Šéf Toro Rosso Franz Tost pro F1 Racing popisuje, jak je při výchově mladých talentů omezuje nedostatek testování. Zmiňuje se i o svých bývalých jezdcích, jako byli Scott Speed, Sébastien Bourdais či Ralf Schumacher. Proč je už nevídáváme v F1?
Narušuje nedostatek testování vaše snahy rozvíjet mladé jezdce?Franz Tost: Výkonnosti a poznání mladého jezdce pomáhá každé kolo, takže omezení testování je nevýhodou. Na simulátoru se některé věci nemůžete naučit - jak brzdit, jak zatáčet, jak zrychlovat. Musíte vyrazit na trať. Já bych více testů uvítal, ale testování je na druhou stranu drahé, proto ho uprostřed sezóny nemáme.
Jak důležitý je u pilotů talent? Nebo je to spíše o disciplíně a technice?FT: Talent je tou nejdůležitější věcí. Bez něj nemůžete vyhrávat závody či tituly. Jezdec však musí mít pro sport vášeň a žít pro něj 365 dní v roce. Disciplína je také důležitá - neznamená jen chodit však na schůzky, ale také podávat na dráze konzistentní výkony a nehavarovat při soubojích s ostatními jezdci.
Dal bys přednost dvěma zkušeným pilotům, kteří by oba chtěli být jedničkou, nebo dvěma nováčkům? Co působí větší bolehlav?FT: Pracoval jsem se zkušenými jezdci i s nováčky a užíval jsem si obojí. Pokud jsou odhodlaní, disciplinovaní, rychlí a úspěšní, pak mě z nich hlava nikdy nebolí.
Samozřejmě, že zkušeným jezdcům nemusíte tolik radit, jak se mají připravovat na závodní víkend, jak nakládat s mediálními a marketingovými závazky a jak pracovat s inženýry. U nováčků musíte více zacházet do detailů. Ale ať už máte jakéhokoliv jezdce, jde o velmi zajímavý úkol.
Šéf Toro Rosso - Franz Tost (foto: Scuderia Torro Rosso)
Kdo rozhoduje o jezdecké sestavě Toro Rosso - ty nebo Helmut Marko?FT: Nejvíce do toho promlouvá samotný jezdec - pokud předvede opravdu dobré výkony, pak dostane místo. Konečné slovo v otázce pilotů má u obou týmů Red Bull.
Sébastien Bourdais dominoval šampionátu IndyCar v době, kdy přišel do Toro Rosso. Co se u něj pokazilo?FT: Mysleli jsme si, že bude snadnější vychovat mladého jezdce, pokud budou mít po svém boku někoho zkušenějšího, a Sébastien si moc přál přijít do F1. Ale nefungovalo to, protože nejdříve Vettel a pak i Buemi byli rychlejší než on. Zkrátka to nebyl jeho svět.
Proč jste vyhodili Scotta Speeda? Scházely mu peníze nebo rychlost?FT: Nepodával takové výkony, jaké jsme očekávali. To je důvod, proč jsme vzali jiného pilota.
Jak se ti povedlo získávat takové výhodné smlouvy pro Ralfa Schumachera, když ses o něj staral?FT: (Smích) Většinu z nich udělal Willi Weber, pro kterého jsem pracoval. Ale Ralf byl šikovný, rychlý pilot. Řídil jsem tým WTS, za který jezdil v F3 a hned od počátku byl opravdu rychlý. Vyhrál v Macau, a když přešel do Formule Nippon, mnohokrát zvítězil, přestože žádnou z tratí neznal. Ralf byl na to vyhrát šampionát F1, ale žel byl ve špatný čas na špatném místě.
Libí se ti hudba Jaimeho Alguersuariho?FT: Jeho hudbu jsem žel slyšel pouze jednou. Měli jsme v létě party a Jaime dělal DJ. Hrál přitom něco ze své hudby. Moc o tom druhu hudby nevím, ale naši zaměstnanci všichni tancovali, takže musela být dobrá.
Výběr jezdců není v režii Toro Rosso - konečné rozhodnutí je na Red Bullu(foto: Scuderia Toro Rosso)
Naháníš opravdu takovou hrůzu, jak si lidé myslí?FT: (Smích) Má nálada závisí na naši výkonnosti - pokud podáme špatný výkon, pak ji mám špatnou. Když si vedeme dobře, pak si myslím, že jsem tou nejpřátelštější osobností.
Jak se Toro Rosso jako jeden z menších týmů dívá na nové motory pro rok 2014?FT: Myslím, že jsou zapotřebí - V8 motory jsme měli už dlouho. F1 je vrcholem motorsportu a musí předvádět nové technologie. 1,6litrový V6 přeplňovaný motor v kombinaci se systémy pro rekuperaci energie je tou správnou cestou, protože silniční vozy také míří tímto směrem.
Z finančního pohledu to bude pro menší týmy, jako jsme my velkou výzvou, protože celý balík bude dražší. Krom toho mi jde hlavně o to, aby nové motory měly dobrý zvuk, protože to je důležité pro fanoušky.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.