Hlavní provozní inženýr Williamsu Mark Gillan se ohlíží za poslední nevydařenou Velkou cenou Brazílie, která pro tým předčasně skončila. Zmiňuje se o pneumatikách pro rok 2013 a celkově hodnotí letošní výkonnost vozu FW34 a jejich pilotů.
Velká cena Brazílie skončila předčasně pro oba vozy. Čeho mohly vzhledem k rychlosti FW34 v trénincích a v kvalifikaci dosáhnout?Mark Gillan: Měli jsme s oběma vozy za cíl bodovat. Pastor a Bruno měli excelentní starty: Bruno byl v úvodní zatáčce v první desítce a Pastor po prvním kole osmý, ale žel oba odstoupili s velkým poškozením vozu.
Do Bruna narazil ve čtvrté zatáčce prvního kola Vettel a Pastor ztratil kontrolu nad vozem na obrubníku na výjezdu ze třetí zatáčky ve druhém kole. Poté, co v prvním získal osm míst. Bylo to zklamání vypadnout tak brzy s oběma vozy z velmi vzrušujícího závodu.
Pirelli přivezlo k závodu své středně-tvrdé a tvrdé směsi. Jaká byla jejich životnost během tréninků?MG: Za extrémně vysokých teplot dráhy - přes 50 °C, jsme v pátek pozorovali docela vysokou teplotní degradaci u obou pneumatik. Ta byla limitujícím faktorem, nikoliv vlastní opotřebení pneumatik.
Pirelli také poskytlo experimentální pneumatiky pro rok 2013, aby si je týmy v pátek mohly vyzkoušet. Co jste se o nich naučili?MG: Zaznamenali jsme zajímavé rozdíly mezi prototypy pneumatik pro rok 2013 a současnými konstrukcemi. Vzhledem k nejvyšším teplotám dráhy v pátek se však s předběžnými výsledky musí zacházet opatrně.
Pastor zmeškal vážení v sobotu během Q2, za což dostal napomenutí a následně byl odsunut o 10 míst na roštu. Jak vnímáš tu penalizaci?PM: Pastor si jednoduše nevšiml světel, protože nečekal, že bude povolán uprostřed Q2 na převážení, ale je fakt, že projel přes červené světlo, a proto bylo napomenutí nevyhnutelné. Po třech napomenutích byl odsun o 10 míst nevyhnutelný, což tým akceptoval.
Bruno Senna na startovním roštu v Brazílii (foto: Willams F1 Team)
Sezóna 2012 nyní skončila. Jak bys shrnul letošní výkonnost FW34? O kolik by byl vůz rychlejší, kdybyste jej nyní vzali zpět do Albert Parku?MG: Jsme potěšeni s výkonnosti vozu v této sezóně. FW34 představoval rozhodně velký pokrok ve srovnání s FW33. Sezóna byl jednou s nejtěsnějších v historii a tempo vývoje a úroveň konkurence byly vysoké.
Co se týče základní výkonnosti, většina týmů své vozy vylepšila o více než sekundu na kolo, skutečný užitek pramenil z porozumění pneumatikám a optimalizace vyvážení vozu pro výkonnost pneumatik - jak v kvalifikaci, tak i v závodě.
Jak bys shrnul letošní výkony třech pilotů Williamsu F1?MG: S našimi třemi piloty bylo potěšení pracovat. Určitě jsme jako tým prožili horší i lepší okamžiky, ale každý jezdec byl svým příspěvkem pro tým důležitý a úroveň detailů zpětné vazby a interakce se závodním týmem a personálem v továrně byla velmi důležitá.
Záď Williamsu FW34 Pastora Maldonada (foto: Williams F1 Team)
Popiš prosím, jakou výzvu představuje tato zima. V jaké fázi je auto pro rok 2013?MG: Stejně jako v roce 2012 chceme přes zimu a v sezóně 2013 vidět neustálé zlepšování týmů ve všech ohledech. Potřebujeme se poučit z letošních chyb a úspěchů a ujistit se, že všechno, co uděláme, bude co nejefektivnější. Návrh vozu a prvotní výroba dílů s delší dobou realizace probíhají podle plánu.
Esteban Ocon měl u Alpine těžké období, kdy ho problémy týmu omezovaly. V Haasu naopak našel tým, kde se otevřeně komunikuje a všichni spolupracují, což mu umožňuje jezdit tak, jak umí.
Lewis Hamilton se od svého příchodu do Ferrari v roce 2025 potýká s problémy, které budí velkou pozornost. Podle Juana Pabla Montoyi ale nemusí jít jen o výkon jezdce.
Sebastian Vettel podpořil návrat motorů V10 do Formule 1, které podle něj měly nezaměnitelný zvuk a charakter. „Nešlo jen o výkon, ale i o emoce, které dokázaly probudit v každém fanouškovi,“ řekl čtyřnásobný mistr světa.
Pilot Mercedesu upozorňuje, že dosavadní výsledky Andrey Kimiho Antonelliho ve Formuli 1 nemusí plně odrážet skutečný pokrok, kterého mladý nováček během své premiérové sezony dosáhl.
Cadillac se blíží k sestavení své první posádky pro debut ve F1 příští rok a zaměřuje se na kombinaci jezdeckých veteránů s bohatými zkušenostmi.
Sebastian Vettel zpochybnil chystaná pravidla F1 pro rok 2026. Podle něj nemusí zajistit slíbený pokrok ani udržitelnost a hrozí, že kvůli jejich složitosti získají výhodu jen určité týmy.
Po více než deseti letech od svého konce se tým Caterham opět dostává do centra pozornosti s možností návratu do Formule 1.
Bývalý inženýr Maxe Verstappena, Bradley Scanes, odhalil, že jezdec měl taktiku, jak znepříjemnit Lewisovi Hamiltonovi život. Verstappen podle něj využíval plánovaný „power trip“ k testování nervů soupeře.
Podobně jako Michael Schumacher u Mercedesu, i Lewis Hamilton naráží na limity, když jeho styl jízdy nesedí s nastavením vozu Ferrari. Bez dokonalé harmonie mezi jezdcem a monopostem se jeho výkon nedostává na maximální úroveň.
Šéf Mercedesu Toto Wolff věří, že Valtteri Bottas si návrat do Formule 1 zaslouží. Finský závodník se přitom objevuje v souvislosti s týmem Cadillac F1 před jejich debutem v sezóně 2026.
Jonathan Wheatley prohlásil, že tlak spojený s rolí šéfa továrního týmu Audi promění v něco pozitivního. Kick Sauber se mezitím připravuje na přerod v roce 2026.
Ferrari zřejmě naivně očekávalo, že se Lewis Hamilton v Maranellu rychle a bez problémů aklimatizuje. Přechod do italského týmu se však ukazuje jako náročnější, a to i pro zkušeného mistra světa.