Lotus F1 Team na svých webových stránkách přinesl zajímavý rozhovor s technickým ředitelem, Jamesem Allisonem. Ten k Barceloně, tedy okruhu podobnému tomu v Sakhiru, vzhlíží s optimismem.
Otázka: Jaký je váš technický pohled před prvním evropským závodem sezony?James Allison: Máme poměrně dobré umístění. Barcelona je v mnoha ohledech velmi podobná Bahrajnu, je náročná na pneumatiky a občas to ve vysoké rychlosti dost hodí. Není to zde tak zřejmý zápřah pro zadní gumy jako v Bahrajnu.
Přesto je to okruh, který je výzvou pro gumy, které byly silnou stránkou naší E21. Říká se, že start tak zvané evropské části šampionátu, na kterém hodně týmů představí spoustu novinek, by mohl trochu zamíchat s pořadím.
O: Když se podíváme na novinky, co máme připraveného ve skříni pro Katalánsko?JA: Nic revolučního, ale pár jich je a měly by nám pomoci jezdit rychleji. Máme nové detaily na bočnici předního křídla, novou aerodynamiku kolem zadních bubnů, úpravy difuzoru a odlišnou horní část zadního křídla. Takže je zde pár věcí, které by nám měly pomoci.
O: Výběr gum pro Barcelonu je odlišný od dvou minulých sezon a tvrdá směs byl upravena. Vaše názory?JA: Tvrdou a měkkou směs Pirelli jsme používali v několika minulých letech, takže jsme poměrně překvapeni, že zvolili více konzervativní tvrdou a střední pro tuto sezonu, ačkoliv byla tvrdá směs upravena ve srovnání s tím, co jsme používali v roce 2013 doposud.
Nová tvrdá směs je podobná loňským gumám, když svůj nejlepší grip dává při nižších teplotách než ta, se kterou jsme začali tento rok. Více také odpovídá provoznímu rámci dalších směsí používaných tento rok. Pro nás by to v závodě mělo pracovat dobře a rozdíl mezi option a prime by měl být v kvalifikacích menší než v předešlých letech. Dává vám to tak větší možnosti jak se poprat s Q1 a Q2.
Mechanici Lotusu v Bahrajnu při výměně pneumatik
O: Jaký výkon očekáváte od tohoto závodu?JA: Ve Španělsku bude určitě chladněji než v Bahrajnu, ale nebude to o nějak moc. Je to závod, ve kterém výsledek není determinován pouze tím, jestli stojíte na pole position, ale spíše tím, jak moc vysoko na roštu stojíte, jak dobré je vaše auto v závodním režimu, jak zvládáte gumy a vaší závodní strategií.
V předsezonních testech jsme poslední den barcelonských testů odjeli jednu z nejlepších simulačních jízd. Ale je vždy těžké odhadnout, co ostatní v testech dělají a už je to také pár měsíců zpátky.
O: Je fér si přiznat, že týmy trať v Barceloně poměrně dobře znají. Jak to ovlivní věci?JA: Znalost tratě znamená, že nemusíte hledat nastavení pro věci jako je výška, rozložení hmotnosti, aerodynamické vyvážení a nebo tuhost pružin, protože zhruba víte, kde chcete být a je to otázka spíše jemného vyladění než hledání od základů. Všichni ten okruh známe docela dobře...
Kimi se v bahrajnské kvalifikaci, hlavně pak v Q3, trápil
O: Co bylo špatně v kvalifikaci v Bahrajnu?JA: Nezvládli jsme napodobit náš čas z Q2 a to i přesto, že Kimi cítil, že odjel dobré kolo. Na špici je to tak těsné, že i nejmenší drobnost může dělat rozdíl. Může to být malý rozdíl v teplotě trati, malá odchylka mezi sety pneumatik, změna směru větru nebo v jeho síle.
Může to být také způsob, jakým si jezdec připraví gumy ve výjezdovém kole, to vše může rozhodovat. Naštěstí to bylo na trati, na které to nemělo na konečný výsledek vliv, podium je zde totiž možné z přední řady i odkudkoliv odjinud.
O: Romain měl v Bahrajnu mnohem lepší závod - může už to tak zůstat trvale?JA: Věříme, že krok kupředu v Bahrajnu byl skutečný a že to bylo něco, v čem můžeme pokračovat a co Romainovi dovolí ukázat, co v něm je.
Co můžeme realisticky očekávat v Barceloně?JA: Vzhledem k naší předsezónní formě na okruhu a poměrně slušným výkonům ve všech čtyřech dosavadních závodech do Španělska míříme s vírou v dobrý závod.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.