V letošní sezóně naposledy zazní zvuk 2,4litrových osmiválců s přirozeným sáním. Šéf traťového provozu společnosti Renault Sport F1 - Remi Taffin - hovoří o tom, co se během té doby naučili, co bylo přeneseno do silničních vozů nebo navzájem mezi jejich F1 zákazníky.
Blížíme se ke konci V8 éry v F1. Naučil se Renault něco, co by mohl přímo přenést do své divize silničních vozidel?Remi Taffin: Hodně jsme pracovali na tření F1 V8 motoru, protože byl provozován ve velmi vysokých otáčkách. Přínos této technologie šel do silničních vozidel.
Dalším bodem je, že Renault odvedl spoustu práce na elektrických součástech vozu. Když jsme poprvé v roce 2009 představili KERS, měli jsme dobrou příležitost se blíže spojit se skupinou Renault, pokud jde o elektromotory. Motor v Twizy [velmi štíhlé silniční vozidlo Renaultu] byl vyvinut na dynamometru Renault Sport F1, jednalo se o dobrý přenos technologie.
Není v tomto ohledu mírným zklamáním, že byl pohon na elektromotor v boxech příští rok zamítnut?RT: Vedly se diskuse o tom, že by vůz byl příliš tichý, ale abych byl fér, opravdu to pro nás není žádnou velkou výzvou, nic to nemění na tom, jak věci navrhujeme.
Letos končí éra atmosférických osmiválců (foto: Renault Sport F1)
Charlie Whiting se v Melbourne zmínil, že většina automobilek úzce spolupracuje s FIA. Jaké anomálie se objevily, které se při původním návrhu pravidel nepředpokládaly?RT: Je to pořád stejný příběh - i letos. Tento rok mám pravidla a snažíme se je co nejlépe optimalizovat. S Charliem a s FIA vedeme dobrý dialog. Vždy dochází k určitým drobným rozdílům, na které upozorní naši kluci provozující motor na brzdě s tím, aby se se něco v rámci vyšší spolehlivosti změnilo.
My se pak dotazujeme FIA: "Chtěli bychom udělat tohle, souhlasíte s tím, že to je OK?" Ale někdy si to nemůžete dovolit, protože už jsou daná pravidla. Je to občas trochu frustrující, ale tak už to zkrátka chodívá.
Pozornost se už několik let upírá k managementu motoru. Zajistí to hladký přechod na management výkonnosti v roce 2014? Jak se zkouší životnost dílů nových motorů, aniž by se vyzkoušeli během testování na dráze?RT: Pokud máte na mysli samotné pohonné jednotky, absence testování na dráze skutečně nepředstavuje žádný velký problém.
Je to dáno zaprvé tím, že máme v továrně k dispozici veškeré prostředky pro testování každého jednotlivého dílu. Ve voze už testujeme některé elektromotory, takže technologii známe. Dále máme dynamometr pro testování nastavení.
Největší otazník se vznáší nad integrací této pohonné jednotky do vozu, protože z vozu budete dostávat mnohem více energie: chladiče nového systému pro rekuperaci energie budou ještě větší, navíc máte systém pro chlazení vzduchu pro turbodmychadla.
V zákulisí a pod kapotou se nachází mnoho dalších věcí. Management energie je to, na co se těšíme, až začneme testovat.
Vývojové součásti V6 turbomotoru (foto: Renault Sport F1)
Zákaznické týmy
Hovořil s vámi někdo ze zákazníků o nějakých svých abnormálních návrzích na uspořádání - jako například, kde by rádi umístili pohonné ústrojí pro rok 2014? Nebo si myslíš, že to bude v poli standardní?RT: Řekl bych, že ne, protože jsme s týmy od počátku seděli za stolem, abychom porozuměli tomu, jak dostaneme novou pohonnou jednotku do auta a která instalace bude ta nejlepší.
Naučili jste se něco jiného od menšího týmu jako Caterham než od zákazníků typu Red Bullu? Například mapy motoru?RT: Protože Red Bull a Lotus jsou na špici, tak často věci dělají celkem odlišně než Caterham nebo možná než Williams. Je ale zajímavé, že [Caterham či Williams] mohou provozovat motor trochu jinak, a díky tomu odhalíte určité nové oblasti, na nichž můžete pracovat.
U Caterhamu mohou pracovat na jedné specifické oblasti, na níž by se větší tým s ohledem na efektivitu zatím nesoustředil. Takže ano, je fér říci, že občas přijdeme u menších týmů na nové věci, protože pracují s prostředky, které mají.
K přenosu poznatků dochází v omezené míře i mezi zákazníky Renaultu (foto: Renault Sport F1)
A dostane se to občas k ostatním zákazníkům?RT: Máme politiku, podle níž to, co se naučíme u jednoho týmu, tak u něj také zůstává. Pokud však přijdeme u motoru u jednoho týmu na něco, co můžeme přenést k ostatním, pak je na nich, aby se rozhodli, zda půjdou tímto vývojovým směrem.
Když se podíváte na foukání z výfuků v roce 2011, vyvinuli jsme spoustu motorových map, které v té době používal Lotus. Když se na tento koncept podívali u Red Bullu, my jsme už věděli, co můžeme udělat. Počkali jsme však na to, až se tímto směrem bude chtít vydat tým.
McLaren před závěrečnou Velkou cenou sezony zvolil neobvyklý způsob, jak podpořit svého jezdce Landa Norrise. Na startovní pásku se objevila drobná, osobní zpráva, která měla Norrisovi dodat klid a motivaci v okamžiku, kdy šlo o hodně.
Max Verstappen se ani po skončení sezóny F1 nezastavil a už se objevil za volantem závodního vozu. Zdá se, že jeho vášeň pro rychlost stále hoří naplno.
Formule 1 se po letech vrací na portugalskou půdu. Fanoušky čeká návrat atraktivní destinace, která se v sezonách 2027 a 2028 znovu objeví v kalendáři královny motorsportu.
Charles Leclerc se ohlíží za sezonou 2025 s kombinací spokojenosti a kritického pohledu. Poté přinesl svůj pohled na budoucnost.
První sezona Lewise Hamiltona ve Ferrari byla poznamenána výzvami a adaptací na nový tým, přičemž výrazné úspěchy se objevily jen zřídka. Insideři odhalili, jaký je skutečný stav vztahů a atmosféra uvnitř týmu.
Třídenní akce McLaren F1 Teamu a společnosti Allwyn proměnila pražské Holešovice v interaktivní centrum Formule 1. Fanouškům nabídla bezplatný a otevřený pohled do světa F1.
Honda Racing poprvé poodhalila zvukovou identitu své pohonné jednotky pro Formuli 1 od roku 2026. Krátká zvuková ukázka nabízí autentický náhled na to, jaký projev budou mít monoposty nové generace
Lando Norris převzal v Taškentu trofej za titul mistra Formule 1 v sezóně 2025. Ceremoniál završil jeho úspěšnou sezonu a oslavil triumf McLarenu v Poháru konstruktérů.
Dosavadní prezident FIA si zajistil další čtyřleté funkční období v čele federace. Pokračuje tak kontinuita vedení jedné z klíčových institucí světového motorsportu.
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.