Hlavní provozní inženýr Williamsu Mark Gillan se ohlíží za poslední nevydařenou Velkou cenou Brazílie, která pro tým předčasně skončila. Zmiňuje se o pneumatikách pro rok 2013 a celkově hodnotí letošní výkonnost vozu FW34 a jejich pilotů.
Velká cena Brazílie skončila předčasně pro oba vozy. Čeho mohly vzhledem k rychlosti FW34 v trénincích a v kvalifikaci dosáhnout?Mark Gillan: Měli jsme s oběma vozy za cíl bodovat. Pastor a Bruno měli excelentní starty: Bruno byl v úvodní zatáčce v první desítce a Pastor po prvním kole osmý, ale žel oba odstoupili s velkým poškozením vozu.
Do Bruna narazil ve čtvrté zatáčce prvního kola Vettel a Pastor ztratil kontrolu nad vozem na obrubníku na výjezdu ze třetí zatáčky ve druhém kole. Poté, co v prvním získal osm míst. Bylo to zklamání vypadnout tak brzy s oběma vozy z velmi vzrušujícího závodu.
Pirelli přivezlo k závodu své středně-tvrdé a tvrdé směsi. Jaká byla jejich životnost během tréninků?MG: Za extrémně vysokých teplot dráhy - přes 50 °C, jsme v pátek pozorovali docela vysokou teplotní degradaci u obou pneumatik. Ta byla limitujícím faktorem, nikoliv vlastní opotřebení pneumatik.
Pirelli také poskytlo experimentální pneumatiky pro rok 2013, aby si je týmy v pátek mohly vyzkoušet. Co jste se o nich naučili?MG: Zaznamenali jsme zajímavé rozdíly mezi prototypy pneumatik pro rok 2013 a současnými konstrukcemi. Vzhledem k nejvyšším teplotám dráhy v pátek se však s předběžnými výsledky musí zacházet opatrně.
Pastor zmeškal vážení v sobotu během Q2, za což dostal napomenutí a následně byl odsunut o 10 míst na roštu. Jak vnímáš tu penalizaci?PM: Pastor si jednoduše nevšiml světel, protože nečekal, že bude povolán uprostřed Q2 na převážení, ale je fakt, že projel přes červené světlo, a proto bylo napomenutí nevyhnutelné. Po třech napomenutích byl odsun o 10 míst nevyhnutelný, což tým akceptoval.
Bruno Senna na startovním roštu v Brazílii (foto: Willams F1 Team)
Sezóna 2012 nyní skončila. Jak bys shrnul letošní výkonnost FW34? O kolik by byl vůz rychlejší, kdybyste jej nyní vzali zpět do Albert Parku?MG: Jsme potěšeni s výkonnosti vozu v této sezóně. FW34 představoval rozhodně velký pokrok ve srovnání s FW33. Sezóna byl jednou s nejtěsnějších v historii a tempo vývoje a úroveň konkurence byly vysoké.
Co se týče základní výkonnosti, většina týmů své vozy vylepšila o více než sekundu na kolo, skutečný užitek pramenil z porozumění pneumatikám a optimalizace vyvážení vozu pro výkonnost pneumatik - jak v kvalifikaci, tak i v závodě.
Jak bys shrnul letošní výkony třech pilotů Williamsu F1?MG: S našimi třemi piloty bylo potěšení pracovat. Určitě jsme jako tým prožili horší i lepší okamžiky, ale každý jezdec byl svým příspěvkem pro tým důležitý a úroveň detailů zpětné vazby a interakce se závodním týmem a personálem v továrně byla velmi důležitá.
Záď Williamsu FW34 Pastora Maldonada (foto: Williams F1 Team)
Popiš prosím, jakou výzvu představuje tato zima. V jaké fázi je auto pro rok 2013?MG: Stejně jako v roce 2012 chceme přes zimu a v sezóně 2013 vidět neustálé zlepšování týmů ve všech ohledech. Potřebujeme se poučit z letošních chyb a úspěchů a ujistit se, že všechno, co uděláme, bude co nejefektivnější. Návrh vozu a prvotní výroba dílů s delší dobou realizace probíhají podle plánu.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.