F1 čeká velká změna pravidel, vše se bude točit kolem malých detailů. Fandové jsou samozřejmě napjatí, jak budou nové monoposty vypadat. Technická pravidla v F1 mají 188 paragrafů, k tomu si navíc přidejme ještě i sportovní pravidla. Němečtí fandové zasílali dotazy a německý auto-motor-und-sport ty nejzajímavější z nich předal Charliemu Whitingovi, který je zodpověděl.
O: Na různých fanouškovských fórech straší různorodé návrhy nových nosů pro monoposty Formule 1. Vybrali jsme tři z nich [a předložili je Whitingovi], byli by legální?Charlie Whiting: Zde nevíme, jak jsou ty nosy postaveny a jestli by obstály v nárazových testech, takže nemůžu takto paušálně odpovědět. Kdybych se ale zaměřil čistě na tu formu, tak bych řekl, že všechny tři odpovídají pravidlům.
O: Bude se moci při zastávkách v boxech jezdit boxovou uličkou na čistě elektrický pohon, aby se ušetřilo palivo?ChW: Není žádné pravidlo, které by tuto možnost nabízelo.
O: Pravidla dovolují maximálně 8 převodvých stupňů. Bude se moci jezdit i se 7?ChW: V tom by nebyl žádný problém.
O: Postranní (boční) crash testy odpadly, protože v bočnicích je standardní nárazová struktura. Podrobila FIA tento koncept někdy crash testu?ChW: S různými koncepty jsme provedli celou řadu nárazových testů, než jsme došli na ke konečnému řešení. Jsme proto přesvědčeni, že nová nárazová struktura splní svoje úkoly dle plánů a že je lepší než vše, co jsme měli předtím.
O: Spodní element zadního křídla je od letošního roku zakázaný. Byl by povolený tzv. "Monkey seat", tedy mini křidélko pod zadním křídlem? ChW: Ano, je zde malá zelná zóna pro křídlo v centru auta.
Tzv. 'Beam wing' musí zmizet
O: Maximální šířka předního křídla je 165 cm. Nová auta ale budou masivně ztrácet výkon především na zadku. Kdyby někdo přišel s nápadem udělat ještě malé přední křídlo, které by mohlo vyřešit problém tím, že by přivádělo vzduch na přední kola. Bylo by to povolené?ChW: Redukovaná šířka předního křídla byla sladěna se ztrátou výkonu v zadní části. Dle toho, co jsme slyšeli od týmů, je auto s novou šířkou předního křídla dobře vybalancované.
O: Jsou tu pětisekundové penalizace za menší prohřešky. Bude se těchto pět sekund přičítat na konci nebo hned v průběhu závodu?ChW: Obojí je možné. Ideálně by se to mělo dít v průběhu závodu během zastávky v boxech. Jezdci budou muset stát pět sekund před tím, než na voze budou moci začít pracovat mechanici. Pokud by se prohřešel stal tak pozdě, že už nebude žádná zastávka v boxech, tak bude čas penalizace připočítán.
O: Za každou penalizaci se dostavájí [trestné] body. Budou fandové moci najít na stránkách FIA list hříšníků? ChW: To je naším záměrem. Ale pozor. Jsou směrnice pro jednotlivé prohřešky a body, sportovní komisaři tedy budou moci v určitém případě za daný prohřešek dát méně bodů, pokud to shledají za přiměřené.
O: Sebastian Vettel dostal vloni penalizaci, když svoje auto poté, co udělal pár Donutů, neodstavil v Parc Fermé. Bude tuto událost FIA hodnotit jako chybu jezdce, za kterou mu dá body do listu hříšníků? ChW: Tento prohřešek není v katalogu trestů oceněn body. Avšak mohlo by to být tak, že by sportovní komisaři mohli ve speciálním případě být názoru, že toto porušení pravidel je dostatečné k tomu, aby jezdci dali i body.
Max Verstappen se ani po skončení sezóny F1 nezastavil a už se objevil za volantem závodního vozu. Zdá se, že jeho vášeň pro rychlost stále hoří naplno.
Formule 1 se po letech vrací na portugalskou půdu. Fanoušky čeká návrat atraktivní destinace, která se v sezonách 2027 a 2028 znovu objeví v kalendáři královny motorsportu.
Charles Leclerc se ohlíží za sezonou 2025 s kombinací spokojenosti a kritického pohledu. Poté přinesl svůj pohled na budoucnost.
První sezona Lewise Hamiltona ve Ferrari byla poznamenána výzvami a adaptací na nový tým, přičemž výrazné úspěchy se objevily jen zřídka. Insideři odhalili, jaký je skutečný stav vztahů a atmosféra uvnitř týmu.
Třídenní akce McLaren F1 Teamu a společnosti Allwyn proměnila pražské Holešovice v interaktivní centrum Formule 1. Fanouškům nabídla bezplatný a otevřený pohled do světa F1.
Honda Racing poprvé poodhalila zvukovou identitu své pohonné jednotky pro Formuli 1 od roku 2026. Krátká zvuková ukázka nabízí autentický náhled na to, jaký projev budou mít monoposty nové generace
Lando Norris převzal v Taškentu trofej za titul mistra Formule 1 v sezóně 2025. Ceremoniál završil jeho úspěšnou sezonu a oslavil triumf McLarenu v Poháru konstruktérů.
Dosavadní prezident FIA si zajistil další čtyřleté funkční období v čele federace. Pokračuje tak kontinuita vedení jedné z klíčových institucí světového motorsportu.
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.