Hlavní provozní inženýr Williamsu Mark Gillan se ohlíží za poslední nevydařenou Velkou cenou Brazílie, která pro tým předčasně skončila. Zmiňuje se o pneumatikách pro rok 2013 a celkově hodnotí letošní výkonnost vozu FW34 a jejich pilotů.
Velká cena Brazílie skončila předčasně pro oba vozy. Čeho mohly vzhledem k rychlosti FW34 v trénincích a v kvalifikaci dosáhnout?Mark Gillan: Měli jsme s oběma vozy za cíl bodovat. Pastor a Bruno měli excelentní starty: Bruno byl v úvodní zatáčce v první desítce a Pastor po prvním kole osmý, ale žel oba odstoupili s velkým poškozením vozu.
Do Bruna narazil ve čtvrté zatáčce prvního kola Vettel a Pastor ztratil kontrolu nad vozem na obrubníku na výjezdu ze třetí zatáčky ve druhém kole. Poté, co v prvním získal osm míst. Bylo to zklamání vypadnout tak brzy s oběma vozy z velmi vzrušujícího závodu.
Pirelli přivezlo k závodu své středně-tvrdé a tvrdé směsi. Jaká byla jejich životnost během tréninků?MG: Za extrémně vysokých teplot dráhy - přes 50 °C, jsme v pátek pozorovali docela vysokou teplotní degradaci u obou pneumatik. Ta byla limitujícím faktorem, nikoliv vlastní opotřebení pneumatik.
Pirelli také poskytlo experimentální pneumatiky pro rok 2013, aby si je týmy v pátek mohly vyzkoušet. Co jste se o nich naučili?MG: Zaznamenali jsme zajímavé rozdíly mezi prototypy pneumatik pro rok 2013 a současnými konstrukcemi. Vzhledem k nejvyšším teplotám dráhy v pátek se však s předběžnými výsledky musí zacházet opatrně.
Pastor zmeškal vážení v sobotu během Q2, za což dostal napomenutí a následně byl odsunut o 10 míst na roštu. Jak vnímáš tu penalizaci?PM: Pastor si jednoduše nevšiml světel, protože nečekal, že bude povolán uprostřed Q2 na převážení, ale je fakt, že projel přes červené světlo, a proto bylo napomenutí nevyhnutelné. Po třech napomenutích byl odsun o 10 míst nevyhnutelný, což tým akceptoval.
Bruno Senna na startovním roštu v Brazílii (foto: Willams F1 Team)
Sezóna 2012 nyní skončila. Jak bys shrnul letošní výkonnost FW34? O kolik by byl vůz rychlejší, kdybyste jej nyní vzali zpět do Albert Parku?MG: Jsme potěšeni s výkonnosti vozu v této sezóně. FW34 představoval rozhodně velký pokrok ve srovnání s FW33. Sezóna byl jednou s nejtěsnějších v historii a tempo vývoje a úroveň konkurence byly vysoké.
Co se týče základní výkonnosti, většina týmů své vozy vylepšila o více než sekundu na kolo, skutečný užitek pramenil z porozumění pneumatikám a optimalizace vyvážení vozu pro výkonnost pneumatik - jak v kvalifikaci, tak i v závodě.
Jak bys shrnul letošní výkony třech pilotů Williamsu F1?MG: S našimi třemi piloty bylo potěšení pracovat. Určitě jsme jako tým prožili horší i lepší okamžiky, ale každý jezdec byl svým příspěvkem pro tým důležitý a úroveň detailů zpětné vazby a interakce se závodním týmem a personálem v továrně byla velmi důležitá.
Záď Williamsu FW34 Pastora Maldonada (foto: Williams F1 Team)
Popiš prosím, jakou výzvu představuje tato zima. V jaké fázi je auto pro rok 2013?MG: Stejně jako v roce 2012 chceme přes zimu a v sezóně 2013 vidět neustálé zlepšování týmů ve všech ohledech. Potřebujeme se poučit z letošních chyb a úspěchů a ujistit se, že všechno, co uděláme, bude co nejefektivnější. Návrh vozu a prvotní výroba dílů s delší dobou realizace probíhají podle plánu.
Charles Leclerc se postaví na start Velké ceny Velké Británie až ze šestého místa, přestože do kvalifikace vstupoval jako jeden z hlavních kandidátů na pole position. Jezdec Ferrari tak nenavázal na slibnou formu z tréninků a v klíčových chvílích nezajel ideální kolo.
Lewis Hamilton byl během kvalifikace v Silverstonu konkurenceschopný, ale nakonec skončil až pátý. V rozhodujícím kole ho zpomalila nedotáčivost v závěrečném sektoru.
Max Verstappen si na Silverstonu vyjel pole position, když porazil oba McLareny i domácí favority Lewise Hamiltona a George Russella. Nizozemec opět potvrdil svou dominanci v klíčovém momentu kvalifikace.
Roman Staněk znovu na pódiu. Český talent se v Silverstonu blýskl skvělým představením, když ze sedmé příčky vystoupal až na třetí místo. Už od úvodních metrů bylo jasné, že má závod skvěle rozjetý, a nakonec si dojel pro své třetí kariérní pódium ve Formuli 2.
Britský jezdec Haasu Oliver Bearman dostal penalizaci 10 míst na startu za incident při vjezdu do boxů během červené vlajky v závěru třetího tréninku. Ve vysoké rychlosti havaroval právě ve chvíli, kdy byl trénink přerušen.
Oliver Bearman čelí hrozbě přísné penalizace kvůli incidentu v pitlane během třetího tréninku v Silverstonu. Nešťastný moment tak může výrazně ovlivnit jeho domácí závodní víkend.
George Russell a Kimi Antonelli zaujali novou chladicí vestou, kterou používá na startovním roštu k udržení svěžesti. Mercedes tím ukazuje, že hledá výhody i mimo samotný monopost v reakci na extrémní podmínky moderní F1.
Charles Leclerc byl nejrychlejší v závěrečném tréninku před Velkou cenou Británie. Na Silverstonu budou o pole position rozhodovat doslova drobné rozdíly, které dávají Ferrari, McLarenu i Red Bullu reálnou šanci na první místo na startu.
Charles Leclerc je po pátečních trénincích na Silverstonu spokojený s tempem Ferrari, ale stále hledá ideální nastavení pro kvalifikaci. Tým zaostává za McLarenem a čeká ho výzva zvládnout nejisté počasí, které by mohlo ovlivnit závodní víkend.
Lewis Hamilton byl po pátečních trénincích v Silverstonu optimistický, když dokázal držet krok s Ferrari. Po složité první polovině sezony věří, že právě domácí Grand Prix může znamenat obrat k lepšímu.
Lando Norris a Oscar Piastri dominují sezoně 2025 a McLaren jim podle Zaka Browna umožní svobodně závodit. Věří, že jejich vzájemný vztah tím neutrpí.
Carlos Sainz z Williamsu dostal varování od FIA po incidentu během druhého tréninku na Velké ceně Velké Británie ve Silverstonu. Komisaři vyhodnotili jeho chování jako potenciálně nebezpečné, ale bez vážnějších následků.