Jenson Button promlouvá o své budoucnosti: rád by zůstal u McLarenu, ale nejdříve to musí probrat s výkonným ředitelem Ronem Dennisem, který bude mít rozhodující slovo. Pro Auto Bild hovoří také o svém bývalém kolegovi Lewisovi Hamiltonovi, o jeho silných stránkách a současném boji s Nicem Rosbergem.
Během 14 let jsi v F1 zažil dobré i špatné závodní vozy. Jaké ti auta přijdou dnes?Jenson Button: Nepochopte mě špatně: F1 je stále vrcholnou disciplínou motorsportu a je stále zábavná, ale tato auta se opravdu snadno neřídí. Když odeberete přítlak, můžete si myslet, že by to mohlo být vzrušující.
Problém ale je, že vám už neposkytují ani pneumatiky mechanickou přilnavost. Výjimkou bylo Monako, kde jsme jezdili na super-měkké směsi. Navíc máme hodně velký krouticí moment. Vypadá to, jako bych si dělal legraci, ale auta se na pneumatikách více a nedají se tak precizně řídit. Mezi mé oblíbené vozy určitě patřila jiná auta.
Která?JB: Například auta z roku 2004. Měli jsme 19 000 ot./min, 900 koní, válku dvou výrobců pneumatik a V10 motory. To bylo neuvěřitelné, zvláštní časy.
A co rok, kdy ses stal mistrem světa?JB: Rok 2009 byl pro mě také skvělý, i ty následující, kdy se přišlo s technologií výfukového difuzoru. Jakmile jste pochopili, tak tato technologie funguje, mohli jste to opravdu využívat ve svůj prospěch.
Prakticky jsme pořád měli sešlápnutý plyn, takže výfukové plyny mohly proudit do difuzoru. Miloval jsem to. Dnes už jízda není takovou zábavou. Ale stále máme tu nejrychlejší závodní sérii na světě.
Jízda s letošními vozy je podle Jensona Buttona mnohem náročnější - přispívá k tomu nižší aerodynamický přítlak, přilnavost pneumatik a vyšší krouticí moment (foto: McLaren Mercedes)
Oheň už hoří?JB: Rozhodně. Nezáleží na tom, jak jsou auta rychlá na trati, užívám si jízdu a souboje. Stále hledám limit. A vím, že příštích několik let v F1 bude skvělých, protože inženýři znovu získají ten výkon. A McLaren bude opět bojovat o vítězství. Jde o skvělý tým z pohledu budoucnosti. Každý tým občas prochází těžšími obdobími. Ale my se vrátíme. A já jsem stále hladový.
Také v příštích letech?JB: Ano, rozhodně zůstanu v F1. Mám zkušenosti s vrcholy i pády McLarenu a byl bych rád, kdyby mi u nich umožnili pokračovat.
Kdy se to ty a my dozvíme, zda ti to umožní?JB: Na to se musím nejprve zeptat Rona [Dennise], jestli si mě chce ponechat. Proto na tu otázku nemůžu odpovědět. Jsem si ale jistý tím, že řešení najdeme. McLaren je pro mě rodinou. A na kontraktu nezáleží - snažím se každý den odvádět pro tým to nejlepší.
V roce 2009 jste dominovali podobně, jako teď Mercedes. Jaký z toho máš pocit?JB: Já bych to úplně nesrovnával. V závodech jsem byl o dvě či tři desetiny sekundy rychlejší než ostatní. Mercedes má teď náskok jedné sekundy - v kvalifikaci i v závodě! Jako tým jsme odváděli skvělou práci, ale neměli jsme žádnou budoucnost - a peníze na vývoj auta.
Začali jsme sice se skvělým vozem, ale byli jsme předstiženi, protože jsme neměli žádné peníze na vylepšování auta. Mercedes má naproti tomu peníze i zdroje. Budou na to tlačit až do konce, těžko budou vyřízeni. Vyhrát závody v řadě za sebou je úplně jiný pocit. Všechno jde jakoby samo a i když člověk neudělá vše perfektně, tak to jde. Člověk někdy neví, proč se najednou dostal na pódium.
Lewise Hamiltona dobře zná: během tříletého působení u McLarenu jej Buttonna mistrovské body dokázal porazit (foto: McLaren Mercedes)
Lewise znáš dobře, byli jste tři roky týmovými kolegy. Jaké jsou jeho silné stránky?JB: Lewis je neuvěřitelně rychlý. A když loni nějaký závod vyhrát, tak jsem říkal, že všechny svou rychlostí bude znovu šokovat. A to udělal. Jeho rychlost mu dodává sebedůvěru. Nyní si věří více, než jsem kdy u něj pozoroval. Plave na vlně, která ho může dohnat k titulu.
