Šéf Toro Rosso Franz Tost pro F1 Racing popisuje, jak je při výchově mladých talentů omezuje nedostatek testování. Zmiňuje se i o svých bývalých jezdcích, jako byli Scott Speed, Sébastien Bourdais či Ralf Schumacher. Proč je už nevídáváme v F1?
Narušuje nedostatek testování vaše snahy rozvíjet mladé jezdce?Franz Tost: Výkonnosti a poznání mladého jezdce pomáhá každé kolo, takže omezení testování je nevýhodou. Na simulátoru se některé věci nemůžete naučit - jak brzdit, jak zatáčet, jak zrychlovat. Musíte vyrazit na trať. Já bych více testů uvítal, ale testování je na druhou stranu drahé, proto ho uprostřed sezóny nemáme.
Jak důležitý je u pilotů talent? Nebo je to spíše o disciplíně a technice?FT: Talent je tou nejdůležitější věcí. Bez něj nemůžete vyhrávat závody či tituly. Jezdec však musí mít pro sport vášeň a žít pro něj 365 dní v roce. Disciplína je také důležitá - neznamená jen chodit však na schůzky, ale také podávat na dráze konzistentní výkony a nehavarovat při soubojích s ostatními jezdci.
Dal bys přednost dvěma zkušeným pilotům, kteří by oba chtěli být jedničkou, nebo dvěma nováčkům? Co působí větší bolehlav?FT: Pracoval jsem se zkušenými jezdci i s nováčky a užíval jsem si obojí. Pokud jsou odhodlaní, disciplinovaní, rychlí a úspěšní, pak mě z nich hlava nikdy nebolí.
Samozřejmě, že zkušeným jezdcům nemusíte tolik radit, jak se mají připravovat na závodní víkend, jak nakládat s mediálními a marketingovými závazky a jak pracovat s inženýry. U nováčků musíte více zacházet do detailů. Ale ať už máte jakéhokoliv jezdce, jde o velmi zajímavý úkol.
Šéf Toro Rosso - Franz Tost (foto: Scuderia Torro Rosso)
Kdo rozhoduje o jezdecké sestavě Toro Rosso - ty nebo Helmut Marko?FT: Nejvíce do toho promlouvá samotný jezdec - pokud předvede opravdu dobré výkony, pak dostane místo. Konečné slovo v otázce pilotů má u obou týmů Red Bull.
Sébastien Bourdais dominoval šampionátu IndyCar v době, kdy přišel do Toro Rosso. Co se u něj pokazilo?FT: Mysleli jsme si, že bude snadnější vychovat mladého jezdce, pokud budou mít po svém boku někoho zkušenějšího, a Sébastien si moc přál přijít do F1. Ale nefungovalo to, protože nejdříve Vettel a pak i Buemi byli rychlejší než on. Zkrátka to nebyl jeho svět.
Proč jste vyhodili Scotta Speeda? Scházely mu peníze nebo rychlost?FT: Nepodával takové výkony, jaké jsme očekávali. To je důvod, proč jsme vzali jiného pilota.
Jak se ti povedlo získávat takové výhodné smlouvy pro Ralfa Schumachera, když ses o něj staral?FT: (Smích) Většinu z nich udělal Willi Weber, pro kterého jsem pracoval. Ale Ralf byl šikovný, rychlý pilot. Řídil jsem tým WTS, za který jezdil v F3 a hned od počátku byl opravdu rychlý. Vyhrál v Macau, a když přešel do Formule Nippon, mnohokrát zvítězil, přestože žádnou z tratí neznal. Ralf byl na to vyhrát šampionát F1, ale žel byl ve špatný čas na špatném místě.
Libí se ti hudba Jaimeho Alguersuariho?FT: Jeho hudbu jsem žel slyšel pouze jednou. Měli jsme v létě party a Jaime dělal DJ. Hrál přitom něco ze své hudby. Moc o tom druhu hudby nevím, ale naši zaměstnanci všichni tancovali, takže musela být dobrá.
Výběr jezdců není v režii Toro Rosso - konečné rozhodnutí je na Red Bullu(foto: Scuderia Toro Rosso)
Naháníš opravdu takovou hrůzu, jak si lidé myslí?FT: (Smích) Má nálada závisí na naši výkonnosti - pokud podáme špatný výkon, pak ji mám špatnou. Když si vedeme dobře, pak si myslím, že jsem tou nejpřátelštější osobností.
Jak se Toro Rosso jako jeden z menších týmů dívá na nové motory pro rok 2014?FT: Myslím, že jsou zapotřebí - V8 motory jsme měli už dlouho. F1 je vrcholem motorsportu a musí předvádět nové technologie. 1,6litrový V6 přeplňovaný motor v kombinaci se systémy pro rekuperaci energie je tou správnou cestou, protože silniční vozy také míří tímto směrem.
Z finančního pohledu to bude pro menší týmy, jako jsme my velkou výzvou, protože celý balík bude dražší. Krom toho mi jde hlavně o to, aby nové motory měly dobrý zvuk, protože to je důležité pro fanoušky.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.