Navrátilec k Lotusu Heikki Kovalainen hovoří o svém letošní závodním debutu v Austinu a očekáváních před posledním závodem sezóny 2013 - Velkou cenou Brazílie.
Co si myslíš o Interlagu?Heikki Kovalainen: Jde o skvělý okruh a od Austinu se rozhodně liší. Je tam několik opravdu hezkých zatáček, některé úseky do kopce a z kopce, navíc se jede proti směru hodinových ručiček. Počasí může být zajímavé. Déšť může vytvořit skutečně náročné podmínky.
Pro nás jde o dobré místo pro zakončení sezóny, protože jde o trať, kde se může přihodit cokoliv. Je docela obtížná, v některých místech celkem úzká a musíte volit správnou stopu, jinak je velmi jednoduché se dopustit chyby.
Je také fér říci, že má jednu z nejlepších atmosfér v celé sezóně. Fanoušci jsou neuvěřitelně vášniví, pokud jde o Formuli 1. Hodně toho ví a z celého víkendu udělají na tribunách jednu obrovskou party. V neděli to jo parádní, když jste na roštu a kolem vás to všechno skáče. Opravdu skvělé místo pro závody vozů F1.
Jaké pocity máš ze svého víkendu v Austinu?HK: Závod mi nevyšel tak, jak jsme si přáli, a já si nejsem jistý, zda to bylo autem nebo byl jen jeho pilot trochu zrezivělý. Měli jsme problém na předním křídle se ztrátou přítlaku. Ztráceli jsme kvůli tomu přítlak a tudíž i rychlost. Po jeho výměně se to ale zlepšilo.
Pak jsem měl potíže také s KERSem v polovině závodu, ale ne až takové, aby vysvětlovaly můj nedostatek rychlosti. Budeme se muset dobře podívat na data a snad ty věci před závodem v Brazílii vyřešíme.
Jste před Brazílií hodně pozitivní?HK: Kromě závodu to byl v Austinu povzbuzující víkend, takže se cítím být dobře připravený. Auto je určitě rychlé. Je to fantazie jezdit, když se věci správně vyvíjejí. Pokud tedy vyřešíme potíže, které jsme měli v Austinu, pak máme určitě potenciál na dobrý výsledek.
Nemyslím si, že bychom mohli začít víkend lépe než minule, rozhodně ho ale lépe můžeme zakončit! Uvidíme, k čemu dojde. Mým cílem je pomoci týmu dosáhnout jejich cíle v šampionátu konstruktérů, takže na to budu tlačit až do konce.
Lotus E21 je podle Heikkiho Kovalainena skvělé auto (foto: Lotus F1 Team)
Co si myslíš o voze E21 po zkušenostech z jednoho víkendu?HK: E21 se chová dobře a hned vám poskytuje sebedůvěru k útočení, protože se o něj můžete hodně opřít, aniž by vám ustřelil. Je to fakt stabilní auto. To byl rozhodně jeden z důvodů, proč jsem se byl schopen do toho velmi rychle dostat. Je také skutečně šetrný vůči pneumatikám, čehož si při delších stintech opravdu všimnete. Celkově jde o skvělé auto.
Bylo to příjemné znovu pracovat s lidmi z Enstone?HK: Bylo to velmi přímočaré, bez žádných obtíží, což mi umožnilo soustředit se na auto a na závodění. Je zde pár známých tváři od dob, kdy jsem tady působil v minulosti, což vám také vždy pomáhá si přivyknout.
Čeho bys chtěl dosáhnout v posledním závodu roku 2013?HK: Pokusíme se o lepší neděli a získání lepšího výsledku. Do závodu šlo v Austinu o celkem hladký víkend, ale v Brazílii by to mohl být jiný příběh, takže uvidíme. Hlavní bude pokusit se o dobrý výsledek.
Auto na to má - viděli jsme to na Romainově výkonu v Austinu. Je to fakt příjemné jezdit, když má auto ten potenciál. Určitě nechci nic předpovídat. Může to být náročný víkend, nebo také skvělý - kdo ví?
Jen potřebujeme s vozem dobře pracovat, jako tomu bylo v Austinu, rychle se dostat do tempa, abychom byli před kvalifikací v dobré formě, a vyhnout se v závodu jakýmkoliv problémům. Lepší start a první kolo budou samozřejmě také pomocí. Pokud všechny tyto věci dáme dohromady, měli bychom odjet silný závod.
Lando Norris si za výhru v Británii odnesl trofej složenou z 2 717 kostek LEGO. Tradiční RAC Trophy tak dostala moderní a hravý vzhled.
Oscar Piastri byl frustrovaný po deseti sekundové penalizaci, kterou dostal za zpomalení za safety carem. Trest ho připravil o vítězství a proměnil slibně rozjetý závod ve zklamání.
Po 239 startech se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódiového umístění ve Formuli 1. Trpělivost, vytrvalost a dlouholeté zkušenosti mu přinesly zasloužený úspěch.
Lando Norris využil deštivých podmínek a strategických chyb soupeřů k suverénnímu vítězství na domácí půdě v Silverstone. Zaslouženou pozornost ale sklidil i Nico Hülkenberg, který po letech úsilí získal své první pódium ve Formuli 1.
McLaren zatím zůstává favoritem sezóny, ale šéf týmu Andrea Stella vnímá rostoucí formu Ferrari jako potenciální hrozbu. Podle něj by jejich zlepšení mohlo dodat šampionátu větší napětí.
Max Verstappen po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie uvedl, že mu Andrea Kimi Antonelli pomohl poskytnutím větrného stínu (tow), což mu mohlo přinést drobné zlepšení času na kolo.
Kimi Antonelli se kvalifikoval na sedmém místě, ale do závodu odstartuje desátý. Nese si penalizaci ztráty tří pozic na startu za kolizi s Maxem Verstappenem v Rakousku.
Fernando Alonso odstartuje do Velké ceny Velké Británie ze sedmé pozice. Posunul se dopředu díky tomu, že Oliver Bearman a Andrea Kimi Antonelli obdrželi penalizace.
Charles Leclerc se postaví na start Velké ceny Velké Británie až ze šestého místa, přestože do kvalifikace vstupoval jako jeden z hlavních kandidátů na pole position. Jezdec Ferrari tak nenavázal na slibnou formu z tréninků a v klíčových chvílích nezajel ideální kolo.
Lewis Hamilton byl během kvalifikace v Silverstonu konkurenceschopný, ale nakonec skončil až pátý. V rozhodujícím kole ho zpomalila nedotáčivost v závěrečném sektoru.
Max Verstappen si na Silverstonu vyjel pole position, když porazil oba McLareny i domácí favority Lewise Hamiltona a George Russella. Nizozemec opět potvrdil svou dominanci v klíčovém momentu kvalifikace.
Roman Staněk znovu na pódiu. Český talent se v Silverstonu blýskl skvělým představením, když ze sedmé příčky vystoupal až na třetí místo. Už od úvodních metrů bylo jasné, že má závod skvěle rozjetý, a nakonec si dojel pro své třetí kariérní pódium ve Formuli 2.