Poté, co nový Lotus E21 absolvoval první testy na dráze, technický ředitel stáje, James Allison, promluvil jak na tom tým je a co se bude dít v budoucnu.
Jak užitečný byl první týden testů v Jerezu?Zimní testy jsou nesmírně drahocenné. Máme jen 12 dní na odzkoušení velmi komplexního auta. 12 dní na to, abychom se ujistili, že auto i tým budou připraveni až přijedeme do Melbourne.
Jerez týmům nabízí čtyři dny garantovaného dobrého počasí a náročnou trať, která vyzkouší auto jak po stránce spolehlivosti tak i po stránce výkonnosti. První test opouštíme v dobré náladě, když jsme se dozvěděli, že E21 vypadá konkurenceschopně a rozumně spolehlivě.
Jaké jsou první poznatky ohledně gum Pirelli pro rok 2013?Pirelli změnilo jak vnitřní konstrukci gum tak i směs běhounů gum. V minulosti se snažili zlepšit schopnost gum zvládat brždění a zatížení v zatáčkách současně, pak se snažili zaručit vzrušující závody pomocí měkčích směsí gum, které během používání nabízely rapidní degradaci časů na kolo.
Co jsme zatím mohli vidět, tak konstrukční změny jsou užitečné a my přizpůsobíme náš setup, abychom z nich dostali co nejvíc. Co se týče výběru směsí, tak jsme spokojeni se směrem, kterým se Pirelli ubírá a výzvou pro nás zůstává, jak z gum vytěžit více než konkurence.
James Allison se šéfem Lotusu, Ericem Boullierem, při představení loňského monopostu
Teď je za námi první test, co na tým čeká?Hlavním bodem aktivity mezi přítomností a Melbourne je postavit dostatek zásob, abychom mohli jít závodit. Zde v Jerezu jsme používali pouze jedno šasi, ale za měsíc budeme potřebovat mít přpraveny čtyři. Převodovky, zavěšení, karosérie a tisíce malých částí, to vše budeme muset mít, abychom mohli začít závodit.
Ve stejném čase budeme zuřivě budovat klíčový set upgradů pro Melbourne, díky kterému zůstaneme konkurenceschopní. Zatímco lidé v továrně budou na tomto pracovat, cestující část týmu se zúčastní dvou zbývajících testů. Budou auto zkoušet tak tvrdě jak jen to bude možné, aby se ujistili, že jsme zesílili jeho přednosti a minimalizovali jeho slabiny předtím, než ho použijeme naostro.
Auto v Jerezu vloni vypadalo dobře, ale pak tým musel přestat s testy po půl dni v Barceloně. Máte nějaké obavy před testy v Katalánsku?Vloni jsme měli problém, protože jsme špatně navrhli jednu spáru. Vytvořili jsme vzpěru zavěšení, která byla schopná odolat zatížení, pokud by byla udělána absolutně perfektně. Nicméně styl toho spojení bylo velmi těžké udělat dostatečně přesně na to, abyste dostali opakovatelný výkon z každého šasi. V Jerezu jsme jeli s šasi 01 a spára zavěšení v šasi byla dostatečně dobrá na to, aby zvládla zatížení.
V Barceloně jsme jeli s šasi 02 a spára zde byla udělána trochu jinak. Nebyla schopna vydržet zatížení, a tak konstantně selhávala. Jakmile jsme zjistili náš omyl, ihned jsme změnili tu spáru tak, že byla schopna vydržet potřebné zatížení bez nějakých problémů na každém šasi. Na E21 jsme této oblasti věnovali zvláštní pozornost, takže neočekáváme opakování nějakého drama.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.