Poté, co nový Lotus E21 absolvoval první testy na dráze, technický ředitel stáje, James Allison, promluvil jak na tom tým je a co se bude dít v budoucnu.
Jak užitečný byl první týden testů v Jerezu?Zimní testy jsou nesmírně drahocenné. Máme jen 12 dní na odzkoušení velmi komplexního auta. 12 dní na to, abychom se ujistili, že auto i tým budou připraveni až přijedeme do Melbourne.
Jerez týmům nabízí čtyři dny garantovaného dobrého počasí a náročnou trať, která vyzkouší auto jak po stránce spolehlivosti tak i po stránce výkonnosti. První test opouštíme v dobré náladě, když jsme se dozvěděli, že E21 vypadá konkurenceschopně a rozumně spolehlivě.
Jaké jsou první poznatky ohledně gum Pirelli pro rok 2013?Pirelli změnilo jak vnitřní konstrukci gum tak i směs běhounů gum. V minulosti se snažili zlepšit schopnost gum zvládat brždění a zatížení v zatáčkách současně, pak se snažili zaručit vzrušující závody pomocí měkčích směsí gum, které během používání nabízely rapidní degradaci časů na kolo.
Co jsme zatím mohli vidět, tak konstrukční změny jsou užitečné a my přizpůsobíme náš setup, abychom z nich dostali co nejvíc. Co se týče výběru směsí, tak jsme spokojeni se směrem, kterým se Pirelli ubírá a výzvou pro nás zůstává, jak z gum vytěžit více než konkurence.
James Allison se šéfem Lotusu, Ericem Boullierem, při představení loňského monopostu
Teď je za námi první test, co na tým čeká?Hlavním bodem aktivity mezi přítomností a Melbourne je postavit dostatek zásob, abychom mohli jít závodit. Zde v Jerezu jsme používali pouze jedno šasi, ale za měsíc budeme potřebovat mít přpraveny čtyři. Převodovky, zavěšení, karosérie a tisíce malých částí, to vše budeme muset mít, abychom mohli začít závodit.
Ve stejném čase budeme zuřivě budovat klíčový set upgradů pro Melbourne, díky kterému zůstaneme konkurenceschopní. Zatímco lidé v továrně budou na tomto pracovat, cestující část týmu se zúčastní dvou zbývajících testů. Budou auto zkoušet tak tvrdě jak jen to bude možné, aby se ujistili, že jsme zesílili jeho přednosti a minimalizovali jeho slabiny předtím, než ho použijeme naostro.
Auto v Jerezu vloni vypadalo dobře, ale pak tým musel přestat s testy po půl dni v Barceloně. Máte nějaké obavy před testy v Katalánsku?Vloni jsme měli problém, protože jsme špatně navrhli jednu spáru. Vytvořili jsme vzpěru zavěšení, která byla schopná odolat zatížení, pokud by byla udělána absolutně perfektně. Nicméně styl toho spojení bylo velmi těžké udělat dostatečně přesně na to, abyste dostali opakovatelný výkon z každého šasi. V Jerezu jsme jeli s šasi 01 a spára zavěšení v šasi byla dostatečně dobrá na to, aby zvládla zatížení.
V Barceloně jsme jeli s šasi 02 a spára zde byla udělána trochu jinak. Nebyla schopna vydržet zatížení, a tak konstantně selhávala. Jakmile jsme zjistili náš omyl, ihned jsme změnili tu spáru tak, že byla schopna vydržet potřebné zatížení bez nějakých problémů na každém šasi. Na E21 jsme této oblasti věnovali zvláštní pozornost, takže neočekáváme opakování nějakého drama.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.