i v závodě! Jako tým jsme odváděli skvělou práci, ale neměli jsme žádnou budoucnost - a peníze na vývoj auta.
Začali jsme sice se skvělým vozem, ale byli jsme předstiženi, protože jsme neměli žádné peníze na vylepšování auta. Mercedes má naproti tomu peníze i zdroje. Budou na to tlačit až do konce, těžko budou vyřízeni. Vyhrát závody v řadě za sebou je úplně jiný pocit. Všechno jde jakoby samo a i když člověk neudělá vše perfektně, tak to jde. Člověk někdy neví, proč se najednou dostal na pódium.
Lewise Hamiltona dobře zná: během tříletého působení u McLarenu jej Buttonna mistrovské body dokázal porazit (foto: McLaren Mercedes)
Lewise znáš dobře, byli jste tři roky týmovými kolegy. Jaké jsou jeho silné stránky?JB: Lewis je neuvěřitelně rychlý. A když loni nějaký závod vyhrát, tak jsem říkal, že všechny svou rychlostí bude znovu šokovat. A to udělal. Jeho rychlost mu dodává sebedůvěru. Nyní si věří více, než jsem kdy u něj pozoroval. Plave na vlně, která ho může dohnat k titulu.
Přesto jek poražení. To jsi nám předvedl.JB: Přesně tak. V kvalifikaci byl Lewis vždycky rychlejší než já. Přesto jsem za tři roky nasbíral více bodů než on. Takže jsem musel něco dělat správně. Myslím si, že musíte být opatrní, když chcete spoléhat pouze na svůj talent.
Je třeba pracovat také v dalších oblastech, abyste byli kompletním jezdcem F1. V určitých závodních situacích jsem přesně věděl, jak dostat auto co nejrychleji z A do B. Jde o přehled v závodech, který každý nemá.
Jde ale také o sebevědomí. Jak moc bude Lewise porážka od Nica bolet?JB: Samozřejmě, že to někdy bolí. I malé věci někdy můžou způsobit velký rozdíl. V roce 2012 si Lewis zvolil špatné nastavení, což ho duševně ranilo. A je pak těžké se z té díry dostat.
Jinak: když se jednou dostanete do toho proudu, jako v posledním roce Sebastian Vettel, samo vás to popohání. Pak neděláte žádné chyby a jste vždy sebevědomí. Mezi Nicem a Lewisem momentálně nevidím u nikoho výhodu. Oba jsou extrémně rychlí a inteligentní kluci.
Michael Schumacher ukončil svou kariéru ve Formuli 1 na konci roku 2006 jako jeden z nejúspěšnějších jezdců historie, když dosáhl téměř všech možných triumfů v tomto sportu.
Lewis Hamilton čelí ve Ferrari obrovské výzvě – v legendárním týmu z Maranella se pokusí dosáhnout historického osmého titulu mistra světa, zatímco očekávání fanoušků i tlak konkurence neustále rostou.
Mercedes odhalil první snímky svého nového monopostu W16, se kterým do sezóny 2025 vstoupí George Russell a talentovaný nováček Andrea Kimi Antonelli. Stáj ze Stuttgartu se chystá na další boj v královně motorsportu a naděje vkládá do kombinace zkušeností a mladé dravosti.
Aston Martin v neděli představil svůj nový monopost AMR25 včetně hlavních inovací na svém na autě. Předsezónní představení monopostů obvykle odhalují jen minimální detaily o technických novinkách, přičemž skutečné změny jsou většinou známé až během předsezónních testů.
Carlos Sainz se připojil k George Russellovi jako jeden z mála aktivních jezdců F1, kteří se podílejí na vedení organizace hájící zájmy pilotů.
Lewis Hamilton stojí před jednou z největších výzev kariéry – uspět ve Ferrari, kde mnoho legend na titul nedosáhlo. Sedminásobný šampion si uvědomuje náročnost adaptace a s respektem vzhlíží k těm, kteří to zkusili před ním.
George Russell věří, že Mercedes zahájí nadcházející sezónu silněji než v minulých letech a vyhne se problémům, které tým sužovaly u jejich vozů.
Před startem sezóny 2025 ve Formuli 1 vzbudila FIA rozruch svými kroky k omezení jezdců, které vyvolaly bouřlivé reakce v paddocku. Zároveň se objevují spekulace o možném návratu ikonických motorů V10, což by mohlo změnit dynamiku celého šampionátu a přilákat zpět některé velké hráče.
Stáj z Faenzy využila shakedown na okruhu Enza a Dina Ferrariho, kde Juki Tsunoda a Isack Hadjar absolvovali 200 km za volantem nového VCARB 02. Tento monopost, výrazně inspirovaný technologiemi Red Bullu z Milton Keynes, má ambici prosadit se ve středu startovního pole.
Lewis Hamilton se naplno věnuje přípravám na svou debutovou sezónu ve Ferrari. Před oficiálními testy v Bahrajnu už absolvoval čtyři soukromé testy, aby se co nejlépe sžil s novým prostředím.
Aston Martin se chystá na příchod Adriana Neweyho do továrny. Konstruktér zatím nemohl zasahovat do vývoje vozu Aston Martin pro sezónu 2025, ale od března začne přispívat k vylepšení modelu AMR25.
Euforie tifosi a nadšené úsměvy provázejí Lewise Hamiltona prvními týdny ve Ferrari, na které fanoušci dlouho čekali. Přestože cesta k úspěchu nebude snadná, úvod připomíná pohádkový začátek plný očekávání a radosti. Zůstává však otázkou, zda se tento pohádkový sen promění ve skutečný vítězný příběh.