Hlavní provozní inženýr Williamsu Mark Gillan hodnotí výkonnost vozu a pilotů Williamsu ve Velké ceně Spojených států, která se jela na zbrusu novém okruhu v Austinu.
Jaký druh technické výzvy představoval Okruh Amerik?Mark Gillan: Konfigurace okruhu byla fantastická, byla to opravdu dobrá technická výzva pro piloty a týmy. S velmi nízkými úrovněmi přilnavosti v pátek hrál vývoj dráhy velkou roli v tom, jak jsme přistoupili k víkendu. Zahřívání pneumatik a teplotní management byly klíčové.
Jak bys shrnul výkonnost FW34 na Okruhu Amerik?MG: Trochu jsme se v pátek trápili, ale po analýze dat a následných změnách nastavení se nám podařilo dostat výkonnost vozu na dobrou úroveň a oba piloti byli v závodě spokojeni s tím, jak silná a konzistentní auta byla.
Během tréninku si piloti stěžovali na kluzký povrch dráhy: jak moc se zlepšily úrovně přilnavosti během víkendu?MG: Úrovně přilnavosti byly v prvním tréninku velmi, velmi nízké, ale dráha se celkem rychle vyvíjela.
Pirelli přivezlo k závodu své tvrdé a středně-tvrdé směsi. Byla to příliš konzervativní volba a měli jste se zahříváním pneumatik nějaké problémy?MG: Je to těžké přijet poprvé na zcela novou trať, s pneumatikami to ale bylo konzervativní - byť pro všechny stejné.
Pastor startoval z devátého místa na roštu, Bruno z desátého. Byly předzávodní obavy o špinavou stranu tratě oprávněné?MG: Ano, byl tam znatelný rozdíl mezi těmi dvěma stranami roštu, ale abych byl upřímný, ani s jedním vozem jsme skvěle neodstartovali, což je zklamáním, protože naše starty jsou v této sezóně jinak obecně dobré.
Tvrdý souboj Pastora Maldonada s Brunem Sennou (foto: Williams F1 Team)
Piloty od sebe na konci závodu dělila necelá sekunda a zajížděli téměř identická nejrychlejší kola. Jak bys shrnul jejich výkonnost?MG: S výkonností pilotů jsem byl po celý víkend velmi spokojený, jejich zpětná vazba umožňovala hlubší pochopení.
Na řadě je finále sezóny v Brazílii. Jaký výkon očekáváte od FW34 na hrbolatém okruhu Interlagos?MG: Interlagos je osobně mou oblíbenou tratí a obvykle nabízí tvrdé závodění za občas proměnlivého počasí. Dlouhodobé předpověď pro víkend je hodně smíšená, s velkými rozdíly teplot a deštěm. Očekáváme, že v Brazílii budeme silní. Opravdu chceme zakončit dobře sezónu, která byla pro Williams skutečně nabitá událostmi.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.