Lewis Hamilton, jenž přestoupil z McLarenu k Mercedesu, v rozhovoru pro oficiální web Formule 1 hovoří o své havárii, pocitech z vozu a z nového týmu po prvních jízdách v Jerezu. Komu z nových šéfů se zodpovídá a jak hodnotí své bývalé šéfy?
Lewisi, hodil jsi po dvou nocích spánku a hodně produktivním druhém testovacím dnu středeční havárii za hlavu?Lewis Hamilton: Ale, ten středeční zážitek nebyl ničím zvláštní. Byl to těžký den, ale ve skutečnosti nic zvláštního.
Byl to celkem tvrdý náraz. Je to tak lehké hodit to za hlavu?LH: Náraz to by - a rozhodně jsem to cítil. Ale ve své kariéře jsem už zažil spousty havárií, takže to byl jen jeden z dalších.
Říkal jsi, že máš pohmožděnou nohou, ale nic vážného?LH: Ne, vůbec ne. Další den už jsem trénoval.
Takže zatím žádné záchvaty paniky či bezesné noci kvůli tvému rozhodnutí přestoupit k Mercedesu?LH: Ne, ne. Nežiju v lítosti. Když učiním rozhodnutí, na které jsem měl čas, už o tom obvykle nikdy znovu nepřemýšlím. Když se rozhodujete náhle z rozmaru, pak toho můžete litovat, ale já toho nelituji. Můj spánek je fantastický!
Odlet z hnízda byl uváděn jako hlavní důvod přestupu. Je Mercedes místem, kde budeš moci vybudovat své vlastní hnízdo?LH: Ano, myslím, že jo. Zatím to tady miluji. Tým je skvělý. Všichni jsou tak přátelští a je to fantastický pocit pracovat s novou skupinou lidí. Upřímně cítím, že by tohle mohlo být pro mě místem, kde může vyrůst něco nového.
První kilometry Lewise Hamiltona s Mercedesem F1 W04 (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Byl jsi překvapen zájmem tolik lidí o tvou kariéru, když vyjadřovali své podezření, že naskakuješ do nesprávné lodi?LH: No, nepřekvapilo mě to. Lidé takoví jsou. Když se k něčemu schyluje, někteří lidé cítí, že mají právo to komentovat. To mě opravdu neobtěžuje.
Řekl jsi, že v Mercedesu jsi kvůli maratonu, ne kvůli sprintu. Už jsi někdy běžel maraton, abys věděl, o čem mluvíš?LH: Uběhl jsem půlmaraton. Jednou zaslechl to vyjádření a myslel jsem si, že bych tak mohl vhodně popsat svou situaci. Jsem tady na delší dobu.
Takže věříš, že máš dost energie na to, abys tu celou vzdálenost s Mercedesem zvládl - v řeči maratonu: plných 42 kilometrů?LH: Ale jo, doufám v to (smích).
Stále musíš mít čerstvě v mysli, jak se choval McLaren - auto, které v loňské sezóně vyhrálo sedm závodů. Jak si s ním ve srovnání stojí F1 W04?LH: No, první den jsem v podstatě ujel jen instalační kola před svou havárií. Druhý den byl hodně slibný. Cílem bylo ujet co nejvíce kilometrů - a my jsme zvládli 145 kol. To není špatné na jeden den práce.
Protože je dráha velmi drsná, v podstatě jsme jezdili s tvrdými a středně-tvrdými pneumatikami, takže moc na časy na kolo nehledíte. Je zcela jasné, že auto je v rané fázi. A protože nemůžu srovnávat s vozem Mercedesu pro rok 2012, musím začínat od nuly, což vyžaduje čas. Celkově mám pozitivní pocit a srovnávání s minulostí není mou záležitostí.
Nový tým, nový vůz, nová přilba (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Byl jsi překvapen vážnými problémy v obou z prvních dvou dní?LH: Nikdo z nás to nečekal. Samozřejmě že to bylo překvapení. Ale tak už to chodí. Když máte na voze závady, je to vždy překvapením.
Nyní je pozitivní přístup správný - tým si snad svou smůlu pro rok 2013 už vybral.LH: Doufám. Držte palce.
