Technický delegát FIA Charlie Whiting v rozhovoru pro Auto Motor und Sport vysvětluje nová pravidla. Za co budou udělovány pětisekundové penalizace a jak se budou trestat výměny pohonných jednotek a jejich jednotlivých součástí?
Existuje možnost, že by výfukové plyny byly zachytávány a přenášeny do aerodynamicky výhodnějších míst?Charlie Whiting: To si nedokážu představit. Koncovka výfuku musí být umístěná v prostoru, kde je těžké využít výfukové plyny v takovém rozsahu, jako v minulosti, a přesměrovávat je.
Hrozí to, že by měřiče průtoku paliva nefungovaly přesně?CW: Kalibrace ukázaly, že měřicí nástroje nyní fungují velmi přesně. Neznámou je, jak fungují ve voze za všech myslitelných podmínek. To se ukáže v praxi. Týmy také měří průtok a spotřebu. Ze srovnání, která jsme viděli, jsme optimisty. Nová zařízení se zdají být velmi robustní.
Jak dlouho to potrvá, než budou výsledky oficiální? Kdy budete vědět, že všichni spotřebovali opravdu maximálně 100 kg paliva od rozsvícení zeleného světla po šachovnicovou vlajku?CW: Když někdo bude v podezření, že překročil limit pro spotřebu, zjistíme to do sekundy poté, co přejede cílovou čáru.
Nezapomínejte na to, že spotřebu všech vozů můžeme kdykoliv kontrolovat díky našemu datovému kanálu. Pokud bude někdo v podezření, po závodě zahájíme vyšetřování, tak jako u kteréhokoliv jiného porušení pravidel. To je normální součást technické přejímky.
Bude 100 kg paliva pro závod platit pro všechny podniky, nebo se bude upravovat závod od závodu?CW: 100 kg bude platit pro všechny bez ohledu na to, jak dlouho závod potrvá.
Každá pohonná jednotka se skládá ze šesti součástí, které nesmí být kdykoliv měněny. Jak to bude kontrolováno?CW: Každá součást má vlastní pečeť.
Může tým z taktických důvodů nasadit šestou pohonnou jednotku, když bude startovat z boxové uličky?CW: To je možné. Musí si ale dát pozor na její jednotlivé součásti. Když z taktických důvodů vyměníte turbo, protože stojíte vzadu na roštu a nemáte moc co ztratit, může být penalizace rozdělena do dvou závodů.
Když bude jezdec odsunut o deset míst, musí jezdec skutečně klesnout o deset míst. Pokud se poprvé posune jen o pět míst, protože stál tak vzadu, posune se o zbylých pět míst zpět v dalším závodě.
Tresty za výměnu jednotlivých komponent se mohou protáhnoutna dva závody (foto: Renault Sport F1)
Za co je možné dostat pětisekundovou penalizaci?CW: Například když jezdec poruší omezení rychlosti v boxové uličce o jeden km/hod. To jde sotva o získání nějaké výhody - trestný průjezd boxovou uličkou je v tomto případě příliš přísný. Musí však být potrestán, protože jde o porušení pravidel.
Dostane za to i trestné body na svůj účet?CW: Za překročení limitu v boxové uličce ne.
Před 30 lety neměly vozy poháněné turbomotory airbox nad hlavou jezdce. Je takové řešení možné i dnes z pohledu technických pravidel?CW: Není na tom nic špatného. Povinný je pouze ochranný oblouk. Vstupní otvor pro přívod vzduchu k motoru můžete umístit, kdekoliv chcete. Během počátečních rozhovorů Technické pracovní skupiny se rozebírala možnost jeho umístění v bočnicích. Nikdo to ale neudělal.
Neobáváš se toho, že jezdci budou jezdit kvůli šetření paliva spíše v zákrytu za jinými vozy místo toho, aby se předjížděli?CW: Nemyslím si, že se závody moc změní. Loňské vozy byly natankovány minimálním možným množstvím paliva. Nikdo se nechtěl vzdávat výkonnosti zadarmo. Jezdci se nemohli drát dopředu, aniž by na to nebrali zřetel. Benzín se vždy šetřil, jen to nebylo tak zřejmé.
Jediným rozdílem je to, že jezdci už nebudou moci zastavit v dojezdovém kole po projetí cílem. Týmy si proto musí vzít dostatek paliva, aby kromě 100 kg na závod odjely zaváděcí kolo i dojezdové kolo do boxů.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.