James Allison popisuje, jaké novinky Lotus chystá pro poslední dva závody sezóny a jak minulý týden využili test mladých pilotů po vítězství v Abú Zabí.
Jak těžké to je zamířit na nový okruh, na kterém se nikdy dříve nezávodilo?James Allison: Je to rozhodně těžší, než jet na okruh, kde jsme dříve už závodili! Dobré je, že se jedná o další úroveň hry - žádný tým na Okruhu Amerik předtím nezávodil. Pro inženýry to je trochu větší výzvou, protože neznají zvláštnosti trati.
Známe její rozvržení a můžeme provést mnoho dobrých simulací, například pro nastavení zavěšení, úrovně křídel, převodové poměry - ale na výstřednostech budeme muset zapracovat až na samotné trati.
Jak jste na tom s vylepšeními? Dočkáme se ještě nějakých?JA: Stále experimentujeme s poslední evolucí našeho Coanda [výfukového] systému. Poskytuje stejnou úroveň přítlaku jako ten, který jsme představili v Koreji a použili v závodě v Abú Zabí, ale neobírá motor o tolik výkonu. Vyzkoušeli jsme si tuto evoluci v Abú Zabí, ale nakonec jsme se rozhodli pro známé množství korejské specifikace.
Teď po testu mladíků věříme, že tato evoluce nám pomůže získat v posledních dvou závodech sezóny přibližně šest dalších koňských sil. Máme také drobné vylepšení aerodynamiky na předním křídle.
Lotus v USA do závodu nasadí vylepšenou verzi Coanda výfuků, kterou testoval v Abú Zabí(foto: Lotus F1 Team)
Jak to, že týmu v Abú Zabí vše vyšlo?JA: Poté, co jsme v Koreji vylepšili vůz o Coanda výfukový systém, E20ka byla dost slušná. Možná to tak v Koreji a v Indii nevypadalo, protože jsme zůstali uvěznění za ostatními, ale rychlost vozu v závodech byla silná.
V Abú Zabí hovořil Kimi před závodem velmi sebevědomě, protože byl s autem spokojený. Potřeboval akorát dobrý výsledek v kvalifikaci, abychom měli poloviční šanci, a pak dobrý start. Podařilo se obojí: Kimi zajel v kvalifikaci skvělé kolo, navíc měl trochu štěstí se Sebastianem [Vettelem], když byl odsunut na konec roštu.
Poté rovněž s Webberem, jenž bídně odstartoval. Po dlouhé době to byl první závod, kdy jsme mohli vpředu jezdit na čistém vzduchu a - hurá - závod jsme vyhráli.
Austin by měl být v úrovni přítlaku Abú Zabí podobný, mělo by vám v něm tedy dařit?JA: Celková úroveň přítlaku na voze je podobná, jde však o velmi odlišný okruh od Jas Mariny. Obsahuje mnohem více různých druhů zatáček. Austin nabízí sérii na sebe navazujících rychlých zatáček, které v Abú Zabí nejsou, dále tam najdete některé pomalé šikany, které v Abú Zabí byly.
Rozmanitost zatáček pro auto představuje mnohem vážnější test. Když se však podíváme na ostatní okruhy, které tímto rozsáhlým způsobem prověřují vůz, tak jsme si na nich vedli dost dobře.
Davide Valsecchi během testů s Lotusem v Abú Zabí (foto: Lotus F1 Team)
Jak užitečný byl test mladých pilotů?JA: Mohli jsme vyhodnotit tři jezdce a získat pro auto tři různé vstupy, což je vždy užitečné. Test nám však hlavně umožnil zkalibrovat naše nástroje v továrně, které využíváme - což je dobré, ale špatné pro vývoj auta. Mohli jsme srovnávat naše simulace s realitou pomocí korelačních testů na dráze.
Mladí piloti nám poskytli skvělou příležitost dohnat resty v oblasti požadavků na ty korelační testy, které se nahromadily během roku. Je to důležité pro ujištění, že nás směr návrhu pomocí nástrojů v továrně nezavádí mimo z té správné cesty. Tohle je cenné, protože se blíží poslední dva závody sezóny, i pro designový vývoj pro příští rok.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.