Šéf Toro Rosso Franz Tost pro F1 Racing popisuje, jak je při výchově mladých talentů omezuje nedostatek testování. Zmiňuje se i o svých bývalých jezdcích, jako byli Scott Speed, Sébastien Bourdais či Ralf Schumacher. Proč je už nevídáváme v F1?
Narušuje nedostatek testování vaše snahy rozvíjet mladé jezdce?Franz Tost: Výkonnosti a poznání mladého jezdce pomáhá každé kolo, takže omezení testování je nevýhodou. Na simulátoru se některé věci nemůžete naučit - jak brzdit, jak zatáčet, jak zrychlovat. Musíte vyrazit na trať. Já bych více testů uvítal, ale testování je na druhou stranu drahé, proto ho uprostřed sezóny nemáme.
Jak důležitý je u pilotů talent? Nebo je to spíše o disciplíně a technice?FT: Talent je tou nejdůležitější věcí. Bez něj nemůžete vyhrávat závody či tituly. Jezdec však musí mít pro sport vášeň a žít pro něj 365 dní v roce. Disciplína je také důležitá - neznamená jen chodit však na schůzky, ale také podávat na dráze konzistentní výkony a nehavarovat při soubojích s ostatními jezdci.
Dal bys přednost dvěma zkušeným pilotům, kteří by oba chtěli být jedničkou, nebo dvěma nováčkům? Co působí větší bolehlav?FT: Pracoval jsem se zkušenými jezdci i s nováčky a užíval jsem si obojí. Pokud jsou odhodlaní, disciplinovaní, rychlí a úspěšní, pak mě z nich hlava nikdy nebolí.
Samozřejmě, že zkušeným jezdcům nemusíte tolik radit, jak se mají připravovat na závodní víkend, jak nakládat s mediálními a marketingovými závazky a jak pracovat s inženýry. U nováčků musíte více zacházet do detailů. Ale ať už máte jakéhokoliv jezdce, jde o velmi zajímavý úkol.
Šéf Toro Rosso - Franz Tost (foto: Scuderia Torro Rosso)
Kdo rozhoduje o jezdecké sestavě Toro Rosso - ty nebo Helmut Marko?FT: Nejvíce do toho promlouvá samotný jezdec - pokud předvede opravdu dobré výkony, pak dostane místo. Konečné slovo v otázce pilotů má u obou týmů Red Bull.
Sébastien Bourdais dominoval šampionátu IndyCar v době, kdy přišel do Toro Rosso. Co se u něj pokazilo?FT: Mysleli jsme si, že bude snadnější vychovat mladého jezdce, pokud budou mít po svém boku někoho zkušenějšího, a Sébastien si moc přál přijít do F1. Ale nefungovalo to, protože nejdříve Vettel a pak i Buemi byli rychlejší než on. Zkrátka to nebyl jeho svět.
Proč jste vyhodili Scotta Speeda? Scházely mu peníze nebo rychlost?FT: Nepodával takové výkony, jaké jsme očekávali. To je důvod, proč jsme vzali jiného pilota.
Jak se ti povedlo získávat takové výhodné smlouvy pro Ralfa Schumachera, když ses o něj staral?FT: (Smích) Většinu z nich udělal Willi Weber, pro kterého jsem pracoval. Ale Ralf byl šikovný, rychlý pilot. Řídil jsem tým WTS, za který jezdil v F3 a hned od počátku byl opravdu rychlý. Vyhrál v Macau, a když přešel do Formule Nippon, mnohokrát zvítězil, přestože žádnou z tratí neznal. Ralf byl na to vyhrát šampionát F1, ale žel byl ve špatný čas na špatném místě.
Libí se ti hudba Jaimeho Alguersuariho?FT: Jeho hudbu jsem žel slyšel pouze jednou. Měli jsme v létě party a Jaime dělal DJ. Hrál přitom něco ze své hudby. Moc o tom druhu hudby nevím, ale naši zaměstnanci všichni tancovali, takže musela být dobrá.
Výběr jezdců není v režii Toro Rosso - konečné rozhodnutí je na Red Bullu(foto: Scuderia Toro Rosso)
Naháníš opravdu takovou hrůzu, jak si lidé myslí?FT: (Smích) Má nálada závisí na naši výkonnosti - pokud podáme špatný výkon, pak ji mám špatnou. Když si vedeme dobře, pak si myslím, že jsem tou nejpřátelštější osobností.
Jak se Toro Rosso jako jeden z menších týmů dívá na nové motory pro rok 2014?FT: Myslím, že jsou zapotřebí - V8 motory jsme měli už dlouho. F1 je vrcholem motorsportu a musí předvádět nové technologie. 1,6litrový V6 přeplňovaný motor v kombinaci se systémy pro rekuperaci energie je tou správnou cestou, protože silniční vozy také míří tímto směrem.
Z finančního pohledu to bude pro menší týmy, jako jsme my velkou výzvou, protože celý balík bude dražší. Krom toho mi jde hlavně o to, aby nové motory měly dobrý zvuk, protože to je důležité pro fanoušky.
Max Verstappen se ani po skončení sezóny F1 nezastavil a už se objevil za volantem závodního vozu. Zdá se, že jeho vášeň pro rychlost stále hoří naplno.
Formule 1 se po letech vrací na portugalskou půdu. Fanoušky čeká návrat atraktivní destinace, která se v sezonách 2027 a 2028 znovu objeví v kalendáři královny motorsportu.
Charles Leclerc se ohlíží za sezonou 2025 s kombinací spokojenosti a kritického pohledu. Poté přinesl svůj pohled na budoucnost.
První sezona Lewise Hamiltona ve Ferrari byla poznamenána výzvami a adaptací na nový tým, přičemž výrazné úspěchy se objevily jen zřídka. Insideři odhalili, jaký je skutečný stav vztahů a atmosféra uvnitř týmu.
Třídenní akce McLaren F1 Teamu a společnosti Allwyn proměnila pražské Holešovice v interaktivní centrum Formule 1. Fanouškům nabídla bezplatný a otevřený pohled do světa F1.
Honda Racing poprvé poodhalila zvukovou identitu své pohonné jednotky pro Formuli 1 od roku 2026. Krátká zvuková ukázka nabízí autentický náhled na to, jaký projev budou mít monoposty nové generace
Lando Norris převzal v Taškentu trofej za titul mistra Formule 1 v sezóně 2025. Ceremoniál završil jeho úspěšnou sezonu a oslavil triumf McLarenu v Poháru konstruktérů.
Dosavadní prezident FIA si zajistil další čtyřleté funkční období v čele federace. Pokračuje tak kontinuita vedení jedné z klíčových institucí světového motorsportu.
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.