Lotus se v pátém podniku sezóny konečně dočkal bodů. Podle svého majitele Gerarda Lopeze je po katastrofálním začátku konečně zpátky.
Gerarde, proč došlo k tomu obrovskému poklesu formy v roce 2014? Z týmu jezdícího na čele se propadl mezi ty nejpomalejší.Gerard Lopez: Vracíme se zpět! Cožpak to není zřejmé? Kvalifikovali jsme se tady [v Barceloně] pro závod na pátém místě. Všichni vědí, že jsme měli potíže s motorem.
V testech jsme ujeli jen třetinu kol, co ostatní týmy, takže jsme auto nedokázali nastavit. V Číně jsme poprvé jezdili po celý pátek - a výsledkem většího počtu kol je Romanovo páté místo. A Pastor [Maldonado] by tady figuroval na podobné pozici, nebýt těch problémů, které měl.
Chceš tím říct, že od Barcelony by měl být Lotus opět ve formě, jako býval?GL: Ano, v závodě určitě v první desítce.
A v šampionátu konstruktérů na čtvrtém místě?GL: Ano, to je cílem.
Co pro Lotus znamenal odchod Erica Boulliera a Kimiho Räikkönena?GL: V případě Kimiho bylo zřejmé, že odejde. Je to vždy smutné, když přijdete o dobrého pilota, ale myslím, že si také uvědomil, že tady měl dost dobré místo, takže se domnívám, že si vzájemně chybíme.
Pokud jde o Erica, šlo o změnu v managementu. Nebylo to tak, že jsme se jej chtěli zbavit, protože Erica hodnotím velmi vysoko. Šlo spíše o to, že chtěl provést určité změny v tom, jak specificky vést finanční a politickou stránku byznysu, takže když měl možnost přestoupit a vyzkoušet si, jaké to je někde jinde, tak toho využil. Kvůli tomu jsme sáhli k personálním změnám.
Gerard Lopéz si myslí, že Kimi Räikkönen měl u Lotusu dobré místo a že se mu teďpo něm u Ferrari zřejmě stýská (foto: Lotus F1 Team)
Když si vezmeme situaci Kimiho u Ferrari, myslíš si, že by mohl svého přestupu během sezóny litovat?GL: Nežiju s lítostí - tomu konceptu nevěřím. Ale u nás měl určitě dobré místo.
Jsi tak trochu šéfem týmu. Kdo všechno teď do toho promlouvá?GL: Náš výkonný ředitel Mathew Carter vede každodenní záležitosti a Nick Chester technické oddělení. Já vedu tým jako jeho předseda. Má role šéfa týmu je trochu odlišná.
Nejvíce jednám s FOM a s FIA - navštěvuji schůzky ohledně sportovních pravidel, věci tohoto druhu. Ale nezapomínejte na to, že tohle je také součástí byznysu a jeho část diktuje realita - a já do toho chci být více zapojen.
Byl pro tebe začátek sezóny šokem?GL: Ne. Věděli jsme, že první jízda byla dobrá, ale šlo o natáčecí den. Už před prvním testem jsme věděli, že to pro nás bude těžké, a poté, co jsme při testech pokazili několik motorů, tak jsme pochopili, že to bude náročný vstup do sezóny.
Když jsme pochopili, že k tomu dojde, tak jsme zkrátka rozhodli o dvou věcech: akceptovat to a pojmout závody jako testování. Samozřejmě, že to je velmi drahé.
Romain Grosjean vyjel Lotusu v Barceloně první čtyři body - začíná se konečně blýskatna lepší časy? (foto: Lotus F1 Team)
Řekl bys, že vaše šasi je nyní lepší než pohonná jednotka?GL: Věděli jsme, že šasi je velmi dobré, a že i pohonná jednotka má potenciál na to, aby byla dobrá. A Renault bude své problémy řešit. Jakmile je vyřeší, měli bychom být v dobré pozici, protože jak jsem už řekl, šasi dobré je.
Jsi překvapen tím, kolik trápení bylo s pohonnou jednotkou?GL: Ano. A myslím, že Renault byl také překvapený.
Co vaši dva piloti? Romain se stal po odchodu Kimiho jedničkou a Pastor se stále hledá.GL: Nemáme jedničku. Nikdy jsme ji neměli, ani když za nás jezdil Kimi. Kdokoliv je vpředu, ten je vpředu! Romain hodně vyspěl. Nyní se cítí pohodlně a to mu pomáhá na dráze. Věříme, že dokáže odvést dobrou práci.
Pastora známe dlouho z GP2, kde jezdil za DAMS, který nám je velmi blízký. Je neuvěřitelně rychlý, každé jeho kolo je jako kvalifikační. Možná toho dělá až moc a budeme si s ním muset sednout a zapracovat na tom: říct mu, že vzhledem k jeho rychlosti bude po většinu času stačit 95 procent. Je však příjemným klukem a tým ho přijal velmi dobře.
Jak moc byl Romain zklamaný poklesem formy?RG: Samozřejmě, že byl zklamaný. Také že jsme čtyři závody promarnili a nebodovali, to není legrace. Je to však sport, v němž nedokážete všechno předvídat - kdybyste to totiž dokázali, nebyla by to ani poloviční zábava. Někdy se zkrátka ocitnete na té smolné straně.
"Jsem opatrně optimistický" (foto: Lotus F1 Team)
Pokud jde o získávání sponzorů, nemělo by pro Lotus větší smysl podepsat s pilotem velkého jména? Romain a Pastor jsou skvělí, ale zřejmě se prodávají obtížněji než například Räikkönen.GL: Myslím, že lidé se začínají upínat spíše k mladým jezdcům než k jezdcům minulosti. Budoucnost podle mě spočívá u našich kluků. Je to jen otázkou času. Naše piloty máme rádi.
Vidíš světlo na konci tunelu? První čtyři body roku 2014 máte na kontě - jde jen o začátek?GL: V Barceloně je slunečno, světla je tedy dost (smích). Uvidíme, jestli rostoucí trend bude pokračovat. Jsem opatrně optimistický, jak by řekli finanční analytici.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.