Přesto jek poražení. To jsi nám předvedl.JB: Přesně tak. V kvalifikaci byl Lewis vždycky rychlejší než já. Přesto jsem za tři roky nasbíral více bodů než on. Takže jsem musel něco dělat správně. Myslím si, že musíte být opatrní, když chcete spoléhat pouze na svůj talent.
Je třeba pracovat také v dalších oblastech, abyste byli kompletním jezdcem F1. V určitých závodních situacích jsem přesně věděl, jak dostat auto co nejrychleji z A do B. Jde o přehled v závodech, který každý nemá.
Jde ale také o sebevědomí. Jak moc bude Lewise porážka od Nica bolet?JB: Samozřejmě, že to někdy bolí. I malé věci někdy můžou způsobit velký rozdíl. V roce 2012 si Lewis zvolil špatné nastavení, což ho duševně ranilo. A je pak těžké se z té díry dostat.
Jinak: když se jednou dostanete do toho proudu, jako v posledním roce Sebastian Vettel, samo vás to popohání. Pak neděláte žádné chyby a jste vždy sebevědomí. Mezi Nicem a Lewisem momentálně nevidím u nikoho výhodu. Oba jsou extrémně rychlí a inteligentní kluci.
Toto Wolff čelí kritice ohledně svého přístupu k jednáním s jezdci, kdy prý někdy na chvíli zmizí. On sám ale trvá na tom, že vždy jedná spravedlivě a snaží se vcítit do druhé strany.
Šéf McLarenu Andrea Stella pochválil úsilí celého týmu a přiznal, že ho překvapila jejich dosavadní dominance v sezoně 2025.
Spekuluje se, že Gabriel Bortoleto ze Sauberu by mohl v budoucnu nahradit Lewise Hamiltona ve Ferrari. Mladý Brazilec předvádí stabilní výkony a představuje pro Scuderii zajímavou investici do budoucí generace jezdců.
Mladý jezdec Haasu tvrdí, že úpravy vozu VF-25 během Velké ceny Británie výrazně posílily jeho sebevědomí za volantem F1. Podle něj mu nové technické vylepšení umožnilo lépe ovládat vůz a cítit se jistěji při náročných manévrech na trati.
Charles Leclerc byl první z tří bratrů, který usedl do vozu F1, a nyní si stejný sen splnil i jeho nejstarší bratr Lorenzo, jenž byl zároveň blízkým přítelem Julese Bianchiho.
Ferrari i Red Bull letos čelí vlně spekulací, zatímco McLaren se jim dokázal vyhnout. Podle Frédérica Vasseura je právě tato schopnost klíčovou silou britského týmu.
Lando Norris varoval, že nahrazení DRS aktivní aerodynamikou by mohlo ubrat závodům na autentičnosti. Zdůraznil, že Formule 1 by měla zůstat skutečným sportem a neměla by působit uměle či předem nalinkovaně.
Ralf Schumacher doporučil Lawrenceovi Strollovi, aby zvážil nahrazení svého syna Lance, pokud chce Aston Martin bojovat o špičkové pozice ve Formuli 1. Podle něj by osobní vazby neměly stát v cestě sportovnímu úspěchu týmu.
Alex Albon označil sezónu 2025 za svou nejlepší v kariéře F1, přičemž vyzdvihl svou konkurenceschopnost a zkušenosti získané během čtyř let ve Williamsu.
George Russell naznačil, že jednání o nové smlouvě s Mercedesem nemusí spěchat, přičemž jeho budoucnost po sezoně 2025 zůstává otevřená. Britský jezdec dodal, že chce pečlivě zvážit všechny možnosti, než učiní konečné rozhodnutí, a tým i on si dají čas, aby našli nejlepší řešení.
Alex Jacques z F1 TV tvrdí, že Toto Wolff stále cítí následky, když před deseti lety přišel o Maxe Verstappena. Podle Jacquese ho tato zkušenost motivovala k tomu, aby dal Kimimu Antonellimu příležitost debutovat ve Formuli 1 hned v jeho první sezóně.
Helmut Marko označil rozhodnutí Maxe Verstappena zůstat u Red Bullu za logické, protože v době nejistoty před rokem 2026 je stabilita tou nejbezpečnější volbou. Verstappen sám zdůraznil, že se soustředí na nové regule a chce s týmem zůstat konkurenceschopný od samého začátku.