Niki Lauda v rozhovoru pro oficiální stránky Formule 1 hodnotí letošní sezónu a nejlepší jezdce. Zároveň vzpomíná na staré časy, kdy piloti nevěděli, zda se po závodech vrátí domů.
Niki, byla to úžasná sezóna, ale vzhledem k tomu, že v tomto sportu působíš déle než 40 let, taky tě letošní šampionát strhnul?Niki Lauda: Ano, tato sezóna byla výjimečná. Vzhledem k tomu, jak se to kvůli pneumatikám a vozům měnilo, to už nemohlo být lepší. Byla to ta nejzábavnější sezóna, jakou jsem viděl od té doby, co jsem přestal závodit, protože když závodíte, máte zcela jiný pohled.
Co se týče týmů, uchazeči o titul začali být zřejmí velmi pozdě. Proč myslíš, že tomu tak bylo?NL: Už jsme mnohokrát v minulosti slyšeli, že výkonnost týmů je cyklická. A je to tak jednoduché. Když nasadíte špatné pneumatiky, špatná křídla a špatnou aerodynamiku, pak se propadáte. V této sezóně jsme pozorovali mnoho cyklů, co se týče výkonnosti týmů. Red Bull byl nahoře a dole, Ferrari nahoře a dole, totéž McLaren. Čím jste chytřejší, tím je tento cyklus kratší.
Jak to, že to Red Bull ke konci dokázal otočit?NL: Na to se budete muset zeptat jich, ale já bych řekl, že to bylo tím, že byli těmi chytrými (smích)!
Je to vše zásluhou technického ředitele Adriana Neweyho?NL: Zřejmě jo. Ale buďme upřímní, tohle je teď všeobecně známo.
Co se stalo u Ferrari?NL: Nemám tušení. Tohle je Formule 1. Někteří to během jedné sezóny zvládnou otočit, jiní ne. To se stává v každém sportu. Zvnějšku není co vysvětlovat.
Red Bully letos opět ukázali všem soupeřům záda (foto: Scuderia Ferrari)
Před několika týdny jsi chválil Fernanda Alonsa jako toho nejvšestrannějšího pilota na roštu a později jsi řekl, že na pódiu v Austinu stáli tři nejlepší: Alonso, Sebastian Vettel a Lewis Hamilton. Kdo je podle tebe první z rovných?NL: Znovu, tohle je jednoduché. Je to ten, kdo vyhrál šampionát: Sebastian Vettel. A dokázal to navzdory veškerým nepříznivým věcem, kterým musel čelit. To, co předvedl v neděli v Brazílii, byla čistá vůle uspět.
Pokud se v takovém okamžiku potopíte, nejste tím správným. Věřím však zároveň, že Alonso je tím nejnadanějším závodníkem za obtížných okolností, i když auto není tak rychlé.
Alonso byl tak zklamaný po těsném souboji. I Christian Horner ocenil Španěla, který, zdá se, končil vždy na pódiu.NL: Pokud máte zkušenosti a rychlost jako Alonso, vždy budete nahoře. Příští rok bude znovu silný. Když to dokázal jednou, proč by toho neměl být opět schopen? Ví, jak na to. Ví, jak se každý rok zlepšovat - a v tomto sportu se každý rok zlepšovat musíte.
Krom tří velkých týmů, sepsal Lotus ten nejúspěšnější příběh?NL: V této sezóně jsme viděli celkem dost úspěšných příběhů, většina byla o pilotech. Například o Pastorovi Maldonadovi, který vyhrál Velkou cenu Španělska, a samozřejmě o Kimim Räikkönenovi. Byl výjimečný, a pak i to spojení s Lotusem.
Pódium v Austinu (foto: Red Bull Racing)
Hodně se hovořilo o dokumentu F1, který byl ukazován v Austinu - o "nebezpečných letech." Byl jsi jednou z hlavních součástí. Tehdy to bylo velmi riskantní.NL: ... a úplně odlišné osobnosti. Když jste z domova odjížděli na závody, nikdy jste si nemohli být jistí, že se v neděli vrátíte. Nesměli jste mít vůbec žádný strach, proto jsme mohli závodit. Strach a riziko už dnes nejsou součástí závodění. A díky Bohu za to. Zároveň však ty staré časy a hrdiny nemůžete srovnávat s těmi současnými.
Dal ses na závodění v F1, protože tě fascinovalo nebezpečí a rychlost. Udělal bys to dnes?NL: Samozřejmě, že ano. To je otázka! Vydělával bych desetkrát více než tehdy se zanedbatelným rizikem. Věřte mi, tohle bych ocenil (smích).
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.