Niki Lauda v rozhovoru pro oficiální stránky Formule 1 hodnotí letošní sezónu a nejlepší jezdce. Zároveň vzpomíná na staré časy, kdy piloti nevěděli, zda se po závodech vrátí domů.
Niki, byla to úžasná sezóna, ale vzhledem k tomu, že v tomto sportu působíš déle než 40 let, taky tě letošní šampionát strhnul?Niki Lauda: Ano, tato sezóna byla výjimečná. Vzhledem k tomu, jak se to kvůli pneumatikám a vozům měnilo, to už nemohlo být lepší. Byla to ta nejzábavnější sezóna, jakou jsem viděl od té doby, co jsem přestal závodit, protože když závodíte, máte zcela jiný pohled.
Co se týče týmů, uchazeči o titul začali být zřejmí velmi pozdě. Proč myslíš, že tomu tak bylo?NL: Už jsme mnohokrát v minulosti slyšeli, že výkonnost týmů je cyklická. A je to tak jednoduché. Když nasadíte špatné pneumatiky, špatná křídla a špatnou aerodynamiku, pak se propadáte. V této sezóně jsme pozorovali mnoho cyklů, co se týče výkonnosti týmů. Red Bull byl nahoře a dole, Ferrari nahoře a dole, totéž McLaren. Čím jste chytřejší, tím je tento cyklus kratší.
Jak to, že to Red Bull ke konci dokázal otočit?NL: Na to se budete muset zeptat jich, ale já bych řekl, že to bylo tím, že byli těmi chytrými (smích)!
Je to vše zásluhou technického ředitele Adriana Neweyho?NL: Zřejmě jo. Ale buďme upřímní, tohle je teď všeobecně známo.
Co se stalo u Ferrari?NL: Nemám tušení. Tohle je Formule 1. Někteří to během jedné sezóny zvládnou otočit, jiní ne. To se stává v každém sportu. Zvnějšku není co vysvětlovat.
Red Bully letos opět ukázali všem soupeřům záda (foto: Scuderia Ferrari)
Před několika týdny jsi chválil Fernanda Alonsa jako toho nejvšestrannějšího pilota na roštu a později jsi řekl, že na pódiu v Austinu stáli tři nejlepší: Alonso, Sebastian Vettel a Lewis Hamilton. Kdo je podle tebe první z rovných?NL: Znovu, tohle je jednoduché. Je to ten, kdo vyhrál šampionát: Sebastian Vettel. A dokázal to navzdory veškerým nepříznivým věcem, kterým musel čelit. To, co předvedl v neděli v Brazílii, byla čistá vůle uspět.
Pokud se v takovém okamžiku potopíte, nejste tím správným. Věřím však zároveň, že Alonso je tím nejnadanějším závodníkem za obtížných okolností, i když auto není tak rychlé.
Alonso byl tak zklamaný po těsném souboji. I Christian Horner ocenil Španěla, který, zdá se, končil vždy na pódiu.NL: Pokud máte zkušenosti a rychlost jako Alonso, vždy budete nahoře. Příští rok bude znovu silný. Když to dokázal jednou, proč by toho neměl být opět schopen? Ví, jak na to. Ví, jak se každý rok zlepšovat - a v tomto sportu se každý rok zlepšovat musíte.
Krom tří velkých týmů, sepsal Lotus ten nejúspěšnější příběh?NL: V této sezóně jsme viděli celkem dost úspěšných příběhů, většina byla o pilotech. Například o Pastorovi Maldonadovi, který vyhrál Velkou cenu Španělska, a samozřejmě o Kimim Räikkönenovi. Byl výjimečný, a pak i to spojení s Lotusem.
Pódium v Austinu (foto: Red Bull Racing)
Hodně se hovořilo o dokumentu F1, který byl ukazován v Austinu - o "nebezpečných letech." Byl jsi jednou z hlavních součástí. Tehdy to bylo velmi riskantní.NL: ... a úplně odlišné osobnosti. Když jste z domova odjížděli na závody, nikdy jste si nemohli být jistí, že se v neděli vrátíte. Nesměli jste mít vůbec žádný strach, proto jsme mohli závodit. Strach a riziko už dnes nejsou součástí závodění. A díky Bohu za to. Zároveň však ty staré časy a hrdiny nemůžete srovnávat s těmi současnými.
Dal ses na závodění v F1, protože tě fascinovalo nebezpečí a rychlost. Udělal bys to dnes?NL: Samozřejmě, že ano. To je otázka! Vydělával bych desetkrát více než tehdy se zanedbatelným rizikem. Věřte mi, tohle bych ocenil (smích).
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.
Po Velké ceně Kataru se na sociálních sítích strhla vlna nenávistných reakcí mířených na Kimiho Antonelliho, který se stal terčem urážek a kritiky.
Andrea Kimi Antonelli při závodě v Kataru přišel o čtvrté místo po chybě v deváté zatáčce, což umožnilo Landu Norrisovi získat cenné body v boji o titul. Mladý Ital popsal co se stalo.
Max Verstappen si na Velké ceně Kataru připsal klíčové vítězství, kterým souboj o titul protáhl do posledního závodu sezony. Za ním projel cílem Oscar Piastri a třetí Carlos Sainz.
Oscar Piastri zatím v Kataru ovládl všechny tréninky i kvalifikaci a potvrzuje návrat do vrcholné formy. McLaren připisuje jeho dominantní výkon kombinaci talentu jezdce a vozu dobře padnoucího k vysokopřilnavému okruhu.
Lewis Hamilton i Charles Leclerc během celého víkendu v Kataru zápasí s tím, jak z Ferrari SF-25 vyždímat jeho potenciál. Vůz, který na papíře sliboval rychlost a stabilitu, se na trati ukázal jako nepředvídatelný.
Oscar Piastri si zajistil pole position pro Velkou cenu Kataru před týmovým kolegou Landem Norrisem, který skončil druhý. Třetí místo obsadil obhájce titulu Max Verstappen, což připravuje napínavý souboj o vítězství v nedělním závodě.
Oscar Piastri ovládl sprint na Velké ceně Kataru Formule 1, když si po sebevědomém výkonu dojel pro vítězství. Lando Norris sice nedosáhl na čelo, ale připsal si cenné body a zároveň stáhl část náskoku Maxe Verstappena v šampionátu.