Navrátilec k Lotusu Heikki Kovalainen hovoří o svém letošní závodním debutu v Austinu a očekáváních před posledním závodem sezóny 2013 - Velkou cenou Brazílie.
Co si myslíš o Interlagu?Heikki Kovalainen: Jde o skvělý okruh a od Austinu se rozhodně liší. Je tam několik opravdu hezkých zatáček, některé úseky do kopce a z kopce, navíc se jede proti směru hodinových ručiček. Počasí může být zajímavé. Déšť může vytvořit skutečně náročné podmínky.
Pro nás jde o dobré místo pro zakončení sezóny, protože jde o trať, kde se může přihodit cokoliv. Je docela obtížná, v některých místech celkem úzká a musíte volit správnou stopu, jinak je velmi jednoduché se dopustit chyby.
Je také fér říci, že má jednu z nejlepších atmosfér v celé sezóně. Fanoušci jsou neuvěřitelně vášniví, pokud jde o Formuli 1. Hodně toho ví a z celého víkendu udělají na tribunách jednu obrovskou party. V neděli to jo parádní, když jste na roštu a kolem vás to všechno skáče. Opravdu skvělé místo pro závody vozů F1.
Jaké pocity máš ze svého víkendu v Austinu?HK: Závod mi nevyšel tak, jak jsme si přáli, a já si nejsem jistý, zda to bylo autem nebo byl jen jeho pilot trochu zrezivělý. Měli jsme problém na předním křídle se ztrátou přítlaku. Ztráceli jsme kvůli tomu přítlak a tudíž i rychlost. Po jeho výměně se to ale zlepšilo.
Pak jsem měl potíže také s KERSem v polovině závodu, ale ne až takové, aby vysvětlovaly můj nedostatek rychlosti. Budeme se muset dobře podívat na data a snad ty věci před závodem v Brazílii vyřešíme.
Jste před Brazílií hodně pozitivní?HK: Kromě závodu to byl v Austinu povzbuzující víkend, takže se cítím být dobře připravený. Auto je určitě rychlé. Je to fantazie jezdit, když se věci správně vyvíjejí. Pokud tedy vyřešíme potíže, které jsme měli v Austinu, pak máme určitě potenciál na dobrý výsledek.
Nemyslím si, že bychom mohli začít víkend lépe než minule, rozhodně ho ale lépe můžeme zakončit! Uvidíme, k čemu dojde. Mým cílem je pomoci týmu dosáhnout jejich cíle v šampionátu konstruktérů, takže na to budu tlačit až do konce.
Lotus E21 je podle Heikkiho Kovalainena skvělé auto (foto: Lotus F1 Team)
Co si myslíš o voze E21 po zkušenostech z jednoho víkendu?HK: E21 se chová dobře a hned vám poskytuje sebedůvěru k útočení, protože se o něj můžete hodně opřít, aniž by vám ustřelil. Je to fakt stabilní auto. To byl rozhodně jeden z důvodů, proč jsem se byl schopen do toho velmi rychle dostat. Je také skutečně šetrný vůči pneumatikám, čehož si při delších stintech opravdu všimnete. Celkově jde o skvělé auto.
Bylo to příjemné znovu pracovat s lidmi z Enstone?HK: Bylo to velmi přímočaré, bez žádných obtíží, což mi umožnilo soustředit se na auto a na závodění. Je zde pár známých tváři od dob, kdy jsem tady působil v minulosti, což vám také vždy pomáhá si přivyknout.
Čeho bys chtěl dosáhnout v posledním závodu roku 2013?HK: Pokusíme se o lepší neděli a získání lepšího výsledku. Do závodu šlo v Austinu o celkem hladký víkend, ale v Brazílii by to mohl být jiný příběh, takže uvidíme. Hlavní bude pokusit se o dobrý výsledek.
Auto na to má - viděli jsme to na Romainově výkonu v Austinu. Je to fakt příjemné jezdit, když má auto ten potenciál. Určitě nechci nic předpovídat. Může to být náročný víkend, nebo také skvělý - kdo ví?
Jen potřebujeme s vozem dobře pracovat, jako tomu bylo v Austinu, rychle se dostat do tempa, abychom byli před kvalifikací v dobré formě, a vyhnout se v závodu jakýmkoliv problémům. Lepší start a první kolo budou samozřejmě také pomocí. Pokud všechny tyto věci dáme dohromady, měli bychom odjet silný závod.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.
Max Verstappen z Red Bullu je známý svou přímočarostí a otevřeností, když přijde na hodnocení dění ve světě formule 1.
Pilot McLarenu si zakládá na férovém přístupu a přátelském vystupování, přesto by bylo chybou vnímat jeho slušnost jako nedostatek bojovnosti. Na trati je připraven tvrdě si jít za svým cílem.
Andrea Kimi Antonelli vstoupil do Formule 1 s velkými očekáváními a silnou podporou Mercedesu, který stojí za ním i v případě chyb. Šéf týmu Toto Wolff mu poskytuje plnou podporu, zatímco Valtteri Bottas, jako rezervní pilot a mentor, ochotně sdílí své zkušenosti.
Yuki Tsunoda po třech závodech v Red Bullu ukazuje potenciál, ale jeho plná adaptace ještě není dokončena. Rozdíl oproti Verstappenovi se projevuje nejen v rychlosti, ale i v práci s pneumatikami, stabilitě a konzistenci výkonu.
Šéf Aston Martinu Andy Cowell přiznal, že nové aerodynamické zařízení týmu jim od svého spuštění výrazně rozšířilo obzory. Podle jeho slov poskytl nový větrný tunel cenné poznatky, které Aston Martin plánuje využít k vývoji rychlejšího a konkurenceschopnějšího monopostu.
Gabriel Bortoleto přiznal, že přechod z vítězství v šampionátech F2 a F3 na závodění na chvostu startovního pole Formule 1 pro něj představuje značnou výzvu.
Red Bull Racing se v roce 2026 chystá představit vlastní pohonné jednotky, které vyvinul ve spolupráci s Fordem. Šéf týmu Christian Horner je nadšený z tohoto kroku, i když si je vědom rizika, které s ním souvisí.