Hlavní provozní inženýr Williamsu Mark Gillan se ohlíží za poslední nevydařenou Velkou cenou Brazílie, která pro tým předčasně skončila. Zmiňuje se o pneumatikách pro rok 2013 a celkově hodnotí letošní výkonnost vozu FW34 a jejich pilotů.
Velká cena Brazílie skončila předčasně pro oba vozy. Čeho mohly vzhledem k rychlosti FW34 v trénincích a v kvalifikaci dosáhnout?Mark Gillan: Měli jsme s oběma vozy za cíl bodovat. Pastor a Bruno měli excelentní starty: Bruno byl v úvodní zatáčce v první desítce a Pastor po prvním kole osmý, ale žel oba odstoupili s velkým poškozením vozu.
Do Bruna narazil ve čtvrté zatáčce prvního kola Vettel a Pastor ztratil kontrolu nad vozem na obrubníku na výjezdu ze třetí zatáčky ve druhém kole. Poté, co v prvním získal osm míst. Bylo to zklamání vypadnout tak brzy s oběma vozy z velmi vzrušujícího závodu.
Pirelli přivezlo k závodu své středně-tvrdé a tvrdé směsi. Jaká byla jejich životnost během tréninků?MG: Za extrémně vysokých teplot dráhy - přes 50 °C, jsme v pátek pozorovali docela vysokou teplotní degradaci u obou pneumatik. Ta byla limitujícím faktorem, nikoliv vlastní opotřebení pneumatik.
Pirelli také poskytlo experimentální pneumatiky pro rok 2013, aby si je týmy v pátek mohly vyzkoušet. Co jste se o nich naučili?MG: Zaznamenali jsme zajímavé rozdíly mezi prototypy pneumatik pro rok 2013 a současnými konstrukcemi. Vzhledem k nejvyšším teplotám dráhy v pátek se však s předběžnými výsledky musí zacházet opatrně.
Pastor zmeškal vážení v sobotu během Q2, za což dostal napomenutí a následně byl odsunut o 10 míst na roštu. Jak vnímáš tu penalizaci?PM: Pastor si jednoduše nevšiml světel, protože nečekal, že bude povolán uprostřed Q2 na převážení, ale je fakt, že projel přes červené světlo, a proto bylo napomenutí nevyhnutelné. Po třech napomenutích byl odsun o 10 míst nevyhnutelný, což tým akceptoval.
Bruno Senna na startovním roštu v Brazílii (foto: Willams F1 Team)
Sezóna 2012 nyní skončila. Jak bys shrnul letošní výkonnost FW34? O kolik by byl vůz rychlejší, kdybyste jej nyní vzali zpět do Albert Parku?MG: Jsme potěšeni s výkonnosti vozu v této sezóně. FW34 představoval rozhodně velký pokrok ve srovnání s FW33. Sezóna byl jednou s nejtěsnějších v historii a tempo vývoje a úroveň konkurence byly vysoké.
Co se týče základní výkonnosti, většina týmů své vozy vylepšila o více než sekundu na kolo, skutečný užitek pramenil z porozumění pneumatikám a optimalizace vyvážení vozu pro výkonnost pneumatik - jak v kvalifikaci, tak i v závodě.
Jak bys shrnul letošní výkony třech pilotů Williamsu F1?MG: S našimi třemi piloty bylo potěšení pracovat. Určitě jsme jako tým prožili horší i lepší okamžiky, ale každý jezdec byl svým příspěvkem pro tým důležitý a úroveň detailů zpětné vazby a interakce se závodním týmem a personálem v továrně byla velmi důležitá.
Záď Williamsu FW34 Pastora Maldonada (foto: Williams F1 Team)
Popiš prosím, jakou výzvu představuje tato zima. V jaké fázi je auto pro rok 2013?MG: Stejně jako v roce 2012 chceme přes zimu a v sezóně 2013 vidět neustálé zlepšování týmů ve všech ohledech. Potřebujeme se poučit z letošních chyb a úspěchů a ujistit se, že všechno, co uděláme, bude co nejefektivnější. Návrh vozu a prvotní výroba dílů s delší dobou realizace probíhají podle plánu.
Max Verstappen se ani po skončení sezóny F1 nezastavil a už se objevil za volantem závodního vozu. Zdá se, že jeho vášeň pro rychlost stále hoří naplno.
Formule 1 se po letech vrací na portugalskou půdu. Fanoušky čeká návrat atraktivní destinace, která se v sezonách 2027 a 2028 znovu objeví v kalendáři královny motorsportu.
Charles Leclerc se ohlíží za sezonou 2025 s kombinací spokojenosti a kritického pohledu. Poté přinesl svůj pohled na budoucnost.
První sezona Lewise Hamiltona ve Ferrari byla poznamenána výzvami a adaptací na nový tým, přičemž výrazné úspěchy se objevily jen zřídka. Insideři odhalili, jaký je skutečný stav vztahů a atmosféra uvnitř týmu.
Třídenní akce McLaren F1 Teamu a společnosti Allwyn proměnila pražské Holešovice v interaktivní centrum Formule 1. Fanouškům nabídla bezplatný a otevřený pohled do světa F1.
Honda Racing poprvé poodhalila zvukovou identitu své pohonné jednotky pro Formuli 1 od roku 2026. Krátká zvuková ukázka nabízí autentický náhled na to, jaký projev budou mít monoposty nové generace
Lando Norris převzal v Taškentu trofej za titul mistra Formule 1 v sezóně 2025. Ceremoniál završil jeho úspěšnou sezonu a oslavil triumf McLarenu v Poháru konstruktérů.
Dosavadní prezident FIA si zajistil další čtyřleté funkční období v čele federace. Pokračuje tak kontinuita vedení jedné z klíčových institucí světového motorsportu.
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.