Kdybychom se znovu vrátili k McLarenu, hovořilo se o tom, že technický ředitel Paddy Lowe přestoupí z Wokingu do Brackley s tebou. Cítil by ses díky tomu v novém týmu lépe?LH: Já se už cítím dobře. Nemyslím si, kdyby přišel kdokoliv z McLarenu přišel, tak by mi poskytl lepší pocit. Cítim se dobře tam, kde jsem. Myslím, že když se k týmu po nějaké době přidají dobří, silní lidé, bude to pro nás jen pozitivní. Ale podle toho, co vím, tým momentálně zůstává takovým, jakým je.
V McLarenu jsi jednal pouze s týmovým šéfem Martinem Whitmarshem a někdy možná i s Ronem Dennisem. Nyní máš Rosse Brawna, Tota Wolffa a Nikiho Laudu. Ke komu se budeš obracet jako k prvnímu?LH: No, zodpovídám se Totovi a Rossovi - a také Nikimu. Dobré je, že se na ně mohu obracet. Martin byl fantastickým šéfem a bez Rona Dennise bych nebyl ve Formuli 1, takže jsem měl na dobré šéfy štěstí.
Rozděluješ své zprávy - technické záležitosti Rossovi a všechno ostatní Totovi?LH: Abych byl upřímný, hovořím s kýmkoliv, na koho nejdříve narazím. Když jsem v továrně, hovořím se všemi třemi - nebo hlavně s Rossem a s Totem, protože oni jsou ve spojení se všemi inženýry a mechaniky. Něco zmíním Totovi a pak to opakuji Rossovi - tlačím na to z obou stran.
V novém týmu se cítí dobře, přestupu nelituje, cílem jsou tituly (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Pomáhá to, že máte Nikiho - někoho, kdo byl také šampionem a kdo ví, jak pilot v F1 funguje?LH: Určitě to je přínos mít někoho, kdo ví, jak se ve voze cítím, kdo dokáže správně rozumět tomu, co říkám.
Jak tvá vysněná kariéra v Mercedesu? V roce 2013, 2014, 2015?LH: Mistr světa, mistr světa, mistr světa! To by byl ten sen. O ničem jiném nesním. Kdybych se každý den probouzel a nepracoval bych na tom, abych byl mistrem světa, pak by to byla ztráta času.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.
Zak Brown znovu rozdmýchal spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena a jeho možném odchodu z Red Bullu. Šéf McLarenu naznačil, že přestup k Mercedesu není mimo hru, čímž opět rozvířil dění v paddocku.
Oliver Bearman otevřeně promluvil o finančních obětech, které jeho rodina podstoupila, aby mu umožnila nastartovat závodní kariéru. Zároveň sdílel, jaký zlomový moment mu přinesl klíčovou příležitost a jak se musel psychicky připravit na náročnou debutovou sezónu ve Formuli 1 s týmem Haas.
Adrian Newey od svého příchodu do Aston Martinu před sezonou 2025 nezná odpočinek a pracuje naplno. Jeho cílem je co nejrychleji posunout tým mezi špičku formule 1.
Ferrari údajně připravuje vylepšení posilovače řízení u svého vozu SF-25 na nadcházející Velkou cenu Maďarska. Tato změna by mohla zlepšit ovladatelnost a výkon týmu na technickém okruhu.
Valtteri Bottas prozradil, že během povinné vojenské služby ve Finsku absolvoval výcvik ostřelovače, který mu pomohl lépe zvládat tlak i soustředění. Klid a přesnost z armády dnes využívá i v kokpitu formule.
Situace uvnitř Red Bullu se dál komplikuje. Ralf Schumacher je přesvědčen, že pokud se tým rychle nestabilizuje, Max Verstappen z něj odejde.
Yuki Tsunoda si při návštěvě italského jezera Como vybral slabší chvilku. Jeho mobilní telefon zmizel neznámo kam. Mladý japonský jezdec však situaci bere s nadhledem a místo paniky se obrátil na své fanoušky s prosbou o pomoc při hledání.
Známý komentátor F1 Martin Brundle rozebral rozhodnutí Christiana Hornera a poukázal na moment, který považuje za zásadní pochybení v řízení týmu Red Bull.
Jules Bianchi, kterému bylo tehdy jen 25 let, podlehl osudovým zraněním z nehody v Suzuce. Jeho smrt otřásla světem Formule 1 a přiměla k zásadním změnám v bezpečnosti.
Charles Leclerc si při desátém výročí úmrtí Julese Bianchiho připomněl jeho vliv na svou kariéru i osobní život. Byl pro něj nejen kmotrem a přítelem, ale také inspirací, která ho provází dodnes.